KOLIK?!! HJÄLP!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: Hej C och välkommen! :lol:
C skrev:Torsmamma: En fråga..hur kan magläge gynna matsmältningen? Undrar nog bara hur du tänker?
MVh/C
Jo jag tänker som så att jag använder min erfarenhet, andras erfarenhet och en skopa sunt förnuft. :wink: :lol:

Om du läst en del av mina inlägg så kan du snabbt komma fram till att jag har en son som hade ONT i magen (inte kolik...)

För att börja lite från början.... Definitionen på "Kolik" är som jag har hittat den...

Definitionen av kolik i sjukvården är:
När ett i övrigt friskt spädbarn skriker intensivt i minst tre timmar per dygn, i över en vecka,
http://www.sjukvardsradgivningen.se/art ... ryID=22675
Alltså att barn som skriker Xantal timmar/x antar dygn/vecka. Definitionen är lite olika... Men på det hela taget inom sjukvården så är kolik=skrik (Inte ont i magen)
I mitt fall och min son hade han inte KOLIK utan ONT i MAGEN! Han skrek inte X antal timmar /dygn utan kanske 10 min i stöten vid vissa tillfällen och visade påtagligt ont i magen.

Jag följde alla råd som ALLA har att ge inkl. "kolik" massage.

:?: Måste få fråga? har du barn som har/haft kolik? Eller ont i magen?

Det är väldigt svårt att massera ett barn som "gallskriker och sparkar tycker jag". Resten av tiden som jag försökte att massera var det mysigt men gjorde varken till eller från. :roll:

Så jag började läsa och läsa och läsa...Tänkte också i banor precis som du. Att luften vill ju vandra uppåt. Så jag ammade sittandes, rapade, osv.. Jag höjde även sängens huvudände för att få upp rapar bättre på nattamningen.

Men jag funderade också mycket på magläget och ryggläge...

Man har ju känt till att ligga på mage och dra en vagn över tröskel när barnet skriker funkar. Och den luft som redan är I tarmarna kommer ju självklart ut lättare om stjärten är i vädret. (LOGISKT)

Har du själv provat att ligga på rygg och dricka kolsyrad dryck och sen rapa? Testa säger jag bara! Ligg sen på mage och gör samma sak. För mig tog tanken slut där, jag kände ju själv att det funkar bättre. :wink:

Jag har även en syster som är diagnostiserad med "vuxen kolik" och det enda som fungerar på henne är att hänga dubbelvikt över en soffrygg med just "STJÄRTEN i vädret", ja, eller ta STARKA värktabletter. :wink:

Så argument för magläge vid ont i magen behövs inte för mig i alla fall :lol:

Jag har MÅNGA små syskon och alla 5 har jag burit på mage i famnen med stjärten i lite högre läge än huvudet och detta har ju människan kännt till i URMINNES tider, inkl. sjukvården. Jag blev även instruerad på BB att slänga upp min son på axeln med båda armarna hängandes på ryggen och stjärten i vädret så det räcker för mig. Tack och hej. :lol:

Ps. Har du läst denna tråden? Tyvärr fungerar inte länken i tråden men den handlade om akupunktur och "kolik". Ds.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Måste lägga mig i jag också. När det gäller magknip (inte kolik som ju är skrik av okänd anledning) så vill man ju krypa ihop. Det vet alla som haft magknip. Man lägger sig inte platt på rygg utan ihopkrupen. Ett barn på rygg har inget val utom att ligga platt på rygg och vifta. Ett barn på mage kan dra upp benen om de vill, även en helt nyfödd. rörelserna gynnar ju tamrörelserna. Det är samma rörelser man gör vid massagen ju. Upp med benen mot magen. Och stjärten i vädret. :-)
annea

Inlägg av annea »

Vilken berg-och-dalbana!

Jag har tagit fasta på rådet om mer mat, och håller på att försöka öka mjölkmängd enligt ovanstående schema. Hur lång tid kan det ta?

Undet tiden har jag börjat ge ersättning utöver BM, NAN, och efter att ha fått det igår sov han över tre timmar i sträck! Sov lungt, utan att vakna, och utan att sucka och stöna! Så jag trodde att allt var på rätt väg, med mat och rap.

Så i natt vaknade han skrikande kl 3. När jag tog upp honom kräktes han massor. Det känns som om han kräks mycket mer av BM än av ersättning! Och när han gjort det har jag inte så mycket att fylla på med. Visst vill jag amma, men snart ger jag upp. Huvudsaken är ju att lillen mår bra ju! Och det gör han inte nu...

Kan fisk göra att han kräks? Eller äggprotein i små mängder? Eller beror det på att jag ligger o ammar o rapen har svårt komma upp?? Jag sitter upp ibland, men tycker att han har svårare att behålla taget då. Någon som känner igen sig++?

Apropå minifom; använder ni det? Tycker ni det hjälper?
Carl, 17/5 2007
annea

Inlägg av annea »

Vilken berg-och-dalbana!

Jag har tagit fasta på rådet om mer mat, och håller på att försöka öka mjölkmängd enligt ovanstående schema. Hur lång tid kan det ta?

Undet tiden har jag börjat ge ersättning utöver BM, NAN, och efter att ha fått det igår sov han över tre timmar i sträck! Sov lungt, utan att vakna, och utan att sucka och stöna! Så jag trodde att allt var på rätt väg, med mat och rap.

Så i natt vaknade han skrikande kl 3. När jag tog upp honom kräktes han massor. Det känns som om han kräks mycket mer av BM än av ersättning! Och när han gjort det har jag inte så mycket att fylla på med. Visst vill jag amma, men snart ger jag upp. Huvudsaken är ju att lillen mår bra ju! Och det gör han inte nu...

Kan fisk göra att han kräks? Eller äggprotein i små mängder? Eller beror det på att jag ligger o ammar o rapen har svårt komma upp?? Jag sitter upp ibland, men tycker att han har svårare att behålla taget då. Någon som känner igen sig++?

Apropå minifom; använder ni det? Tycker ni det hjälper?
Carl, 17/5 2007
C

Inlägg av C »

Tack för era svar :D

Om man ammar och ammar o ammar så sväljer barnet ganska mkt luft...lite klurigt detta. Om man har väldigt mkt mjölk kan man enl amningshjälpens hemsida få det bra beskrivet hur man kan göra för att det ska komma ut lite lugnare i början.

Man kan alltid erbjuda barnet o rapa, men det är inte alls alla som gör det hur man än gör :roll:

Någon frågade mig om jag har erfarenhet av både ont i magen-barn och kolikbarn...och det har jag....mkt :wink:

Ang minifom så skall bvc/sjukvården inte rekommendera det from nu pga av ev biverkningar. Pröva i stället fänkål-anis the fr hälsokosten.

Ang massage av barns mage så menar jag inte att det går att massera den när barnet skriker utan mer sol o måne..mm emellanåt. Bla oxytocin=lugn o ro-hormon utsöndras mm.

Ta hjälp av din bvc-sköterska om du känner dig uppbackad av henne och berätta hur du känner det.
Styrkekram/C
C

Inlägg av C »

Tack för era svar :D

Om man ammar och ammar o ammar så sväljer barnet ganska mkt luft...lite klurigt detta. Om man har väldigt mkt mjölk kan man enl amningshjälpens hemsida få det bra beskrivet hur man kan göra för att det ska komma ut lite lugnare i början.

Man kan alltid erbjuda barnet o rapa, men det är inte alls alla som gör det hur man än gör :roll:

Någon frågade mig om jag har erfarenhet av både ont i magen-barn och kolikbarn...och det har jag....mkt :wink:

Ang minifom så skall bvc/sjukvården inte rekommendera det from nu pga av ev biverkningar. Pröva i stället fänkål-anis the fr hälsokosten.

Ang massage av barns mage så menar jag inte att det går att massera den när barnet skriker utan mer sol o måne..mm emellanåt. Bla oxytocin=lugn o ro-hormon utsöndras mm.

Ta hjälp av din bvc-sköterska om du känner dig uppbackad av henne och berätta hur du känner det.
Styrkekram/C
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej annea,

Jag tycker det låter som om mera mat verkligen är er mellodi. =D>

Ja, Tor var mest av allt känslig mot just äggproteinet. När jag åt något som innehöll ägg (då även fisk) så fick han faktiskt ONT i magen. Om de kan kräkas av det vet jag inte. Det kan nog bara du avgöra. :o

Det jag vet är att man skall INTE amma till varje pris, det gjorde jag och inte är jag gladare för det :( Huvudsaken är att han är mätt, mätt och mera mätt :lol:

För mig tog det ca. 3 dagar innan jag märkte skillnad med ökningen av jölk.. Jag har stött på mammor det tagit upp till 1 vecka eller mer för om de legat VÄLDIGT lågt.

Kanske vill du pumpa och ge i flaska så blir det lite av varje. Jag vet också forumister som ammar och flaskmatar 50/50 och har fungerat bra. Hitta er väg. Det viktigaste är ju att han blir mätt och att ni båda mår bra.

Det kan vara värt att försöka amma sittandes, men om du gör det liggande och han har bättre grepp, se då till att rapa ordentligt efter bara. Jag hade en tid när jag ammade och sen fyllde på med pumpBM efter varje måltid för att vara säker på att Tor blev mätt. :wink:

Så här i efterhand med min son så kan jag säga att 80% var mer mat och resterande 20% var, rapar, magläge, fänkålste, kost och massage. Men det är ju som sagt var lätt att vara efterklok. :oops:

Vi har haft många och åter många mammor som blivit hjälpa av "kolik" artade besvär med just mat och mat och mera mat här på forum. Och jag har sett barn, efter barn bli av med MYCKET av sitt skrik på några få veckor med just detta.
Jag fick rådet att det försvinner vid 3 mån, och visst det gör det om man vill hålla ut så länge, men fick jag välja så skulle jag ta några få veckor med mat, mat och mera mat, än månader med skrik trix och fix... :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Håller med Torsmamma. Man kan inte förstå hur mycket mat som de egentligen behöver :roll: Osså detta med att ta upp innan barnet vaknat, så att den inte behöver börja skrika upp sig.
Hade ett så kallat kolikbarn med äldre pojken.
Hade inte hittat barnaboken då. Men oj vad jag hade behövt tipsen som finns i den.

Den här gången, så visst tror jag att han hade lite knorr i magen till och från, men nu visste jag HUR jag skulle göra, och hur det kunde bli bättre.
Med mat, och ännu mera mat, osså rap förståss, osså magläget, osså undvika övertrötthet.

Kvällsskriket eller kvälltrasslet, det tror jag många gånger härleder från trötthet. Så var det hos oss i alla fall :roll:
annea

Inlägg av annea »

HURRA! Idag har det gått bättre! Mycket tack vare ersättningen tror jag. Så nu kommer här lite dumma frågor till er som är erfarna;

1. kan man värma på ersättningen i mikron efter några timmar i kyl?

2. kokas flaska efter varje gång, eller räcker det med en gång per dag?

3. om han vaknar och halvslumrar osv efter att ha vägrat att äta mer ersättning (efter ca 1,5 timmar), ska man vagna då? Eller ge mer mat? Hur många gånger ska man i så fall vagna? Nu gav jag mer mat, men han snuttade mest.

Till sist; tack för ett jättebra forum! Jag vet inte hur jag skulle ha klarat mig utan er...
Carl, 17/5 2007
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Grattis!! Vad skoj och höra att det går så bra för er!
=D> \:D/ =D>

Jag är faktiskt väldigt dålig på att säga om vad man kan och inte kan ang. ersättning då jag använde så lite.

Går man efter rekommendationer så skall man ju alltid ha fräsch och ny ersättning samt koka flaska ofta.

Jag ammade och använde ju pump BM som är en aning antibakteriell och jag tyckte att när Tor hade blivit över 2 mån kändes det inte lika viktigt.

Men, nu är det sommartider och "rötmånad" så jag skulle vara lite extra försiktig.

Jag hade värmt om ersättning 1 gång i micro om det varit jag. Inte låtit den stå över en dag. Och diskat noga med diskmedel och kanske kokat en enstaka gång eller maskindiska. Men det är jag det!
Jag hade kokat MAX 1 gång/dag.

Du kommer att känna själv när han har fått mat, mat och mera mat. Jag vet att de första dygnen så är man så orolig för sina "matvargar" att man matar i ren oro. Det kommer att släppa för dig, det har ju redan gjort det för sonen märker jag. :lol:

Försök att hålla maten inom 1,5 timme med paus och hela programmet. Och så ofta det går en stund vaken innan sovning. Lägg sen vaken och om han inte protesterar så dra bara kort eller skaka i handtaget och låt honom få sin egen tid.

TorpSara har skrivit så bra vad det gäller vagning, men om jag får ge dig ett råd... Starta en ny tråd i "späda och små" så tar vi alla SM frågor där och lämnar "koliken" bakom oss. :wink: :lol:

Ps. Fyll gärna i födelsedatum på sonen under "profil/signatur" som du hittar här ovan. :thumbsup: Ds.
Tor 2006

annea

Inlägg av annea »

Tack för era kloka ord!

Hm, en sista fråga ang ersättning; kan man ge för mycket? (mera mat=) Jag har hört att man inte kan ge för mycket bröstmjölk, är det samma med ersättning?

Ska man ALLTID mata tills de vägrar ta mer?? Även om de kräks? Hur vet man om de gnyr för att kräkas eller efter mer mat...

Kram på er!
Carl, 17/5 2007
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Du kan mata så mycket det går i. Det går inte att ge för mycket. :-)

...och om hygien, följ instruktionerna på förpackningen. Slarva inte, bakterien som kan växa till i ersättning heter Bacillus cereus och är riktigt trist... Spar inte, men om du gör som det står på förpackningen, blandar pulver i kallt och kokt vatten och förvarar i kylen kan du värma i mikro, men du ska inte spara värmd ersättning längre än en timme.
HÖNSMAMMA

Jag säger bara "Fänkålste"!

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Vill starkt rekommendera fänkålste både till dig som ammar och barnet som har magknip.

Blanda 1 tsk hel fänkål, 1 tsk hel anis och 1 tsk hel kummin (finns på kryddhyllan i matbutikerna) i en tesil. Häll kokande vatten i en temugg och i med tesilen, låt dra 10-20 minuter.

Du som ammar dricker det 30 minuter före amning (eller lite då och då) och om barnet har svår magknip ger du det 2 tsk avsvalnad dryck före varje amning/matning. Det får fart på magen och snacka om att bli lycklig när "pruttarna" börjar komma :D .

Detta har fungerat för mig med båda mina barn, inget minifom var nödvändigt! I och för sig har det ständiga klunkandet av teet gjort att jag har lite svårt för kryddat bröd :wink: .

Te i kombination med SM funkar ypperligt!

Det är värt att prova, har inga biverkningar annat än att man får igång magen och pruttar en del.

/Hönsmamma till en son -05 & en dotter -07
annea

Inlägg av annea »

Hönsmamma;
jag ska definitivt prova ditt tips! Han pruttar visserligen, men verkar ändå ha ont i magen.
Carl, 17/5 2007
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"