När söker man läkare?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack kära Ewa! Du är ju en magexpert. Ger du också probiotika hela tiden?

Kram!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jo sen finns ju även teorin (stödd av en del forskning) att 70% av immunförsvaret bildas i magen.

Jag menar det finns ju faktiskt inte "drick vaccin" man får vid utlandsresa för intet? (t.ex mot "turistdiarré") :D

Så visst är magen viktig finns massa annat ballt att veta om magen och mat också. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Ger du också probiotika hela tiden?
Japp. Jag har två allergiska eksemisar. Och dropparna har hjälpt dem. Jag gjorde ett uppehåll på ett par månader, men det var inte så klokt. Så jag ger hela tiden.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen! :D

Jo, TorsMamma, visst är det så att magen har mycket att göra med allmäntillståndet.

Och har man problem/obalanser av något slag förstår jag att man ger tillskott. Men om man inte har ätit antibiotika, har eksem, eller ska möta en annan bakteriekultur utomlands, hur stort behov/nytta har man av probiotika då? Är det inte så att man normalt har alla de där bakterierna naturligt i magen? Eller har alla ett underskott av snälla bacillusker?

Funderar... :-k Kanske man kan avvärja en och annan magsjuka eller förkylning med lite goa droppar....
Ewa

Inlägg av Ewa »

Funderar... Kanske man kan avvärja en och annan magsjuka eller förkylning med lite goa droppar....
Jag törs inte säga något om detta, mer än att det ju inte skadar i alla fall.
Är det inte så att man normalt har alla de där bakterierna naturligt i magen? Eller har alla ett underskott av snälla bacillusker?
Det här däremot törs jag ha en åsikt om. Innan vi började med pastörisering fanns lactobacillerna naturligt i mycket av vår kost. Och vår kost bestod av mer syrad mat än idag. Så DÅ hade vi ofta dessa naturligt i magen. Dock inte idag. När man gjort jämförelser med t.ex. Estland, som har mer lactobaciller naturligt i maten fortfarande (eller hade, när studierna gjordes iaf) så ser man också att de har betydligt lägre frekvens av eksem och allergier än vad vi har. Det var vad som gjorde att man började undersöka lactobacillernas påverkan på kroppen.

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack Ewa och TorsMamma, nu har jag lite mer kött på benen om probiotika. Det låter klokt alltihopa!
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"