Ger snart upp - 9 månader - sover för lite
-
Antonias mamma
Jag skrev inte att du ska sluta tänka själv [-X - jag skrev att man ska undvika att hitta på egna regler för ramsandetmeja skrev:Det tycker jag var ett märkligt råd. Du får ursäkta men jag kommer att fortsätta tänka själv - särskilt när det handlar om mitt barn! Jag har läst på om ramsandet men eftersom det inte fungerade förra gången så tror jag att det berodde på att han inte kopplade ihop ramsan med sovkänslan och därför tänkte jag att det skulle gå bättre med ramsan denna gång om jag introducerar den först när han blivit lugn och är på väg att somna.Jag skulle råda dig att inte fundera ut så mycket eget kring ramsandet, utan läsa på om hur den ska användas och följa de reglerna.
Att börja ramsa först då han är lugn och på väg att somna förstår jag inte vitsen med. Ramsan är till för att lugna ett ledset barn - man ska inte vänta på att barnet ska reda ut sina problem själv innan man serverar ramsan.
Som redan sagts några gånger här i tråden så är det alltså en regelrätt kur som rekommenderas, vilket ju brukar innebära ramsning enligt reglerna.
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia
, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus
, född 17.8.08, kurad 1/09
www.sandsdrommar.com
Antonia
Amadeus
www.sandsdrommar.com
-
Nancy
Det var en fin förklaring du fick angående ramsanAntonias mamma skrev: Att börja ramsa först då han är lugn och på väg att somna förstår jag inte vitsen med. Ramsan är till för att lugna ett ledset barn - man ska inte vänta på att barnet ska reda ut sina problem själv innan man serverar ramsan.
Hälsningar från Nancy
-
ms Sophie
Hej meja,
Du har redan fått många bra råd här, men jag vill slänga in "min" tråd som jag skrev efter vi fick trassel med vår dotter som jag trodde var en säker sovare
Och där har vi haft stor nytta av att tänka om och "göra rätt" när det gäller ramsan. Vi valde en ny ramsa och en ny attityd runt uppvak och ramsande.
Min erfarenhet kan du läsa om här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11181
Ramsan är viktig och den fungerar klockrent om man använder den som ett verktyg för att lugna.
Vi gjorde "tvärtom" mot dig. Vi hade inga problem och införde därför ingen ramsa "på riktigt", men när vi väl gjorde det så fungerar den nu utan problem. Ni har sömnproblem och har inte heller infört ramsan "på riktigt".
Lycka till.
Du har redan fått många bra råd här, men jag vill slänga in "min" tråd som jag skrev efter vi fick trassel med vår dotter som jag trodde var en säker sovare
Och där har vi haft stor nytta av att tänka om och "göra rätt" när det gäller ramsan. Vi valde en ny ramsa och en ny attityd runt uppvak och ramsande.
Min erfarenhet kan du läsa om här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11181
Ramsan är viktig och den fungerar klockrent om man använder den som ett verktyg för att lugna.
Vi gjorde "tvärtom" mot dig. Vi hade inga problem och införde därför ingen ramsa "på riktigt", men när vi väl gjorde det så fungerar den nu utan problem. Ni har sömnproblem och har inte heller infört ramsan "på riktigt".
Lycka till.