Tappat gnistan mitt i kuren....

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

=D> =D> =D>
Fantastiskt resultat! Sträck på er!! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Lua

Inlägg av Lua »

Vilken läsning till morgonkaffet :!: :heart: :thumbsup: Och så ljuvligt för den lille prinsen att få sova så gott. Snart blir han pigg också! :wink:

Kraaaam! :heart:
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

KATASTROFNATT!!! Och jag får förstås skylla mig själv som nödvändigtvis skulle ut och resa mitt i uppföljningsveckan :oops: :oops: :oops:
Läggningen gick jättebra, ett kort uppvak vid 22 som han fixade själv sov sedan till 04.15 då cirkusen började.... Förmodligen hörde lilleman att jag var i samma rum (trots avskärmningen) och protesterade lite extra. Han bråkade på och det hela slutade med att jag "fastnade" med att buffa och solfjädra... insåg dock mitt misstag och bestämde mig för att gå utanför rummet med ramsan istället så jag ockuperade mig utanför dörren. Men lilleman fortsatte skrika, tystnade ibland men som längst fem minuter (ingen aning om han sov eller bara var tyst). Halv sju bytte jag blöja och tänkte att nu kanske han somnar för han var sååååå trött men nej du! Ännu mera skrik(men nu ramsade jag bara) till slut somnade han kl 7.10. Det kändes INTE bra att väcka honom 7.30 och göra morgon efter att han i princip varit vaken i 3 timmar! Stod och tittade på liten och tänkte "ska han få sova ett tag till" men tog beslutet att väcka honom. Hoppas jag gjorde ett rätt i alla fall!

Morgonen har ändå varit bra, han har varit med mormor och morfar medan mamma har vilat lite :D men nu börjar han vara lite trött så det är nog dags för en 5-minutare....

Oj oj så nära jag var att ta upp honom i natt och låta honom sova bredvid mig....Glad att jag stod emot lusten i alla fall!!!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Bakslag blir det, inna det sitter helt och fullt. Det är fullständigt normalt! :wink:
Jättebra att du stod emot och inte tog upp honom =D> , DÅ hade det blivit problem i fortsättningen.. :?
Också jättebra att du väckte honom när det var dags att gå upp, =D> trots att han sovit lite på natten. Hade du låtit honom sova vidare, hade det ställt till resten av dagen. En marginalkvart kan man dock ta till vid behov.
5-minutare är alltd bra att ta till, som du gjorde!

Som du själv inser var buffningen och solfjädringen onödig. Det är ramsan, och endast den som gällr nu i uppföljningsveckan.
Men det vet du ju :wink:

Så! Nya tag, inatt går det finfint! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Tack Anna för ditt stöd! Det behövdes då jag var riktigt orolig inför nästa natt...helt i onödan! Lilleman somnade bums, skrek till helt kort vid två tillfällen (hade säkert inte ens märkt det om det inte var för att jag sov i samma rum) och jag fick väcka honom 7.30 i morse!

Vi får se hur det blir i natt däremot... han har somnat men dagluren i dag blev nära på tre timmar i stället för 1,5 :oops: Det berodde på bilresan hem, han var sååååå trött, vaknade till några gånger men var bara arg och blev än mer arg då jag försökte hålla honom vaken! Men nu är vi hemma så nu ska det bli ordning och reda på tiderna igen!!

Kram!
Lua

Inlägg av Lua »

Men hej, vännen :!:

Jag tycker att ni har skött er med den äran! Lite snedsteg men nu tar du redigt tag i detta och styr upp med fast hand :wink: :lol: Hoppas att ni har haft det bra!

Kram Lua. :heart:
Nieida

Inlägg av Nieida »

Ni är så duktiga! Är så stolt över er! :heart: :heart: :heart:

Kram
Mamma till :heart: Aila :heart: 0409 (kurad 040703) och :heart: Jon :heart: 0702.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Instämmer med föregående talare :lol:

:heart: :thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Hejsan!

Längesedan jag skrev men nu ska jag uppdatera! Lillen sover jättebra! Somnar bums på kvällarna men vaknar fortfarande för tidigt. Oftast vaknar han ca 30-60 minuter för tidigt då pappa kliver upp och går till jobbet. Vet inte riktigt hur jag ska göra? Han ligger oftast bara och pratar för sig själv. Låter jag honom vara kan han underhålla sig själv, IBLAND somna om, tills det är dags att vakna, om jag ramsar så blir han arg och fortsätter vara det (till och från) tills väckningen. Tänk att förut var man vaken hela halva natten och nu blir man smått galen bara för att han vaknar lite för tidigt :P

Dagluren är inte heller klockren. Han ska sova 12-13.30 .Han somnar genast, men vaknar efter 40-45 minuter och är ibland svår att få att somna om, ibland somnar han fort om men vaknar flera gånger till innan luren är över. Han sover på rygg i vagnen, med selen på. När han vaknar så vagnar/ramsar jag. Oftast sover han i alla fall så att jag får väcka honom. Skulle så gärna vilja att dagluren satte sig så att jag kan prova ha honom sovandes inne i spjälsängen de dagar det är ruskväder....
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det är inte just det att han ligger i vagnen som gör att det stökar? Edvard hade svårt att sova länge om han låg i vagnen, det är för trångt. Vi flyttade in till spjälsäng, och då satte sig lurarna som en smäck igen. Och NU kan han sova som en liten gris i vagnen också, bara han får sova på mage...
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Bestäm du dig för att lägga honom i sängen (på mage), med all självklarhet i världen, så ska du se att luren sitter snart. Ha öppet fönster, så får sonen frisk luft ändå.

Jag vet att man inte ska behöva mörklägga på dagslurarna, men det har hjälpt oss när vi har haft sömnfnurra på dagen.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Bestäm du dig för att lägga honom i sängen (på mage), med all självklarhet i världen, så ska du se att luren sitter snart. Ha öppet fönster, så får sonen frisk luft ändå.

Jag vet att man inte ska behöva mörklägga på dagslurarna, men det har hjälpt oss när vi har haft sömnfnurra på dagen.
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Hej igen!

Idag lade jag lilleman inne i sängen inför dagluren. Tog till marginalkvarten eftersom jag var förberedd på krångel. Men det gick bra! Lite sur blev han allt först, men efter bara någon minut så var det tyst och när jag kikade in så sov han! Han vaknade dock efter ungefär en timme och gormade i ca 5 minuter innan han somnade om och jag fick väcka honom när det var dags för det! Och han sov t.om. fast vinden råkade blåsa ner en stor keramikvas från fönstret så den gick i tusen bitar! Det hördes om man säger så....Så bättre än i vagnen gick det helt klart!

Men morgnarna.... det känns som att de bara blir värre för varje dag. Han är ledsen direkt han vaknar och är det tills vi tar upp honom. Vad ska vi göra???
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hur mycket sover han? Har du justerat för ettårsdagen? :-)
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Han sover 12 timmar natt och 1,5 dag. (19-07 och 12-13.30)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "