Att se saker med kritiska ögon gillar jag! Tummen upp för dig TorpSara!
Nackdelen med ekologiska odlingar är att man heller inte gödslar med annat än naturligt gödsel. Med dagens stora befolkning och behov av stora skördar utarmas våra jordar. Maten bli fattig på mineraler och jorden skulle behöva berikas.
Jag skulle vilja ha obesprutad men konstgödslad mat, faktiskt. Eller något åt det hållet.
Sen kan jag bli trött på att man utmålar ekologisk mjölkproduktion så himla gullig. I många informationsblad står det att kon och kalven får vara tillsammans första tiden.. jo, visst, tre dagar. Det är minimigränsen, och naturligtvis så låter man ju inte dem gå tillsammans mer än så eftersom kalven då dricker upp en del av mjölken/pengarna.
Så här ser ju vår hantering av djur ut och som f.d sjurskötare (häst och svin) så tycker jag att vi måste acceptera vårt val, eller se till att producera vår egen mat.
Men däremot att linda in verkligheten i rosa ludd, så att folk tror att det är nåt Bullerby-liv våra djur lever, det är fult och en direkt lögn, naturligtvis i syfte att sälja sin produkt.
(Jodå vi handlar ekologsik mjölk, jag är bara grinig på lögnerna)
Sen är det ofta tvärtom också, man visar bilder av djur i eländig miljö, för att få folk med sig i "djurens rätt" och liknande, och så är det väääldigt ofta bilder från andra länder. Djuren i Sverige lever inte perfekt, men bra mycket bättre än i andra länder.
Solceller och den norska elbilen Think vill jag ha!
http://www.think.no/think/content/view/full/261[/code]