Gått o blandat (långt)

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
ela

Inlägg av ela »

Tack för stöd o omtanke! Det värmer mer än ni tror :heart:

Har hört massa negativt om igångsättning som sagt o därför e jag rädd o nervös.
Sen så vill jag få vara hemma när allt sätter igång o mysa tillsammans med sambon som väntar 1:a barnet. Vill njuta i lugn o ro istället för att behöva vara på sjukhuset.
Men men man kan ju inte få allt här i världen, huvudsaken e väl att bebisen kommer ut o vi mår bra.

Ni som blivit igångsatta, va d verkligen såååå jobbigt osv? Tog d lång tid?
Har så många frågor vill ju vara så förberedd som möjligt inför torsdagen. Kan det bli så att jag sätts igång där o då o behöver ta med mej bbväskan?! Frågorna e många som ni förstår... :?
ela m barnen
:heart: -0211 v30 :heart:
:heart: -0507 v40+1 :heart:
:heart: -0802 v42+4 :heart:
mari.g

Inlägg av mari.g »

Hejsan!

Hoppas att det sätter igång snart, så ni får träffas! :heart:

Jag tror att det är väldigt olika hur rutinerna är i olika landsting. Jag bor i Malmö och här funkar det så här:

:arrow: Överburen är man först 2 v efter BF, då går man på överburenhetskontroll.
:arrow: Under kontrollen kollar de efter sammandragningar, kollar tillväxten och flödet i navelsträngen. Blodtryck och allt det där. Om bebisen mår bra får man komma tillbaka varannan dag och kolla igen. Om det inte hänt något under nästföljande vecka blir man igångsatt. Om bebisen inte mår bra startar de naturligtvis oxå...

Om du har väskan packad kan den ju få följa med, men jag tror att det är ovanligt att det MÅSTE ske NU...

Leo är född i v 41+1 så jag hann aldrig på överburenhetskontrollen :D

Jag satt o surfade på den här sidan en del innan förlossningen, tyckte den var ganska informativ. Om man går in på t.ex förlossning där på vänster sida så finna massor av underrubriker, om allt möjligt...

http://www.skane.se/templates/Page.aspx?id=30810

Hoppas att allt går bra!

//Mari
Mamma till ljuvliga Leo 0707 och Tilde 1108
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej ela :!:

Nu ska jag verkligen lugna dig, för jag har blivit igångsatt alla gånger utom en, och det har gått finemang!
Visst har jag varit "trög" och det har oftast tagit ett par dagar på förlossningen innan bebben kommit ut, men det har INTE gjort speciellt ont, och jag har hängt med hela tiden!
Jag har blivit igångsatt med allt som finns, tror jag :roll: :
bardballong, dropp, håltagning på hinnor, gel...
Dropp är helt klart effektivast, då händer det grejer rätt snabbt, men det brukar vara det sista de tar till!
Så oroa dig inte alltför mycket, det kan bli väldigt lugnt och fint TROTS att man bli igångsatt!
Kram och massor med lycka till!
Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Min igångsättning gick till ungefär såhär:

Fick komma in på morgonen, men BB var fullbelastat, och de sa att vi kanske skulle få vänta tills nästa dag.
Men det lugnade ner sig på BB, och de beslutade att sätta i gång.
Så vid 16.30 tiden fick jag vagiatorer, och så pillade sköterskan på hinnorna.
Jag var helt omogen, och inte öppen alls.

Jag och sambon gick sen och åt på pizzerian några 100 meter bort från sjukhuset. Vi mös, och tog det lugnt och pratade.
Kände någon enstaka värk...

Vi kollade på tv och gick omkring på sjukhusets alla våningar, och sköterskan pillade lite till på hinnorna,
och sen började värkarna komma igång mer på allvar vid 19. tiden.

Vid 21-22 började de kännas rejält, och vi fick komma in på förlossningsalen.
Värkarna gjorde då sitt arbete, och inga fler ingrepp behövde göras.

Vid 02.45 var pojken född.
Jag räknar med att det tog ungefär 6 timmar, från etablerade värkar tills han var ute.
Och av mina två förlossningar hitills så var det helt klart den bästa.
Allt gick lugnt och smidigt.

Var inte orolig.
Det kommer att gå så bra :D
Åse

Inlägg av Åse »

Ela, jag håller tummarna för att bebisen snart kommer ut! Tills dess vill jag liksom Mia och Sonica bidra med en positiv igångsättning :D Jag blev igångsatt tre veckor i förväg och trots att jag var helt omogen och trögstartad blev det en mycket positiv upplevelse med ett förlopp som jag inte tror skiljer sig särskilt mycket från en förlossning utan igångsättning. Lycka till! :heart:

Åse
Mamma till lille J född sep -06 och lilla T född jan -10
Elle

Inlägg av Elle »

ela, jag blev igångsatt med Lilly i v 41+6. De tog hål på hinnorna 15.45 och så fick jag svagt dropp. Värkarna började så smått direkt men ingen fara, jag åt middag och jag o sambon myste o spelade kort :wink: Värkarnas styrka ökade i lagom takt och jag hann verkligen med att andas. Jag var uppe och gick nästan hela tiden och hängde över en upphöjd säng när värken kom och fokuserade på andningen. När jag kände att det var dags för krystning så satt jag på förlossningspall och 20.32 kom Lilly :heart: ut.

Så det kommer att gå kanonbra oavsett hur förlossningen startar. Fokusera istället på att öva profylaxen och fokusera på positiva tankar, SNART får ni ju snusa på en liten juvel :heart:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
ela

Inlägg av ela »

:heart: TACK för positiv uppmuntran! Och alla goda erfarenheter som ni delat med er! :heart:

Har surfat runt en del o bara läst goda erfarenheter av igångsättning.
Alla upplever ju ALLT olika så jag bestämde mej snabbt att det INTE läses några hemska/negativa berättelser här inte.
Har hållt mej till ren fakta och goda erfarenheter och försöker på detta bygga upp mej och mina tankar igen.
Profylaxen la jag helt på hyllan då jag bara kände att det inte blir bebis här alls :oops: , har dock börjat igår igen.
Bebis blir det ju förr lr senare... :D

Nu är det inte lång tid kvar tills jag är på östra med ctg:n kopplad o läkarens utlåtande. Så imorgon återkommer jag med det senaste.

Beslutat att det är lika bra att ta med det som medtagas skall, så får det ligga i bilen under besöket o bäras hem igen om det inte blir något.
Blir så nojig när jag inte har d jag behöver inom räckhåll osv.

Ska nu pyssla lite med barnen o sen vila resten av dagen då natten va jobbig. Någon timmas sömn hit o dit o ALLA uppvak var av sammandragningar som dock inte gjorde ontont men kändes ju. Magen stenhård o ett konstigt tryck nedåt efter d sedvanliga kisserierna 1000 ggr per natt.
o igår kväll sammandragningar som kändes verkliga men tillslut avtog :(

Men men...
ela m barnen
Åse

Inlägg av Åse »

Måste bara inflika hur AVIS jag är på dig som snart ska föda barn! På ett eller annat sätt :D Håll ut, profylaxen sitter säkert och försök se på förlossningen med igångsättning som en "vanlig" förlossning, vad det nu är. Det handlar ju bara om att kicka igång den :wink:

Åse
Mamma till lille J född sep -06 och lilla T född jan -10
ela

Inlägg av ela »

Sådär!
Nu har jag varit på kollen...
Allt såg så bra ut såååå, mkt fostervatten o bebisens hjärta o rörelser enligt 1 tim m ctg:n va bra. :D
Så d känns ju skönt iaf. Sen gjorde läkaren oxå en hinnsvepning som inte kändes speciellt skön :( men men, ALLT för att sätta igång d hela.
Jag var öppen 2 cm :shock: o blev jätte glad att d verkligen hade hänt något.
Ska tbax på söndag förmiddag för koll igen o ser allt bra ut då får JAG bestämma när JAG vill sättas igång.

Hoppas nu på att svepningen ger resultat o att bebben tittar ut själv nu.
ela m barnen
Gäst

Inlägg av Gäst »

OJ oj oj, så spännande. Nu håller jag tummarna att det drar igång av hinnsvepningen :thumbsup:

Snart, snart har du bebis :heart:
ela

Inlägg av ela »

Då va d stora dagen D imorgon!!! :o

Jag e JÄTTE nervig... Spännd, orolig, glad, förväntansfull och ja allt man kan vara.
Ska infinna mej på östra kl 8 på morgonen o nu känns d såååå verkligt.
Va inne på koll nu på förmiddagen o eftersom d finns för lite fostervatten måste jag sättas igång. Läkaren gjorde sen en gyn undersökning o hon va ju inte direkt lätt på handen :x .
Tappen va 1 cm o mogen o jag kan töjas till 3 cm :? .

Ja så nu har slemissen gått o jag har en körig mage. För övrigt har jag inga andra känningar men d kan ju komma. Hoppas fortfarande på att d ska komma igång av sej självt men annars så e d hinnbräckning tidigt imorgonbitti. Har d inte satt igång inom 2 tim efter d sättes dropp o d e i princip det jag vet...

Skriver naturligtvis en rad lr två när vi kommit hem.

Håll tummar o tår nu att allt går bra, behöver mkt stöd o uppmuntran en dag som denna.
ela m barnen
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag lovar att hålla både tummar och tår för dig, och jag hoppas ni får en jättefin förlossningsupplevelse :!:
Kanske, kanske händer det av sig själv nu, när slemmisen gått och mgen är orolig :wink: - det vore ju för skönt!!!
Annars är som sagt igångsättning inget hemskt, och lönen för mödan gör det värt besväret :heart:

Lova nu att sova ordentligt i natt, och ät en rejäl frukost i morgon, du har ett maratonlopp framför dig!

Massa, massa kramar från Mia, som faktiskt är lite avis på dig :mrgreen:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
ela

Inlägg av ela »

TACK Mia :heart:

Jag gråter just nu, ismyg, så ingen ser för d känns så dumt.
Det e så stort att föda barn o få ta hand om en helt ny människa, så många blandade känslor just nu.
Ser fram emot att få bekanta mej m en ny familje medlem.
Som sagt sa känns d stort allt, ogreppbart på nått sätt. Men d e ju oxå stort...

Ska försöka sova men e orolig för att d inte blir så mkt av den varan. Mår illa men d e nog nervositeten som spökar. Hinner nog bli hungrig t frukost då jag sattsar på gröt, kanske en kopp kaffe lr så. Vanligtvis äter jag lite fil o flingor på natten då jag inte kan sova o till slut blir vrål hungrig.
Ska uppdatera en tele lista t grannen som ska passa barnen o se över packningen. Slänga mej i duchen o sen prata i tele halva kvällen tills jag fått ro i kropp o själ o förhoppningsvis kan sova...

:heart: KRAMAR :heart:
ela m barnen
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:heart: :heart: :heart:

Åh! Lycka till :!:

/Fjällmor
Susanne G
Kontakt: