Om hon behöver "kompensera" för att hon legat och grufflat lite på natten? DET är jag osäker på . Sorry om jag är trög
Kompensera?

Nej det förstår jag faktiskt inte...
Har man ett schema som säger 12-2-45-45 så har man dessa tider där du ger FÖRUTSÄTTNNGAR, du kan inte sova åt henne. Genom att inte hålla schemat så BER du om problem kan jag lova. Det är som att möblera om siffrorna på klockan när du skall lära dig den.

Nej det är inte någon "bra" metod... [-X
Om de är sjuka eller något EXTREMT händer så brukar man nyttja marginalkvartarna och på så sätt få till extra sömn under en kort tid. Om man har ett SM barn som sover enl. schemat den mesta tiden har de oftast ett så pass stort "sömnförråd" att de klarar en dag någon enstaka gång där saker och ting INTE går exakt.
Jag menar... I morse vaknade Tor kl. 06 (skall vakna 07) låg och snackade sov kanske 5 min här eller där. Men inte fick han sova extra på dagen för det! Utan hans schema hölls på minuten rätt ändå. Vad han gör med sin tid är inte mitt jobb, jag kan inte sova åt honom, bara ge förutsättningarna. Så funkar just SM! Förutsättningar samma tider varje dag. Inte ge konstiga tvetydiga besked, det är inte särskilt "snällt" mot barnet precis.
Om vi någonsin haft problem med schemat så har jag alltid rätat ut dem med att just "strama upp" det extra hårt i 3 dagar så har han åter igen fungerat som den "skalman" han är.
När de är "skalman" så kan jag också säga att då somnar de oftast inte i tid och otid om man säger. Så här har du nog mera saker att tjäna än att förlora tycker jag.
Sen är det så ibland att vi är iväg på dagarna och då kan hon bli lite störd när hon sover av t ex åka hiss, diverse ljud, somna tidigare än planerat i bilen och så. Jag försöker hålla mig till schemat men om hon somnat i bilen 20 min innan jag planerat (och jag planerat dessutom att vi skulle vara framme till hennes sovtid och lägga henne vid ankomst) så har hon svårt att somna om. Det ruckar som sagt lite på schemat men vad ska man göra?
Man kan vid VISSA tillfällen faktiskt avvika från schemat med attityden "en gång ingen gång" Men INTE regelbundet!
Visst behöver du inte sitta hemma och uggla precis, ju mer skalman hon är desto mera flexibel blir du. Så försök att faktistk planera lite efter hennes schema också. Du måste väl inte åka MITT i en lur? Träffas i en hiss mitt i? osv...
Hänger du dessutom över ett skynke över vagnen så stänger du ute synintrycken och då kan man oftast röra sig lite bättre. Men det är faktiskt inte särskilt länge de sover 3 lurar och sen 2 för att sen bli endast 1 lur. Så försök också ha hennes bästa i sikte och flytta inte runt siffrorna på klockan så ofta att hon till slut inte kommer att veta varken ut eller in...
Sist men inte minst, du skall inte FÖLJA henne och se vad hennes behov är! Du skall VISA, LEDA, LÄRA och HJÄLPA henne och med det, också se till att hennes behov är tillgodosedda MED RÅGE långt innan hon behöver VISA dig vad dessa är! Hänger du med? Ta ledningen här och visa henne hur man sover, äter och lever som folk!
Det där med att väcka, tänk om du inte hade en väckarklocka när du skulle upp och jobba utan fick kolla hela tiden, och visp så har du försovit dig, HUR mår du då? Eller om du inte kan/vågar sova ordentligt för att du inte vill komma för sent till jobbet. Då måste du ju vakna hela tiden och kolla klockan för att vara säker på att inte försova dig. Inte så skön och TRYGG sömn, eller hur?? Detta är varför du tar LEDNINGEN och VÄCKER, inför väckarklocka på morgonen. Allt för att hon inte skall behöva oroa sig om när och hur hon skall sova....
Vi införde väckarklocka till Tor när han var 4 mån och våra morgonbekymmer blev MYCKET bättre. Visst han sover inte varje minut som han skall men han har FÖRUTSÄTTNINGARNA och han är ALDRIG ledsen när han vaknar, för han VET att mamma har kontroll på läget lååååångt innan han behöver oroa sig.
Och att ha det förtroendet och tilliten är det vackraste jag har fått någonsin kan jag avslöja!!