"Föräldrarna viktigast för barn"

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Värmlandstösen

Inlägg av Värmlandstösen »

Känner också igen mig i det ni skriver. Det är inte någon som klappar en på axeln precis och säger vad härligt och bra att du prioriterar dina barn och inte att jobba. Nej, man blir ifrågasatt från alla håll och kanter och folk undrar vad jag gör hela dagarna, om vi har SÅ mycket pengar, att jag lever ett lyxliv ( vilket jag gör absolut, dock inte materiellt sett). Sen undrar dom om jag inte blir uttråkad, rastlös eller känner att jag behöver komma hemifrån. Det här kan jag ta men det värsta är när de ifrågsätter om det verkligen är bra för barnen att bara gå hemma med mig. Det kan ju aldrig vara nyttigt. Det är nästan direkt skadligt att tillbringa så mycket tid med sin mamma. Det är verkligen upp och ner-vända världen känns det som. Min mamma var hemma med sin mamma, och min mormor var hemma med sin mamma och så har det varit i alla tider. Och den generationens ungar blev ju helt okej eller hur? De växte dessutom upp på landet med långt till närmaste kompis. Dagis har bara funnits de senaste trettio-fyrtio åren. Före det var barnen hemma med sina mammor och ofta bodde den äldre generationen kvar i närheten på samma gård. Men det är ett intressant faktum att de senaste 20-30 åren så har den psykiska ohälsan bland barn och ungdomar ökat. Samtidigt visar statistik att barn tillbringar allt mindre tid med sina föräldrar. Anar man ett samband?
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"