Kura 5,5 månaders! Hjälp med schema, tack.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:thumbsup: :sleep: :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Lilla Ia

Inlägg av Lilla Ia »

:( Inatt var det hemskt!! Hon vaknade varje timme efter 23. Vid något av tillfällena tog det 40 minuter för henne att somna om. Men jag ramsade, ramsade och ramsade. Blev nog 3 buffningar totalt, eller kanske 4. Men då var det tillrättaläggning, en buff, ramsa ut och ramsa utanför. Hon var vansinnigt arg!

Hon har en tendens att lägga sig på tvären och trycka in huvudet i spjälskyddet hårt, och då somnar hon inte, så jag måste lägga henne tillrätta då. men då lade jag bara tillrätta och ramsade ut.

4.45 vaknade hon och var glad... hon blev ramsad för när hon började bli irriterad, men jag gick inte in. 6.30 gjorde jag glad morgon när väckarklockan ringde.
Liv 080325
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Bakslag kan komma och det är inget konstigt med det. Som att barnet en sista gång måste kolla "är det verkligen det här som gäller" och då är det viktigt att stå stadigt och besvara frågorna. Så misströsta inte, men tänk på att backa ordentligt. Bra att ni minskat på buffningen! Så fortsätt bara, poletten kommer trilla ner!

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Lilla Ia

Inlägg av Lilla Ia »

emma80 skrev:Bakslag kan komma och det är inget konstigt med det. Som att barnet en sista gång måste kolla "är det verkligen det här som gäller" och då är det viktigt att stå stadigt och besvara frågorna. Så misströsta inte, men tänk på att backa ordentligt. Bra att ni minskat på buffningen! Så fortsätt bara, poletten kommer trilla ner!

Kram Emma
Tack!

Jo, bakslag är ju inget konstigt. Tror faktiskt att det kan vara att hon blev lite förvirrad när pappa nattade igårkväll. Hon var övertrött efter 20-minuterluren då och han buffade en del, svårt att avväga. Men nu sover hon sin morgonlur, tog 7 minuter att få henne att somna. Somnade 8.07, så då får jag väl väcka henne 8.27 för att hamna inom marginalkvarten, skulle hon få sova 45 skulle det bli för sent för att ta sig till babysimmet...
Liv 080325
Lilla Ia

Inlägg av Lilla Ia »

Uppdatering:

Dagslurarna krånglade en del igår, så jag fick korta till 20, och så somnade hn på väg hem från babysimmet och sov 20 minuter, då fick hon sova 1,5 efter lunch istället för 2, med senare starttid och samma sluttid. Måste se över, hon är ju bängtrött efter babysimmet!

Kvällsnattningen gick som en dans igår!!
Tre buffningar, ramsa ut, ramsa 3 verser+bekräftelse. Tog ca. 3-4 minuter. Hon sov 10,5 timmar i sträck! Sen fick jag ramsa, sov 15 minutr till, ramsa, sov 20 minuter till. 30 minuter innan hon skulle upp gick det inte, men ajg påminde då och då inifrån sängen om att det var natt. När klockan ringde, tände jag ljuset i hennes rum och hittade en överlycklig kicka som vänt sig med huvudet mot fotänden och lekte med nallen som ligger där. :-)

Det var så underbart att få sova ordentligt!
Liv 080325
Emma80

Inlägg av Emma80 »

:thumbsup: Bra jobbat!

Kram Emma
Lilla Ia

Inlägg av Lilla Ia »

emma80 skrev::thumbsup: Bra jobbat!

Kram Emma
Tack!!! :D
Liv 080325
Lilla Ia

Vargtimme

Inlägg av Lilla Ia »

Hej igen! Jag vet att vargtimmen kan strula lääänge, och tanken är väl att ramsa från sängen så långt det är möjligt eller lämna ifred. Men vad tusan gör jag när hon i sin upprördhet lägger sig på tvären och tuggar på spjälskyddet och slår och sparkar i väggen? Lägga tillrätta och gå ut? hon vaknar 1,5 timme innan det är dags, det blir väl 30 minuter glatt babbel först, sen börjar irritationen, när det är 30 minuter kvar är hon arg och ledsen om vartannat!

Vad gör jag? Har försökt hitta om vargtimme när det är såhär, men tycker inte jag hittar något riktigt tydligt. Väckarklocka har jag redan.
Liv 080325
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Godmorgon!

Välj en av följande strategier för tidiga morgnar: (Taget från Elle, här skrivet till en pojke)
1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna (inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropparna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Så jag skulle avråda från att gå in och lägga tillrätta. Du meddelar glatt med pangramsan att det fortfarande är natt. Vad hon sen gör av tiden är hennes eget val. Poletten kommer att trilla ned, men det kan som du skriver ta tid! Hon är inte van att sova så här mycket så hon kan tro att hon är utsövd. Men icke, snart får hon smak för den goda sömnen heeela natten lång och då blir det en fröjd för er alla!

Kram Emma
Lilla Ia

Inlägg av Lilla Ia »

Tack... har sett den, men trodde den var riktad till äldre barn eftersom pojken skulle stänga av klockan själv...men jag var nog för trött när jag letade då. :-D
Liv 080325
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Nä det funkar för er också, vi har kört väckarklocka länge bara det att vi föräldrar stänger av den när vi kommit in till Emil.
Lilla Ia

Inlägg av Lilla Ia »

emma80 skrev:Nä det funkar för er också, vi har kört väckarklocka länge bara det att vi föräldrar stänger av den när vi kommit in till Emil.
Mmmmm, vi har den precis innanför dörren. Dåså. Jaja, bara att härda ut och vänta. Det andra funkar bra iaf. Nattningen igårkväll tog 5 minuter. Det är eftermiddagsluren som krånglar vi läggning, så den blir aldrig tillräckligt lång. Men men...ENVISHET!
Liv 080325
duggan

Inlägg av duggan »

Trägen vinner! :lol: :wink:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Lilla Ia

Inlägg av Lilla Ia »

Det blir strategi 2 här med musik, vi har en skiva med avslappningsmusik med havsljud som hon gillar. Hon verkar bli uppspelt av Mozart o dyl., skumt...

Körde det imorse, hon somnade inte om, men var lite lugnare. hindrade henne dock inte från att slå och sparka i väggen... Gick in en gång och lade tillrätta och solfjädrade, var tvungen, hennes arm hade fastnat mellan två spjälor, hon skrek efter hjälp att komma loss..

Igår var jag tvungen att gå iväg under hennes långlur, hade en tid på VC jag inte kunde boka om. Hon vaknade efter 20 minuter, jag lät henne vara kvar i vagnen, hängde en kofta över så hon inte skulle se mig, ramsade. Om hon började bli ledsen vagnade jag ett ryck eller två och ramsade igen. Till slut somnade hon igen och fick då sova 45, den luren hamnade inom marginalkvarten från när hon skulle ha vaknat från långluren, så då var vi på schemat igen. Gjorde jag rätt som gjorde så?
Liv 080325
Lilla Ia

Inlägg av Lilla Ia »

Jag blir knasig!

I förmiddags var hon så trött att hon nästan somnade i famnen, tog en ramsa, så somnade hon (inte konstigt då hon vaknade 1,5 timme innan hon skulle upp...). Men lunchluren så tog det nästan en kvart att söva henne, så sov hon 20 minuter, låg vaken en kvart, sov 45 minuter. Nu på em-luren går det inte att söva henne alls. Först skitsur, sen upptäckte ajg blöt blöja, bytte i sängen, började om..men så somnar hon inte alls, utan ligger och blarrar glatt. Hon kommer att vara en riktig påfrestening att hålla vaken länge nog ikväll. Jag måste göra något fel, ha en dålig ramsa eller fel tonfall eller något.

Skit också.... :?
Liv 080325
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"