Följande händer:
gossen läggs att sova natt 19.30, ingen daglur. Han springer till sängen. Tar med sig en bok. Väl lagd hör jag att han går upp ur sängen och pysslar ed lite diverse, en stannar kvar på sitt rum. Eftersom han går och lägger sig själv igen och rummet tystnar inom loppet av 20 -30 minuter så har jag inte blandat mig i. Dagarna har inte heller varit griniga. Jag har tänkt att han har förutsättningarna att sova 11,5 timma, om det inte blir mer än 11 i praktiken och ingen klagar så får det vara.
Här om kvällen hajjade jag till fem i åtta av att det var tyst och hade varit ett tag, gick och tog en titt, då ligger han och sover i sängen efter att ha hämtat några böcker och någon leksak, ljuset är tänt i taket
Hemma fungerar detta.
Men så var det detta med bortaplan.
Just nu är vi på bortaplan. Gårdagskvällen var det katastrofvarning på; kanske inte mer än DEFCON ett, men dock.
Han hade sovit i bilen (hur hindrar man sånt?) och det rätt så sent på eftermiddagen. Jag har märkt att det räcker med 20 minuter efter klockan två på eftermiddagen och han kan vara vaken till nio.
Jag ramsar båda och några sekunder efter ramsan blir det tyst på båda. För ett tag. Men sammanlagt dörjde det tre kvar till
Frågor och funderingar:
1) Hur hantera resande - när Hugo somnar i bilen? Låta honom vara uppe längre och tänka "en gång ingen gång" och så återgå till det vanliga nästa kväll?
2) Hur tänka runt kvällsspring på eget rum?
Vill gärna höra hur ni andra gör med stora resande barn? Jag kan inte ta med mig två resesängar så Hugo måste sova i de sängar som finns - båthytt, madrass hos systern osv.
Erfarenheter