Flylady

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
K-ina

Inlägg av K-ina »

Jag ger mig på diskhon igen i kväll!!! :lol: Men några mail fixar jag inte - kommer att bli superstressad över att inte hinna läsa dem. Jag testar de små, små stegen en gång till! :!:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Hege

Inlägg av Hege »

Bravo!! :thumbsup:

(Jag har heller inte ork med mail, så jag har inte anmält mej. Än så länge så räcker det mer än nog att läsa genom det som står på hemsidan...)

Kram!
Sussi

Inlägg av Sussi »

Nej mailen stressar ihjäl en! ;) Sen tycker jag att en ny vana ska etablera sig mer än en dag. En vecka kanske? Diskhon första veckan, kläderna nästa vecka osv. Och det där med kläderna är väl för att man inte ska hasa runt i morgonrock hela dagen :lol: Inneskor har jag inte fixat, jag gillar inte att bli varm om fötterna :)
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Cyan

Inlägg av Cyan »

Nu har jag i alla fall skaffat mig (oss) den motivation som behövs för att hålla uppe diciplinen. Vi har hyrt ut rum i källaren till studenter! Åtskilliga tusenlappar in i månaden till priset av att hålla köket i fint skick efter varje gång man varit där... Billigt! 8)
Dotter 2007-01-29, son 2008-12-15 och dotter 2010-03-26
Hege

Inlägg av Hege »

Håller med, Sussi. Men man kanske kan anpassa tempot lite? Gå ett babystep varannan dag kanske, till en början? Jag är åt andra hållet, går lite fort fram, otålig, och brinner ofta ljuset i båda änderna. Nu håller jag på att göra min Control Jorurnal, och det är faktisk lite roligt... Jag var i bokhandeln i dag, och stod bland tonårstjejerna och valde perm med fint mönster... Sen gick jag hem och skrev in mina två morgonrutiner och fyra kvällsrutiner. Det blev rätt bra. :D

Kram!
K-ina

Inlägg av K-ina »

Nu gick du händelserna i förväg Hege... Du vet jag jobbar fortfarande på att putsa diskhon... :wink:

Allvarligt talat... Jag gillar inte att läsa engelska så du får gärna tala om för mig hur en Control Journal fungerar. Jag vill också ha en. Älskar trevliga anteckningsböcker!!!
Mamma till två pojkar.
Hege

Inlägg av Hege »

O nej, det är ingen anteckningsbok, det är en perm där man samlar alla sina rutiner. Det finns skiljeark, så att man har sina dagliga rutiner på ett ställe, och rutinerna för varje vecka på ett annat.

Det är allt jag vet än så länge, men eftersom så ska den utvecklas till att innehålla viktiga saker så som packlistor, veckomenyer, inköpslistor (ferdigskrivna, bara att fylla i antalet man ska inhandla), adresser och så vidare och så vidare.

Men min är i börjarstadiet!! Innehåller pr. idag två stycken A4 ark. Ett var det står Kvällsrutiner, (fyra stycken rutiner så långt, varav en är borsta tänderna...) och ett som det står Morgonrutiner på.

Hur gick det med diskhon i går kväll??

Cyan - såna vill jag också ha!! Ger dom mycket ljud från sig? Kan man ha dom i garaget?? :D

Kram!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Tack Hege!
Jag har inte läst och kommer inte göra det heller. Men!!! Igår införde vi en ny rutin.
Efter middagen, före Bollibompa så är det röj/ordningställande i en kvart för hela familjen. Vad skönt det är och vad bra det blir. :D
Inte fullkomligt, men helt ok! Och en klar förbättring mot innan!

Men när det gäller städning har vi tagit den enkla vägen... Vi betalar för det. SUPERSKÖNT!!!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Cyan

Inlägg av Cyan »

Hege skrev:Cyan - såna vill jag också ha!! Ger dom mycket ljud från sig? Kan man ha dom i garaget??
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Dom vi har skaffat är mycket välartade och trevliga. :wink:
Men jag tror inte att de skulle trivas så bra i garaget, om det inte är inrett, uppvärmt och har fönstergluggar som vår källare. (Hurra för den!)

Idag skulle jag berätta nyheten om studenterna för en väninna. Jag inledde med:
- Det har skett en stor förändring hemma.
Direkt utbrast hon:
-Har ni städat??

Ehum :roll:, ja faktiskt, sa jag...

I tre dagar har vi nu hållit köksdiciplinen och vi har båda upptäckt att det är oerhört lätt när man inte har något val. Man behöver inte ta ställning till om man ska ta tag i disken nu eller sen, utan det är bara att göra det som måste göras. Den stora belöningen är ju att det då aldrig blir så mycket att det blir oöverstigligt och därmed inte så mycket jobb. Inga berg, inga intorkade matrester, alltid en fri bänkyta ledig nästa gång man ska till. Att det ska vara så djävla (ursäkta uttrycket) svårt att få till utan piska!!!

Men med övriga huset behöver jag nog också babysteps... Jag gillar idén med att införa en sak i taget och vänja sig vid den. Jag ska nog titta lite närmare på Flylady i alla fall! En pärm med allt samlat skulle vara bra, och dagens rutiner på kylskåpet hade nog passat min äkta hälft väldigt bra. Äggklockestädning tror jag är min grej. Ok, en kvart, hur mycket hinner vi få ordning på?

Tack för denna tråd!
Dotter 2007-01-29, son 2008-12-15 och dotter 2010-03-26
K-ina

Inlägg av K-ina »

Äsch... Det går inge bra! Jag måste ta itu med vikten, motionen, tvätten, jobbet, samlivet - klarar inte diskhon också! Drog iväg till det Stora Köpcentret ikväll och när jag kom hem sov de små barnen och sambon hade röjt ena änden av arbetsbänken... Kanske han är min Fly-man???? :lol:

Ska iallafall fundera på 15-minutersstädning bara min 15-minutersträning satt sig!
Mamma till två pojkar.
Hege

Inlägg av Hege »

Jag har märkt att jag har lite problem med att förklara exact VAD FlyLady är för något. Men jag hittade det här blogginlägget, och den är mitt i prick.

K-ina - skam den som ger sig, kom igen så peppar vi varann :!: :D
Cyan - om du är med, så blir vi (minst) tre! Tenk hur våra hem ser ut vid jultider om vi börjar nu!

I dag ska jag rensa ut 27 grejer från mitt hem som jag inte använder, och som inte gör mig lycklig. Om jag gör det varje vecka, så har jag slängt/skänkt över 100 saker på en månad!!

Jag lägger vid länken som jag hittade:

http://denhemligahusmodern.blogspot.com ... vuxen.html

Peppa-kram, Hege
K-ina

Inlägg av K-ina »

Ja... Hon förklarade väldigt bra... Det där om att hela tiden följa nya impulser och associera och byta aktivitet känner jag igen... Jag fladdrar iväg och har 1000 grejer på gång samtidingt. Tack och lov har sambon förmåga att slutföra saker!

Jag måste skaffa en bättre äggklocka! Vår funkar inte så bra längre... för så klart lägger jag inte av - jag tar det bara inte så allvarligt! :lol:
Mamma till två pojkar.
Hege

Inlägg av Hege »

Inte ta så allvarligt?? :shock: Vad menar du?? :shock: :shock:

Det här måste tas på största allvar, och med respekt och ödmjukhet.... :wink:

Jag är tyvärr solgt på städning numera. Seriously, jag är på full vag att bli amerikansk hemmafru. I dag städade jag duschen medan jag duschade. Helt galet, men blankt och snyggt blev det. :D

Kram!
miniz

Inlägg av miniz »

Tack Hege!

I gar började vi med 15 min. städ. Jag sa till gubben att jag läst här pa forum om detta och han hämtade väckarklockan direkt. Sa nu är vi i gang! Allihop städar, men 3 aringen började grata och fragade om det var klart snart ( hon har sin andra trotsrunda och grater för allt och inget, som testredskap denna gang... Sätter munnen pa snedd och säger uuuuhhuuu.)

Har redan rensat diskhon och börjat röja lite extra i köket, den enda gang jag är glad att det är sa förbannat litet. :lol:

Klem
Maria
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Hege

Inlägg av Hege »

He-he, det där med diskhon är faktisk lite beroendeframkallande...

Nu när jag har det på programmet, så KAN jeg inte gå och lägga mig om den inte är tömd och rengjord.

Och visst är det mycket man får gjort på 15 minuter!! Nästan så man inte tror det själv.

Jag tycker mycket om den här "litet i taget" - mentaliteten. Passar en rätt så makelig person som mig ganska bra.

Kram!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"