Hej Ulrika!
Bara en tanke: Vad tänker du när du ramsar? Jag vet att jag ibland har en tendens att tänka: "Men snälla, somna nu då..." eller "Skall den ta den här gången då?" samtidigt som jag ramsar. Det funkar INTE!
Nu tar jag ett djupt andetag, fyller huvudet med det jag skall säga i ramsan, exempelvis "Nu får det vara nog" och så håller jag den tanken kvar när jag ramsar på. Och man matar på med ramsan, inga andetag knappt. Den bara sprutar ur munnen, med RÄTT tanke/meddelande i huvudet. Jag har märkt att det funkar bättre. Då får man sagt vad man skall, vare sig det är en lite arg markerande ramsa eller en mjuk melodisk bekräftelseramsa. Man kan hellre vänta en sekund, ta det där djupa andetaget, tänka tanken och köra, än att bombardera sitt barn med en ramsa som kanske innehåller lite vargar, även om man försöker tänka bort dem.
Fattar du? Låter jätteflummigt, jag vet - men det funkar! Åtminstone för oss!
Lycka till!
// Åsa
Sover inte hel natt trots kur
Waldemar (Walle) 07-01-08
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12
(39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
-
kattklo
Hej!
Går det rakt framåt?
Elle ber om tider, ålder och mat, det tycker jag att du redan har svarat på.
Åtminstone så det räcker för mig.
För jag tror inte på att överanalysera det här just nu, utan jag tror på att skjuta en hel flock med vargar, jobba in ramsan och våga lita på er dotter.
Din dotters sömnbehov ser inte ut att vara i överkant, en 5 och en 6 månaders behöver lika mkt sömn, ca 15h.
Visst kan det vara så att hon är en piggelin, men lååångt viktigare än kvartar hit och dit är er attityd och att ni vågar backa och tro på att hon har fattat!
Så gör det nu.
(Och vad gäller skriken så finns det inget allmängiltigt facit, om hon låter oä betyder det si och om hon låter ääää beryder det så, utan du måste våga lyssna av och såsmåningom lära dig hennes skrik.)
Rom byggdes inte på en dag.
8)
Går det rakt framåt?
För jag tror inte på att överanalysera det här just nu, utan jag tror på att skjuta en hel flock med vargar, jobba in ramsan och våga lita på er dotter.
Din dotters sömnbehov ser inte ut att vara i överkant, en 5 och en 6 månaders behöver lika mkt sömn, ca 15h.
Visst kan det vara så att hon är en piggelin, men lååångt viktigare än kvartar hit och dit är er attityd och att ni vågar backa och tro på att hon har fattat!
Så gör det nu.
(Och vad gäller skriken så finns det inget allmängiltigt facit, om hon låter oä betyder det si och om hon låter ääää beryder det så, utan du måste våga lyssna av och såsmåningom lära dig hennes skrik.)
8)
-
kattklo
Hej!
Går det rakt framåt?
Åtminstone så det räcker för mig.
Så gör det nu.
8)
Går det rakt framåt?
Så gör det nu.
8)
Hej!
Nu har vi kört ett par dagar till. Ängeln blir inte lika arg vid läggning/nattning men hon vaknar tyvärr ännu ofta(inatt 8 gånger) om nätterna.
Hon vaknar fortfarande till på nätterna och skriker till sen ligger hon och pratar med sig själv, bökar runt i sänger, leker med täcke och snuttis, sparkar i spjälorna på sängen mm. Hon är väldigt högljudd. Har försökt vänta ut henne men efter en timme blir det att jag går in och vänder henne och då somnar hon. Sen tar det en timme och hon är igång igen. Har försökt att ramsa men det hjälper inte, hon blir nästan bara mer arg. Alltså precis som jag skrev tidigare det har inte ändrats något alls.
-Hur ska jag göra ska jag gå in till henne eller försöka ignorera tills hon skriker och inte lyssnar på ramsa? ( försöker träna henne att vända sig själv på dagarna men hon har bara lyckats själv två gånger.)
Både Kattklo och Åsa ni har nog rätt angående ramsan, ibland tänker jag att snälla ta nu den här ramsan och somna. Jag får liksom lite dåligt samvete när hon är ledsen och jag inte är hos henne. Ska försöka tänka i nya banor och försöka lita och ha lite mer tilltro till min lilla. Får ta och prova i morgon.
Tack för tipsen!
Elle jag är nyfiken på vad du har för tips. Du får gärna titta tidigare så hittar du svaren på dina frågor.
Kram Ulrika
Nu har vi kört ett par dagar till. Ängeln blir inte lika arg vid läggning/nattning men hon vaknar tyvärr ännu ofta(inatt 8 gånger) om nätterna.
Hon vaknar fortfarande till på nätterna och skriker till sen ligger hon och pratar med sig själv, bökar runt i sänger, leker med täcke och snuttis, sparkar i spjälorna på sängen mm. Hon är väldigt högljudd. Har försökt vänta ut henne men efter en timme blir det att jag går in och vänder henne och då somnar hon. Sen tar det en timme och hon är igång igen. Har försökt att ramsa men det hjälper inte, hon blir nästan bara mer arg. Alltså precis som jag skrev tidigare det har inte ändrats något alls.
-Hur ska jag göra ska jag gå in till henne eller försöka ignorera tills hon skriker och inte lyssnar på ramsa? ( försöker träna henne att vända sig själv på dagarna men hon har bara lyckats själv två gånger.)
Både Kattklo och Åsa ni har nog rätt angående ramsan, ibland tänker jag att snälla ta nu den här ramsan och somna. Jag får liksom lite dåligt samvete när hon är ledsen och jag inte är hos henne. Ska försöka tänka i nya banor och försöka lita och ha lite mer tilltro till min lilla. Får ta och prova i morgon.
Tack för tipsen!
Elle jag är nyfiken på vad du har för tips. Du får gärna titta tidigare så hittar du svaren på dina frågor.
Kram Ulrika
Hej Ulrika, jag vill bara meddela att Elle befinner sig i Spaninen på semester i ett par veckor så det är därför du inte fått något svar av henne. Tror hon återkommer runt den 16:onde men är inte helt säker.
Kram Susan
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!