Vagning och somna-in-trassel vid 4,5 mån

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

kix skrev: händerna fram, benen bak, huvudet till sidan och två-tre små buffningar i rumpetten. - - jag stod som förstenad och tittade på när han låg där helt stilla och lugn och framförallt sovande. - - jag har aldrig varit med om maken av förvandling.
:D Makalöst trevligt och alldeles rätt :!: Han låg inte bra - det var hela saken. Vad glad jag blir :lol: Heja pappa, heja lilla barnet :-({|=

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
kix

Mag-succé

Inlägg av kix »

En härlig natt. På magen! \:D/
Några små frågetecken, en buffning. Toppen.

Men vad gör jag när han vaknar kl 6 och är hungrig? Han har hittills bara haft en 'ren' 12-t natt och jag tror hans protester är väl grundade. Han är hungrig. Vi jobbar på med mat men det tar ju ett tag innan hans mage vant sig och han kan få större portioner. Hur tacklar jag detta på bästa sätt?
En nattammnig tidigare på natten?
Morgon kl. 6/när han vaknar?
Skall schemat justeras, altså kompensation för den timmes sömn han inte får?
Vill gärna hålla fast i uppstigning kl. 7, jag tror den ligger mycket nära, bara lite mer mat på kvällen.
Någon som har ett gott råd?

Glada hälsningar Kix :D och Stor-gubben :D
kix
Mamma till guldpojke född juni 07
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ingen nattamning! Han är en gammal man. Han är INTE hungrig, det svär jag på :!: Han vaknar för att han tror att han har sovit färdigt. Det har han inte. Än.

Försumma inte ramsan! Den ska avsluta varje åtgärd ni snart inte längre behöver vidta, höll jag på att säga. Men lägga ner honom måste ni ju onekligen. Så avsluta tillrättaläggandet med en snabb liten punktsättande solfjäder, som meddelar lilla barnahjärnan att nu när du ligger så här tjusigt är det sova som gäller. Vänd er/dig sedan bort och dra ramsan x4 på väg ut därifrån och vidare bort därifrån. Den ska alltså jobbas in varenda gång, som en avslutande bekräftelse på att allt är toppen och precis som det ska. Viktigt, viktigt :!: Det är vad som ska följa med barnet in i sömnen. Alltid.

Den ramsan (utifrån) serverar ni sedan som saklig upplysningsramsa direkt han vaknar för tidigt. Efter det kan man på det här stadiet gärna göra andra ljud i huset, alternativt spela musik (Mozart och Strauss rekommenderas!). Stör honom sedan inte. Håll tiderna med marginalkvart (kvart i sju alltså, om så tarvas) och "väck" honom med verkligt härlig glädje, inget nuttiputt (dvs inte skuggan av tröst). Bär er åt som om han sovit som en gris ända tills ni tog upp honom och som om livet är precis så underbart som det är, och lite till. Det köper han på ingen tid :wink: :lol:

Och nej, inget kompenserande :!: Marginalkvarten är vad som bjuds - inget mer. Det påverkar inte schemat. Börjar man kompensera på dagarna, kvarstår naturligtvis de alltför tidiga morgnarna - och blir dessutom ännu tidigare :roll: allt eftersom. Gör INTE det.

Nu kommer den goda sömnen och då följer också den goda aptiten (liksom det ännu mer goda humöret). Ha inte för bråttom, bara :!: Rom byggdes inte på en dag. Det tog tre, typ :wink: :lol:

:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Lua

Inlägg av Lua »

Hej :!:

Hur går det för er :?:

Kram Lua. :heart:
kix

Insomnandet tar tid ...

Inlägg av kix »

Nu sover lillgullet i SÄNG! \:D/

Och vi är i full gång med magläge, buffande och ramsande. Och det funkar! Ramsan börjar att ta men vi brukar få buffa lite, nästan varje gång. Och så har lillen blivit kanonförkyld. Har läst lite på forumet om förkylningstips så vi kör på.

Men jag tycker att läggningen tar tid. (Det låter kanske lite patetiskt :?:) Vi är inne på fjärde dagen, dag-läggningarna tar ungefär 7-15 minuter, kvälls-läggningen upp till en halvtimme med ganska mycket grinande. Hur funkar det för andra? Jag ser så mycket fram emot lugna, sköna läggningar och härliga kvällar med sussande babby 8) :sleep:
kix
Lua

Inlägg av Lua »

Bra jobb med sängen :thumbsup: :!: Hoppas att han piggar på sig snart!

Hur ser ert schemat ut :?:

Kram Lua. :heart:
kix

Schema 4,5 mån

Inlägg av kix »

Hej Lua
Du var snabb på tråden! :D

Schemat ser ut som följer:

7 morgon, bröst
9.15 sova 45 min
10.30 bröst + gröt smakis vid 11.15
12-14 sova 2 t (promenad i vagn, på rygg)
14 bröst
16.15 sova 20-30 min
17 bröst
18.30 bröst-nattslurk
19 natt

Har kört det i nästan två månader så det känns ganska bra.
kix
HEAL

Inlägg av HEAL »

Ooops vad fel jag har vagnat!

Har ännu inte infört ramsan (inväntar längtande 4-månadersdagen då SHN ska köras i stor stil och då äntligen ramsan får användas) utan kör enbart med vagnandet. Men jag har sååå fastnat i det. Höll på i 45 minuter ikväll innan lillprinsen somnade. Jag trodde jag skulle vagna tills prinsen tystnat och slappnat av. Skriket håller aldrig på mer än 2 minuter, däremot brukar han sprattla betydligt längre. Jag kör rejäla tag och slutar på stört när han ligger still och skakar lätt i sidled. Sen kommer mitt stora misstag. Jag har börjat vagna igen så fort han börjat sprattla - vilket han ofta gör inom några sekunder. Och så upprepas proceduren gång på gång. Det blir alltså inte många sekunders vagningsuppehåll på ett 45-minuterspass som ikväll. Jag ska alltså vänta med att börja vagna tills han börjar skrika upp sig ???

Nu är det ju inte långt kvar tills vi kan kura med ramsan, men det är ändock ganska många vagningspass kvar!
Mamma till Albin (070718), kurad nov -07 och Tilda (050128), kurad maj -05.
HEAL

Inlägg av HEAL »

Hej igen!

Hoppas det inte gjorde nåt att jag hoppade in på den här tråden :?:
Men jag letade efter inlägg angående vagning och blev så glad när jag hittade detta.

Hoppas på bättre resultat redan imorgon :D
Mamma till Albin (070718), kurad nov -07 och Tilda (050128), kurad maj -05.
kix

lite hjälp? är vi på rätt väg?

Inlägg av kix »

Hej igen.
Har precis lagt lill-gubben och vi har behov av att fråga om råd på några saker.
vi är nu på femte dagen var lillen legat på mage i säng. han sover fint, när han väl sover :sleep: , somnar själv om på natten och vaknar kl. 7, men insomnandet trasslar en liten smula.
det tar längre stund än vad vi tror det 'borde' ta och vi är en aning rådvilla. 8-[
Vi försöker att göra som AW visar i videon och vad man kan läsa sig till i SHN-boken. Vi lägger honom, går ut med ramsa och, ja, så kan vi höra spridda frågor från rummet. efter ett tag så ramsar vi litet utanför dörren. påpekar att nu är det alltså natt och då skall man sova - han lyssnar efter, men när sista "versen" är slut, så reagerar han prompt med samma typ av frågor som tidigare.
så väntar vi litet igen (3-4 minuter), lyssnar till hans frågor, för att sedan svara honom med ramsa. igen lyssnar han, kanske till och med en aning otåligare än tidigare och börjar direkt att fråga igen.
nu tycker vi det är på plats att avbryta frågandet - vilka vid det här laget är många och högludda - med ett par buffningar, till vilka han reagerar med att falla till ro, så solfjädrar vi (här kan vi märka att han spänner sig), går ut med ramsa och han reagerar igen med ett upphav av frågor. när dessa inte vill ta slut, så upprepar vi igen tillrättaläggandet, ett par buffningar och då faller han till ro och sover igenom natten.
vi lägger honom kl 19.00 och idag somnade han först ca 40 minuter senare. dagen innan somnade han efter 30 minuter och dagen innan det tog det 20 minuter. med andra ord kan vi se ett mönster, som vi vill ta tag i.
Vi försöker att buffa så lite som möjligt men frågan är om det är för lite, eller för mycket? Skall vi låta honom skrika/fråga/gnälla mycket längre?
Kan de långdragna läggningarna ha att göra med att han är förkyld på tredje dagen och således en aning "snörvligare" och tröttare än i vanliga fall? Eller skall vi bara helt enkelt ha tålamod, göra som vi gör och arbeta hårt för bättre tider?
Vi förväntade inte att läggningen skulle gå helt utan arbete, men nu undrar vi om denna utveckling är att räkna med, eller om vi skall ändra på något?

Lite hjälp på vägen?

Ganska glada men lite rådvilla hälsningar kix-mamma och pappa
kix
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag tycker nog att dessa frågor börjar närma sig rena "kurfrågor" och inte längre handlar om SM. Kanske får ni bättre respons på just kur fråor om ni lägger in en tråd under kurbarnens forum också?

Min spontana reaktion är att "sonen skriker er till sig".

Och ni har lite väl mycket "överkoncentration" här.

Schemat ser ju faktiskt toppen ut nu för er 5 mån då just sovbehovet är 15 timmar och Tor hade också 12-45-2-20 vid 5 mån. :thumbsup:

Att läggningarna tar längre och längre tid är nog faktiskt mera ett tecken på att han skriker er "till sig" och ni lyssnar. Jag tycker nog att ni verkar ju få bra respons av ramsan. Man kan säga den både x4, x6 och x8 och då med mera en "punktsättande" ton tycker jag.

Ramsa med början av första versen ut ur rummet, andra versen utanför dörren, tredje versen bort från dörren och fjärde versen kan gott och väl vara 10 meter därifrån så att säga.
SEN tycker jag ni gör TRYGGA HUSLJUD!!!

INTE...
lyssnar till hans frågor
När ni väl går in, (för jag håller med, ligga och skrika i 40 min somnar INGEN av, men jag tror ni fastnade lite i "buffträsket" här.... :roll: ) Så håll en lååååååååång solfjäder där ni andas lugnt och skönt själva. In i näsan och ut genom munnen! En sådan solfjäder kan man få hålla i sina långa 20 min om så kräves och sen går man ut med en mjuk och skön ramsa.

:!: Tips!

:arrow: MERA skratt till go natt, gör läggningen på 30 sek. SKratta utanför, flyg in i redan mörkt rum lägg och gå. Häng inte kvar.
KIKNA av skratt skall man göra!

:arrow: Husljud eller prata sins emellan för all del, men häng inte kvar runt dörren och stryk som en katt. :wink:

:arrow: Backa konsekvent, ge sonen mera förtroende att reda ut sina problem och använd verktygen. Det finns fler verktyg än just buff och ramsa. Det känns ibland som om man tror detta är allt, men jag förklarar ett sätt att backa med hjälp av fler verktyg som lugnar utan att "söva". :wink:

Visst kan förkylningar påverka lite, men de vargarna får ni i västa fall skjut med renessans eller Nezeril. Sen är det bara att tuta och köra tycker jag. Är det feber eller hosta så kan man få en alvedon. Läs gärna under mat, mage och barnakropp för fler förkylningstips.

Vanligt är att de blir sjuka under kuren, men tänk att det är ju just då som det är så viktigt att inte ge sig utan att verkligen få den att sätta sig. :wink:

Här är 2 länkar som pepping!! pepping, pepping.

Thaimassage länk
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?p=91777

Konsten att backa
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Lua

Inlägg av Lua »

:idea: Skriver under på TorsMammas tankar. Barn gör som bekant som vi lär dem. Nu lär ni honom att det ska vara en massa trafik in i rummet innan man somnar. Så som TorsMamma säger: dags att backa. Att göra betryggande husljud är också ett svar: "Vi håller vakt här utanför och allt är i sin ordning. Du kan sova så skönt." Om han blir ledsen ska han förstås ha hjälp!

Kram Lua.
kix

Teppen-pepping!!!!!

Inlägg av kix »

Fin pepping damer!!!!!

Fick en enorm energi-kick av mailen och nu har jag en jättebra känsla i kroppen. Vågar att buffa och framför allt, solfjärdra och ramsa med självkänsla i kroppen. Har just lagt lillen på ett par tre minuter. Yes!!

Tusen tack för all tid ni använt på att stötta och förklara. Utan er hade vi aldrig kännt oss så här glada, inspirerade och stolta över oss själva och över vår son som är så duktig.

Topp coaching! TACK!! :heart: :lol:
kix
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: :heart: :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Lua

Inlägg av Lua »

Att man blir glad :D :!: Tack så mycket :wink:

Storkramen från Lua. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"