Jo jag tänker som så att jag använder min erfarenhet, andras erfarenhet och en skopa sunt förnuft.C skrev:Torsmamma: En fråga..hur kan magläge gynna matsmältningen? Undrar nog bara hur du tänker?
MVh/C
Om du läst en del av mina inlägg så kan du snabbt komma fram till att jag har en son som hade ONT i magen (inte kolik...)
För att börja lite från början.... Definitionen på "Kolik" är som jag har hittat den...
Definitionen av kolik i sjukvården är:
Alltså att barn som skriker Xantal timmar/x antar dygn/vecka. Definitionen är lite olika... Men på det hela taget inom sjukvården så är kolik=skrik (Inte ont i magen)När ett i övrigt friskt spädbarn skriker intensivt i minst tre timmar per dygn, i över en vecka,
http://www.sjukvardsradgivningen.se/art ... ryID=22675
I mitt fall och min son hade han inte KOLIK utan ONT i MAGEN! Han skrek inte X antal timmar /dygn utan kanske 10 min i stöten vid vissa tillfällen och visade påtagligt ont i magen.
Jag följde alla råd som ALLA har att ge inkl. "kolik" massage.
Det är väldigt svårt att massera ett barn som "gallskriker och sparkar tycker jag". Resten av tiden som jag försökte att massera var det mysigt men gjorde varken till eller från.
Så jag började läsa och läsa och läsa...Tänkte också i banor precis som du. Att luften vill ju vandra uppåt. Så jag ammade sittandes, rapade, osv.. Jag höjde även sängens huvudände för att få upp rapar bättre på nattamningen.
Men jag funderade också mycket på magläget och ryggläge...
Man har ju känt till att ligga på mage och dra en vagn över tröskel när barnet skriker funkar. Och den luft som redan är I tarmarna kommer ju självklart ut lättare om stjärten är i vädret. (LOGISKT)
Har du själv provat att ligga på rygg och dricka kolsyrad dryck och sen rapa? Testa säger jag bara! Ligg sen på mage och gör samma sak. För mig tog tanken slut där, jag kände ju själv att det funkar bättre.
Jag har även en syster som är diagnostiserad med "vuxen kolik" och det enda som fungerar på henne är att hänga dubbelvikt över en soffrygg med just "STJÄRTEN i vädret", ja, eller ta STARKA värktabletter.
Så argument för magläge vid ont i magen behövs inte för mig i alla fall
Jag har MÅNGA små syskon och alla 5 har jag burit på mage i famnen med stjärten i lite högre läge än huvudet och detta har ju människan kännt till i URMINNES tider, inkl. sjukvården. Jag blev även instruerad på BB att slänga upp min son på axeln med båda armarna hängandes på ryggen och stjärten i vädret så det räcker för mig. Tack och hej.
Ps. Har du läst denna tråden? Tyvärr fungerar inte länken i tråden men den handlade om akupunktur och "kolik". Ds.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0