Schema för 5 månader - hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
stinamalm

Inlägg av stinamalm »

Hej igen,
ville bara tacka igen för hjälpen. Vi har bestämt oss för att köra 12-nätter såsom jag fått förslag på - det är lika bra att köra SHN ordentligt när vi nu gör det, annars blir det nog bara en halvmesyr.

Sov inte en blund inatt eftersom jag inte fått larmet ännu, men i övrigt var natten inte riktigt så illa som jag hade förväntat. Första luren i vagnen idag gick också relativt bra.
Det här är spännande!

Kram Stina
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Toppen! Vi finns här! Fortsätt gärna i den här tåden när du kör igång, så har vi hela bakgrunden!
stinamalm

Inlägg av stinamalm »

Hej igen,
ständigt nya frågor!

Efter vänliga tips har vi nu spikat följande schema:
7.30 morgon
7.45 mat
9.30-10.15 sova 45
11.00 mat
12.30-14.00 sova 1,5
14.30 mat
16.30-17.15 sova 45
18.00 mat
19.15 nattslurk ersättning
19.30 sova

Det jag undrar är - vill alla era barn ha en nattslurk? Min tjeje har faktiskt ätit långt över förväntan idag, men det beror på att jag, trots att hon är över 5 månader, tar ett vänligt men bestämt järngrepp om henne. Då äter hon bra.

Frågan är dock om det är lika vettigt att ta järngrepp inför nattslurken? Jag tycker att det känns fel att tvinga henne när hon sannolikt faktiskt inte är hungrig. Samtidigt har jag svårt att skjuta för mycket på målen så att middagen kommer så sent som 19.00 - tror att det blir för långa mellanrum.

En annan fråga - det går väldigt mycket bättre att ge pureer och mos av olika slag på skötbordet. På ett sätt är det ju bra för att hon vänjer sig vid smakerna och att få fast föda (och att hon får i sig...), samtidigt - kan det vara dumt att inte redan från början köra konsekvent i stol. Nån som har liknande erfarenhet?

Kram Stina
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nattslurken är bara att se som det lilla extra. Ibland äts den, ibland inte. Det är inget att tvinga. Era mattider är toppen, håll på dem! Middag klockan 19 är för sen.t.

Om att mata på skötbordet: Jag tycker inte att man ska mata någon liggande på rygg med annat än flytande. Det är lätt att få i halsen.
stinamalm

Inlägg av stinamalm »

Tack, ja du har nog rätt för uppenbarligen gick det bra även utan nattslurk. Inatt sov prinsessan 19.30 till 05.00. Helt makalöst! Då är det inte långt kvar till 7.30 när detär dags att vakna.. Och ätit bra har hon gjort nu på morgonen också. Tror inte att jag behöver träffa den där barnpsykologen längre. Att sova på mage har inneburit en fullständig revolution för min dotter.

Kram Stina
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vilken härlig morgonläsning! :D :thumbsup: =D>

När ni har nått erat mål så kika gärna här :wink: : http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=2010
stinamalm

Inlägg av stinamalm »

Tack för uppmuntran - här komer mera kul läsning: inatt sov hon ytterligare en timme - 19.30 - 06.00.
Sedan blev det en ledsam morgon större delen av tiden fram till 7.30 tyvärr.

Fantastiskt kul är att hon äter mer än hon gjort i hela sitt liv - det är detta som varit mitt största orosmoment. Visserligen är det precis vad Anna W säger, men jag har ärligt talat inte vågat tro på det -och definitivt inte efter bara ett par dagar.

/Stina
Hippo

Inlägg av Hippo »

Hej :D
Foljer din trad med spanning! Bra jobbat!
Nar foddes din flicka (for det ar val en flicka?
Var lilla flicka foddes 16/1-08. Vi borjade kura henne igarkvall sa man kan saga att vi sitter i samma bat!

Forstar din matoro! Sjalv har jag fatt jobba hart pa den biten :wink: . Nar jag var orolig och verkligen ville att hon skulle ata sa laste det sig totalt.

Lycka till och Keep up the good work!
Love mammaHanna
(pappaMatte som signum)
Febe född 080116. Kurstart 080619
Tilda född 091109.
stinamalm

Inlägg av stinamalm »

Hej!
Japp, det är en liten tjej och hon föddes i början av januari 2008.
Det är verkligen spännande att följa hennes utveckling, hur snabbt allt blir bättre. Givetvis går det inte problemfritt, men i alla fall.

Mitt mantra är " TÄNK PÅ ALTERNATIVET!!" Dvs, när det känns tungt - tänk på hur det var innan med sömnlösa nätter, trassel med flaskan, korta dagslurar och ständig känsla av otillräcklighet. Var det bättre?

Samma sak om jag eller någon annan tycker att det verkar som att man blir för uppbunden av ett schema, att hom måste ha mat och sova en viss tid. Var det bättre när man aldrig riktigt visste om hon behövde sova eller ha mat? Jag kan lätt dra mig till minnes alla misslyckade matningar - hon var antagligen inte för hungrig och/eller för trött. Sådant tar så enormt mycket tid!

Jag följer er tråd också, hihi, och önskar er ett varmt lycka till! Toppen om vi kan dra nytta av varandras erfarenheter.

Kram Stina
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

stinamalm skrev: Mitt mantra är " TÄNK PÅ ALTERNATIVET!!" Dvs, när det känns tungt - tänk på hur det var innan med sömnlösa nätter, trassel med flaskan, korta dagslurar och ständig känsla av otillräcklighet. Var det bättre?
Och sedan... Man har förevigt igen det, det kan jag lova. Vi pratade om det senast igår, om fördelen med regelbundenheten. Då handlade det om maten, men det kan lika ofta vara sömnen. Människokroppen mår så bra av regelbundenhet, och det ser man, så väl så väl!

Vilken natt förresten!! Visst kommer mornarna att strula, det gör det ofta, men det ger sig! Härligt! =D>
Hippo

Inlägg av Hippo »

Hoppas lillan sovit fint hela langa Midsommarnatten!
Vi har haft en ngt kampig 3:e kurnatt, de tva tidigare har ju gatt oforskamt bra....
Positivt var i alla fall att ramsan gick fram fint nu pa morgonen utan att vi buffade forst. Hon var riktigt upprord en stund men seger till att hon lyssnade pa tydliga ramsningar.

Det hade varit sa roligt att traffa nagra likasinnade fran Forumet. Ar det nagon som vet natt om AW-traffar?
Undrar ocksa om Anna forelaser nu for tiden?

mvh/mammaHanna
Febe född 080116. Kurstart 080619
Tilda född 091109.
stinamalm

Inlägg av stinamalm »

Hej!
Vår skrutta är jättelätt att lägga i sin säng för natten - det var ifos inte svårt innan heller. De senaste nätterna har hon sovit jättebra fram till 6-tiden och då håller vi på ett bra tag - i går 1,5 h och imorse i 1 h. Har fått gå in och buffa några gånger men jobbar hårt på att få in ramsan. Lite tungt ibland, men jag är samtidigt så otroligt glad för min, men inte minst för hennes skull att hon sover 19.30 - 06.00 (jag sover skitdåligt i alla fall....: )

Inatt var det faktiskt tre tillfällen då det lät som att hon vaknade till och gnällde lite, men då ramsade jag bara en gång och så blev det tyst direkt. Svårt att säga om det berodde på ramsan eller ej..

Imorgon sticker vi till varmare trakter i två veckor, så jag kommer nog varken kunna ställa egna frågor eller dra nytta av era erfarenheter. Det får bli när vi är tillbaka igen, den 7 juli. Önskar er lycka till!!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Ha en trevlig semester med mycket bad och god mat. Ser fram emot en utförlig rapport när ni kommer hem :heart: :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
stinamalm

Inlägg av stinamalm »

Hej,
vi kampar pa har i varmen, inte hel latt alltid. Det ar ett bra rad att inte aka pa resa nar man ar i borjan av kuren, for det ar inte lika enkelt att ramsa med hog stamma nar man oroar sig for hotellgrannarna...

Skruttan ligger i vagnen och har sovit mindre bra dar. Nu ok i ett par natter,tror det beror pa att vi satte ner luftkonditioneringen till svalare. Dock "tvingades" vi plocka upp henne en natt for hon var helt galen. Tror att hon till slut blev vettskramd av allt vagnande tyvarr. Men vi tar nya tag och haller stenhart pa schemat pa morgonen.

Lite trist ar att i borjan gick det relativt latt att lagga henne i vagnen vid dagslurar och nattning. Men det har blivit svarare. Men man kanske inte ska ha sa hoga forvantningar efter knappt tva veckor. Vi kampar pa!!

Forresten, hon ater fortfarande bara ersattning och valling, ar valdigt ointresserad av allt annat, tankte borja mer med det nar vi ar hemma. Bor hon fa vatten? Vi har gett henne, dock ej strax fore maten.

Hoppas att det gar bra for er andra.

Kram fran hettan
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Min erfarenhet är också att det strular mer på resa. Det är ju lite konstigt för alla, också oss vuxna. Det kan ju vara så att vagnen börjar bli lite trång helt enkelt också. Det krävs attityd för att ramsa, och jag tror att vi är många som sett den flyga sin kos, men man lär sig att strunta i andra rätt skapligt tillslut... 8)
Erbjud lite vatten om det är väldigt varmt, det skadar oftast inte.

När kommer ni hem?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"