En liten fråga

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Kan det bli bättre :?: :D
Nej, jag tror inte det :!:

Underbar rapport, lille Eric ska vara glad över valet av föräldrar :wink: !

Lova mig nu att inte tappa fokus OM det blir nån fnurra eller ett bakslag - då agerar ni bara med samma självklara lugn och vägleder gossen med de verktyg ni lärt er att använda så bra!

Och du - håll oss underrättade är du snäll :!:

Kramar till er allihop, en extra till glade Eric :heart:

Mia

PS: har mamma sovit bra då :wink: :?:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
eric

Inlägg av eric »

Mamma har sovit bra...härligt!
Grodan, mamma till Eric 0701
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:thumbsup: :sleep:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
eric

Inlägg av eric »

Ikväll blev Eric ledsen redan i hallen och pekade ner mot trappan och ville inte in på sitt rum...Hejdå lampan och godnatt! Han protesterade men jag la honom tillrätta och solfjädrade lite och gick sedan ut med ramsan, 1 påminnelse och 1 bekräftelse, tyst. Efter 10 min blev han mycket ledsen och ropade på mig men jag gav en påminnelse och en bekräftelse direkt och han nöjde sig med det svaret. Svårt att avgöra om han har somnat men han säger i alla fall inget, håller mig i närheten en stund till (nåja, så stort hus har vi inte). Hej C
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Det är så bra att du är lugn och saklig - det är helt naturligt att han frågar dig vad som gäller!

Du sköter dig HELT enligt regelboken, massor med beröm ska du ha :!:

Kram och gonatt, ser fram emot morronrapport :wink: :!:
eric

Inlägg av eric »

Hej och godmorgon! Nu kommer min lilla rapport.
Min lille prins sov till 4,50. Då räckte det med påminnelse, bekr.
Vaknade igen 5,40, ledsen...påminn, bekr,
6,05, superduperledsen, lugnade inte sig, jag gick in, då kom en djup suck från den lille, la sig själv tillrätta (ska man göra tillrättaläggandet då?), solfjädrade lite, Det kändes som om han väntade på ramsan och att jag skulle gå! Blev ledsen när jag gick men blev tyst.
6,14 ledsen på, bekr, tyst
6,16 som ovan
6,21 som ovan
Nu började jag känna och tvivla lite mycket men sådan är jag.
6,40 ledsen liten krabat, påm, bekr direkt så att han inte hann bli riktigt ledsen och börja skrika, tyst
6,45 gjorde vi glad morgon, lite väl tidigt men det blev en 45marginal.
Eric blev glad och ville leka, då känner jag att han är varm, kan det vara förklaringen till att han inte kunde sova vidare? Ganska bra natt i alla fall och snart kommer mormor och morfar och hälsar på! C
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Tidiga uppvak är tillsammans med daglurar det som har en tendens att krångla längst när man kurar.
Eric kan få för sig att han är utvilad tidigt på morgonen nu, när han sover så bra på natten. Det viktiga nu är att han lär sig att det är du som signalerar när morgonen börjar, och inte han! Han ska ligga och sova lugnt tills morgonen kommer, annars är risken stor att morgnarna blir tidigare och tidigare :?

:?: Använder ni er av väckarklocka?
Det är ett UTMÄRKT redskap, barnen lär sig fort att det är ringsignalen som berättar när det är dags att stiga upp.
Man kan välja att ha klockan direkt utanför barnets rum, och bära in den så att han får stänga av, eller så kan man ha klockan inne i barnkammaren. Fördelen med att ha den utanför rummet är att man då kan ställa om den så att man kan ta upp inom marginalkvarten om man hör att det är på gång att vaknas därinne, så att det blir just klockan som får väcka!

Och tidiga morgnar-strategi finns så bra beskrivet här, av Elle:

:arrow: Klart att lillen ställer frågor nu när det är en förändring på gång och det måste han ju få göra. Det ni ska bestämma er för är hur ni gör för att besvara hans frågor. Det finns olika sätt, jag ska beskriva dem i korthet för dig:

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".

Jag tycker det är en jättebra sammanfattning! Vi har kört på nr 2 med båda barnen och det har fungerat efter ett tag. Använder fortfarande Mozart på lillkillen då han vaknar tidigt. Viktigt är att man inte håller på och testar runt utan håller sig till en strategi.
Lycka till! :idea:

:heart:
eric

Inlägg av eric »

Jaha så var det dags för pappa att ta över...jag vet att barnet kommer att ställa frågor och behöver svar från pappa också men från att nattningen tog 3 min så tar den nu 15 min första kvällen och nu ikväll tog det 40 min...jag vill bara ta över men jag gör inte det såklart. Mannen min är envis och fortsätter och fortsätter med vägledning av mig och till slut sover vår lille gosse. Ska han verkligen somna med darrning och suckande och ledsamheter?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Vad bra att pappan stod på sig och genomförde nattningen, och vad bra att du vägledde honom! Det ÄR svårt att släppa det man kan, men för allas skull är det ju det bästa att ni båda två är lika stensäker på det här, eller hur :wink: :?:

:idea: Det är jätteviktigt att inte knyta sömnen till dig som mamma, utan att det är ramsan som är Verktyget nr.1!
När vi kurar barn i Gastsjön när vi är på kurarkurs, då kan det vara fyra olika under samma nattning som ramsar! Och det går hur fint som helst!

Ibland somnar de med suck och darr, min lilla förtrotserska Frida har frågat med STORA BOKSTÄVER i ett par kvällar nu, men jag vet ju att om jag skulle göra det misstaget att gå in och trösta (mot vad? sova är ju inget farligt!) eller ännu värre frestas att plocka upp henne, så växer garanterat frågorna!
Tro mig, för sånt har jag varit med om :roll: !

Så Erics allra bästa hjälp nu att komma till ro, är att ge honom tilltro att han fixar det här, att släppa taget och lära honom, lugnt och fint, precis som ni gör!
Och så kommer ibland de här svackorna, då det frågas och undras lite mer och det är då vi får tillfälle att vässa verktygen ytterligare!

Det här går finemang, hälsa pappa att han skötte sig jättebra, och jag lovar att nästa nattning kommer att gå mycket fortare!

Kram!
eric

Inlägg av eric »

Hej! Den lille gossen har frågat och frågat...det tog ganska lång tid, ca 12 min jämfört med tidigare på 1-3 min. Tidigare idag gick han fram till sin säng och var glad och stolt, innan har han visat att han är ledsen och pekat på sin säng. Ett stort framsteg mot leendet när han ska lägga sig. Men senare på kvällen när vi ska ha go´natt skrattet då säger han NEJ! Och går ifrån. Inte så lätt att roa någon som går iväg och vill läsa i sin motorcykeltidning...
eric

Inlägg av eric »

Måste bara skriva att jag är så himla glad och trygg att det här forumet finns och jag är imponerad av alla proffsiga svar av Mia, massor av MVG till dig!
Tack igen för hjälp och råd som vi så väl behöver. Kram Charlotte
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

eric skrev:Men senare på kvällen när vi ska ha go´natt skrattet då säger han NEJ! Och går ifrån. Inte så lätt att roa någon som går iväg och vill läsa i sin motorcykeltidning...
:D :D :D
Förlåt att jag skrattar, men det här tycker jag visar på att Eric är en cool kille - redan mc-tidningar :wink: :!: :?:
:idea: Det jag tänker att ni skulle kunna göra då, när han säger ifrån och går, är att spela apa! Jaga och busa, gör grimaser! För man måste inte nödvändigtvis kittlas eller vara fysisk, utan det går att skoja och skratta med varandra på avstånd också!

:D Och du - 12 minuter!
Tänk vad många som läser det här som INTE kurat sina barn, som har läggningar på 2 timmar :shock: ... Så tolv minuter tycker jag är helt okej, eller hur?!?

:heart: Tack snälla Charlotte för så fina ord :heart: Vad glad jag blir! Det är så roligt att kunna vara till lite hjälp!

:sleep: Sov gott och var stolta över hur långt ni kommit :!:

Mia
eric

Inlägg av eric »

Lille Eric sov till 01,00 somnade om själv och vaknade 01,35 då räckte ramsan för att han bums skulle lägga sig ner och somna om igen. Sedan hörde jag honom från och till mellan 06 -07.20 då vi gjorde glad morgon! Förutom att läsa MC-tidningar så har han dockan Bo som han vårdar ömt , med blöja, vällingflaska och vagn och nattar honom på kvällen. Precis som vi gör med honom...Ha en trevlig lördag!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Ni är verkligen duktiga :thumbsup:

Hoppas ni också får en trevlig lördag, hela högen!

:idea: Du, skulle du vilja sätta in Erics födelsedata i din signatur? Då ser alla direkt hur gammal han är :!:

Kram och tack för att du rapporterar!

Mia
Jannika

Inlägg av Jannika »

Måste bara skriva att jag är så himla glad och trygg att det här forumet finns och jag är imponerad av alla proffsiga svar av Mia, massor av MVG till dig!
Jamen jag vet! Mia är alldeles fantastiskt underbart bra. :heart: Man vill ha henne som syrra eller bästis sittandes i soffan med en kopp te hela dagarna, eller hur? :lol:

Heja Eric och duktiga föräldrarna. :D

Kram Jannika
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "