Förkyld 4-månaders

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej men visst går allt! Du kommer att märka när det är FÖR mycket sömn på schemat så visst är det ingen brådska :wink:

DU kanske gillar 12-1,5-1,5-45 tänket istället en tid, på det sättet så har du 2 lite längre lurar och kan korta ner den du märker behovet finns på! Detta schemat har då 15 min+ vilket kanske passar er bra? När du sen märker så ser du ju själv vart du vill "plocka" tiden.

Jag vill dock poängtera vikten av att DU håller hennes tider och är den som VÄCKER! Detta är nämnligen en jätte stor NYCKEL till framgång här! Om du visar att du har kontrollen och VET hur det skall vara så kommer hon att sova PRECIS så länge som du vill och anser, med den enorma trggheten att just DU har koll på läget och hon kan sova lugnt och gott fredad från alla vargar. :lol: 8)

Ja hon kan definitivt bli mätt på att äta 10min/bröst tycker jag. Tor var ju"superammare" med max 6min/bröst och det gick det med! Men se till att mata på med mat också, jag minns att vid ca. 4 mån börjar mjölken bli lite tunnare och då är det skönt att ha kommit igång med maten också. :wink:

Så vad tycker du om detta tänket?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
annikaM

Inlägg av annikaM »

Hej!
Ja, det där med att JAG ska väcka tycker jag faktiskt känns lite bakvänt... :oops: ...jag förstår precis varför TorsMamma, du förklarar det bra, så det är inte det. Men jag får inte ihop det med hur jag då ska se vilka hennes behov är? Hur kan jag då veta när hon vill sova längre pass, eller sova kortare? Om hon behöver "kompensera" för att hon legat och grufflat lite på natten? DET är jag osäker på :? . Sorry om jag är trög :roll:

Du föreslog nu 1.5-1.5-45. Är det bättre, rent generellt, än 2-45-45?

Sen är det så ibland att vi är iväg på dagarna och då kan hon bli lite störd när hon sover av t ex åka hiss, diverse ljud, somna tidigare än planerat i bilen och så. Jag försöker hålla mig till schemat men om hon somnat i bilen 20 min innan jag planerat (och jag planerat dessutom att vi skulle vara framme till hennes sovtid och lägga henne vid ankomst) så har hon svårt att somna om. Det ruckar som sagt lite på schemat men vad ska man göra? Jag vill inte bara sitta hemma och dricka kaffe och gå promenader i grannskapet utan ibland åka till stan eller åka och hälsa på någon. Hur kan man tänka resp göra här :?:

Skönt att höra att det finns fler raketammare :) ! Och lilltjejen smackar i sig med god aptit, idag potatis och blomkål och det går i en farlig fart :thumbsup:

Hoppas ni har överseende med att jag är en sån person som verkligen vill FÖRSTÅ. Inte bara GÖRA, utan också förstå varför....
kram och trevlig fredagkväll :D !!
Mamma till två toppentöser - 3 juni 05 :heart: och 5 maj 07 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Om hon behöver "kompensera" för att hon legat och grufflat lite på natten? DET är jag osäker på . Sorry om jag är trög
Kompensera? :? Nej det förstår jag faktiskt inte... :oops:

Har man ett schema som säger 12-2-45-45 så har man dessa tider där du ger FÖRUTSÄTTNNGAR, du kan inte sova åt henne. Genom att inte hålla schemat så BER du om problem kan jag lova. Det är som att möblera om siffrorna på klockan när du skall lära dig den. :? Nej det är inte någon "bra" metod... [-X

Om de är sjuka eller något EXTREMT händer så brukar man nyttja marginalkvartarna och på så sätt få till extra sömn under en kort tid. Om man har ett SM barn som sover enl. schemat den mesta tiden har de oftast ett så pass stort "sömnförråd" att de klarar en dag någon enstaka gång där saker och ting INTE går exakt.

Jag menar... I morse vaknade Tor kl. 06 (skall vakna 07) låg och snackade sov kanske 5 min här eller där. Men inte fick han sova extra på dagen för det! Utan hans schema hölls på minuten rätt ändå. Vad han gör med sin tid är inte mitt jobb, jag kan inte sova åt honom, bara ge förutsättningarna. Så funkar just SM! Förutsättningar samma tider varje dag. Inte ge konstiga tvetydiga besked, det är inte särskilt "snällt" mot barnet precis. :cry:

Om vi någonsin haft problem med schemat så har jag alltid rätat ut dem med att just "strama upp" det extra hårt i 3 dagar så har han åter igen fungerat som den "skalman" han är.

När de är "skalman" så kan jag också säga att då somnar de oftast inte i tid och otid om man säger. Så här har du nog mera saker att tjäna än att förlora tycker jag. :wink:
Sen är det så ibland att vi är iväg på dagarna och då kan hon bli lite störd när hon sover av t ex åka hiss, diverse ljud, somna tidigare än planerat i bilen och så. Jag försöker hålla mig till schemat men om hon somnat i bilen 20 min innan jag planerat (och jag planerat dessutom att vi skulle vara framme till hennes sovtid och lägga henne vid ankomst) så har hon svårt att somna om. Det ruckar som sagt lite på schemat men vad ska man göra?
Man kan vid VISSA tillfällen faktiskt avvika från schemat med attityden "en gång ingen gång" Men INTE regelbundet!
Visst behöver du inte sitta hemma och uggla precis, ju mer skalman hon är desto mera flexibel blir du. Så försök att faktistk planera lite efter hennes schema också. Du måste väl inte åka MITT i en lur? Träffas i en hiss mitt i? osv...
Hänger du dessutom över ett skynke över vagnen så stänger du ute synintrycken och då kan man oftast röra sig lite bättre. Men det är faktiskt inte särskilt länge de sover 3 lurar och sen 2 för att sen bli endast 1 lur. Så försök också ha hennes bästa i sikte och flytta inte runt siffrorna på klockan så ofta att hon till slut inte kommer att veta varken ut eller in... :cry:

Sist men inte minst, du skall inte FÖLJA henne och se vad hennes behov är! Du skall VISA, LEDA, LÄRA och HJÄLPA henne och med det, också se till att hennes behov är tillgodosedda MED RÅGE långt innan hon behöver VISA dig vad dessa är! Hänger du med? Ta ledningen här och visa henne hur man sover, äter och lever som folk!

Det där med att väcka, tänk om du inte hade en väckarklocka när du skulle upp och jobba utan fick kolla hela tiden, och visp så har du försovit dig, HUR mår du då? Eller om du inte kan/vågar sova ordentligt för att du inte vill komma för sent till jobbet. Då måste du ju vakna hela tiden och kolla klockan för att vara säker på att inte försova dig. Inte så skön och TRYGG sömn, eller hur?? Detta är varför du tar LEDNINGEN och VÄCKER, inför väckarklocka på morgonen. Allt för att hon inte skall behöva oroa sig om när och hur hon skall sova....
Vi införde väckarklocka till Tor när han var 4 mån och våra morgonbekymmer blev MYCKET bättre. Visst han sover inte varje minut som han skall men han har FÖRUTSÄTTNINGARNA och han är ALDRIG ledsen när han vaknar, för han VET att mamma har kontroll på läget lååååångt innan han behöver oroa sig.
Och att ha det förtroendet och tilliten är det vackraste jag har fått någonsin kan jag avslöja!! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
annikaM

Inlägg av annikaM »

Aha! OK. Förutsättningar. Då faller polletten på plats! Ta ledningen - också klockrent.TACK för att du orkade reda ut det för mig :D . Då vet jag hur jag ska jobba vidare!!

Mitt tvivel till att väcka har nog varit att storasyster var så regelbunden "av sig själv", men vi väckte aldrig henne utan hon fick vakna själv (alltid glad!). Visste inte då att SM fanns eller hur det fungerade, men hon åt och sov mer eller mindre som skalman helt av sig själv.
Inte ge konstiga tvetydiga besked, det är inte särskilt "snällt" mot barnet precis.
Så försök att faktistk planera lite efter hennes schema också.
Så försök också ha hennes bästa i sikte
Jag vill bara förtydliga att självklart har jag hennes bästa för ögonen. Jag blir ledsen om ni tror något annat :cry: . Jag planerar ALLTID ALLTID utifrån hennes schema och undviker GIVETVIS att fara iväg och härja med henne mitt i en lur. Det har inte hänt en gång. Jag må vara ny och osäker på SM-området men jag är varken korkad eller elak.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, TorsMamma :wink: :D
annikaM skrev:Jag vill bara förtydliga att självklart har jag hennes bästa för ögonen. Jag blir ledsen om ni tror något annat :cry:

Jag må vara ny och osäker på SM-området men jag är varken korkad eller elak.
:D Kära rara - det FÅR du inte tro att någon här inbillar sig ett ögonblick. Det lyser av kärlek till lilla barnet genom dina rader, och det lyser av intelligens och godhet också.

Jag känner mig hedrad över att du ville söka dig hit :wink:

:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, :lol:
Jag vill bara förtydliga att självklart har jag hennes bästa för ögonen. Jag blir ledsen om ni tror något annat . Jag planerar ALLTID ALLTID utifrån hennes schema och undviker GIVETVIS att fara iväg och härja med henne mitt i en lur. Det har inte hänt en gång. Jag må vara ny och osäker på SM-området men jag är varken korkad eller elak.
Självklart VET jag att du inte är elak och alltid har hennes bästa för ögonen, det är ju därför du är här! Visst? :wink: :lol:

Jag blir jätteglad av ditt svar och att du nu verkar se hur jag menar, du får inte glömma att även om jag svarar personligen på just DITT svar så sitter ofta, ofta, ofta andra och läser med spänning och även de kanske behöver få lite mera "övergripande svar" om man säger.

Det är väldigt ofta jag kanske hanterar 3,4,10 trådar samtidigt och ibland så hänvisar jag gärna till andra trådar där jag kanske tagit mig 1-2 timmars tid för att formulera ett svar som helst av allt svarar EXAKT på dina frågor men kanske även adresserar andras frågor med samma sak, om du förstår hur jag menar? :? :lol:

Hela forum här är ju ett "smörgåsbord" och detta gör att man kan ta det man vill och förkasta det man inte vill ha. Men i takt med det så får man ju också olika resultat, om man säger. Som manualen till sin dator brukar jag tänka. (somliga "bara kan" datorer utan manual (typ AW och barn) medans andra läser om och om igen och då kanske känner att NU kan jag i alla fall "maila" och det var ju allt jag ville. En annan kanske vill ha datorn till så full förmåga som möjligt och då kanske man också läser delar av det som är sååååå Tråååååkigt bara för att... Du vet :wink: )

Så vi jobbar alla här med kärleken för barnet och har mest bara barnet i vårt främsta intresse. Och då kan ett och annat ord låta ganska hårt men är mest riktat som den högsta välvilja någonsin. Så jag hoppas verkligen du inte känner dig ledsen utan PEPPAD och vet att jag har inte som något självändamål att såra dig utan försöker mitt bästa att göra DITT barns röst hörd. :lol:

Fortsätt gärna fråga, jag ser fram emot att få följa er på er resa! :heart:
Tor 2006

annikaM

Inlägg av annikaM »

Tack för era ord, Anna och TorsMamma :heart: :heart:
Nu känner jag mig sådär stöttad och peppad igen som jag brukar bli av att hänga och läsa här :D

Och jag förstår hur du menar och tänker när du skriver dina svar mer fylliga för att täcka in alla möjliga vinklar och varianter på samma problematik. Jag har ju själv surfat runt och klickat och läst både här och där, och fått ut väldigt mycket av det. Och, hihi :lol: , din liknelse med datorn :shock: är mitt i prick!!

Kram på er och på återhörande!!
annikaM

Inlägg av annikaM »

Hej!

Här kommer jag igen med min nu nästan 5-månaders tjej (född 5 maj) :)

Rutinerna flyter på bra och hon sover sina 12 timmars nätter sen ca 1 månad. Men så, i förrgår natt, så vaknade hon 6.45 (morgon=7.30) och gick inte att somna om. Arg som ett bi. Det blev morgon redan då och hon åt bra så jag misstänkte maten....
Följaktligen gjorde jag igår till en mat-proppar-dag.
-Amning till frukost
-En HEL burk till lunch, med lite äppelmos efteråt och en sida mjölk.
-Amning till mellanmål (fast då var hon inte värst hungrig)
-En JÄTTEportion gröt till kvällsmat.
-Amning som kvällsslurk.
Men så vaknade den lilla gosamosan ändå i natt! 5.30 först. Pappa rättade till och sa godnatt och hon somnade om. Samma 6.30, tog då lite längre tid att somna men det gjorde hon. Sen väckte jag 7.20 och njae, inte var hon överdrivet hungrig då egentligen. Så vadan detta vaknande?! Det är ju mörkare än nånsin i rummet nu när hösten kommit! Och för att helt utesluta hunger så tänker vi börja med välling på kvällen (och hoppas på att hon nu ska fatta hur man gör med flaskan....)

Hon sover på magen. Men kan det vara att hon "tröttnar" på att ligga på mage och vill vända men inte kan? För hon har lärt sig att när hon ligger på rygg vända över till mage. Men så kan hon inte på andra hållet. Min man upplevde det som att hon tyckte det var skönt att komma över på rygg vid 5.30 i morse, för då hade hon kavat ner till fotänden och låg där som en liten skrutta i ett hörn. Han la upp henne på kudden på rygg.

Nån som har något förslag på vad vi ska göra? Rännande på nätterna kan vi ju inte ha :wink: . Då sover vi som grisar allihop :D eller hur är det ni brukar säga...! Vill inte att hon väcker storasyrran heller om hon ska ligga och protestera....
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Hur gick natten?

Jo det mesta brukar ju vara MATEN! :D Men det kan faktiskt ta sina modiga 3 "matproppar"-dagar innan just det visar sig på den goda sömnen igen. :wink: :wink:

Hur ser schemat ut nu vid 5 mån. 3-4 mån är det ju 15,5 tim men vid 5-6 mån så är det 15 timmar som gäller. Har ni modfierat schemat än?

Nej, jag tror inte hon VILL vara en massa... Vad det nu är hon skulle vilja.. :lol: Hon vill ju precis som ni, sova som en gris. :lol:

Det är ju så att visst ibland lär man sig ju nya färdigheter som man vill testa även på natten. Bästa motmedlet mot detta är att få öva extra på sina färdigheter om dagen istället. :wink:

Ps. du får supergärna skriva 5 maj i signaturen. Genom dagen så behöver inte jag gissa fel på upp till 4 veckor. :shock: :oops: :lol: .
Tackar! :heart: Ds.
Tor 2006

annikaM

Inlägg av annikaM »

Hur gick natten?
Jo, den gick rätt bra. Vaken vid 23, 3 och 6.30 - men somnade om när vi "påminde" med ramsan. Sen väckte vid som vanligt även om hon då kanske bara sovit 10 minuter. Men jag kommer ihåg det där du skrev om förutsättningar så det kändes ändå rätt så lugnt 8) !

:lol: Jag fnissar lite för det där med nya färdigheter, det är kanske det... Hon har som hittat ett nytt tonläge i sin röst och det är det hon ligger och hallåar med. Men vi öser på ännu mer med mat, bra att veta att det kan ta några dagar innan effekten kickar in. Tack! :D

Vårt schema är nu såhär. 15.20 i sömn, så lite mer än rekommenderat är det. Men jag tycker att hon är en liten sömntuta så det passar oss bra. Hoppas OK?!
7.30 Morgon
7.30 Amma
9.30 Sova 1,5 till 11.00
11.30 Lunch = 1 burk mat + BM
13.00 Sova 1,5 till 14.30
14.30 Amma
16.30 Sova 20 minuter
17.30 Middag = gröt + BM
19.00 Amningsslurk
19.30 Godnatt

Tack för som alltid kloka svar, TorsMamma :heart: ! En sån klippa du är. [/quote]
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härliga rapporter. Håll oss updaterade! :wink:

Har jag sagt att din ATTITYD är UNDERBAR!!!! :heart:
Tor 2006

annikaM

Inlägg av annikaM »

Tack :heart: det var roligt att höra :D

Men, arrrgggh, det är fortfarande nattligt tivoli! Trots "matchock" sedan i fredags (idag tisdag). Vaknar vid 22-23, somnar om efter ett tag. Men på morgonen går hon inte att somna om vid 6.30 och blir bara argare, argare, argare....upplever det som att hon blir argare när jag kommer med ramsan så jag håller mig bara därifrån :oops: Idag gav jag faktiskt upp strax efter 7.00 och tog upp henne. Arg, ledsen, förbannad. Frukost redan då som hon åt ovanligt koncentrerat av så jag får väl ösa i ytterligare mat.

MEN: det förklarar ju inte uppvaket sena kvällen?! Då VET jag att hon är mätt.

En annan observation är att hon har fått så mycket lunch att hon knappt orkar äta mellanmålet 14.30. Hur ser ni på utspridningen av målen under dagen? Det kanske kan vara något att justera.

Ser fram emot att få ta del av nya klokskaper. Ha det bra!
annikaM

Strul efter magsjuka 5-6 mån

Inlägg av annikaM »

Hej hej!

Jag fortsätter i min gamla tråd och skulle nu vilja kalla det här för "strul efter magsjuka". (har inte riktigt fattat vad som är "kutym" här; att fortsätta i sin egen tråd eller att börja en ny med ny rubrik...?)

Dottern, nu 5½ månad, var magsjuk 3 dagar förra veckan. Kräk och bajs :shock: ja ni vet. Det blev till att frångå de stora måltiderna och få i henne lite och ofta istället (så som man själv försöker få i sig när man mår så). Sömnen följde dock vårt schema rätt så bra d v s 12 1,5 1,5 20
19.30-7.30
9.30-11
13-14.30
16.30-16.50
Detta hände direkt efter en semester, men på semestern följde vi schemat som vi skulle också dock med två amningsmål extra för vätskans skull (var i sol och värme).

Nu är de rosiga kinderna och det glada humöret tillbaka på henne och hon äter bra igen. MEN: har börjat vakna på nätterna och inte somna om trots ramsning. Ligger i en timme, börjar med lite joller men det eskalerar och hon blir till sist rosenrasande. Då tar jag upp henne och ger henne mat :oops: men jag ser inget annat att göra. Och hon äter med god aptit och somnar sen om. Jag är orolig (matvarg!) för att hon inte får tillräckligt under dagen och därmed är hungrig. Kanske att hon behöver mer och vande sig vid mellanmål på semestern.....men å andra sidan brukar väl magen krympa lite när man är sjuk.... Hur som helst - när jag serverar på dagen så får jag inte i henne mer!!
Hon äter:
frukost 7.30 amning
lunch 11.30 1 burk mat + amning
mellis 14.30 amning
gröt 17.00
amning 19.00

Min egen analys är att det antagligen är maten och att det är dags för ny matchock (se tidigare i tråden). Jag vill inget hellre men hjälp mig här: tjejen kan verkligen inte ta flaska -- har testat allt -- och är inte så förtjust alls i gröt. Varje liten sked är en fight mot Fort Knox. Vad ska hon äta, tösabiten? Jag vill börja trappa ner på amningen nu.

Och: hur hantera nätterna? Jag läser i denna och andras trådar att man ska ramsa på och ha sin coola attityd 8) men när jag då upplever att det inte hjälper?!

Shit, vi måste nog verkligen backa bandet och styra upp lite. Men som sagt: HUR???

PS: måste bara säga att resan med den lilla damen gick galant. trots nattflyg, väntetider o transferbuss så låg hon bara och nannade gott med sin gossefilt över huvudet som mörkläggning.... vår tjej :D !!!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Du har gjort allt perfekt, helt skolboksexemplariskt faktiskt! :heart:

När de är mellan 5-6 mån så sjunker sömnbehovet till ca. 15 timmar så det kan vara värt att titta en extra gång på schemat om det känns som hon kan behöva lite mindre sömn nu?

Jag har hanterat våra små fnurror med att lägga krut på bekräftelse ramsan. Så se till att det är DU som har sista ordet!! 8)

Klistrar in en tråd som inspiration för hur du kan komma på bana igen :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068

Tor är ju då ingen vällingälskare heller, men desto större MAT och GRÖT älskare. Han fick 2 grötmål vid denna ålder, samt ge ersättning, BM eller välling i pipmugg, sugrör, glas osv fungerade. MEN INTE FLASKAN! :x

Så kör på matchock du, mata på både vad det gäller mat och gröt, ge extra fruktpure (den från 4 mån och även 6 mån) efter maten för däri finns MYCKET vätska också, samt håller schack på magen :wink:
Tor får katrinplommon på gröt, päronpure, päronkivi, aprikos/päron osv... Dessa fungerar bra mot om magen blir trög och äpple eller blåbär om magen är lös.
Tor 2006

annikaM

Inlägg av annikaM »

Tack snälla du än en gång för din support :D
Här ska bekräftas....

Så skönt att höra att vi gör rätt - tack för de värmande orden. Man kan ju inte annat än försöka göra så bra som möjligt utifrån det man vet och känner till, men ibland så står man där ändå och känner sig som första dan i skolan 8-[ . Inför småtjejerna blir det till att spela på som värsta Dramaten-skådespelaren att man har koll, men så skööönt det är att komma hit till forumet och stämma av!

Vi tänkte nu ha som strategi 3 matchocksdagar med extra allt (inom ramen för ordinarie måltider; idag lunch: nästan 1 burk stroganoff + nästan 1 burk broccoli + 1 bröst...) - sen drar vi in nattkäket igen och vaknar man på natten får man somna om igen. Ska också ta en funderare på schemat; vi har 15.20 i sömn som det är nu och hon håller det bra förutom nattfnurran då. Vi får se när vi kommit på banan igen. Återkommer! So long sålänge.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"