Det funkar inte

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!

Jag hoppas det gått bra i natt!

Det är lite synd att du inte gjort schemat, det hör till förberedelserna av kuren att ha sånt fixat så man slipper fundera på det mitt upp i alltihopa!

Du ska se till att ha morgon SAMMA tid varje dag, och DU ska väcka sonen, inte tvärtom!

Har du 12 timmars natt, kan ju luren ligga 11-13.30 tex, och tillåt inga lurar utöver det du bestämt innan kuren satt sig! OM han skulle krokna på eftermiddagen är det MAX fem minuter, inte mer!

Så jag måste än en gång be dig att göra ett schema som du sen ska följa minituöst under kuren och uppföljningsveckan, nu ska sonen lära sig att NI har kollen på allt, och att ni tagit ledningen! Det är lika viktigt som att få nätterna att funka, allt hänger ihop!

Kram!!!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Bubbis

Inlägg av Bubbis »

nnu har vi kört ett tag och det funkar bra på kvällen när han ska sova, väldigt bra. och på dagarna har vi schema som vi följer och det går jätte bra. men han vaknar fortfarande många gånger på nätterna och jag är uppe ungefär 2 timmar mellan kl 2-4 och sen kl 5. Kl 5 somnar han oftast inte om alls och då gör vi morgon när han är lugn kl 6.30. Men det är svårt för då blir han jätte trött efter någon timme bara och då går det nästan inte att hålla honom vaken enl schemat.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Bubbis :!:

Hur går det för er?
Bubbis skrev:men han vaknar fortfarande många gånger på nätterna och jag är uppe ungefär 2 timmar mellan kl 2-4
Inte ska du vara vaken såhär på nätterna [-X :wink:
En ramsomgång och ingen mer underhållning åt lille herrn!

Berätta gärna hur det går!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Bubbis

Inlägg av Bubbis »

Hej Mia!
Det är likadant. I går natt var jag uppe mellan 3-5 och sen somnade han äntligen om kl 5 och sov till 7. Det känns som att han verkligen vill ha mig där, han lyssnar ändå på ramsan men så fort jag gått så börjar han. När jag är inne i rummet ( om han blivit för hysterisk) så blir han tyst och ligger men när jag ramsar och går ut så börjar han igen. Jag tänkte att han kanske slutar vara vaken så länge efter ett tag, men det håller i sig...tyvärr!
Hoppas det går bättre i natt.
God natt....
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Bubbis :!:

Jag tror att det kan vara så att lilleman inte känner att han fått riktigt betryggande svar här, och därför drar hans frågor ut på tiden! Klistrar in ett "handlingsprogram" för vargtimmesuppvak, läs igenom det och fundera på vad som passar er bäst, och så väljer du EN av strategierna och kör en vargtimmeskur 3-4 morgnar, så ska du se att ni snart har fina nätter :!:
Bara du ger betryggande, lugnande svar, kommer poletten snart att trilla ner, jag lovar :thumbsup:

Se här vad du tycker känns bäst!

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropparna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".

Kram Mia
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, miar 70 :wink: :D

:D Välkommen är du, Bubbis :wink: :lol: Om jag inte sagt det förut.
Bubbis skrev: Det känns som att han verkligen vill ha mig där, han lyssnar ändå på ramsan men så fort jag gått så börjar han. När jag är inne i rummet ( om han blivit för hysterisk) så blir han tyst och ligger men när jag ramsar och går ut så börjar han igen.
Tyvärr kan du inte se fram emot någon förbättring förrän du bryter mönstret och slutar trafikera.

Det låter som om du ramsar inne i rummet :?:

Det gäller att förstå att det inte är han som "verkligen vill ha" dig där, utan att det är du som har lärt honom, och fortsätter bekräfta varje natt, att det är farligt att vara ensam i rummet, utan din fysiska närvaro.

Rannsaka dina njurar (om du nu vill ha en förändring till stånd):

:arrow: ÄR det verkligen farligt att vara ensam i rummet och sova så gott :?:

Svarar du ja på den frågan - om du verkligen tycker och tror det - så ska du inte försöka fortsätta kura. Då får du fortsätta bekräfta de "vargar" som bosatt sig därinne och fortsätta rädda barnet från att duka under för dem.

Svarar du nej på den frågan, talar du enligt min mening sanning, och då är det "bara" att överföra det budskapet till lilla älsklingen. Precis som man gör enligt Sova hela natten-kuren, när man genomför den som den ska genomföras :wink: :lol:

Lycka till :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "