Eget rum och förväl till nappen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
LindaH

Inlägg av LindaH »

Visst har det smygit in fel...Men som du påpekade så finns det fler fel.

Jag sitter nu och pluggar och återkommer med nytt schema.
LindaH

Inlägg av LindaH »

Att gå upp 7.30 är bättre för mig, men som du sa så är det inte säkert att storasyster vaknar så sent... så nu får det bli 07.00.

Vad tror du om det här schemat? Kolla speciellt efm luren. Jag har svårt att få ihop det.

07.00 Godmorgon. Amning och mys i sängen. Gå upp och fixa frukost till familjen. Gröt/frukt.

(Lämnar på dagis ca 09.00)

09.00 Sova 60 min (9-10)

10.00 Mat och amning

(torsdagar = babysim 10.45)

12.00 Sova 90 min (12-13.30)

13.30 Mat och amning

(Hämta på dagis strax innan 15.00)

16.00 Sova (hur länge? 20 min eller 45 min? )

16.45 Middag/frukt

17.30 Bad

18.30 Amning/välling

19.00 Godnatt
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen!

Som sagt, 60 min är inget naturligt sovpass. Det kanske inte gäller ALLA barn, men troligtvis kommer du märka en sovskarv efter 45 min. Vad säger du om att köra 12 timmar på natten, 45 min fm, 1,5 tim vid lunch och 45 min em? Går det att tidigarelägga em-luren lite för att få längre vakentid till kvällen, eller behöver du en timma efter dagishämtning? hur tar du dig till dagis? Finns det risk att hon somnar i vagnen om ni går? I bilen om ni kör bil? I så fall är det bättre att planera in en lur dä. Annars ser det jättebra ut!

Mitt förslag:

07.00 Godmorgon. Amning och mys i sängen. Gå upp och fixa frukost till familjen. Gröt/frukt.

09.00 Sova 45 min (9-9.45)

10.00 Mat och amning

13.30 Mat och amning

15.30 Sova 45 min (15.30-16.15)

16.45 Middag/frukt

17.30 Bad

18.30 Amning/välling

19.00 Godnatt
LindaH

Inlägg av LindaH »

Just det. Inte 60 min pass. Tittade på et schema som någon hade haft och utgick lite från det... 45 min funkar fint. MEN, eftermiddagen är lite krånglig.

Lillasyster kommer inte till ro om man lägger henne för tidigt. Och vi är inte hemma frörrens i bästa fall kl 15.30. Oftast 15.45. Vi går med syskonvagn som inte får plats i hissen. Jag kan lägga över lillasyster i en singelvagn som får plats i hissen...men det kanske inte är det bästa? Och snart är det vår och då vet jag med säkerhet att vi kommer leka i parken innan vi går hem.

Jag tror jag kör på ditt schema och utvärderar efter uppföljningsveckan (rätt tänkt?).

09.00 Sova 45 min (9-9.45)

10.00 Mat och amning

13.30 Mat och amning

15.30 Sova 45 min (15.30-16.15)

16.45 Middag/frukt

17.30 Bad

18.30 Amning/välling

19.00 Godnatt

Känner mig nervös inför kuren som börjar IKVÄLL! Men min syster kommer vara här och hjälpa mig om storasyster vaknar eller om attityden försöker rymma sin kos. Dessutom så kommer hon se till att vi inte somnar..eller om vi tar varannan vakt - vi får se.

Känner även spänning - glad sådan. Snart ska vi äntligen få sova!!! Jag har sovit 7,5 timme i sträck vid ETT tillfälle sedan jag blev gravid för 2,5 år sedan. Jag har fått vakna av mig själv en handfull tillfällen på dessa år. Det är hemskt att aldrig få sova klart. Detta måste jag ha i åtanke när det känns jobbigt (men förhoppningsvis gillar lillasyster läget snart.
Elle

Inlägg av Elle »

Vill bara önska er LYCKA TILL ikväll, ni kommer att fixa detta galant :thumbsup: Ha målet för ögonen om det känns tungt ngn gång :arrow: här ska det sovas gott och läääänge :sleep: Ett tips är att skriva ut lathunden: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21 och ha bredvid dig som stöd, då är det lättare att hålla fokus. Vi finns här om det dyker upp några :?: och jag ser fram emot rapporter :D

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Gäst

Inlägg av Gäst »

Lillasyster kommer inte till ro om man lägger henne för tidigt. Och vi är inte hemma frörrens i bästa fall kl 15.30. Oftast 15.45.
Du ska nog glömma hur det har varit hittills. Det är inte alls säkert att hon visar samma mönster när natten väl sätter sig.

Kan hon sova i syskonvagnen? Då tycker jag det bästa vore att hon sov under er dagistur. Så behöver du inte tänka på att flytta över osv. Då kan hon också sova när ni är i parken och leker. Funkar det tror du?

Ja, kör nu och värdera efter uppföljningsveckan. Bra tänkt!

Och stor lycka till nu! All kraft och pepp till dig! Vi är många som är med på resan! :wink:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej LindaH!

Ville bara sända lite pepp inför kvällen :thumbsup: . Vad bra att du förberett dig så väl. Då går allt mycket lättare :wink:

Ser fram emot rapport imorgon :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
LindaH

Inlägg av LindaH »

Jag börjar rapportera redan nu.

Vi blev lite sena till en början. Och jag ville ha i mig mat innan kuren samt truga i henne lite bröstmjölk/välling (vilket inte gick).

Oavsett så hade både hon och jag fått i oss mat och skrattat ett tag innan hon fick en flygtur till sängen. Attityden fanns med.

19.22 började jag buffa.

Jag buffade x antal gånger och ramsade mig ut. Hon började gråta på nytt.
Hon ville inte ligga med huvudet på sidan. Ska man hålla fast det bestämt? Jag lade henne till rätta ett par gånger under varje buffningsperiod.

Alltså, pga gråt, upprepade jag mig -4 gånger gick jag in i rummet. Sista gången gjorde jag solfjädern mycket kortare, ett lätt tryck bara och sedan ut med ramsan.

kl var då 19.34 Tyst.

Jag glömde bekräftelseramsa. :shock:

Det förblev tyst och jag gick in och lade om henne kl 19.48.

Hon skrek aldrig förtvivlat. Visade bara missnöje, hmm:ade lite och grät kort vid ett par tillfällen. Och på 12 min somnade hon! Jag som förväntat mig massor av skrik. Dock så brukar inte hon ha svårt att sova - utan vårt "problem" är att hon vill äta massor av gånger under natten.

Hon somnade utan napp såklart (första gången) så vi får hoppas att hon är en lättkurare.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

:D Skönt med bra start! Du kommer säkert att få tillfällen att bekräfta i natt. Glöm den inte då bara, även om man är bra sugen ibland... 8)
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Snyggt jobbat :thumbsup: Vad duktig du är. Kom bara ihåg att bekräftelseramsa nästa gång så blir det bra. Det är ju på så sätt som ramsan sätter sig, att barnet får den med sig in i sömnen, men det vet du ju redan :wink:

Skickar massa pepp, attityd och tålamod inför natten. Du ska se imorgon när hon vaknar kommer hon inte att vara överdrivet hungrig trotts att hon inte får mat på hela natten. Jag vet, man är skeptisk och tror inte att de kan gälla min unge som ätit sig igenom hela natten. Men så var det för mig. Man blir riktig förvånad. :)

Ida

www.sovgott.net
LindaH

Inlägg av LindaH »

Tack för pepp! Det behövs.

Hon har vaknat vid ett par tillfällen redan. Jag har buffat, solfjädrat och bekräftat x 3 sedan tyst. Är det vanligt att de vaknar upp efter 15 min dvs ofta efter insomnandet?

Jag hör på hennes röst att hon är jättetrött och jag tror att uppvaknandet beror på 1) magläge - hon brukar sova på rygg/sida 2) Ingen napp.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Alla barn är olika. Det är svårt att jämföra. Vissa barn frågar mer än andra. Men genom att du gör som du beskriver så ger du henne svar på hennes frågor och det kommer snart att ge resultat. :)

Se de många uppvaken som något posetivt. Du får verkligen schans att arbeta in ramsan. Var noga med att få sista ordet med bekräftelseramsan så ska du se att du snart nog får igång dialogen med henne. Det är ju stora förändringar för lilltjejen i natt så det vore ju konstigt om hon inte frågade. Men nu kan du ju ge henne de svar som hon behöver med hjälp av alla verktygen. :wink:

För här ska ju sovas :sleep:

mycket tålamod och attityd från :heart:
Ida

www.sovgott.net
LindaH

Inlägg av LindaH »

Usch vad ont det gör. Hon gråter mer än någonsin just nu. Min syster är inne hos henne nu. Hon har gråtit så fort vi slutar buffa från 22.45...klockan är 23.18 nu.

Det finns ingen återvändo. Jag vet ju att storasyster också grät när vi tog bort vällingen på natten. Det går ju snabbt över, men det svider i hjärtat och frågorna kommer upp.
LindaH

Inlägg av LindaH »

Hur många gånger per natt vaknar de i början? Vi är uppe i mååånga gånger nu.
LindaH

Inlägg av LindaH »

Nu är det snart snart morgon! Jag blir lipfärdig av lättnad. Det har varit både jobbigare och lättare än vad jag trodde det skulle bli. Nu hoppas jag att det kommer bli bättre för varje natt.

- MÅSTE man vara vaken andra natten? Tredje kunde man sova va?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"