5-åring som går i sömnen?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ujuj. Har varit borta ett tag. Hur gick det med Clas Ohlson :?: :!:

Där har du ju lösningen, dvs hör direkt om och när han går ur sängen.

Och han hör det själv också, om man säger :shock: :!:

Då störtar du dit och meddelar tämligen barskt: "Hopp i säng :!: " PÅ temat "på natten sover man, på natten händer ingenting", utan att ge dig in på den sortens prat eller prat alls.

Han ska lägga sig själv. Medan du står ett stycke bredvid och tittar på, barskt och tyst.

Vänd sedan på klacken och gå ut med ramsan, som nu blir glad och nästan hurtig, hög och punktsättande, som om allt vore i perfekt ordning, vilket det ju också är. x 4, eventuellt x 6, i ett tveklöst svep i Atttityden av Självklarhet med klar punkt på slutet, medan du allts¨rört dig allt längre bort.

Ramsan ska gå BORT med dig. Sömnen är hans egen.

Krångla inte till det här nu med belöningssystem eller förklaringar och vädjanden och konstigheter - det vore att be om (ytterigare) bekymmer. Att sova på natten ska vara det naturligaste i världen och det gör alla människor, punkt slut, det har Gud hittat på, så är det bara.

Mörkrädsla ska du inte ens spekulera i. Mörkret ska vara vargfritt; det är det hela.

Och det kan han hjälpa till med. Låsa ytterdörren, kolla under DIN säng, städa garderober så inga vargar får plats... :lol:

Låt ljuset vara tänt utanför rummet men dörren stå på glänt bara. Inga lampor inne hos honom.

Glr gärna betryggande ljud i huset vid insomningsdags, även efter eventuella Clas Ohlson-draman i natten. Klassisk musik är aldrig fel, t ex Mozart eller Strauss (utan sång).

Dra tillbaks dina egna orosvargar från tröskeln och gör något klokt som att storstäda badrummet kl 4 eller knyppla kl 1 :wink: :lol: Du är hemfallen åt en överkoncentration som hela tiden ifrågasätter hans goda sömn och som med all rätt gör honom smått - ursäkta - galen. Av just oro.

Skjut vargen :evil: :!: :!: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Evrok

Inlägg av Evrok »

Att någon, som inte känner mig alls, vet precis hur jag och min son fungerar är helt otroligt :D

Jag tackar för hjälp och förundras över att mina tankar och känlor finns beskrivna av en helt annan människa.
Mamma till Jakob f?dd 011102 och David f?dd 051124!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Ja, visst e hon bra, AW :wink:
Hoppas allt går fint för er :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "