Treåring och sömn

Gäst

Inlägg av Gäst »

Lyfter upp... :roll:

Följande händer:

gossen läggs att sova natt 19.30, ingen daglur. Han springer till sängen. Tar med sig en bok. Väl lagd hör jag att han går upp ur sängen och pysslar ed lite diverse, en stannar kvar på sitt rum. Eftersom han går och lägger sig själv igen och rummet tystnar inom loppet av 20 -30 minuter så har jag inte blandat mig i. Dagarna har inte heller varit griniga. Jag har tänkt att han har förutsättningarna att sova 11,5 timma, om det inte blir mer än 11 i praktiken och ingen klagar så får det vara.

Här om kvällen hajjade jag till fem i åtta av att det var tyst och hade varit ett tag, gick och tog en titt, då ligger han och sover i sängen efter att ha hämtat några böcker och någon leksak, ljuset är tänt i taket :shock: så jag släcker, stoppar om och går.

Hemma fungerar detta. :?

Men så var det detta med bortaplan.

Just nu är vi på bortaplan. Gårdagskvällen var det katastrofvarning på; kanske inte mer än DEFCON ett, men dock.

Han hade sovit i bilen (hur hindrar man sånt?) och det rätt så sent på eftermiddagen. Jag har märkt att det räcker med 20 minuter efter klockan två på eftermiddagen och han kan vara vaken till nio. :shock: Så också igår. På detta lägger vi en vilt främmande växasäng. Tycker inte det skall påverka, vi hade med hans eget täcke och hans kudde. Dock så sprang han omkring på rummet och precis som hemma hämtade mer böcker och så klättrade i sängen igen. Vid halv nio tröttnade jag, eftersom han hade tänt i taket, gick och släckte samt ledde honom i sängen. Ramsar småargt på väg ut. Lillasyster - som har sovit i två timmar - vaknar två ord in på ramsan och börjar gråta. Han börjar gråta för att hon gråter. Nu har jag TVÅ vakna barn! :D

Jag ramsar båda och några sekunder efter ramsan blir det tyst på båda. För ett tag. Men sammanlagt dörjde det tre kvar till :shock: innan han somnade - säkert samma för henne med omsomning!

Frågor och funderingar:

1) Hur hantera resande - när Hugo somnar i bilen? Låta honom vara uppe längre och tänka "en gång ingen gång" och så återgå till det vanliga nästa kväll?

2) Hur tänka runt kvällsspring på eget rum? :? Jag har inte sett det som ett problem i och med att han går och lägger sig själv och somnar inom hyfsade ramar, men nu skall vi åka på semester om en vecka, och det skall sovas i båthytt och hos syster innan vi kommer till stugan. Tänka "det får bli som det blir" om de där udda nätterna på båt och hos syster och återgå till rutinerna på ön - vid stugan - eller köra någon form av minikur nu start måndagkväll? :roll:

Vill gärna höra hur ni andra gör med stora resande barn? Jag kan inte ta med mig två resesängar så Hugo måste sova i de sängar som finns - båthytt, madrass hos systern osv.

Erfarenheter :?:
Nancy

Inlägg av Nancy »

:D Jag är lika nyfiken jag på vilka svar du får Päivi. Är inte alls ute och reser lika mycket som ni men frågorna om kvällsspring och somna i bil känner jag ju till...

På din fråga 1 skulle jag spontant svara lägga lite senare och tänka en gång ingen gång.

Fråga två är väl kanske lite beroende på om barnet delar rum eller inte :?:

Oavsett ser jag fram emot att läsa svar.

:heart: Kram från Nancy
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack Nancy för visat intresse! :wink:

Hemma hos oss delar barnen inte rum av olika anledningar, på bortaplan - i hytten och hos syster - måste de det. Sofia lägger sig en halvtimma innan Hugo.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Päivi :D

Bilfrågan är knepig :? Alice somnade igår i bilen (hon är 3½) och fick vara uppe till 21, hon är omöjlig att hålla vaken i bilen. Men muta kanske kan funka, nåt ätbart, lite hög musik och nån kul leksak :?:

På din andra fundering: är inte det bästa att införa spjälisen igen? Jag fick backa med Alice, och ta in spjälsängen igen då jag trodde att hon fixade växasängen. Ett par månader till med spjälisen löste kvällstrasslet :D Och då kan man ha en resesäng när man åker bort!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nej tyvärr, svarar jag Mia. :)

Han är en stooor pojke och får verkligen inte plats längre i en spjälsäng. :? Plus att - när vi reser - är vår resesäng upptagen. Där sover Sofia. :wink: Och även om vi hade två resesängar skulle de ju helt fysiskt inte få plats i en båthytt, eller i det rummet som min syster använder som gästrum. Plus att mycket annat måste få plats i bilen. Vilket inte skulle gå med TVÅ resesängar.

När han precis hade fått sin växasäng trodde jag i min enfald att han skulle fortsätta sova daglur (vilket han gjorde fortfarande då) i sin spjälsäng. Han blev dödligt förnärmad. :( Han hade ju precis blivit uppgraderad till en Stor Pojke och så sätter jag tillbaka honom i spjälsängen. :( Han var verkligen ledsen och förolämpad. Han hade ju blivit så STOLT över sin stora nya fina säng. :shock: Så annat måste till...

Det känns bra att höra att det finns fler barn som får vara uppe till nio när det har sovits i bilen, faktiskt. :roll: Han var inte ett skvatt trött igårkväll före nio. :?

Funderar vidare på bilmutor och leksaker... 8) Tack för tipset! :)
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

På bortaplan kör vi "en-gång-ingen-gång" om något ovanligt skulle inträffa.

Vi firade midsommar hos goda vänner och la alla tre gossarna på en och samma madrass på golvet. Det slutade med att äldsta och yngsta sov och mellanbarnet var uppe till...sent. Alla nöjda och glada! Har man inga problem så har man inte :wink: .

Väl hemma är det tillbaks till ordningen.

Vår snart 4-åring lämnar aldrig sängen, om han nu inte skulle bli kissnödig då. Men mellanbarnet..kommer nog hitta på lite av varje. Läser med spänning de svar du får!

:D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej FoS, kul att "se" dig igen! :D

Ja det gör ju en himla skillnad på i fall man sovit under dagen eller inte. :shock: Igårkväll gnuggade han sig i ögonen redan vid sju - fullständigt begripligt med tanke på den sena kvällen dagen innan - och lagd blev han kanske kvart över sju. Tre gånger hoppar han upp ur sängen och tänder ljuset i taket. Jag var där på direkten, släckte ljuset och meddelade vänligt att nu är det dags att sova. Han vände om utan ett ljud och lade sig själv i sängen. Jag ramsade mig ut varje gång. Sju minuter efter läggning sov han. 8)

Skall nu lära mig detta:

:arrow: sovs det i bilen så är det lika bra att låta honom vara uppe längre på kvällen - så slipper jag stress och grinigheter. :!:

:arrow: har jag själv bestämt mig för att något funkar så köper också han det, rakt av...

(suckar) Dipl. kurare, någon..? :roll:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Och igårkväll när vi kom hem, efter diverse bilsovande hade jag nu lärt mig min läxa och lät honom vara uppe tills kvart över åtta. Sedan lade jag en trött herre (lycklig herre :P ) och han somnade bums. inte något spring ur sängen alls. :wink:
Nillan

Inlägg av Nillan »

Låter som du har bra koll på det hela själv :D !

Tänkte bara inflika med mina erfarenheter av bortasovande.

Vi brukar för det mesta helt enkelt behålla så mycket av vanorna som möjligt. Samma tider och så vanliga sutiner som möjligt rutiner i vanlig ordnings följd. Tror att det är extra viktigt när miljön är ovan. Sedan har de sovit på alla möjliga sätt rent praktiskt, tillsammans i köksoffa, i andras föräldrasängar, i medhavda eller lånade växasängar. För det mesta har det funkat bra. Ibland blir ju nätterna något kortare borta (inte nödvändigtvis dock) men jag brukar sortera in det under en gång ingen gång 8) även om det ibland rört sig om några dagar...

Mitt råd är alltså att behålla så mycket som möjligt av den vanliga inramningen och gärna även lägga lite extra krut på mörkläggningen om det går för att förhindra för tidiga morgnar. Annars är det nog attityden som avgör som vanligt.

En annan tanke. Kan ni inte sätta upp en löstagbar sängsida (finns i barnaffärer) istället för att återgå till spjälsäng. Det skulle ju kunna utgöra ett visst hinder åtminstone....
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
Gäst

Inlägg av Gäst »

tack Nillan!

Du bekräftar mina egna funderingar! :wink:
Nillan

Inlägg av Nillan »

Ville mest bara förmedla att det brukar funka förvånansvärt bra. Precis som du skrev innan: Tycker vi att det är OK och förmedlar det så gör dom det. Men det har ju du som sagt full koll på redan :D .

Trevlig semester!
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"