Hej igen!
Jag har jobbat lite mer aktivt med social delaktighet idag vilket har gått ganska bra. När maken skulle försöka i kväll "du måste hjälpa pappa, jag behöver din hjälp" triggade det dock hans "trots", han ville klippa papper just då. Det blev inte så lyckat.

Bra! Ibland blir det inte så lyckat, nej. Det har jag också en hel del erfarenhet av

. Men antingen så behövs man eller så behövs man inte, eller hur?! Det går inte att backa om man VERKLIGEN behöver hans hjälp. Även om det inte blev så lyckat för stunden så har ni gett honom ett viktigt budskap och kan tacka storslaget och glatt efteråt. Sen kan man ju vara lite smidig och inte försöka sig på delaktighet just när han är fullt koncentrerad med att klippa papper. Känner han sig uppryckt från något blir han förmodligen bara frustrerad. Istället kan man varna i god tid. SNART ska pappa göra det och det och vet du, DÅ behöver jag att du är med mig och gör det och det. Man kan till och med ställa en klocka som får ringa och tala om att det är tid. Barnet blir redo för något nytt och får tid att avsluta sin aktivitet. Ännu bättre blir det om pappa blir sådär riktigt förtrolig och paktig och tycker att "vi stora grabbar behöver hjälpas åt nu när mamma och lillebror gör det och det...."
Jag gick in med honom och satte honom i hans säng med vindruvor och lite leksaker utan att känna mig arg på honom.
Mycket bra gjort! Han ville ju inte skada dig, men du blev ledsen och behövde en paus. Tänk så skönt det måste ha känts att kunna kontrollera situation så bra. Kan bara applådera.
Runte skrev:Sedan vad gäller pojkens temperament så förstår jag att hans uthållighet, höga aktivitet, vilja, robusta, glada sätt verkligen kommer ta honom långt i livet. Hans pappa är likadan. Problemet är att jag inte har så stor kunskap om barn och håller på att lära mig i takt med barnets utveckling. Själv var jag blyg, försiktig, stilla som barn och i min familj är barnidealet (människoidealet) just detta
Här skriver du något väldigt viktigt! Vi kan ha väldigt svårt att förstå det som är annorlunda än det vi själva känner oss vana vid. Och vem har automatiskt kunskap om barn? Vi lär oss alla på vägen. Du är insiktsfull här, tycker jag.
Citat:
"Ge honom så mycket social delaktighet han bara tål, kryddad med världens bus, glädje och upptåg."
Det här känns faktiskt bara som en hån. Jag förstår att det inte är menat så men när efter den våren som vi har haft och i det skick jag befinner mig i så finns det inte så mycket glädje
Förlåt att det blev hurtfriskt och glättigt. Jag förstår verkligen hur du menar. Men kanske kan man bestämma sig för att ta fram glädjen och buset rejält en gång per dag, kanske till kvällen? Lägga undan sin egen trötthet och ledsenhet och bara GÖRA det? Jaga storkillen med lillen i famnen, ligg ner allihopa på govlet och rumla runt, sätt på musik och dansa tillsammans. Det behövs inte mycket för att dagen ska få ett positivt slut.
Det är nog det som är det stora problemet, orken. Vad gäller sömnen så är det sant att jag skulle behöva få sova hela nätter. Med stora föll sig allt naturligt och han har alltid sovit bra och tryggt själv. Lillen hade en skrikperiod de första tre veckorna och jag känner att han behöver mig på ett sätt som inte den store gjorde. Jag behöver honom också. Precis som med den stora så har den stora förälskelsen slagit till. Stora pojken och jag var liksom färdiga med varandra när det var dags för nattsömn. Så känner jag inte med den lille.
Hmmm, här måste jag få ifrågasätta. Är det DINA behov som gör att du vill att lilleman ska vakna om natten? För hans behov är faktiskt att få sova hela nätter nu snart. Om jag tolkar dig rätt så känner du att dagen inte innehåller tillräckligt mycket samvaro och glädje för att du ska vilja skiljas från lillebror till natten. Du kompenserar det här behovet genom att vilja vara nära honom på natten. Korrekt? Förälskelse kan ni ha, och kommer att få betydligt mer av kan jag lova, hela dagen lång när ni är utvilade och pigga. Jag vågar också påstå att ditt behov av att få sova hela nätter är enormt stort. Man blir helt enkelt ledsen och missmodig av att inte få sova (i alla fall blir jag det). Tänk också på din storkille som behöver sin starka och pigga mamma om dagarna.
Och precis som Nemita skriver så kan du behöva vara uppmärksam på din hälsa och hur du faktiskt mår. Depression är otroligt vanligt efter en förlossning och kan behöva behandlas. Känn efter! Behöver du bli sjukskriven? Behöver du stöd?
Allt gott!
Tinis