äta själv?

Samtalsforum med barnen i fokus
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Hur många kan äta med kinesiska pinnar :?: Jag vet att resten av världen kan. Och mina barn har försökt lära mig det hundra gånger. Men jag kan inte :roll:

Stör det er så vansinnigt att lilla ungen kladdar, så ge henne/honom förutsättningarna för ett mindre kladdigt måltidsliv :!: Det är det hela.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
anna
Inlägg: 4528
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

O.k, jag var kanske lite löjlig med min yoghurt :oops: :oops: :oops:
Men ibland ÄR det trist, när man jämför med hur fint andra barn äter...
Ska prova tipsen med sugrör eller glas istället. Och med det, ge bättre förutsättningar.

I helgen hade vi gäster och Clara satt fint på sin stol och åt med besticken :o Fattade ingenting :D Men i och för sig hade vi haft ett litet snack/teater om "hur man gör när man har gäster" innan :wink:
TYDLIGEN kan hon innerst inne... :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
liw
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 09:47
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av liw »

Ja visst kan men ge förutsättningarna för att inte kunna kladda... med riktigt ren och enkel mat som är plockvänlig. Men att det blir kladdigt när han äter DET stör mig inte, det är grävskopandet och den typen av kladdande. Men det har jag ju fått hjälp med av Mammut och det går redan lite bättre. :D

By the way... lillebror fick blodpudding mosad i mjölk idag. MUMS fillibabba tyckte han och snöt åt sig skeden innan jag hann blinka. Jag fick hämta mig en egen sked. Han mumsade och åt och var totalt insmord i blodpudding när han var klar :D.
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Min svärmor berättade för mig att när hennes barn var tillräckligt gamla att äta samma mat som hon, så ställde hon fram mat till alla. Sedan fick barnen äta själva tills hon hade ätit färdigt, sedan hjälpte hon till om det behövdes.

Det tyckte jag lät som ett ypperligt sätt att visa hur man äter och att ge barnen chansen att försöka själva utan att bli störda.

Hur många tallrikar och skedar som gick i golvet vet jag inte, men inte så många, skulle jag våga gissa.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
liw
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 09:47
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av liw »

Smart! Tack för tipset! :D Ibland är de enkla tipsen alldeles för enkla så det blir svårt att komma på dem... :wink:
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"