nybörjare
tack igen för all hjälp, ni ät toppen. Efter dagens sista lur är jag nog också inne på att 20 min på eftermiddagen förmodligen blir perfekt om han ska sova 19.30 istället för 20. Vaknade nämligen efter ganska exakt 20 minuter och var ganska nöjd, låg och gurglade en stund och jag avvaktade..men när jag inte kom blev han tvräilsk och började skrika. Jag ramsade utanför dörren tills han tystnade och satte sedan på dammsugaren, men efter 10 min var han fortfarande igång, inte tvärilsk men definitivt inte sovande...ramsade igen då dåbörjade han skrika på allvar..kände mig heldum och visste inte riktigt vad jag skulle göra.
Så eftermiddagsluren blev 20 min sömn följt av 25 min skrikande innan han lugnade sig och jag tog upp honom. Sen var han lite trött på kvällen efter allt skrikande men åt bra och höll sig vaken hela nattslurken. La honom 19.26 och gick ut snabbt med ramsan. började gnöla lite och jag ramsade bestämt+bekräftelse..sedan låg han och snackade lite till men ganska gulligt och 19.42 var det knäpptyst..
när ska jag väcka i morgon? 7.30? hittills har han ju vaknat vid 6-6.15 och skrikit fram till sju när jag lugnat och sedan gjort morgon
Så eftermiddagsluren blev 20 min sömn följt av 25 min skrikande innan han lugnade sig och jag tog upp honom. Sen var han lite trött på kvällen efter allt skrikande men åt bra och höll sig vaken hela nattslurken. La honom 19.26 och gick ut snabbt med ramsan. började gnöla lite och jag ramsade bestämt+bekräftelse..sedan låg han och snackade lite till men ganska gulligt och 19.42 var det knäpptyst..
när ska jag väcka i morgon? 7.30? hittills har han ju vaknat vid 6-6.15 och skrikit fram till sju när jag lugnat och sedan gjort morgon
men nu är jag lite förvirrad när det gäller maten..
om sömnen blir följande:
natt 19.30-7.30
mf sömn 9-9.45
middagssömn 11.30-14.30
em sömn 15.45-17.30
Vill som sagt gärna amma ett bra tag till..men samtidigt älskar ju han att äta riktig mat, framförallt gröten är han hel galen i!! OCh jag vill ju att han ska vra ordentligt mätt på kvällen. Förmodligen är min mjöl inte superfet eftersom han har haft en rätt beskedlig viktuppgång..vägde 6370 och var62,2cm på fyramånaderskontrollen..3885 nör han föddes. Dåhade jag dock inte börjat med några smakisar alls.
Har varit lite hård i magen också men det är normalt vad jag förstått..
om sömnen blir följande:
natt 19.30-7.30
mf sömn 9-9.45
middagssömn 11.30-14.30
em sömn 15.45-17.30
Vill som sagt gärna amma ett bra tag till..men samtidigt älskar ju han att äta riktig mat, framförallt gröten är han hel galen i!! OCh jag vill ju att han ska vra ordentligt mätt på kvällen. Förmodligen är min mjöl inte superfet eftersom han har haft en rätt beskedlig viktuppgång..vägde 6370 och var62,2cm på fyramånaderskontrollen..3885 nör han föddes. Dåhade jag dock inte börjat med några smakisar alls.
Har varit lite hård i magen också men det är normalt vad jag förstått..
-
TorpSara
Lägg in 20-minutaren där den passar. Kanske så att den börjar när den gamla luren började?
Jag ammade rätt länge och trasslade inte så mycket med välling. Jag gjorde och tänkte så här:
Morgonmål 07 Amning (ca 30 min). Fulla bröst och fet mjölk som man står sig länge på.
Lunch ca 11. Mat, jag siktade på 200 gram, Innan portionen var så stor så fyllde jag upp med bröst eller flaska.
Mellis vid 14, amning (just bara ett mellis, det kommer mer mat sedan)
Middag ca 17, gröt+frukt i början, sedan mat. När han åt full portion så ansåg jag att han var mätt, innan ammade jag också.
Nattslurk vid 19, bara amning. Han åt rejält, men jag visste lugnt att gröten låg i botten och stod för den långa mättnaden.
Så hade vi det från ca fem månader till tio månader, och det funkade verkligen toppen!
Jag ammade rätt länge och trasslade inte så mycket med välling. Jag gjorde och tänkte så här:
Morgonmål 07 Amning (ca 30 min). Fulla bröst och fet mjölk som man står sig länge på.
Lunch ca 11. Mat, jag siktade på 200 gram, Innan portionen var så stor så fyllde jag upp med bröst eller flaska.
Mellis vid 14, amning (just bara ett mellis, det kommer mer mat sedan)
Middag ca 17, gröt+frukt i början, sedan mat. När han åt full portion så ansåg jag att han var mätt, innan ammade jag också.
Nattslurk vid 19, bara amning. Han åt rejält, men jag visste lugnt att gröten låg i botten och stod för den långa mättnaden.
Så hade vi det från ca fem månader till tio månader, och det funkade verkligen toppen!
Hejsan!
Ett schema förslag:
7.30 God morgon, amma
9.00 - 9.45 Sova 45 min
11.00 Lunch, pure´och amma
12.00 - 14.00 Sova 2 h
14.15 Mellis tex amma och lite rån
16.15 - 16.35 Sova 20 min
17.15 Middag- Gröt
19.00 Kvällsslurk tex mosad banan och amma
19.30 Sova
Jag ser gärna att man har ungefär 3 h vakentid inför den sköna nattsömnen, men vill du ha sista luren senare så skut på den en halvtimme eller så.
//Malin
Ett schema förslag:
7.30 God morgon, amma
9.00 - 9.45 Sova 45 min
11.00 Lunch, pure´och amma
12.00 - 14.00 Sova 2 h
14.15 Mellis tex amma och lite rån
16.15 - 16.35 Sova 20 min
17.15 Middag- Gröt
19.00 Kvällsslurk tex mosad banan och amma
19.30 Sova
Jag ser gärna att man har ungefär 3 h vakentid inför den sköna nattsömnen, men vill du ha sista luren senare så skut på den en halvtimme eller så.
//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
-
Gäst
Bestäm dig! När du inför schemat så inför du det helt enkelt för hela dygnet. Man börjar på kvällen.när ska jag väcka i morgon? 7.30? hittills har han ju vaknat vid 6-6.15 och skrikit fram till sju när jag lugnat och sedan gjort morgon
och så har du väl sett tipset om väckarklockan?! Det är helt suveränt att låta en klocka göra morgon för barnet. Då är det liksom inte tal om att skrika sig till morgon, för det händer ju ingenting ändå innan det där pipet... (fattar dom så småningom
Det här med för tidiga morgonuppvak finns kilometervis skrivet om på forumet. Det finns flera metoder och tankar kring detta, men det som funkat för mig är total ignorans av uppvak från kl 4. Minsta lilla som hänt i arla otta har för min lilla unge betytt aktivitet och illvrål över att ingen kommer. Alltså har jag inte ramsat (men det gör många andra med gott resultat) utan på sin höjd satt på klassisk musik om det varit ledsamt. Men väcklarklockan, den var det som vände det hela, det är jag övertygad om!
Perfekt, det där schemat tror jag på
inför det ikväll..
MIn kille var inte hemma inatt och jag har ännu inte lärt mig sova lika bra som Kaspian efter att ha blivit tvungen att vakna var tredje timme förut..så när jag vaknade vid fyra och var tvungen att pumpa lite så tog jag med mig täcket och la mig i soffan för att se hur det gick. De senaste tre nätterna har han ju vaknat vid sex och skrikit till sju..
Lämnade väckarklockan utanför dörren...extremt lättväckt som jag är vaknade jag 06.57 av att han började snurra runt i sängen, fortfarande tyst. Kollade på klockan och önskade att den skulle gå lite snabbare..
07.58 skrek han til men började direkt snacka istället.
07.59 tyst
07.00 klockan ringer, jag låter den vara på kanske 15 sekunder och stormar sedan in sjungandes gomorron gomorron! Får välrdens största leende tillbaka. Blir definitivt eget rum när vi flyttar..
Tack igen för alla svar, hoppas bara vi får till dagslurarna lika bra som nätterna också. Hitills har alltid minst en strulat.
MIn kille var inte hemma inatt och jag har ännu inte lärt mig sova lika bra som Kaspian efter att ha blivit tvungen att vakna var tredje timme förut..så när jag vaknade vid fyra och var tvungen att pumpa lite så tog jag med mig täcket och la mig i soffan för att se hur det gick. De senaste tre nätterna har han ju vaknat vid sex och skrikit till sju..
Lämnade väckarklockan utanför dörren...extremt lättväckt som jag är vaknade jag 06.57 av att han började snurra runt i sängen, fortfarande tyst. Kollade på klockan och önskade att den skulle gå lite snabbare..
07.58 skrek han til men började direkt snacka istället.
07.59 tyst
07.00 klockan ringer, jag låter den vara på kanske 15 sekunder och stormar sedan in sjungandes gomorron gomorron! Får välrdens största leende tillbaka. Blir definitivt eget rum när vi flyttar..
Tack igen för alla svar, hoppas bara vi får till dagslurarna lika bra som nätterna också. Hitills har alltid minst en strulat.
-
Gäst
Hej på dig!
Vilken bra natt ni hade! Nu ska det nog bli ordning på daglurarna också ska du se.
Kan du gå in under Profil och lägga till sonens födelsedata där? Det är mycket lättare att hjälpa då. Visst är han precis 5 månader nu?
Är han förmiddagspigg? I så fall kanske 1,5 timmas vakentid på morgonen är för lite. Vilken lur är det som brukar strula?
Om barnet inte somnar direkt på en lur så gör man såhär:
Korta lurar (5 min, 20 min) klockar man från att barnet somnar.
Långa lurar (45, 1,5, 2) ger man ett naturligt sovpass som ryms inom marginalkvart. Alltså, om nu lilleman ska sova 9-9:45 och inte somnar förrän 9:30, då får han bara 20 min eftersom det ryms inom 9:45+15 min.
Vilken bra natt ni hade! Nu ska det nog bli ordning på daglurarna också ska du se.
Kan du gå in under Profil och lägga till sonens födelsedata där? Det är mycket lättare att hjälpa då. Visst är han precis 5 månader nu?
Är han förmiddagspigg? I så fall kanske 1,5 timmas vakentid på morgonen är för lite. Vilken lur är det som brukar strula?
Om barnet inte somnar direkt på en lur så gör man såhär:
Så nu hoppas jag att jag fått in en lite info, nja han blir ju fem månader på torsdag..
Jag skrev minikurad, eftersom han inte var något problembarn när det gällde sömnen och sov 11 timmar redan första natten med ett uppvak och ramsa så kände jag att kurad var lite överdrivet. HAr aldrig vagnat eftersom han sov i spjälsäng och buffa behövdes i princip inte heller. Gjorde bara det första natten. Och någon gång på någon daglur..
Inatt fick han sova eget rum hela natten, killen och jag flyttade in i extrarummet tills vi flyttar. Somnade 19.30 väldigt trött liten kille då både fm och dagluren strulade igår.
Vaknade och bökade runt vid 2, höll igång kanske 5-10 min innan han somnade. Vaknade skrikande vid 5.50 men somnade om efter typ två minuter. Ingen av oss gick upp ur sängen..
Vaknade av väckarklockan och mitt glada sjungande
Nu sover han FM. HAr lagt den 9.15-10 för det är ungeför då han börjar bli lite trött, innan är han piggelin som sjutton. Somnade på två minuter sover fortfarande
/Elin
Jag skrev minikurad, eftersom han inte var något problembarn när det gällde sömnen och sov 11 timmar redan första natten med ett uppvak och ramsa så kände jag att kurad var lite överdrivet. HAr aldrig vagnat eftersom han sov i spjälsäng och buffa behövdes i princip inte heller. Gjorde bara det första natten. Och någon gång på någon daglur..
Inatt fick han sova eget rum hela natten, killen och jag flyttade in i extrarummet tills vi flyttar. Somnade 19.30 väldigt trött liten kille då både fm och dagluren strulade igår.
Vaknade och bökade runt vid 2, höll igång kanske 5-10 min innan han somnade. Vaknade skrikande vid 5.50 men somnade om efter typ två minuter. Ingen av oss gick upp ur sängen..
Vaknade av väckarklockan och mitt glada sjungande
Nu sover han FM. HAr lagt den 9.15-10 för det är ungeför då han börjar bli lite trött, innan är han piggelin som sjutton. Somnade på två minuter sover fortfarande
/Elin
Kaspian 2007-11-03 Minikurad 14-16 mars 2008
Cera 2009-06-28 vecka 40+5 SM från början
-
Gäst
Åh, vilken ljuvlig läsning här till förmiddagskaffet! Inte är det så att alla barn behöver kuras heller! D Han har ju sen länge fått korn på det här med att sova gott om natten. Eget rum är det som gör det sista lilla nu tror jag. Nu fick han klara sitt lilla stök själv och det kommer inte dröja länge förrän han slutar vakna alls om natten.
Applåder och beröm!
Applåder och beröm!
han är väldigt trött innan han ska sova så när jag rannsakade mig själv innan jag körde igång det nya schemat igår så bestämde jag mig för att det ändå får bli 45 -1,5 -45 på dagen. Då blir det inte strul med dagluren på mitten som han ofta vaknar för tidigt i och han får sova ordentligt på eftermiddagen så slipper vi ha en gnällis mellan 18-19..
Shemat ser alltså ut enligt följande:
7.30 väckarklockan ringer
ammning i sängen efter glatt uppvaknande
9.15 sova 45
11 lunch puré som ska ökas på + ammning
11.45 sova 1,5
14 mellis amma
15.45 sova 45
17 gröt som ska ökas på (förmodligen behövs ingen ammning här)
19 nattslurk ammning + fruktpuré
ser det bra ut? Han har kräkts så sjukt mycket igår och idag så jag funderar på om han kan vara allergisk mot sötpotatis vilket är vad han fått som puré de senaste dagarna. Fast han äter ju det vid 11 och sen krks han massor efter mellanmålet vid 14.
Kräktes floder i morse också, lyckades stå ut hela natten utan att pumpa så mina bröst var sprängfulla. Tror att han åt så fort och så mycket så massor kom upp igen. Måste få i sig minst 300 ml på morgonammningen med ett blöjbyte emellan. Nägra tips på hur jag ska göra för att det inte ska bli så hetsigt och inte komma upp igen?
Shemat ser alltså ut enligt följande:
7.30 väckarklockan ringer
ammning i sängen efter glatt uppvaknande
9.15 sova 45
11 lunch puré som ska ökas på + ammning
11.45 sova 1,5
14 mellis amma
15.45 sova 45
17 gröt som ska ökas på (förmodligen behövs ingen ammning här)
19 nattslurk ammning + fruktpuré
ser det bra ut? Han har kräkts så sjukt mycket igår och idag så jag funderar på om han kan vara allergisk mot sötpotatis vilket är vad han fått som puré de senaste dagarna. Fast han äter ju det vid 11 och sen krks han massor efter mellanmålet vid 14.
Kräktes floder i morse också, lyckades stå ut hela natten utan att pumpa så mina bröst var sprängfulla. Tror att han åt så fort och så mycket så massor kom upp igen. Måste få i sig minst 300 ml på morgonammningen med ett blöjbyte emellan. Nägra tips på hur jag ska göra för att det inte ska bli så hetsigt och inte komma upp igen?
jaaa.underbart är det. BVC ligger rätt långt ner på min fanclublista för tillfället. Igår när middagsluren strulade var han så sjukt övertrött och gnällig och då har han sovit mer den senaste veckan än han gjort sen han var nyfödd i princip...
Började ana oråd när jag själv var så himla trött och mitt sömnbehov ligger väl på 8 timmar och han sov max två timmar mer än mig och åldersbehovet enligt alla källor är 15 timmar..Krävdes ju ingen einstein för att ana att det inte stämde att han "tar den sömn han behöver, alla barn har inte så stort sömnbehov" eller "han är en pigg kille helt enkelt"
morr...
Började ana oråd när jag själv var så himla trött och mitt sömnbehov ligger väl på 8 timmar och han sov max två timmar mer än mig och åldersbehovet enligt alla källor är 15 timmar..Krävdes ju ingen einstein för att ana att det inte stämde att han "tar den sömn han behöver, alla barn har inte så stort sömnbehov" eller "han är en pigg kille helt enkelt"
morr...
-
Gäst
Hej igen!
Fast vore jag du skulle jag skjuta lite på middagsluren. Den är lite nära morgonluren i min smak. Försök få ungefär lika mycket vakentid mellan de tre lurarna och helst lite extra till kvällen.
Ok, 45, 1,5, 45. Kanske såhär då:
7:30 morgon
9:15 -10 sova 45
11 lunch
12:30-14 sova 1,5
14 mellis
16-16:45 sova 45
17 gröt
19 nattslurk
19:30 sova natt
Jag hade också en riktig kräkis. Tror inte det handlar om att han inte tål potatisen, utan att lilla magen ska bearbeta en massa. Det går över med mer fast föda så småningom!
Kanske kan du ta små pauser i ammandet så att flödet minskar lite...
Fast vore jag du skulle jag skjuta lite på middagsluren. Den är lite nära morgonluren i min smak. Försök få ungefär lika mycket vakentid mellan de tre lurarna och helst lite extra till kvällen.
Ok, 45, 1,5, 45. Kanske såhär då:
7:30 morgon
9:15 -10 sova 45
11 lunch
12:30-14 sova 1,5
14 mellis
16-16:45 sova 45
17 gröt
19 nattslurk
19:30 sova natt
Jag hade också en riktig kräkis. Tror inte det handlar om att han inte tål potatisen, utan att lilla magen ska bearbeta en massa. Det går över med mer fast föda så småningom!