Buffa henne som hon trivs med, det märker du fort nog. Lugnar hon sig av buffen så behöver du ju inte hålla ner huvudet, det gör du bara om hon kämpar emot. Men om hon gör det skulle jag ta en solfjäder på en sån stor istället.
15 månaders tjej med orolig nattsömn
-
TorpSara
Klart någon annan kan ta första natten. Och gärna andra också, i allafall vara där.
Buffa henne som hon trivs med, det märker du fort nog. Lugnar hon sig av buffen så behöver du ju inte hålla ner huvudet, det gör du bara om hon kämpar emot. Men om hon gör det skulle jag ta en solfjäder på en sån stor istället.
TorpSara: Jo, jag tänkte ta andra natten tillsammans med mamman.
OM hon kämpar emot... Det här är en livlig och gällt högröstad tjej. Jag liksom förväntar mig att hon ska sprattla vilt i 1,5 timme med mig svettandes dubbelvikt över spjälsängen!
Allt annat kommer att göra mig överlycklig!
Mer frågor:
Läste att katrinplommon rekommenderas under kurdagarna eftersom de gärna kan bli hårda i magen. Är det någon som kan utveckla detta? Varför blir de hårda i magen? Jag tänker att det kanske istället blir en natt av ständiga bajsblöjor om hon får katrinplommon.
Undrar över "besked" och "påminnelse". Ges beskedet endast en gång och sedan övergår man till att ge påminnelser, vilket då skulle innebära kortare buff/solfjäder och mer tonvikt på ramsan? Tänker att man väl ändå måste stanna kvar med buff/solfjäder tills barnet lugnar sig och att det istället är barnets reaktion som styr längden på påminnelsen.
OM hon kämpar emot... Det här är en livlig och gällt högröstad tjej. Jag liksom förväntar mig att hon ska sprattla vilt i 1,5 timme med mig svettandes dubbelvikt över spjälsängen!
Mer frågor:
Hej!
Jag vet faktiskt inte heller de där med katrinplommonen men jag kan gissa lite
Du ska i alla fall ge det på dagen så att hon hinner bajsa under dagen. Alltså inte en burk till nattslurken
Tror att det kan vara så att det behövs för att barnet rör sig mindre när de sover på natten och därför kan bli hårdare i magen
:-k
Hur låter det?
Jag vet faktiskt inte heller de där med katrinplommonen men jag kan gissa lite
Du ska i alla fall ge det på dagen så att hon hinner bajsa under dagen. Alltså inte en burk till nattslurken
Tror att det kan vara så att det behövs för att barnet rör sig mindre när de sover på natten och därför kan bli hårdare i magen
Hur låter det?
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Nu har jag att berätta om den spännande helgen med miss K!
En sån tjej, så smart och fantastisk!! =D>
Natt 1:
19:10 Läggning
Buff och soljfäder i 3 minuter (hon lugnade sig väldigt fort!) ramsa ut x4. Detta upprepades 3 gånger. Första gången stod hon upp när jag kom tillbaka, andra gången satt hon. Snacka om att att snappa upp fort!
19:24 Ramsa x6.Hon får reagera
19:29 Ramsa x 6, bekr.ramsa x4. Tystnar under ramsan
19:30 TYST SOMNAR
Läggningen tog 20 minuter.
Uppvak 1:
21:30 Gnäll som stegras, går in. Miss K ligger felvänd uppepå täcket. Lägger tillrätta. Solfjäder 20 sek. Ramsa x4 ihop med bekr.ramsa x4. Hon tar emot ramsan och somnar om.
Det hela tog 2 minuter.
Uppvak 2:
23:11 Kort buff och solfjäder, ramsa x4, ramsa x4, bekr.ramsa x4 som upprepas 2 ggr till. Här hade vi en fin dialog av frågor och svar!
23:18 TYST SOMNAR
Det hela tog 7 minuter
Uppvak 3:
03:41 Kort buff, solfjäder 20 sek, ramsa x4, ramsa x4, bekr.ramsa x4.
03:47 Det blir tyst.
03:51 Solfj. 20 sek, ramsa x8. Miss K låter arg
ramsa x8, K lyssnar lite, men är arg
03:59 Buff, solfj 20 sek, ramsa x16. K lyssnar.
Bekr.ramsa x4. Hon tystnar
04:16 Ramsar och bekräftar i 4 omgångar, men hon jobbar upp sig efter varje bekräftelse.
Här sätter jag på tv:n för att få husljud. Märkte att hon inte somnade om och det var ju alldeles tyst i huset.
04:18 Ramsa x8, bekr ramsa x4
04:22 Buff, solfj 20 sek, ramsa x8, bekr.ramsa x4
Miss K hojtar kort, bekr. ramsa x4
04:24 K hojtar kort, bekr.ramsa x4
04:26 K hojtar kort, bekr.ramsa x4. Här har vi en fin dialog igen!
TYST SOMNAR
Uppvaket varade 45 minuter.
06:50 Vaknar och frågar. Går in och buffar lugn. Föräldrarna kommer in i lugnt ögonblick och gör gomorron.
Det kändes skönt att hon var van att buffas och svarade så fort på det. Och att hon hela tiden lärde sig och gick framåt. Vilken känsla!
Natt 2:
Nu var det miss K:s ömme moder som stod för verktygandet under min handledning.
19:06 Läggning
Längre buff + solfj.
In och upprepade 2 gånger till.
Sedan jobbade vi med ramsor och bekräftelser 4 gånger. Hon jobbade upp sig emellan men det blev aldrig hysteriskt.
19:28 TYST SOVER
Det tog 22 minuter, men vi var nöjda eftersom vi nu jobbade mer med ramsandet.
12:02 Ramsa x4, bekr.ramsa x4
TYST SOVER
02:39 Ramsa x4, bekr.ramsa x4
Bekr x4
TYST SOVER
07:00 Väckning av sovande miss K. Alla glada och nöjda!!
Vilken resa det har varit den här helgen! Så glad man blir! Tack alla för hjälpen under förberedelserna. Återkommer säkert med den ömme moderns frågor framöver! Tack och åter tack!

Natt 1:
19:10 Läggning
Buff och soljfäder i 3 minuter (hon lugnade sig väldigt fort!) ramsa ut x4. Detta upprepades 3 gånger. Första gången stod hon upp när jag kom tillbaka, andra gången satt hon. Snacka om att att snappa upp fort!
19:24 Ramsa x6.Hon får reagera
19:29 Ramsa x 6, bekr.ramsa x4. Tystnar under ramsan
19:30 TYST SOMNAR
Läggningen tog 20 minuter.
Uppvak 1:
21:30 Gnäll som stegras, går in. Miss K ligger felvänd uppepå täcket. Lägger tillrätta. Solfjäder 20 sek. Ramsa x4 ihop med bekr.ramsa x4. Hon tar emot ramsan och somnar om.
Det hela tog 2 minuter.
Uppvak 2:
23:11 Kort buff och solfjäder, ramsa x4, ramsa x4, bekr.ramsa x4 som upprepas 2 ggr till. Här hade vi en fin dialog av frågor och svar!
23:18 TYST SOMNAR
Det hela tog 7 minuter
Uppvak 3:
03:41 Kort buff, solfjäder 20 sek, ramsa x4, ramsa x4, bekr.ramsa x4.
03:47 Det blir tyst.
03:51 Solfj. 20 sek, ramsa x8. Miss K låter arg
ramsa x8, K lyssnar lite, men är arg
03:59 Buff, solfj 20 sek, ramsa x16. K lyssnar.
Bekr.ramsa x4. Hon tystnar
04:16 Ramsar och bekräftar i 4 omgångar, men hon jobbar upp sig efter varje bekräftelse.
Här sätter jag på tv:n för att få husljud. Märkte att hon inte somnade om och det var ju alldeles tyst i huset.
04:18 Ramsa x8, bekr ramsa x4
04:22 Buff, solfj 20 sek, ramsa x8, bekr.ramsa x4
Miss K hojtar kort, bekr. ramsa x4
04:24 K hojtar kort, bekr.ramsa x4
04:26 K hojtar kort, bekr.ramsa x4. Här har vi en fin dialog igen!
TYST SOMNAR
Uppvaket varade 45 minuter.
06:50 Vaknar och frågar. Går in och buffar lugn. Föräldrarna kommer in i lugnt ögonblick och gör gomorron.
Det kändes skönt att hon var van att buffas och svarade så fort på det. Och att hon hela tiden lärde sig och gick framåt. Vilken känsla!
Natt 2:
Nu var det miss K:s ömme moder som stod för verktygandet under min handledning.
19:06 Läggning
Längre buff + solfj.
In och upprepade 2 gånger till.
Sedan jobbade vi med ramsor och bekräftelser 4 gånger. Hon jobbade upp sig emellan men det blev aldrig hysteriskt.
19:28 TYST SOVER
Det tog 22 minuter, men vi var nöjda eftersom vi nu jobbade mer med ramsandet.
12:02 Ramsa x4, bekr.ramsa x4
TYST SOVER
02:39 Ramsa x4, bekr.ramsa x4
Bekr x4
TYST SOVER
07:00 Väckning av sovande miss K. Alla glada och nöjda!!
Vilken resa det har varit den här helgen! Så glad man blir! Tack alla för hjälpen under förberedelserna. Återkommer säkert med den ömme moderns frågor framöver! Tack och åter tack!
SMS rapporter från miss K:s mamma om middagsluren:
"Nu sover miss K. 4 omgångar buff, sen solfjäder i 6 minuter. Ramsa x4 två gånger, sen bekr.ramsa en gång. Totalt 10 minuter."
"Jag väckte henne efter 1,5 timma. Inte ett ljud under tiden
Miss K:s pappa anmärkte att hon är mycket gladare än hon brukar vara. Vi håller tummarna!"
Åååå, jag är så glad för deras skull! Vad häftigt SHN är och vad klok och härlig Anna Wahlgren är!
[-o<
"Nu sover miss K. 4 omgångar buff, sen solfjäder i 6 minuter. Ramsa x4 två gånger, sen bekr.ramsa en gång. Totalt 10 minuter."
"Jag väckte henne efter 1,5 timma. Inte ett ljud under tiden
Miss K:s pappa anmärkte att hon är mycket gladare än hon brukar vara. Vi håller tummarna!"
Åååå, jag är så glad för deras skull! Vad häftigt SHN är och vad klok och härlig Anna Wahlgren är!
Jag vill också ge dig massor av beröm - otroligt starkt jobbat av dig! Vilken erfarenhet! Det är jättebra om du kan dela med dig av den här på forumet
Så härligt för lilla miss K och hennes föräldrar att du var beredd att ställa upp!

Så härligt för lilla miss K och hennes föräldrar att du var beredd att ställa upp!
Tackar hjärtligast för berömmet Mia!
[-o< Du menar att jag ska bli en sån som svarar och inte bara frågar?!
Jag var sååå sugen på att anmäla mig till Gastsjökursen, men vågade inte.
Om det blir kurs nästa år så ska jag våga! Nu vet jag ju att jag är en hävert på kurande. Behöver bara finslipas lite, ha ha!
Tredje natt-läggningen tog det igen 20 minuter för miss K att tystna. Borde det inte minska egentligen?
Jag var sååå sugen på att anmäla mig till Gastsjökursen, men vågade inte.
annica72 skrev:Tackar hjärtligast för berömmet Mia![-o< Du menar att jag ska bli en sån som svarar och inte bara frågar?!
Tja, borde och bordeTredje natt-läggningen tog det igen 20 minuter för miss K att tystna. Borde det inte minska egentligen?
Betona också skrattet till go´nattet, och att de inte dröjer sig kvar vid sängen.
En del barn, ofta de som är lite äldre, tar lite längre tid på sig att få lugna läggningar. De har haft längre tid på sig att rota de dåliga vanorna, och behöver också lite längre tid på sig att bryta dem!
Kram Mia
Precis! Det är rätt många som gör det misstaget - i missriktad välvilja nästan viskas ramsan, och då förlorar den sin effekt! Så det är jätteviktigt att ramsan alltid sägs med rejält magstöd!annica72 skrev:Vad menas med "smygramsa"? Kan det kanske vara en för tyst variant som för att inte störa barnet?