Vad äter era 10 mån?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

susanneethel

Inlägg av susanneethel »

:-k Ni kanske kan laga mycket mat till lunch så det blir lite till middag dagen efter? :)
J och Å

Inlägg av J och Å »

Tack för era svar.

Blomman det skulle vara något, Susanne? :wink:

Tack Jenny.

Det illa med att ex göra extra mkt lunch för att ha till middag dagen efter är ju att då måste det ändå göras potatis å så, för det är ju inte gott efter så lång tid.

Men hallå, DET ÄR JU EN VÄRLDSLIG SAK :wink: , gu vad gnällig jag är.

Det är ju så ont om tid, damerna vaknar 11.30, lunch för alla 12.15, Karl sover sällan numera, blir bara grinigare då, men ibland 45 min och är då grinig när han vaknar, under denna tid ska damerna pysslas om, och de behöver få komma ut, klär de två ålarna och ut, håller på att bygga ut så vi får ibland gå igenom källaren, knöligt så jag är slut innan vi är ute, hinner vara ute en liten stund bara om K sover. In och väcka, med damerna genom källaren, K inget glad, tar långt tid, hinner ut en liten stund igen, mellis, så sover damerna 15-15.45. Då ska jag hinna allt känns det som. Men vill verkligen ägna tiden till Karl då. 16.30 äter vi middag. Väcker damerna och kan inte bara sätta ner dem då, de är också lite griniga då, har ju varit väldigt sjuka båda, så då har jag blivit sittande på golvet med dem och vem gör då maten :wink:

Usch jag vet att jag låter gnällig, men det är så ofantligt mkt mer jobb med två faktiskt. Allt tar dubbelt så lång tid, med allt, påklädning, matning, byte osv osv. Och sen ska man då hinna med socialdelaktighet, men herregud närdå? Jag fattar verkligen inte hur jag ska få till det. Och de är ju tre som behöver få jobba. Samtidigt har de ju varandra på ett helt annat sätt än som när Karl var liten, då var det ju bara han.

Vet att tråden spårar ur här, men kanske någon kan ge mig något smart litet råd på vägen?

kramar på er alla från ett soligt norberg 8)
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
inger
Kontakt:

Bulgur

Inlägg av inger »

Bulgur kan du väl äta. Tar åtta minuter att göra.
Bulgur och burkmajs tillexempel är ju en måltid i sig. I vuxenportionen lite rödlök.
Bulgur går att variera på olika sätt.
Låter dyrt med två ambitiösa lagade mål om dagen.
Det här med bulgur är ju bara halvambitöst.
Andra förslag.
Avocado kan ätas precis som det är mättande. Är jag ensam hemma(när de tex är i skolan och jag är schemafri) tar jag en avocado och en klick creme fraiche till lunch.
Man blir mätt. Så de tblir nog ett par bebisar också
Ewa

Inlägg av Ewa »

Vi har det inte tillnärmelsvis så stressigt, men vi far ofta iväg med bil och får ändå snärjigt, tycker jag. Vad vi gör är att vi lagar väldigt mycket på helgerna. Låter dubbla rätter gå på spisen så vi har att värma i veckan. Pressar man potatisen när den är nykokt, tycker jag den funkar rätt bra att värma i en gryta också :oops:... Och couscous går också snabbt... Ja, kanske något tips iaf.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
J och Å

Inlägg av J och Å »

Tackar, jorå vi gör så som ni tipsar. Men maken pluggar även på heltid och gör just nu praktik så mkt faller på mig och jag hinner inte hur mkt som helst, tyvärr. Och en väldigt dålig rygg till på köpet som gör att jag blir rätt begränsad.

Vi lagar storkok, köttfärslimpor i långa rader, hela karebitar i ugn osv osv.

Det gäller bara att få till det. Och egentligen är det inte minuterna exakt som är grejen. Oavsett om det är bulgur eller något annat så ska det ju göras, ni fattar va? :wink:

Lisen går numera och Mina är på G, kryper fasligt fort, så det är mkt passning som behövs här också. Inget nytt, det vet ju alla som har barn.

Ska ta mig i kragen och fixa iordning maten helt, alltså så det bara är att värma. Så ska det nog gå.

Äter själv LCHF, så avocado, ägg, makrill ja det är väl min huvudkost i veckorna, hinner inte få i mig något annat nästan. Men jag klarar mig så bra på det. :D

Tipsa gärna mer, jag suger i mig allt
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"