Hmmmm du har fått fantastiska svar av hönsmamma och överkoncentrationen är du på spåret.
Vagningen är ändå verktyg nr1 (vapnet) när man sover i vagn på dagen,
HUR vagnar du??
Tystnar inte Sixten under den första minuten så kan man krasst säga att du/ni vagnar "fel". Vagnar man med regäla tag fram och tillbaka så tystnar barnet och då avslutar man med det berömda skaket och slaget på handtaget, vänder på klacken och går därifrån.
Behöver det upprepas så vagnar man tills det är TYST (kanske 2 drag) skaka sidledes och avsluta med ett slag, ha gärna en filt över sufletten.
ramsan har du ju också och jag tror inte att bekräftelsen behöver komma separat utan inbakad.
Och DU 8) DU gör rätt, börja tro på dig själv, DU kan det här, varje gång du vagnar eller buffar mantrar du dig själv "Det här funkar, f-n va bra jag är...."
Malin
Sixtens sömn!
Vi är jätte tacksamma för all hjäp vi fått här inne på formumet, ni är helt fantastiska som engagerar er så i oss andra och våra bekymmer:-)
Vi får tyst på skrutten med vagningen, men han vrålar så fort skaket kommit. Han har blivit mkt mer ledsen, äter sämre och är tröttare än innan kuren. Detta gör att det inte ger ngn bra magkänsla varken för pappan eller mig.
Det positiva är att han somnar lätt som en plätt i spjälsängen på kvällen och tar ramsan eller somnar om lätt vid sina uppvaknanden på natten 3-4 ggr/natt.
Just nu känner vi att dagarna strular så mkt att vi är benägna att ge upp och kura om längre fram om vi tror att vi kan få det att funka bättre då.
Hade så gärna fått det att fungera men, men...
Vi får tyst på skrutten med vagningen, men han vrålar så fort skaket kommit. Han har blivit mkt mer ledsen, äter sämre och är tröttare än innan kuren. Detta gör att det inte ger ngn bra magkänsla varken för pappan eller mig.
Det positiva är att han somnar lätt som en plätt i spjälsängen på kvällen och tar ramsan eller somnar om lätt vid sina uppvaknanden på natten 3-4 ggr/natt.
Just nu känner vi att dagarna strular så mkt att vi är benägna att ge upp och kura om längre fram om vi tror att vi kan få det att funka bättre då.
Hade så gärna fått det att fungera men, men...
Elias 2003-02-23
Sixten 2008-05-19 Kurad 080922 & omkurad 081102
Den sista raden i ditt inlägg läste jag inte
Det här är Kantarella's ord till en annan mamma, men säger en hel del som jag tycker tycker behövs sägas, allt kanske inte stämmer in på dig, men...
Malin
Det här är Kantarella's ord till en annan mamma, men säger en hel del som jag tycker tycker behövs sägas, allt kanske inte stämmer in på dig, men...
Kämpa, övertyga, mantra, Du kan det härJag ber dig att läsa på mer och verkligen ta till dig budskapet med kuren. Odla en attityd av självklarhet, VETA i ryggmärgen att du gör något gott för sonen, för att han ska kunna lita på dig som en överlevnadsgarant. Jag vet inte hur ni hade det innan, men i nuläget lämnar du alla sonens frågor obesvarade. Han får inte de svar han behöver, den ledning och guidning han kräver.
Lyssna av, vad frågar han, tolka hans skrik. Är han ledsen? missnöjd? arg? självömkande? Ramsa därefter, men inte någon gång i tröstande ton. Det ÄR inte farligt i hans säng. DU vet ju det, men inte han. Det måste du övertyga honom om.
Vem säger att pojken vill upp? Han själv?
Han vill ha betryggande svar på sina frågor. Är allt som det ska? Håller du vakt? Ska man verkligen sova nu? osv, osv. (arga barn ramsar man inte alls - på det biter inga ramsor i världen). Lär dig lyssna av, känna in och tolka honom.
Sängen, rummet, hela stället kryllar av vargar. Skjut dem och sonen kommer att somna tryggt. Återigen. VEM säger att pojken är besviken? Han själv? Eller är det en känsla DU överför på honom? Barn gör som vi lär dem
Vart tog ledaren, vägvisaren och guiden vägen? Den som ska förmedla till sonen hur saker och ting går till här i världen?
Jag ber dig läsa på, läsa på igen och läsa på lite till. Bestäm er sedan för om detta verkligen är något för er och är det det, så prova inte. GENOMFÖR I en attityd av absolut självklarhet. Och enligt konstens alla regler. Det finns inga genvägar, bara senvägar...
Malin
Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Hej igen
Efter "mitt" (inom citattecken då det är pappa som skriver
) sista inlägg ovan gav vi upp. Var antagligen som "nilam" skrev, vi var inte tillräckligt pålästa
.
Nätterna fungerade sämre och sämre och dagarna gick inte alls. Nappen åkte in igen och spjälsängen flyttades in till oss
. Detta var inte heller bra, men det kändes bättre än det andra då det mer började likna "skrikmetoden" och det stod vi inte ut med.
Vi var dock fast övertygade att vi skulle kura grabben och att det skulle fungera, senare då nappmetoden inte var hållbar i längden.
Vi läste på, och läste igen, och sen lite till. För två veckor sen bestämde jag, pappa, att "nu jädrar ska det kuras". Orkade inte med nappen mer. Jag tog nätterna och frugan dagarna.
Första natten sov han från 20 till 03,30. Han somnade på 10 min vid 19 och det var nästan som han sa "Tack! Äntligen får jag sova på riktigt igen." 3,30 vaknade han som sagt och strulade ca 1,5h.
Andra natten sov han från 19,17 till 06,10 i ett sträck! Fantastiskt!
Tredje natten ungefär lika.
Dagarna som vi nog var mest oroliga för fungerade kanon de med och det är numera inga problem att lägga honom varken på kvällen eller dagen
.
Nu till min fråga:
Efter att han somnat vid 19 vaknar han igen ganska ofta mellan midnatt och ca kl 1. Han är inte ledsen utan kan ligga och prata med sig själv ganska länge, ibland nästan en timme. Vad gör man åt det
Inget
Vargtimmarna vaknar han också fortfarande men samma där. Han är inte ledsen utan pratar med sig själv. Vi brukar "pangramsa" då. Ibland tystnar han och ibland inte, men detta brukar försvinna väl?
Om man behöver ta till ramsan flera gånger under läggning eller vid andra uppvak på nätterna, ska man fortfarande bekräfta honom?
Hans schema ser ut som följer:
0700 Vaknar
0720 Äta
0900-0945 Sova
1000 Äta
1200-1400 Sova
1415 Äta
1600-1620 Sova
1700 Äta
1845 Nattslurk
1900 Godnatt
//Mikael
Efter "mitt" (inom citattecken då det är pappa som skriver
Nätterna fungerade sämre och sämre och dagarna gick inte alls. Nappen åkte in igen och spjälsängen flyttades in till oss
Vi var dock fast övertygade att vi skulle kura grabben och att det skulle fungera, senare då nappmetoden inte var hållbar i längden.
Vi läste på, och läste igen, och sen lite till. För två veckor sen bestämde jag, pappa, att "nu jädrar ska det kuras". Orkade inte med nappen mer. Jag tog nätterna och frugan dagarna.
Första natten sov han från 20 till 03,30. Han somnade på 10 min vid 19 och det var nästan som han sa "Tack! Äntligen får jag sova på riktigt igen." 3,30 vaknade han som sagt och strulade ca 1,5h.
Andra natten sov han från 19,17 till 06,10 i ett sträck! Fantastiskt!
Tredje natten ungefär lika.
Dagarna som vi nog var mest oroliga för fungerade kanon de med och det är numera inga problem att lägga honom varken på kvällen eller dagen
Nu till min fråga:
Efter att han somnat vid 19 vaknar han igen ganska ofta mellan midnatt och ca kl 1. Han är inte ledsen utan kan ligga och prata med sig själv ganska länge, ibland nästan en timme. Vad gör man åt det
Vargtimmarna vaknar han också fortfarande men samma där. Han är inte ledsen utan pratar med sig själv. Vi brukar "pangramsa" då. Ibland tystnar han och ibland inte, men detta brukar försvinna väl?
Om man behöver ta till ramsan flera gånger under läggning eller vid andra uppvak på nätterna, ska man fortfarande bekräfta honom?
Hans schema ser ut som följer:
0700 Vaknar
0720 Äta
0900-0945 Sova
1000 Äta
1200-1400 Sova
1415 Äta
1600-1620 Sova
1700 Äta
1845 Nattslurk
1900 Godnatt
//Mikael
Elias 2003-02-23
-
TorpSara
Vad skönt att höra, både att ni avbröt och att ni hittade er väg! Vad bra jobbat!
Och vad härligt att han reagerade med lättnad, visst är det skönt att märka!
Vad gäller uppvak skulle jag pangramsa på morgonen, och på natten om ni känner att det verkligen behövs. Men ju mindre man behöver lägga sig i under natten destå bättre, precis som ni tänker. Vi hade ett uppvak klockan 23 i mååånga månader, som vi aldrig behövde åtgärda. En pangramsa på morgonkvisten fick han däremot upptill ett halvår tror jag.
Ni behöver inte bekräfta separat längre om han lyssnar på ramsan. Baka in den i sista versen istället.
Vad gäller uppvak skulle jag pangramsa på morgonen, och på natten om ni känner att det verkligen behövs. Men ju mindre man behöver lägga sig i under natten destå bättre, precis som ni tänker. Vi hade ett uppvak klockan 23 i mååånga månader, som vi aldrig behövde åtgärda. En pangramsa på morgonkvisten fick han däremot upptill ett halvår tror jag.
Ni behöver inte bekräfta separat längre om han lyssnar på ramsan. Baka in den i sista versen istället.
Vad skönt att höra! Vi kör på som vi gör och ser fram emot grabben sover hela natten lång så småningom. Tack för det snabba svaret
Nu i efterhand kan vi konstatera att vi själva behövde en paus från allt vad kurande heter. Sixten har varit mottaglig hela tiden egentligen. Vi säger här hemma att vi behövde köra i diket för att "förstå" boken bättre
Nu ska vi skynda oss att njuta vår nattsömn
Nu i efterhand kan vi konstatera att vi själva behövde en paus från allt vad kurande heter. Sixten har varit mottaglig hela tiden egentligen. Vi säger här hemma att vi behövde köra i diket för att "förstå" boken bättre
Nu ska vi skynda oss att njuta vår nattsömn
Elias 2003-02-23
Hej, våra läggningar har börjat strula. Han tog 15 min att lägga idag och det har gått utför i några dagar nu. Det har varit lite förändringar i hans liv det sista, bla så var i iväg och sov på hotell i helgen. Han var uppenbart störd av oss de nätterna. Hur ska vi vända tillbaka läggningarna igen? Ska vi backa och gå in och buffa/solfjädra eller bara ramsa lite mer frekvent?
Elias 2003-02-23
-
TorpSara