Komjölksallergiker-behöver hjälp!
Jag skulle börja med avocado. Och/eller rejält mogen banan. Även om hon reagerat innan är det väl inte 100 % säkert att det var bananen... funderar jag. Eftersom hon fått olika sorters ersättning hela tiden kan det ju vara de hon reagerar på.
Vad gäller stärkelse att späda nutramigen med så kan jag inte råda, har bara MJ:s broschyrer hemma och de har du ju själv. Däremot skulle jag ringa dietisten på er barnklinik eller motsvarande. De SKA kunna vara behjälpliga i såna här ärenden.
Lycka till!
Vad gäller stärkelse att späda nutramigen med så kan jag inte råda, har bara MJ:s broschyrer hemma och de har du ju själv. Däremot skulle jag ringa dietisten på er barnklinik eller motsvarande. De SKA kunna vara behjälpliga i såna här ärenden.
Lycka till!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
Hej! Ingen av mina barn har velat eller kunnat äta välling eller köpegröt. Prinsessan vägrade och lillprinsen är komjölksallergiker. Jag ammade till de var 1 år, sen kunde prinsessan dricka mjölk och lillprinsen började med havrebaserad dryck (ex oatly). Till smakis började jag med hemkokt havregrynsgröt . När det gick bra hade jag i rivet äpple eftersom min prinsessa inte tålde konserveringsmedlet i äpplemoset man köper. Ingen av dem ville ha någon "dryck" på gröten.
Hej igen! Förlåt, jag såg inte att du skrivit två inlägg igår utan läste bara det sista
. Om ni inte får prova fast föda går ju inte havregrynsgröt. I så fall måste man ju späda och då blir det säkert för lite kalorier. Gröten kanske kan vara något senare när ni får börja med fast föda.
jag hjälper dig gärna!!
Jag har ännu inte läst hela din tråd men måste bara komma med ett inlägg. Jag känner igen SÅÅ mycket av det du skriver
. Elin hade fruktansvärd kolik och skrek upp till 19 timmar/dygn. När hon var 8-9 månder (!!)
fastställdes att hon hade komjölksprotein- och äggallergi och DÅ kom vår underbara tjej till oss!!
'Tyvärr visste jag inte alls vad Anna W var på den tiden
. Mycket hade gjorts annolunda om jag då vetat det jag IDAG vet
Gå in på min blogg:
http://www.familjeliv.se/hem/yosa/blogg.php
Där hittar du allt möjligt såsom kolik-tips, recept på vällingar utan mjölk, nutramigen-recept, hur Elins allergi visade sig, listor på mat för dig som ska vara mjölkfri nä'r du ammar, recept etc etc.
Hör av dig igen med frågor!
STYRKEKRAM!!
'Tyvärr visste jag inte alls vad Anna W var på den tiden
http://www.familjeliv.se/hem/yosa/blogg.php
Där hittar du allt möjligt såsom kolik-tips, recept på vällingar utan mjölk, nutramigen-recept, hur Elins allergi visade sig, listor på mat för dig som ska vara mjölkfri nä'r du ammar, recept etc etc.
Hör av dig igen med frågor!
STYRKEKRAM!!
Mamma till Elin 050309 
och Albin 080125 född på BF+4
vill bara tilläga att du inte ska dra förhastade slutsatser då du provar olika ersättningar! Det kan nämligen ta upp emot 2 veckor (!) innan mjölkproteinet är ute ur kroppen. Så om Liten fortfarande verkar gasig och besvärad trots tex nutramigen så kan det vara bra att tänka på att det tar sin tid innan proteinet är helt och hållet ute ur kroppen.
Om du ammar så kan det ta upp till 2 veckor innan det är ute ur DIN kropp och sedan ytterligare 2 veckor innan det är helt ute ur LITENS kropp.
Om du ammar så kan det ta upp till 2 veckor innan det är ute ur DIN kropp och sedan ytterligare 2 veckor innan det är helt ute ur LITENS kropp.
Mamma till Elin 050309 
Yepp! Det här vill även jag skriva under på. Så var noggrann när ni kör uteslutningsmetod här nu framöver.Så om Liten fortfarande verkar gasig och besvärad trots tex nutramigen så kan det vara bra att tänka på att det tar sin tid innan proteinet är helt och hållet ute ur kroppen.
Har tänkt lite till vad gäller stärkelse - vet att risstärkelse ska vara väldigt milt. Har själv inte använt det, så jag har ingen erfarenhet eller recept.
Jag har givit Oatly H+ från det att min minsta var 6 mån, bara så du inte får för dig av Sömnlös inlägg att du måste vänta med det.
Kram Ewa
Måste skicka dig några bra länkar till:
En mjölkallergitråd på familjeliv. Där kan du fråga allt möjligt (vi är många som sitter där varje dag och ger råd). :
http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m23639817.html
Blå Myran har en mycket bra blogg om just stärkelse i nutramigen som du undrade över. Där hittar du också mycket recept:
http://www.familjeliv.se/hem/bla_myran/blogg.php
Elegi har också bra med recept och välling-tips i sin blogg:
http://www.familjeliv.se/hem/elegi/blogg.php
Allergi-tråd där du kan fråga om alla möjliga allergier:
http://www.familjeliv.se/Forum-3-22/m16868476.html
KRAM
En mjölkallergitråd på familjeliv. Där kan du fråga allt möjligt (vi är många som sitter där varje dag och ger råd). :
http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m23639817.html
Blå Myran har en mycket bra blogg om just stärkelse i nutramigen som du undrade över. Där hittar du också mycket recept:
http://www.familjeliv.se/hem/bla_myran/blogg.php
Elegi har också bra med recept och välling-tips i sin blogg:
http://www.familjeliv.se/hem/elegi/blogg.php
Allergi-tråd där du kan fråga om alla möjliga allergier:
http://www.familjeliv.se/Forum-3-22/m16868476.html
KRAM
Mamma till Elin 050309 
Här kommer 2 snabba recept. KÄLLA: http://www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
Vetemjölsvälling 2½ dl
av Blå Myran @ 21:54 3 tsk vetemjöl
2½ dl vatten
8 mått Nutramigenpulver
(ev. 1 tsk socker)
Vispa ihop vatten och vetemjöl. Låt koka i 2-3 minuter. Låt svalna till ättemperatur. Tillsätt Nutramigenpulvret och vispa vällingen slät.
av Blå Myran @ 21:51 2 tsk Maizena majsstärkelse
2 dl vatten
6 mått Nutramigenpulver
(ev. 1 tsk socker)
Blanda kallt vatten och majsstärkelse. Låt koka upp samt sjuda någon minut. Låt blandningen svalna till ättemperatur. Vispa i Nutramigenpulvret.
av Blå Myran @ 21:54 3 tsk vetemjöl
2½ dl vatten
8 mått Nutramigenpulver
(ev. 1 tsk socker)
Vispa ihop vatten och vetemjöl. Låt koka i 2-3 minuter. Låt svalna till ättemperatur. Tillsätt Nutramigenpulvret och vispa vällingen slät.
av Blå Myran @ 21:51 2 tsk Maizena majsstärkelse
2 dl vatten
6 mått Nutramigenpulver
(ev. 1 tsk socker)
Blanda kallt vatten och majsstärkelse. Låt koka upp samt sjuda någon minut. Låt blandningen svalna till ättemperatur. Vispa i Nutramigenpulvret.
Mamma till Elin 050309 
tuusen tack alla för att ni tar er tid o läsa o framförallt svara. Tack yosa för dina länkar. var redan inne på din blogg förra v 
vI har ju snart i en mån:s tid kört med proteinfritt, så nu testar vi alltså olika mjölksorter inom den kategorin. amma har jag inte gjort på två månader. Igår började vi med neocate, eftersom nutramigen gjorde varken till eller från.
Hittills har jag inte sett någon effekt, förutom i plånboken.... Alltså HJÄLP vad dessa ersättningar är dyyyra!!!
Men jag blir helt förvirrad då jag inte märker någo resultat, kanske hon inte är mjölkallergiker???? fast å andra sidan har väl nog magen blivit liiite, lite bättre sen vi börjat med proteinfritt. Men det är ju så svårt att veta. sover dåligt gör hon ivilketfall som helst. och det verkar nog vara nåt som stör henne eftersom hon alltid vaknar och kliar sig i huvudet, gråter o vrider på sig...typ, orolig i kroppen
Men jag skall iaf ge det nån dag till med endast neocate och sen börja med smakisar.
en fråga bara.
Ifall hon vore hungrig och äta för lite dagtid, borde hon inte äta nattetid då istället???
Inatt vakna hon säkert 6 ggr varav två erbjöd jag flaskan. Under dessa två gånger drack hon endast 10ml/gång...
Ifall hon alltså äter förlite, varför tar hon inte och dricker nattetid då istället??? någon teori på detta???
vI har ju snart i en mån:s tid kört med proteinfritt, så nu testar vi alltså olika mjölksorter inom den kategorin. amma har jag inte gjort på två månader. Igår började vi med neocate, eftersom nutramigen gjorde varken till eller från.
Hittills har jag inte sett någon effekt, förutom i plånboken.... Alltså HJÄLP vad dessa ersättningar är dyyyra!!!
Men jag blir helt förvirrad då jag inte märker någo resultat, kanske hon inte är mjölkallergiker???? fast å andra sidan har väl nog magen blivit liiite, lite bättre sen vi börjat med proteinfritt. Men det är ju så svårt att veta. sover dåligt gör hon ivilketfall som helst. och det verkar nog vara nåt som stör henne eftersom hon alltid vaknar och kliar sig i huvudet, gråter o vrider på sig...typ, orolig i kroppen
Men jag skall iaf ge det nån dag till med endast neocate och sen börja med smakisar.
en fråga bara.
Ifall hon vore hungrig och äta för lite dagtid, borde hon inte äta nattetid då istället???
Inatt vakna hon säkert 6 ggr varav två erbjöd jag flaskan. Under dessa två gånger drack hon endast 10ml/gång...
Ifall hon alltså äter förlite, varför tar hon inte och dricker nattetid då istället??? någon teori på detta???
Mamma till trollungen Nadja, född i maj 2007.
Hej!
Du får ursäkta mig, jag trodde att allergin var konstaterad
. Att ni genom pricktest, eller uteslutning av protein sett resultat. Nu har jag inte mycket att säga annat än att om ni hållit HELT proteinfritt i 1 månad utan att ni ser ett KLART förbättrat resultat, så beror det troligen på en eller flera saker:
Annan allergi (också). Ägg, gluten m.m. Gör de inte pricktest så att ni VET vad ni har att förhålla er till? Förvisso syns det inte alltid på pricktest, men det är ju ändå ett snabbt sätt att få mer kött på benen...
Att hon har och har haft såna besvär vid ätandet att hon förknippar det med "ont", om du är med. Då kan det bli lite trassligt. Varligt framåt, men med säker hand. Låter förstås enklare än vad det är. Men minsta kamp kring maten förstör all matro. Så då gäller det att hitta en annan väg.
HUR agerar hon - förutom att hon blir hård i magen - när du ger henne olika sorters ersättning. Kräks hon mycket? Kramper? Eksem? Eller bara allmänt olustig och svårt att komma till ro?
Kram Ewa
Du får ursäkta mig, jag trodde att allergin var konstaterad
Kram Ewa
Hej!
Såg att er diskussion pågått ett tag och tycker det låter besvärligt.
Skulle bara vilja inflika att min äldsta dotter (nu 6 år) var allergisk mot både mjölkprotein och ägg i början. Hon var dock trots det en väldigt nöjd och glad bebis och vi upptäckte inte allergin förrän hon fick mer och mer riktig mat (jag var dum nog att ge henne filmjölk) vid åtta månaders ålder. Då fick hon massa utslag på huden och vi förstod plötsligt varför hon fortfarande kräktes så mycket och i princip hade diarré trots att hon fick en del fast föda.
Vi införde då nutramigen trots att hon var såpass stor. Enligt läkarna för att hon skulle få tillräckligt med kalk men också för att vi inte kunde ge henne välling eller färdig pulvergröt. Vi gjorde också egen havregrynsgröt (mixade grynen först) och gav henne. Jag blandade ut med bröstmjölk men antar att det inte är ett alternativ direkt. Det stod hon sig bra på på kvällarna. Minns inte när man får introducera det, men havre är ju det snällaste sädesslaget. Går ju att köpa glutenfri havre också om det ingår i utredningen...
Det jag ville säga var bara att det tog rätt lång tid (läs flera veckor) för henne att vänja sig vid smaken på Nutramigen. Då kunde jag ändå späda med bröstmjölk. Lukten underlättar ju inte heller för oss föräldrar att ha en självklar attityd och det märks nog ofta tyvärr. Efter ett tag gick det bra dock. På grund av att vi själva ogillade lukten gav vi henne det bara som välling morgon och kväll trots rekomendationer omatt blanda det i samliga mål. Övrig tid fick hon vanlig mjölk och äggfri mat. Det har funkat hur bra som helst. Hon har fortfarande delvis svårt med mjölkprodukter men äter numera ost. Det går utmärkt att klara sig utan. Min erfarenhet är också att dietisterna är mycket klokare än läkare när det handlar om den här typen av problem. Har ni fått träffa någon dietist ännu? Våra läkare har mestadels varit som frågetecken och vi har i första hand fått pröva oss fram vilket förstås är lättare med ett större barn som verkar må hyfsat bra.
Hoppas verkligen att ni får ordning på det!
Såg att er diskussion pågått ett tag och tycker det låter besvärligt.
Vi införde då nutramigen trots att hon var såpass stor. Enligt läkarna för att hon skulle få tillräckligt med kalk men också för att vi inte kunde ge henne välling eller färdig pulvergröt. Vi gjorde också egen havregrynsgröt (mixade grynen först) och gav henne. Jag blandade ut med bröstmjölk men antar att det inte är ett alternativ direkt. Det stod hon sig bra på på kvällarna. Minns inte när man får introducera det, men havre är ju det snällaste sädesslaget. Går ju att köpa glutenfri havre också om det ingår i utredningen...
Det jag ville säga var bara att det tog rätt lång tid (läs flera veckor) för henne att vänja sig vid smaken på Nutramigen. Då kunde jag ändå späda med bröstmjölk. Lukten underlättar ju inte heller för oss föräldrar att ha en självklar attityd och det märks nog ofta tyvärr. Efter ett tag gick det bra dock. På grund av att vi själva ogillade lukten gav vi henne det bara som välling morgon och kväll trots rekomendationer omatt blanda det i samliga mål. Övrig tid fick hon vanlig mjölk och äggfri mat. Det har funkat hur bra som helst. Hon har fortfarande delvis svårt med mjölkprodukter men äter numera ost. Det går utmärkt att klara sig utan. Min erfarenhet är också att dietisterna är mycket klokare än läkare när det handlar om den här typen av problem. Har ni fått träffa någon dietist ännu? Våra läkare har mestadels varit som frågetecken och vi har i första hand fått pröva oss fram vilket förstås är lättare med ett större barn som verkar må hyfsat bra.
Hoppas verkligen att ni får ordning på det!
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
-
Gäst
Hej! Får jag flika in med en liten undran i den här tråden? 
Min lilla tös, 7 mån, kräks väldigt mycket om jag använder mjölkprodukter i min hemlagade barnmat. Tänkte liksom att en skvätt grädde skulle vara fett och gott, men hua vad det kräks då!! Men hon har aldrig reagerat på min bröstmjölt, på vanlig ersättning, barngröt eller vanlig välling. Hon verkar inte få ont eller så, men jag har såklart slutat blanda i mjölkprodukter i hennes mat nu. Kanske är hon lite känslig bara när det kommer i ren form sådär? Eller kan hon vara allergisk? Vad tror ni?
/Tinis
Min lilla tös, 7 mån, kräks väldigt mycket om jag använder mjölkprodukter i min hemlagade barnmat. Tänkte liksom att en skvätt grädde skulle vara fett och gott, men hua vad det kräks då!! Men hon har aldrig reagerat på min bröstmjölt, på vanlig ersättning, barngröt eller vanlig välling. Hon verkar inte få ont eller så, men jag har såklart slutat blanda i mjölkprodukter i hennes mat nu. Kanske är hon lite känslig bara när det kommer i ren form sådär? Eller kan hon vara allergisk? Vad tror ni?
/Tinis
Hej Tinis!
Man kan visst kräkas om man är överkänslig/allergisk, men då torde din lilla sötnos gjort det av välling och annat du givit henne också (för du har väl köpt "vanlig" välling som innehåller skummjölkspulver, antar jag).
Så jag tror absolut inte du behöver fundera över någon allergi. Däremot kan mjölkprodukter (och särskilt då grädde, kanske) vara svårsmält, i ren form. Det är därför man brukar råda föräldrar att avvakta med att införa mjölkprodukter.
Kram Ewa
Man kan visst kräkas om man är överkänslig/allergisk, men då torde din lilla sötnos gjort det av välling och annat du givit henne också (för du har väl köpt "vanlig" välling som innehåller skummjölkspulver, antar jag).
Så jag tror absolut inte du behöver fundera över någon allergi. Däremot kan mjölkprodukter (och särskilt då grädde, kanske) vara svårsmält, i ren form. Det är därför man brukar råda föräldrar att avvakta med att införa mjölkprodukter.
Kram Ewa
-
Gäst
Nej, det kan jag inte tänka mig. Nog ger föräldrar smör på mackorna. Så det tror jag lugnt du kan fortsätta med. Vad man ska vara försiktig med är nog större mängder, tror jag. Och ska du sen införa lite mer, så småningom, brukar det vara bättre att börja med naturell yoghurt än med grädde.Är det samma sak med smör?