Desperat och rådvill! 13-månaders sovstrulare

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Tesen

Inlägg av Tesen »

Tack för er hjälp, stöd och goda råd. :) Tänker att jag frågar så mycket som möjligt innan vi kör igång med kuren, så att jag är väl förberedd.

Angående tillrättaläggandet och solfjädrandet, första natten. Jag skall ju solfjädra tills hon blir sömntung i kroppen, sen gå ut med ramsan, men innan hon somnar helt. Men jag vet att hon kommer att börja gråta när jag går ut, även om hon är på sömnens rand. Skall jag fortsätta ut och fortsätta ramsa utanför då, eller gå tillbaka med en gång och börja på nytt med tillrättaläggandet och solfjädern? Går jag ut med en pangramsa, eller en mjukare, men glad variant?

Thea är ju 13 månader drygt nu, tycker ni fortfarande att vi måste ha andningslarm eller klarar vi oss utan? Vi har inget per idag.

Gud vad jag ser fram emot att ta tag i familjens nattsömn! Varför har vi inte tagit tag i detta tidigare??

Kram alla!
//Tesen
Mamma till Thea född December-06 och Tove född April-09
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!

Det är jättebra att du frågar och förbereder dig, och tänk på att det finns inga dumma frågor - bara dumma svar :wink: :!:

När du solfjädrar henne första kvällen är det precis som du beskriver, du står kvar tills hon blir lugn och sömntung (andas gärna djupt och tungt själv, det brukar smitta!) och går med en klar stadig ramsa ut, inte ett uns av tvekan! Första versen tar du när du står över henne, andra när du är på väg ut och de två avslutande utanför dörren!
Och om hon sätter igång, eller redan har satt igång att skrika, då avvaktar du en KORT stund, och in och på´t igen, samma procedur igen!
Det du INTE får fuska med är ramsan, även om du märker att du stör henne, för det är ramsan och inget annat som ska ta henne in i sömnen, och du har igen tjurigheten första kvällen tusenfalt, jag lovar :!:

Jag personligen tycker du kan avstå larm, själv har jag plockat bort larmet runt 10 månader...

Vi ser jättemycket fram emot att följa er kurarresa här, jättespännande :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Tesen

Inlägg av Tesen »

Hej och tusen tack Mia, Anna, och alla ni andra!

Känner mig jättepeppad och glad att äntligen ha tagit beslutet och satt ett datum för start. Bara att vara trygg i att Thea sover gott hela natten blir rena drömmen! Jag kan ju ha ett liv efter att hon har lagt sig! Nu stupar jag i säng senast 21, för att få så mycket sömn som möjligt på natten innan helvetet börjar.

Vilket fantastiskt forum detta är! :D

Kram Tesen
//Tesen
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:heart: :heart: :heart:

Om du orkar så har jag några riktiga pepp-länkar här, om du inte redan läst dem :wink:

En om livet efter kuren (tänk - snart är du där :D )
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=2010

och den superba omförhållningssättet:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Tesen

Inlägg av Tesen »

Tack Mia,
härlig läsning! :D
Jag har en fråga till. Thea sover alltid i vagnen på dagen, och sover väldigt gott i den. Kan hon fortsätta sova på rygg i den iochmed införningen av kuren, eller måste hon läggas på mage även på dagen??

Kram Tesen
//Tesen
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!
Visst kan du låta henne fortsätta sova i vagnen på rygg, så är det många som gör!

Kram :heart:
Tesen

Inlägg av Tesen »

Hej igen!
Imorgon är det alltså dags för kur och uppstart av den. Jag är orolig för ett par saker bara. Det ena är dagis. Det är nyuppstartat, och de verkar inte ha så bra rutiner än. Känns som om måltiderna varierar från dag till dag, rent tidsmässigt. Lunch ibland halv elva, ibland elva. Sovtiderna helt olika. Vi har pratat med dem om att det är superviktigt att de håller tiderna, men jag vet inte hur det kommer att gå. Tycker ni att vi skall vänta med att starta med kuren tills vi känner oss mer trygga på deras rutiner?

En annan sak. Vi har läst hela boken SHN. Men en sak är för mig lite oklar. Första natten skall man ju in på första pip, solfjädra och gå därifrån med ramsan INNAN hon somnar. Andra natten skall ju ramsan ta över mer och mer. Men skall man ramsa på första pip då eller låta henne pröva att lugna sig själv först när hon vaknar?

Ha det gott alla! :)

Kram Tesen
//Tesen
Tesen

Inlägg av Tesen »

En till grej medan jag ändå är igång.
Thea använder napp när hon sover. Hon har den i ett sånt där snöre, så hon vet alltid var hon har den, och stoppar in den själv i sömnen. Men mestadels av natten sover hon utan den. Nappen har alltså för vår del aldrig utgjort nåt problem, hon har stenkoll på vart hon har den. Är det ändå nödvändigt att ta bort den??

Kram igen!! :D :heart:
//Tesen
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Tesen :D

Hmm, låter lite vagt det där från dagis, nog tycker jag att de ska kunna ge raka besked och ffa ska de kunna ha fasta tider! Åtminstone sovtiden, och det tycker jag ABSOLUT du ska trycka på!
De är faktiskt till för ER, inte tvärtom, och jag tror säkert de kan se till att Thea får sova samma tider varje dag!

Andra natten ramsar ni direkt, och glöm inte bekräftelseramsan! Ni ska visa att hon är trygg och lugnt kan sova vidare i sin säng, att ni är på alert vakt :wink: :!:

Slopa nappen! Nu kör ni allt över ett bräde, tycker jag, och om ni inte tar bort den nu, måste ni ta den fighten sen, så varför vänta!?! ALLA som slutar med nappen är överlyckliga, och undrar bara varför de inte gjort det tidigare! Så släng och glöm, så gör Thea det också på en natt eller två!

Kram :heart: och lycka till, och ta nu och prata med dagis i morgon, tycker jag :wink:

/Mia
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Tesen :D

Hmm, låter lite vagt det där från dagis, nog tycker jag att de ska kunna ge raka besked och ffa ska de kunna ha fasta tider! Åtminstone sovtiden, och det tycker jag ABSOLUT du ska trycka på!
De är faktiskt till för ER, inte tvärtom, och jag tror säkert de kan se till att Thea får sova samma tider varje dag!

Andra natten ramsar ni direkt, och glöm inte bekräftelseramsan! Ni ska visa att hon är trygg och lugnt kan sova vidare i sin säng, att ni är på alert vakt :wink: :!:

Slopa nappen! Nu kör ni allt över ett bräde, tycker jag, och om ni inte tar bort den nu, måste ni ta den fighten sen, så varför vänta!?! ALLA som slutar med nappen är överlyckliga, och undrar bara varför de inte gjort det tidigare! Så släng och glöm, så gör Thea det också på en natt eller två!

Kram :heart: och lycka till, och ta nu och prata med dagis i morgon, tycker jag :wink:

/Mia
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:oops: förlåt dubbleringen :lol:
Tesen

Inlägg av Tesen »

Hej igen,
Tack för allt stöd och goda råd Mia. Du har självklart rätt i att vi skall ta fighten med nappen nu när vi ändå skall hålla på.

Vad tycker du om följande schema?

07.00 Vakna och välling
08.30 Frukost
11.00 Lunch (de äter då på dagis, tycker eg det är för tätt inpå frukost)
12.00-13.30 Sova
14.00 Rejält mellanmål
17.00 Middag med familjen
18.30-18.45 Välling
18.45-19 Skrattet till go'nattet
19.00 Sova natt

Ramsan vi har använt hittills lyder: Go'natti älskling sov så gott.Den har vi tänkt fortsätta med. Dagramsa: Sov gott min vän så ses vi sen. Vad tror ni? Bör dag- och nattramsa vara mer lika?

Kram Tesen :)
//Tesen
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D

Schemat ser jättebrra ut :thumbsup:

Och visst kan du ha dina ramsor så som du skriver - jag har samma ramsa dag och natt, mest för att jag är så virrig så jag skulle blanda ihop det annars, men huvudsaken är att du trivs med dina ramsor - i princip skulle du kunna rapportera dagens väder bara du har rätt attityd :wink:

Kram :heart:
Tesen

Inlägg av Tesen »

Hej!
Så var vi igång. Min man håller på därinne och lilla dockan skriker som om kniven satt i henne! :( Man blir så ledsen av att höra det. Normalt är hon ju väldigt lätt att lägga. Men jag försöker se framåt och på belöningen som (förhoppningsvis) kommer om nån vecka. Tror att hon saknar nappen. Hon är väldigt glad i den! Hon har hållit på i en halvtimme nu, min lilla älskling. Jag får bita ihop här ute och sysselsätta mig med nåt annat.

I övrigt har kvällen varit jättemysig, vi har skrattat och busat och haft trevligt. Det enda var att vi hade busat och skrattat så mycket tidigare under kvällen att det var svårt att få henne att tokskratta under skrattet till go'nattet. Men hon var glad, log mycket och myste. Så vi nöjde oss med det och lade henne prick 19.00.

Nu verkar det lugna sig lite där inne, men hon gråter fortfarande.

Ni får hålla tummarna!

Kram Tesen
//Tesen
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vi håller tummarna!
Och har kvällen varit toppenkul så kan skrattet vara lite lojare. Huvudsaken är att det är en liten skit som är riktigt glad i hjärtat vid sängåendet!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "