Nybörjare med SM behöver feedback på schemat

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

Hej,

Tack för snabba svar. Detta forum är verkligen helt fantastiskt, är så glad att det finns. Även fast vi i dagsläget inte är en hejjare på SM så har modellen och tänket verkligen hjälpt oss framåt. Tack Anna och ni diplomerade samt alla andra för detta fungerande och vänliga forum. Vi har lärt känna vår lilla tjej snabbare än vad vi hade kunnat ana.

Vi var på bröllop i dagarna tre i helgen och Elsa fick så mycket beröm för att hon var så snäll, pratglad och så "med". Visst, hon är snäll och otroligt nyfiken men jag förklarade vänligt att eftersom hon "vet" när hon ska sova och äta så har hon all tid i världen att vara nyfiken och pratglad när hon är vaken eftersom hon slipper bekymra sig över när hon ska få just mat eller sömn.

Resan och själva festen gick över förväntan. Vi gjorde natt innan vi åkte och hon sov hela resan utan problem. Lade en tjock mörk filt över babyskyddet så att det blev mörkt i hennes lilla grotta och under festen sov hon i sin vagn bakom scenen mellan kl. 19.00-01.00 .
Hon sov sen vidare efter mat till 03.00 då vi kom tillbaks till hotellet och sen fram till 06.30.

OK, Vi tar det lite lugnt med ramsan, avvaktar och kör enbart på buffning/solfjäder . Ska fortsätta att kolla efter en rymligare vagn så att vi kan vagna bort det ena nattmålet.
Vi ringde förresten till Angelcare igår och frågade gällande madrassen och de sa att det var ”fel” i manualen :roll: 10 cm madrass fungerar alldeles utmärkt att använda, så det blir till att köpa ny i helgen.

Elsa är otroligt gnällig mellan kl. 17.30 och 19.30 även fast hon tagit sin lilla snabblur. Jag börjar misstänka att min bröstmjölk redan vid 17.30 är blaskig. Vi har tidigare kört med ersättning men hon blev så hård i magen av det. Vi fick tipset att ha lite rapsolja i ersättningen men efter att vi testat vill hon inte ha det alls och nu vägrar hon. Ska testa ett annat märke ev. köpa pulver och blanda ut med bröstmjölk.
Mamma till Elsa, född 080707 (v. 38+4)
kattklo

Inlägg av kattklo »

Det låter underbart!
Hon njuter hos er. Var glad och stolt!

Sista ökningsperioden infaller runt 7-8 veckor.
Så här skriver Anna Wahlgren i Barnaboken om ökningsperioderna:
Lika lite som mjölken rinner i en jämn ström under ett och samma mål, lika lite ökar produktionen jämnt i den takt efterfrågan ökar.
På samma sätt som barnet måste suga fram en ny omgång mjölk när den första strömmat färdigt, på samma sätt måste barnet suga fram en rikare produktion när den gamla inte räcker, därför att barnet vuxit sig större.
Och det tar tid.
Tre sådana övergångsperioder kan du invänta. De kan bli kritiska. Det dröjer innan brösten så att säga fattar galoppen. Det kan dröja en vecka-tio dagar.
Dessa övergångsperioder behöver inte ställa till problem. Det kan hända att du inte alls känner av dem. Men om du gör det, tro då inte att du är slut som mor! Låt barnet suga, suga och suga. I värsta katastroffall får du ge lite tillägg. Barnets välbefinnande måste ju gå före allt, och amning är ingen prestigesak.
Första perioden infaller cirka en vecka efter födelsen. Du får bereda dig på att sitta (eller ligga) ordentligt långa pass, innan den lilla fått tillräckligt.
En vanlig förklaring till nedgången i mjölkproduktionen – som alltså inte är någon nedgång utan en bristande ökning i takt med den ökade efterfrågan – är att modern skulle vara ur balans, Påverkad av alla förändringar, det ökade ansvaret och så vidare.
Det är visserligen sant att det är först när man kommer hem, som man riktigt inser att man fått ett barn. Men det är olyckligt att tolka den förändringen i en för amningen negativ riktning.
Det är sådant som föder oro. Orolig är man ändå.
När då brösten inte producerar så mycket som barnets ökande behov dikterar, drar man slutsatsen att man inte duger till att amma därför att man är psykiskt labil, har problem (när har man inte det?) och alltså är en dålig mor. Som inte ens kan amma.
Om du anfäktas av sådan oro, tänk då på mödrarna i länder där krig rasar, där dagen är full av verkliga bekymmer, där nöden står för dörren och ingen vågar tro på en framtid ens i morgon. Tror du dessa mödrar kan ge sina barn di?
Dessa dina systrar har förmodligen aldrig hört talas om någon utdrivningsreflex, till exempel. Glöm den, du också!
Andra perioden inträffar ungefär tre veckor efter födelsen.
Nu blir det åter långa matpass, mycket trugande och svettig ihärdighet från båda parter. Försök att inte bli förtvivlad när du märker att ingenting kommer. Beundra i stället den där tappra lilla varelsen, som arbetar så för att få dina konservativa bröst att begripa att förändringar har timat!
Vaknar den lilla efter kortare tid än vanligt och vill äta igen, måste du låta henne göra det. Hon fick inte i sig tillräckligt, även om hon låg vid bröstet i en timme, en och en halv kanske till och med. För det fanns inte tillräckligt – än. Men det kommer. Redan i morgon kan det flöda igen, över alla bräddar. Och när mjölkfabriken äntligen fått fart på produktionen, då är portionerna större framgent och stabilt.
Men de i sin tur blir för snåla efter sju-åtta veckor. Nu infaller den tredje perioden.
Klarar du den pärsen också – i värsta fall med hjälp av lite tillägg, som du faktiskt sedan kan slopa, så misströsta inte; mer om det nedan - lägrar sig sedan lugnet. Efter två månader håller sig produktion och efterfrågan på jämn nivå. Barnet ökar inte sina portioner. Den lilla äter nu ungefär tvåhundra gram per mål i genomsnitt (fem mål per dygn). Hon håller sig kvar på den ransonen så länge du ammar. Tillskottet av föda kommer sedan i form av puréer och gröt.
Det är, som sagt, inte alls säkert att du kommer att känna av de här övergångsperioderna, då barnet pockar på ett mera välmatat skafferi. I så fall är det ju bara att tacka för det.
Men det kan också hända att de blir kritiska. Och kanske ger du upp, vid den första, andra eller tredje av dem.
Den som slutar amma gör det sällan av slöhet, av en nyck eller av likgiltighet.
Två månaders amning är bättre än ingen alls.
Två veckors också.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, här kommer mina mjölkökningstips också. Och då kanske just extra FET mat skulle passa, jag märkte en ENORM skillnad på om jag ätit (hmmm.... )onyttig FET mat eller nyttig med för mycket grönskaker, tyvärr. :cry:

Jag har ökat min mängd flertalet gånger och det jag gör är:

- Vila extra mycket (så mycket det går när man kan med barn :roll: )
- Dricker mycket (vatten, mjölk, lättöl och amningste - INGET coffein)
- Äta mycket fett och ofta (äter gärna direkt efter amning när barnet sover. Typ 5 ggr/dag)
- Pumpar direkt efter varje amning några min samt pumpar extra på kvällen när Tor lagt sig. Gärna länge och 2 gånger om jag orkar.
- Dricka LuzernTe i några dagar - 1 vecka. Sedan amningste

(finns även bra te på www.minimundus.se )

Det jag pumpar serverar jag i flaska .
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

Hej igen,

Har nu köpt LuzernTe som jag bäljar i mig och även indridienser till en "nattmacka" om hon fortfarande inte blir mätt. Kan jag erbjuda henne mackan fastän hon är så liten? Hade det kämpigt igår på kvällen med skrik efter massor av mat, men efteråt när man rannsakat sig själv eller situationen så inser man att man säkert kunde få i henne lite till. Nå väl, skam den som ger sig, vi fortsätter med mer och massor av mat.

Dagslurarna går fortfarande inte klockrent, vi får buffa minst 1 gång varje lur i 10-15 min (inte 45 min luren på eftermiddagen, den i vagnen) men vi fortsätter så klart tills att de sitter.

Vi har haft lite mattrassel de senaste två dagarna. Elsa äter lite i max 5 min, vill inte ha mer, då rapar vi och har socialtid sen helt plötsligt är det vrålskrik efter mat då hon får bröstet och så är det samma visa igen. Det har blivit småätande i 1.5 tim. Hur kan vi undvika detta? Vill undvika överkoncentration. Kanske vi ska avvakta mat direkt efter att hon vaknat så att hon är odentligt hungrig istället? Tips mottages gärna!

Elsa har intagit en ny sovställning a lá Janne Boklöv. Hon ligger på mage med armarna längst sidorna av kroppen, som en liten projektil. Det ser väldigt roligt ut men är detta normalt. Hon får väl egentligen sova som hon vill, bara hon sover, eller ska man lägga tillrätta?
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej!
Angående hur länge hon äter så skulle inte jag kalla ett mål som tar 1,5h för småätande. Småätande är ju om de äter varje timme och aldrig sover länge däremellan. Somliga äter snabbare än andra, ni gör det man kan göra. Bryta, rapa, göra något annat, erbjuda igen. Låter bra tycker jag.

Du lär märka att armarna åker ner igen om du lägger dem tillrätta. :lol:

KRAM katten
gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

Hej,

Här kommer en liten uppdatering samt några frågor.

Elsa har tagit emot rutinerna och schemat fint även fas det tagit sin tid och en rad buffningar (vi håller fortfarande på ibland) vid dagslurarna. Nätterna fungerar fint (än så länge, phu!) och hon börjar till och mer sova förbi kritiska timmen vid 06.00. Framför allt är det så roligt att se att hon är en så glad och pratglad liten tjej då hon är vaken och att hon nästan bara skriker pga. övertrötthet.

:?: Nu, lagom till att vårat schema för 2 månader satt sig, känner jag att vi ändå bör se över ett schema anpassat för 3 månader för att få mer vakentid samt slopa nattmålet vid 01.00. Jag har tittat runt på en del scheman här och ser att de flesta har natt 19.00-07.00. Är detta en bra barn-sömn-rytm eller går 20.00-08.00 lika bra?

:?: Något speciellt att tänka på vid 3 månaders ålder? Schemat anpassas ju till var och en men har ni några bra tips hur man får vardagen att flyta på fint, så tas det emot. Ska kolla i BB också.

:?: När nattmålet vid 01.00 ska bort är det bara vagning som gäller eller går det att buffa bort? Hon är van vid att buffas i sin säng och vi har ingen bra vagn att vagna i :roll: Ska jag räkna med att det tar ca tre nätter innan hon fattar galoppen eller brukar det vanligtvis ta fler?

:?: Elsa har börjat dra ut på målen. Ibland vill hon inte ta bröst två förrän det är 15 min kvar av vakenpasset och då känner jag mig lite stressad av att hon snart ska sova samtidigt som jag vill att hon ska lägga sig riktigt mätt. Går det att få henne att äta snabbare eller ska bara ge det 1,5 tim och buffa henne om hon vaknar hungrig.

:?: Känner mig tyvärr dåligt påläst med vad ensamlek egentligen betyder. Vill gärna införa detta mer och mer då jag känner att vi skämmer bort henne med vår ständiga närvaro. Vi brukar sätta Elsa i babysitter mitt i köket när vi lagar mat eller en stund själv under babygymmet, så att hon är med fast lite avskilt men jag är osäker på om det är det som menas med det (knasig mening).

:?: Passiv social delaktighet är det då hon tex. är med och viker tvätt (ligger i mitten av tvätthögen och får hålla i tex en strumpa), är med mig och vattnar blommor (ligger på köksbänken och ser på vattnet och blommorna) eller på bordet om jag sitter vid datorn (tittar på skärmen och allt runt omkring? Fler tips på vad man kan göra med en 3 månaders välkomnas varmt.

:?: Nu tränar vi magläge i vaket tillstånd några gånger varje dag och oj, vad duktig hon blivit även fast hon inte orkar hålla huvudet uppe mer än någon/några minuter. Vad har ni för underlag till era? Har man en filt glider hon mest men det kan ibland kännas lite hårt att inte ha något alls.

Tacksam för svar.

Sak läsa på lite om småfolk i BB nu :D
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, här kommer mina svar i rött. :D
gabriella77 skrev: :?: Nu, lagom till att vårat schema för 2 månader satt sig, känner jag att vi ändå bör se över ett schema anpassat för 3 månader för att få mer vakentid samt slopa nattmålet vid 01.00. Jag har tittat runt på en del scheman här och ser att de flesta har natt 19.00-07.00. Är detta en bra barn-sömn-rytm eller går 20.00-08.00 lika bra?

Det gäller att tänka LÅNGSIKTIGT! Visst kan man ha natt mellan 20-08 Men kan vara svårt om man har ett extremt morgonpiggt barn. Det gäller att hitta tider som fungerar för ALLA i långa loppet. Vill mamma ha sovmorgon exempelvis så införs detta lättast med att introducera morgonlek här vid 4 mån.

Som exempel kan jag säga att vi har natt 19-07 och morgonlek 07.20-09.00 så jag får sova till kl. 09 de dagar jag inte jobbar. Så som sagt tänk låååångsiktigt här.

:?: Något speciellt att tänka på vid 3 månaders ålder? Schemat anpassas ju till var och en men har ni några bra tips hur man får vardagen att flyta på fint, så tas det emot. Ska kolla i BB också.

BB rekommenderar ju kort fm. lur och lång middagslur och kort em lur för detta är det schema som hänger med längst. Så mitt första schema hade rytmn. 12-45-2-45 och dessutom hade vi det jobbigt med 45 min skarvarna, på detta sättet så slipper man detta problemet förutom på 1 lur. Igen tänk långsiktigt.

:?: När nattmålet vid 01.00 ska bort är det bara vagning som gäller eller går det att buffa bort? Hon är van vid att buffas i sin säng och vi har ingen bra vagn att vagna i :roll: Ska jag räkna med att det tar ca tre nätter innan hon fattar galoppen eller brukar det vanligtvis ta fler?

Visst kan du buffa bort detta. Läs 3 nätters pm i BB. För en 3 mån har man natt i ca. 10 timmar innan nattmål, spika nattmålet, ställ klockan och ta ledningen.

:?: Elsa har börjat dra ut på målen. Ibland vill hon inte ta bröst två förrän det är 15 min kvar av vakenpasset och då känner jag mig lite stressad av att hon snart ska sova samtidigt som jag vill att hon ska lägga sig riktigt mätt. Går det att få henne att äta snabbare eller ska bara ge det 1,5 tim och buffa henne om hon vaknar hungrig.

När man är 3 mån skall en måltid bara ta 45 min (eller max 1 tim), så nu är det dags att styra upp! Jag hade en måltid 10.30 just för att maten skulle komma lite närmare långluren. Jag klistar in mitt 3 mån schema längst ner.

:?: Känner mig tyvärr dåligt påläst med vad ensamlek egentligen betyder. Vill gärna införa detta mer och mer då jag känner att vi skämmer bort henne med vår ständiga närvaro. Vi brukar sätta Elsa i babysitter mitt i köket när vi lagar mat eller en stund själv under babygymmet, så att hon är med fast lite avskilt men jag är osäker på om det är det som menas med det (knasig mening).

Läs om ensamlek i bb för 4 mån samt längst bak i BB under "bekymmer? sysselsättning" där får du det beskrivet. Ensamleken förläggs i samband med morgonen. Man får sin lilla frukost och sen är man i sin säng ensam och leker en stund. Intruduceras mera seriöst runt 4 mån.

:?: Passiv social delaktighet är det då hon tex. är med och viker tvätt (ligger i mitten av tvätthögen och får hålla i tex en strumpa), är med mig och vattnar blommor (ligger på köksbänken och ser på vattnet och blommorna) eller på bordet om jag sitter vid datorn (tittar på skärmen och allt runt omkring? Fler tips på vad man kan göra med en 3 månaders välkomnas varmt.

Precis så är det! Magläget på matbordet, köksbänken, soffan medans man har sysslor uppskattas också.

:?: Nu tränar vi magläge i vaket tillstånd några gånger varje dag och oj, vad duktig hon blivit även fast hon inte orkar hålla huvudet uppe mer än någon/några minuter. Vad har ni för underlag till era? Har man en filt glider hon mest men det kan ibland kännas lite hårt att inte ha något alls.

Varma glidvänliga kläder (gärna velour) nakna fötter så de kan åla, direkt på bordet eller bänken hade jag. På höjd är det ju lite varmare också!
Tacksam för svar.

Sak läsa på lite om småfolk i BB nu :D

Mycket bra, läs så ögonen blöder, man hittar hela tiden något nytt!
Exempel på schema vid 3 mån:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 (Mat kl 10.30), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

Tack TorsMamma!

Ska sätta mig och fnula på ett schemna nu när hon har sin långlur. Återkommer med mer funderingar, det lär väl dyka upp!
gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

Hej, här kommer en kort lägesrapport.

Vi beslutade att vagna bort 01.00 målet istället för att buffa. Fick tag på en gammal hederlig Brio-vagn på Blocket för 400 kr. Vilken skillnad att vagna, toppen!

Vi införde det nya schemat igår med 12-45-2-45, natt kl. 19.00, mat kl. 04.00 och morgon 07.00.

Inte jättepopulärt att bara få sova 45 min på förmiddagen. Att väcka henne var inga problem men hela passet var ett stort gnäll, fick mer eller mindre bära runt på henne hela tiden. Efter middagsluren var det samma sak men efter eftermiddagsluren gick det bättre och kvällstrasslet som vi vanligtvis har vart mycket bättre. Hon somnade kl. 19.00 utan problem. Sen sov hon till 02.00 då vi fick vagna från och till i 1 timme innan hon somnade om ordentligt. Sen sov hon snällt till 04.00 då hon fick mat. OJ vad hungrig hon var och OJ vilken piggis! Vanligtvis brukar jag bara lägga tillbaks henne i sängen så somnar hon om själv, men igår fick vi vagna en liten stund innan hon somnade, men å andra sidan vaknade hon inte för än 07.00! I morse hade hon mycket bättre aptit än vad hon brukar.

45 min går fooort! Ska väcka henne snart så då får vi se vilket humör hon är på idag. Har bestämt att jag inte ska vara lika snäll och bära på henne lika mycket i alla fall.
Iris mamma

Inlägg av Iris mamma »

Det verkar ha gått riktigt bra för er i natt, skönt! Det gick mkt bättre för oss men inte helt lugnt än. Nu på fm när hon sover sin 2 tim lur har jag hittills fått gå in o vagna i 3 omgångar ca 2 ggr. Puh..Hoppas det blir bättre snart. Hoppas att Elsa kommer in i sitt nya schema relativt smärtfritt!
Mamma till Iris 080721 (42+1)
Iris mamma

Inlägg av Iris mamma »

Det verkar ha gått riktigt bra för er i natt, skönt! Det gick mkt bättre för oss men inte helt lugnt än. Nu på fm när hon sover sin 2 tim lur har jag hittills fått gå in o vagna i 3 omgångar ca 2 ggr. Puh..Hoppas det blir bättre snart. Hoppas att Elsa kommer in i sitt nya schema relativt smärtfritt!
Mamma till Iris 080721 (42+1)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt Gabriella! Ni jobbar ju på ypperligt! Härligt att vagnen fungerar så bra.

- Iris mamma, att du fått vagna så många gånger tycker jag tyder på att kanske även du vill införa 12-45-2-45 schemat som gabriella har! :wink:

GRATTIS IGEN!
Tor 2006

gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

Laddar nu upp inför nattens vagning... Kommer starx gå och lägga mig så att man inte är helt förstörd imorgon om man måste vara uppe någon timma. Hoppas verkligen på en förbättring även fastän natten tills idag var bra och hoppas att jag kan sova bättre. Låg liksom vaken och "väntade" på att Elsa skulle vakna :roll:

Hur som helst en annan fråga ang kvällstrassel. Elsa bedriver ständigt kvällsklubb hos oss och hon behöver VERKLIGEN sova sina 5 min under kvällen men jag får henne inte att somna. Har läst i BB att man helst inte skall lägga henne i sängen eller i vagnen och heller inte låta henne somna på en. Vi har gjort en liten hörna på golvet i vardagsrummet där vi lägger henne med täcke så att hon kan slappna av men hon somnar inte, myser mest och pratar med sakerna runt om Tyvärr är hon så övertrött att vi inte hinner med glad god natt (somnade 18.45 idag, helt slut) samt att hon oftast skriker och är gnällig innan vi lägger henne.

Hur får jag henne att ta sin "mentala lur" så att hon orkar med kvällen bättre. Måste hon somna eller kan vi se till så att hon kan vila huvudet på ett annat sätt? Hur gör ni? Tips önskas!
:?:
gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

Förresten, en sak till. Inga problem med magläget när man är ute och promenerar va? Vagnen guppar ju och far en del, fast å andra sidan, det gör den ju när man vagnar också så det borde ju inte vara något problem... glöm detta inlägg... trött.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag är ledsen, men jag har inte läst i BB att man INTE får lägga en 5 min lur i vagn eller säng... :? Visst står det att man hjälper dem till ro till en 5 min i händelsernas centrum, men visst kan du lägga i vagnen och dra några tag med den om du vill. Inte försvåra det hela för dig nu. :wink:

Så ta in vagnen, lägg ner kort och dra den till den där behjälpliga 5 min, den hänger endå inte med i all evighet.
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"