Ekologiskt familjeliv

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

:oops:
I stand corrected.
Jag har inte varit vidare källkritisk när jag bildat min uppfattning om glutamat.
Det kan stämma, det du skriver TorpSara, men jag är ändå skeptisk till glutamat, jag...

Och angående örtkryddor och bekämpningsmedel, klart att det blir små mängder, man äter ju rätt små mängder av sådant. Men jag känner mig egoistisk varje gång jag äter besprutade grödor, eftersom det innebär belastande gifter för fler än jag själv.
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

TorpSara skrev:Då ska vi reda ut begreppen lite här. Natriumglutamat är glutaminsyrans salt. Kemiskt sett är den likadan som den glutamat som finns naturligt förekommande i en rad livsmedel. Det finns ett fåtal personer som reagerar med allergi på stora mängder glutamat, så stora som det kan bli när man tillsätter extra glutamat. Dessutom är vi en hel radda människor som är extremkänsliga för smaken (jag är det) och tycker att all glutamatanvändning är dålig därför... :wink: Att därifrån få det till "gift" är Aftonbladetretorik tycker jag. Att det skulle vara cancerogent finns det inte ett enda vetenskapligt stöd för. Länder med hög glutamatkonsumtion (östasien, framförallt) har inte en högre andel cancerfall än Frankrike tex. som har väldigt låg konsumtion.
OK, jag är en av dem som gått på "Aftonbladsretoriken". Har du någon bra källa till överstående påstående :?: :D 8)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nya mamman skrev: Det kan stämma, det du skriver TorpSara, men jag är ändå skeptisk till glutamat, jag...
Jag är absolut skeptisk. Men inte för hälsoskäl, utan för att livsmedel inte ska behöva smakförstärkare om man gör rätt. Bra mat smakar bra i sig själv. Och glutamat smakar plåt.
Och angående örtkryddor och bekämpningsmedel, klart att det blir små mängder, man äter ju rätt små mängder av sådant. Men jag känner mig egoistisk varje gång jag äter besprutade grödor, eftersom det innebär belastande gifter för fler än jag själv.
Absolut. Har du hittat hit? http://www.naturskyddsforeningen.se/nat ... arstingar/

[quote="*frieda*]OK, jag är en av dem som gått på "Aftonbladsretoriken". Har du någon bra källa till överstående påstående [/quote] Återkommer med källor, om jag hittar de artiklar jag läst på nätet! Men det viktiga är också omvänt: Var finns källstödet för påståendena om giftigheten? :wink:
blomman

Inlägg av blomman »

Att se saker med kritiska ögon gillar jag! Tummen upp för dig TorpSara!

Nackdelen med ekologiska odlingar är att man heller inte gödslar med annat än naturligt gödsel. Med dagens stora befolkning och behov av stora skördar utarmas våra jordar. Maten bli fattig på mineraler och jorden skulle behöva berikas.
Jag skulle vilja ha obesprutad men konstgödslad mat, faktiskt. Eller något åt det hållet.

Sen kan jag bli trött på att man utmålar ekologisk mjölkproduktion så himla gullig. I många informationsblad står det att kon och kalven får vara tillsammans första tiden.. jo, visst, tre dagar. Det är minimigränsen, och naturligtvis så låter man ju inte dem gå tillsammans mer än så eftersom kalven då dricker upp en del av mjölken/pengarna.
Så här ser ju vår hantering av djur ut och som f.d sjurskötare (häst och svin) så tycker jag att vi måste acceptera vårt val, eller se till att producera vår egen mat.
Men däremot att linda in verkligheten i rosa ludd, så att folk tror att det är nåt Bullerby-liv våra djur lever, det är fult och en direkt lögn, naturligtvis i syfte att sälja sin produkt.
(Jodå vi handlar ekologsik mjölk, jag är bara grinig på lögnerna)

Sen är det ofta tvärtom också, man visar bilder av djur i eländig miljö, för att få folk med sig i "djurens rätt" och liknande, och så är det väääldigt ofta bilder från andra länder. Djuren i Sverige lever inte perfekt, men bra mycket bättre än i andra länder.

Solceller och den norska elbilen Think vill jag ha!
http://www.think.no/think/content/view/full/261[/code]
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Både Jacob och Liw reagerar starkt på tillsatser i maten.Blir illröda och får kraftig klåda runt munnen när dom ätit något.
Tex ketchupen utan socker(innehåller sackaros istället)och viss köpsylt reagerar dom på.Likaså icas fiskbullar men inte Abbas.Abbas fiskbullar innehåller inte smakämnet E621.
När det faktiskt finns alternativ till tillsatser så är det ett självklart val för mig.Mat med tillsatser eller mat utan......Jag äter hellre tex en halv ekologisk tomat än en vanlig då den ekologiska är mer nyttig.
För mig är det viktigt att veta vad jag stoppar i min kropp.
Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

TorpSara skrev:Återkommer med källor, om jag hittar de artiklar jag läst på nätet! Men det viktiga är också omvänt: Var finns källstödet för påståendena om giftigheten? :wink:
Det håller jag med om :-D Måste bara ha något att visa för mannen min ;-)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag håller helt med dig om det ulrikaj. Jag tror att man vinner MYCKET på att äta så lite prefab och hårdprocessade saker som möjligt. Vi slipper transfett, tillsatser i form av glutamat, färg och annat dumt. Och även ekologiskt har ju absoluta fördelar, även om du har en uppenbar poäng blomman. Ett jäkla bök. :?
blomman

Inlägg av blomman »

TorpSara skrev: Och även ekologiskt har ju absoluta fördelar, även om du har en uppenbar poäng blomman. Ett jäkla bök. :?
Självklart! Vi handlar mycket ekologiskt, främst de livsmedel som är väldigt besprutade, både för vår skull och de som arbetar med det, och de som bor i de områden där det produceras t.ex bananer och paprikor.

När det gäller sötningsmedel så vet jag fler som reagerar, även de som kräks av det. Naturligt är ju alltid bäst!

Lagar man sin mat från grunden så slipper man åtminstone det..
Men sen finns det ju vissa grejer, som ketchup, som man kanske inte kokar ihop själv.. :wink:
Fiskbullar däremot kan jag rekommendera att göra själv! Det blir HELT obeskrivligt gott! Fiskar man dessutom upp fisken själv så slipper man att den transporterats över halva jorden dessutom!

För er Stockholmare finns det ju numera tre ekologiska skolmatkök!
Måste göra lite reklam för min sambos släktingar!
http://www.carolaseko.se/index.php
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Och mer skit apropå ekologiska mjölkprodukter: Vi producerar för lite i Sverige. Det finns inte tillräckligt mycket svensk ekologisk mjölk för att möta efterfrågan, så då fraktar man mjölk från Danmark istället. Och hur gott för miljön är det??! Åtminstone såg det ut så för något år sedan.

Men jag kan nästan bli galen om jag börjar tänka för mycket på alla bluffar man går på, vill bara flytta till Provence och handla av småbönderna på torget, typ.
Ewa

Inlägg av Ewa »

blomman skrev: Nackdelen med ekologiska odlingar är att man heller inte gödslar med annat än naturligt gödsel. Med dagens stora befolkning och behov av stora skördar utarmas våra jordar. Maten bli fattig på mineraler och jorden skulle behöva berikas.
Jag skulle vilja ha obesprutad men konstgödslad mat, faktiskt. Eller något åt det hållet.
Hmmm :-k, jag har varit på lite föreläsningar (förvisso arrangerade av Naturskyddsföreningen och liknande intresseorganisationer) och läst artiklar kring just detta - och jag har fått en HELT annan uppfattning. Nämligen att konstgödslandet och storbruket I SIG utarmar jorden på mineraler, TILL SKILLNAD från gröngödsling och växelbruk som det ekologiska jordbruket bygger på. Och att det också då märks i produkterna. Ekologiska grödor har oftast betydligt högre halter näringsämnen än kemiska grödor.

Min äldsta kompis är förresten grönsaksodlare numer och vill man köpa obesprutade tomater, t.ex. så ska man kolla efter att odlaren har ett ip-nummer, ip-odlare sprutar nämligen inte sina grödor, däremot konstgödslar de. Därmed gäller samma regler för dem som för EU-ekologiska odlare, som alltså har lägre krav än KRAV. Men bryr man sig inte om konstgödslingen, så kan man alltså hålla utkik efter ip-odlare. Här köper jag t.ex. hellre Vikens tomater som odlas 2 mil bort, än att jag köper ekologiskt odlade tomater importerade från Spanien. I väntan på att mina egna blir klara förstås.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

[quote="blomman"]
Sen kan jag bli trött på att man utmålar ekologisk mjölkproduktion så himla gullig. I många informationsblad står det att kon och kalven får vara tillsammans första tiden.. jo, visst, tre dagar. Det är minimigränsen, och naturligtvis så låter man ju inte dem gå tillsammans mer än så eftersom kalven då dricker upp en del av mjölken/pengarna.
/quote]
Och apropå kossor - så länge som kossan har råmjölk får kalven gå med kon och få den mjölken. Kan väl diffa något, men någon vecka brukar det väl kunna bli. Inte så gulligt, men avsevärt bättre än på oekologiska mjölkgårdar där de skiljs åt DIREKT - för att flaskmatas från start. På vårt bondgårdsbesök härförleden låg en dygnsgammal kalv ensam i ett trångt litet bås - och alla barnen ville hjälpas åt att torka av den lilla förskrämda kalven med halmen den låg i. Sorgligt. Det är den enda djurart vi gör så med. Ingen annan avkomma skiljs från sin mamma så tidigt, vare sig det gäller grisar, höns, hästar...
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
sömnlös

Inlägg av sömnlös »

Usch och fy,
vad ledsen jag blir på oss människor ibland. Vad ger oss rätt att behandla andra arter som vi gör :cry: .
Appropå glutamat minns jag att båda barnen reagerade med kraftig rodnad runt munnen av vanligt skivat skinkpålägg när de var yngre. Jag fattade inte varför förrän debatten om glutamat kom.
Kunskapskanalen har massor av bra program om miljön. Ett jag såg handlade just om ekologisk mat och leverne.
Där lärde jag mig att det är bättre att köpa frukt och grönt från spanien när det inte är sässong (hur stavas det tro) här, eftersom det som odlas i växthus här kräver MYCKET mer energi än det som fraktas hit.
Sen är kött i sig en "miljöbov". Om man följer hela kedjan med foder, uppfödning, transporter mm så blir det MYCKET utsläpp. Stor del från kornas magar faktiskt :!: Jag trodde de skämtade först. Men faktum är att de fiser ut STORA mängder gas. Hur de fick fakta om det besparar jag er :cry: .
Dom tipsade om att vi bör minska intaget av kött lite och äta ärt- och baljväxter istället.
Här efterfrågar jag tips. Jag såg ett matlagningsprogram där de lagade mat från sydamerika. Där tillsatte de något när de kokade bönorna för att slippa besvärande gaser, men jag minns inte vad. Kanske bikarbonat :?: :?: :?:
Någon som vet :?:
:heart: Med prinsessa -04 och prins -06 :heart:
sömnlös

Inlägg av sömnlös »

Googlade lite apropå bönor och gaser.
Hittade en kul historia och tips om bikarbonat på en blogg. Jag kan inte länka (vet inte hur man gör), men om ni googlar så här kommer ni till sidan
"sugen på bönor???" :lol: :lol: :lol:
sömnlös

Inlägg av sömnlös »

Asch då, så här var det
"sugen på bönor någon???"
blomman

Inlägg av blomman »

Ewa skrev: Ingen annan avkomma skiljs från sin mamma så tidigt, vare sig det gäller grisar, höns, hästar...
Nej, det är tragiskt! Och självklart är konventionellt drivna gårdar MYCKET sämre, på många vis. Regeln är tre dagar minimum. Och det finns säkert bönder som låter dem dia hela råmjölksperioden, men långt ifrån alla. Däremot föds de upp på riktig mjölk och något längre tid.

Det jag vände mig emot är att Arla bl.a försöker gulla till det så, för folk har ju rätt att veta exakt hur det går till.

Att ekologiska livsmedel innehåller en högre halt av näringsämnen beror väl också delvis på att de växer långsammare.
Det där med ip-nummer var ju väldigt intressant! Hade ingen aning om det! Tack för informationen!

Nu har jag nästan låtit som en motståndare mot ekologiskt mat, och det är HELT fel! Det är ju bara att varje sida, för och emot, alltid bara väljer (såklart) att publicera de rön som passar dem..
Det finns inte tillräckligt mycket svensk ekologisk mjölk för att möta efterfrågan, så då fraktar man mjölk från Danmark istället. Och hur gott för miljön är det??!
Det här är ju ett kanonexempel på hur mycket man måste väga för och emot..
Det är en hel vetenskap. :roll:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"