Jag bytte tidigt ut hela middagsmålet (det du har 17.30) mot gröt. Då var brösten fulla och fina till nattslurken precis innan sängen!
Hjälp! Nåt är galet
-
TorpSara
Jag håller helt med Duggan. Jag tror också att det är maten som spökar. Det är det nästan alltid, det kan man vara lugn för! Jag skulle satsa på en full portion gröt och amma efter. Gröten står hon sig på superbra! 
Jag bytte tidigt ut hela middagsmålet (det du har 17.30) mot gröt. Då var brösten fulla och fina till nattslurken precis innan sängen!
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Re: Gav gröt i går kväll!
Vad man än sysslar med här i världen kan man göra det på olika visjanabjuhr skrev: Jag har också gett henne mat på dagarna med bara 2 timmars mellanrum, läste på ammningshjälpen - - -
Jag läste i en annan sova bok om barn som har alltid vaknar samma tid på natten, där stod det att man kan ställa klockan 15 min innan de brukar vakna och då gå in - väcka dem lite grann - - -
De råd och riktlinjer jag ger för god vård och fostran av små och stora barn - och som omfattas i Barnabokens anda av de allra flesta som skriver här, på just mitt forum - är genomtänkta, väl beprövade och har barnen, själva barnen (och det som de lärt mig ligger i DERAS intresse
Därför föreslår jag helt brutalt att du läser lite krönikor, kanske helst Barnaboken, läser de låsta trådarna om SHN, läser kompendiet om SM på Späda barn och små - kort sagt skaffar dig en uppfattning om filosofin som råder här, inställningen och förhållningssättet till små barn och deras vård.
Och ser om det talar till dig
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
ganska bra natt
i natt vaknade hon vid halv två och var vaken 30 min och det var ju en klar förbättring. Hon åt ca 1 dl gröt i går kväll + lite potatis till middagen, dessutom höll min sambo på att hosta en massa utanför dörren och han upplevde det som om hon somnade om pga att det var ljud utanför - han ringde även ett samtal om hostan och direkt han började prata somnade hon. Vi nu funderar på att prova ha en radio på låg volym inne hos henne vad tros om det?
Mamma till Viking född april 2005-kurad sept 05 och Iris född augusti 2007- kurad jan 08.
Det sambon gjorde igår är vad vi här kallar för "husljud". Dottern hör detta och vet att ni på så sätt vaktar utanför hennes dörr och håller "vargarna" borta och hon kan somna skönt och sova sååå gott. Jag skulle därför ha radio på utanför hennes dörr och inte inne i rummet. När ni sedan går och lägger er så stänger ni av den.
Välkommen till Forumet förresten om jag inte sagt det tidigare
Elle
Välkommen till Forumet förresten om jag inte sagt det tidigare
Massa mat, ändå lite sömn!
Hej igen, jag har redan med sonen varit helt införstådd i vad filosofin innebär, har hängt på forumet massor med honom, har läst barnaboken, har läst sova hela natten boken säkert 10 gånger och jag håller helt och hållet med, ni behöver inte övertyga en redan övertygad men just nu griper jag efter halmstrån och jag ber om ursäkt om det verkar som att jag tvivlar på att detta är för barnens bästa, jag vet att det är det
.
När jag frågat om man tex ska väcka henne 30 min före så är det för att jag hört det av någon el läst det någonstans, tar då upp det här för att få åsikter om det men jag har inte provat för det! Jag vill vara absolut säker på att inte göra nåt galet, därför frågar jag alla vänliga människor här på forumet innan jag sätter något i verket.
Med min son blev jag stensäker på att det här är lösningen för alla föräldrar och barns goda sömn. Men så kom Iris och inget fungerar, hon sover inte efter 5 veckor och dessutom har det till och från kännts som mjölken sinar, vilket aldrig varit problem med honom. Jag gör likadant med henne som jag gjorde då förrutom magläget vilket jag nu måste prova men känner mig inte riktigt säker på om det är rätt för henne (sonen ville gärna ligga på mage redan innan medans hon inte alls gillar det) men efter att ha provat ALLT måste jag kapitulera! Kanske är det löst efter en natt på mage
Jag har gett jättemycket mat igår, morotspure till lunch, potatis till middag, gröt på kvällen + ammning, dessutom hade vi radio på utanför hennes dörr men hon var ändå vaken 1 tim och 40 min som "vanligt", hon har inte sovit en hel natt nu på väldigt länge, känns som att det bara blir värre.
Sambon ska ta ledigt en dag från jobbet så vi kan testa magläget, finns det ngt annat vi kan göra?
Tack alla fina människor för att ni tar er tid förr att hjälpa en förrvirrad
mamma och pappa!
När jag frågat om man tex ska väcka henne 30 min före så är det för att jag hört det av någon el läst det någonstans, tar då upp det här för att få åsikter om det men jag har inte provat för det! Jag vill vara absolut säker på att inte göra nåt galet, därför frågar jag alla vänliga människor här på forumet innan jag sätter något i verket.
Med min son blev jag stensäker på att det här är lösningen för alla föräldrar och barns goda sömn. Men så kom Iris och inget fungerar, hon sover inte efter 5 veckor och dessutom har det till och från kännts som mjölken sinar, vilket aldrig varit problem med honom. Jag gör likadant med henne som jag gjorde då förrutom magläget vilket jag nu måste prova men känner mig inte riktigt säker på om det är rätt för henne (sonen ville gärna ligga på mage redan innan medans hon inte alls gillar det) men efter att ha provat ALLT måste jag kapitulera! Kanske är det löst efter en natt på mage
Jag har gett jättemycket mat igår, morotspure till lunch, potatis till middag, gröt på kvällen + ammning, dessutom hade vi radio på utanför hennes dörr men hon var ändå vaken 1 tim och 40 min som "vanligt", hon har inte sovit en hel natt nu på väldigt länge, känns som att det bara blir värre.
Sambon ska ta ledigt en dag från jobbet så vi kan testa magläget, finns det ngt annat vi kan göra?
Tack alla fina människor för att ni tar er tid förr att hjälpa en förrvirrad
Mamma till Viking född april 2005-kurad sept 05 och Iris född augusti 2007- kurad jan 08.
Tiderna igen!
Här kommer schemat igen!
06.00 morgon med väckarklocka + frukost ur ena bröstet 30 min senare ur andra.
08.15-09.45 sova ute
10.30 amma + pure
12.00-14.00 sova ute
14.00 amma
16-16.45 sova
17.30 pure
18.15 gröt
18.30 bada
18.45 amma
19.00 sova. Somnar m tillrättalägg, solfjäder, en ggr ramsa.
Hon vaknar vid 02.00 på natten.
På natten gör vi inget förrän hon skriker vilket är efter ca 1 timme, somnar då efter ramsa och ibland tillrättalägg. Tar totalt ca 1,30 -2 tim. Behöver aldrig buffa mer!
Vad tycks om tiden mellan 17.30 och 19.00? Mycket mat men lite mellanrum men hon är garanterat mätt efter all den maten!
Puss på er alla! Jana
06.00 morgon med väckarklocka + frukost ur ena bröstet 30 min senare ur andra.
08.15-09.45 sova ute
10.30 amma + pure
12.00-14.00 sova ute
14.00 amma
16-16.45 sova
17.30 pure
18.15 gröt
18.30 bada
18.45 amma
19.00 sova. Somnar m tillrättalägg, solfjäder, en ggr ramsa.
Hon vaknar vid 02.00 på natten.
På natten gör vi inget förrän hon skriker vilket är efter ca 1 timme, somnar då efter ramsa och ibland tillrättalägg. Tar totalt ca 1,30 -2 tim. Behöver aldrig buffa mer!
Vad tycks om tiden mellan 17.30 och 19.00? Mycket mat men lite mellanrum men hon är garanterat mätt efter all den maten!
Puss på er alla! Jana
känner mig redo!
Nu är det dags för magläge, har nu provat allt och känner mig mycket motiverad att köra så det ryker
.
Synd att man måste vänta tills man är motiverad till 300 %, annars kan man inte ha attityden av självklarhet .
Magläge och massa mat det är nyckeln! Känner mig jätte positiv inför natten.
Hoppas jag känner lika positiv i morgon bitti!
Tack och hej!
Synd att man måste vänta tills man är motiverad till 300 %, annars kan man inte ha attityden av självklarhet .
Magläge och massa mat det är nyckeln! Känner mig jätte positiv inför natten.
Tack och hej!
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Sova hela natten-kuren är ingen metod utan ett förhållningssätt. Verktygen finns till hjälp men inte som självändamål
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Läggningen gick kanon!
Hallå, har nu lagt lilla stumpan på mage och hon sa inte ett ljud! Kors i taket
Jag gick in efter en stund och tog bort snuttefilten som hon knölat in ansiktet i och då vaknade hon till, buffade 4 ggr, solfjäder, ut med ramsan och hon somnade tog väl totalt 10 min, tack gode gud att vi grundat bra och kanske blir det inte så jobbigt. Hon har nu sovit i 50 min.
Jag har två frågor: vars sätter jag snuttefilten för att hon inte ska sätta den över ansiktet och inte kunna andas?
Just nu ligger hon med ansiktet nästan rakt ner i madrassen, kan hon ligga så eller kommer hon att lägga huvudet åt sidan, ska jag lägga till henne?
Känns bra inför natten! J
Jag gick in efter en stund och tog bort snuttefilten som hon knölat in ansiktet i och då vaknade hon till, buffade 4 ggr, solfjäder, ut med ramsan och hon somnade tog väl totalt 10 min, tack gode gud att vi grundat bra och kanske blir det inte så jobbigt. Hon har nu sovit i 50 min.
Jag har två frågor: vars sätter jag snuttefilten för att hon inte ska sätta den över ansiktet och inte kunna andas?
Just nu ligger hon med ansiktet nästan rakt ner i madrassen, kan hon ligga så eller kommer hon att lägga huvudet åt sidan, ska jag lägga till henne?
Känns bra inför natten! J
natten var ok!
Hon somnade ju på några minuter och sov sen till 03.30 - vilket är 1,5 tim senare än vanligt
Hon somnade efter solfjäder och det tog bara 10 minuter
Sen skulle jag kolla till henne efter ca 5 min och då vaknade hon, åh nej
Tog denna gång ca 50 min, tyvär. Vi buffade totalt 3 ggr, hon somnade när hon hittade snuttefilten så jag ska se tll att hon alltid får tag den.
Men natten har ändå varit bättre än vanligt så jag ser fram emot nästa!
J
Hon somnade efter solfjäder och det tog bara 10 minuter
Sen skulle jag kolla till henne efter ca 5 min och då vaknade hon, åh nej
Tog denna gång ca 50 min, tyvär. Vi buffade totalt 3 ggr, hon somnade när hon hittade snuttefilten så jag ska se tll att hon alltid får tag den.
Men natten har ändå varit bättre än vanligt så jag ser fram emot nästa!
J
Ännu bättre inatt
I natt vaknade hon först 04.30 och somnade om rätt fort efter tillrättaläggning med hon vaknade med jämna mellanrum och gnällde fram till 05.45 då jag använde marginalkvarten och tog upp henne (efter väckarklockan).
Jag är supernöjd med natten, nu sover hon ju ända till vargtimmen vilket inte hänt tidigare
Synd bara att jag är så van att vakna så att jag ligger vaken vid 03 och snurrar.
Jag trodde verkligen inte att det var magläget som spökade med jag blev ordentligt överbevisat och det är jag glad över - om det inte varit det så hade vi inte haft några fler knep at ta till!
Ett tips till alla andra som velar med magläget - vänta hellre med att köra SHN tills du är helt redo att köra fullt ut med magläge
Det går ju kanon det här!
Jag är supernöjd med natten, nu sover hon ju ända till vargtimmen vilket inte hänt tidigare
Jag trodde verkligen inte att det var magläget som spökade med jag blev ordentligt överbevisat och det är jag glad över - om det inte varit det så hade vi inte haft några fler knep at ta till!
Det går ju kanon det här!