8-månaderskris - vad gör vi för fel?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
björnmamma

Inlägg av björnmamma »

Jag tycker ni båda förklarar mycket bra - tack för all hjälp! Dagarna har faktiskt blivit lite lite bättre men vi kämpar fortfarande med uppvak 05.00. I morse tog det en timme innan han somnade om, men då sov han i alla fall rätt ordentligt och blev väckt den tiden han ska gå upp, så det var ju en bonus. Problemet är bara att när han vaknar 05 så klarar han inte att vara vaken till 10 för fm-luren, utan måste få sova vid 09. Vilket i sin tur resulterar i att inte orkar vara vaken till em-luren utan somnar mitt på dagen, i vagnen.

Tack för tipset om 5-minutaren, ska testa den nästa gång han somnar i vagnen, vilket han alltid gör. Som det känns nu behöver jag nog peppa upp mig själv lite, för det känns något tröstlöst när både nätterna och dagarna strular. Vi har, precis som Duggan, haft jättebra nätter tidigare och då har inte hans dagsömnsproblem känts lika jobbiga. Som det är nu behöver man vara hemma större delen av dagen, eller åtminstone skynda sig hem så att em-luren får sovas hemma, eftersom han annars vaknar efter EXAKT 30 minuter i vagnen utomhus. Och det är omöjligt att få honom att somna om. Men men...det kan jag leva med bara han börjar sova till 06.30 igen...
Mamma till Nicholas, född juli 06
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D
Jag måste bara få fråga, vad gör du när han vaknar kl 5? Alltså hur bemöter du uppvaket? Och sen har du riktigt riktigt mörkt så att det inte är ljust i hans rum vid 5 tiden?
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Ewa

Inlägg av Ewa »

Seså, Duggan! Inte då. (Men blygsamt tack ändå) Förträffligt detaljerade svar hade du givit :thumbsup: . Jag ville bara än en gång poängtera det viktigaste. Det är härligt att se hur alla rycker in rejält nu när övervägande delen av styrkan campar sig sådär härligt :heart:!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

:oops: Missade sidan 2! Undrar samma som Duggan! Vill du få styr på schemat kan du stoppa in en 5-minutare på morgonen också, så inte hela dagens tider falerar, för då blir det kanske svårt att få rätsida på det igen. Är du med? Och sen all underhållning och delaktighet man kan tänka sig så att man liksom inte får en chans att slokna innan utsatt lurtid :wink:: Kör du på så i 3 dagar så kan jag nästan lova att han styr rätt sig lite.

Men förutsättningarna är att tiderna hålls! Annars kan han aldrig lära sig rutinerna. OCH att det är RIKTIGT mörkt i rummet och man bemöter uppvaken som om de hände mitt i natten. Dvs "SOOOOOOOOOV. Det är NATT!" Utan att tänka att, jaha, nu vaknar han 1(eller 2) timmar för tidigt - IGEN. Det avspeglar sig lätt i attityden - förstår du hur jag menar?
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
björnmamma

Inlägg av björnmamma »

Ödets ironi..nu när vi ställer om till sommartid så sover han för första gången på länge hela natten...:-).

Vi har mörkt i hans rum - mörkläggningsgardin. Täcker tyvärr inte hundra procent men det bör räcka ändå. Och vi försöker verkligen nattramsa kl 05. Vårt problem har också varit att vid den tiden så hittar man honom på tvären i sängen, med en fot fastnad mellan spjälorna (trots spjälskydd). Jag kan ju förstå att det är svårt att somna om då. Vi har dock försökt minimera trafiken i hans rum, så vi, om vi måste, går in och vänder honom rätt och går ut därifrån. På senaste tiden har det dock nästan känts som att ramsandet gör honom förbannad istället för lugn, vilket kanske har att göra med att vi då ramsat vid fel tidpunkt, dvs han kanske hade klarat att somna om själv. Man lär så länge man lever....nu är jag mest nöjd med att han sovit så bra, så nu ska det bli spännande att se om vi kan ställa om schemat till Duggans variant.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Härligt! Hoppas det håller i sig nu då!
På senaste tiden har det dock nästan känts som att ramsandet gör honom förbannad istället för lugn, vilket kanske har att göra med att vi då ramsat vid fel tidpunkt, dvs han kanske hade klarat att somna om själv.
Ja, så är det nog! Avvakta och se om han rer ut det själv. Om inte - ge en påminnelseramsa bara för att tala om vad som gäller - och låt honom sedan sköta det själv. Han VET ju vad som gäller. Det här kommer gå finfint :D!
Kram Ewa
björnmamma

Inlägg av björnmamma »

Det verkar som om det kanske vänt...två nätter i rad nu har han sovit bra, och faktiskt helt ok på dagarna. Vi får inte riktigt till 2 x 1,5 timmar, men han snittar i alla fall över en timme per gång och är oftast riktigt riktigt glad när han vaknar. Det måste ju tyda på att han ändå vaknat någorlunda rätt, eller hur?
Ewa

Inlägg av Ewa »

Strålande härlig läsning! :D
björnmamma

Inlägg av björnmamma »

Tack för er hjälp, två. Det är så skönt med lite peppning ibland! Även om han nu oftast vaknar mellan 6 och 6.15 så är han åtminstone glad som en lärka, och det känns skönt.
duggan

Inlägg av duggan »

Ååh så bra att han är glad på morgonkvisten. jag kom på en sak, har du någon väckarklocka som ringer när det är dax att stiga upp? Det hjälpte oss väldigt mycket när Hugo har haft tidiga uppvak, då vet han att han måste vänta på att klockan ska ringa morgon ingen ide´att skrika sig till morgonen den kommer ändå inte förän klockan säger till :wink: Plus att då har han lättare att somna om, det är ju ingen ide att ligga här och tråka när ändå ingen kommer förän klockan ringer, då kan man lika gärna slumra lite till :roll:

Om du inte har, kanske värt att prova?
björnmamma

Inlägg av björnmamma »

Det har vi faktiskt inte kört - kanske en bra idé! Det har varit så skönt att slippa väckarklockan under dessa månader, men det är kanske dags att gå tillbaka till det hela.

En helt annan fråga: tycker ni att det är för sent att han sover vid 15 när han går och lägger sig för natten vid 19? Helst vill jag ju att han ska sova till 16.30 men det gör han sällan. I bästa fall kanske till 16. Är det ändå för sent? Han är så himla trött och grinig på kvällen ofta.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan, Jag ser då inge fel med det, så länge det funkar med nattningar och så. Själv lägger jag lilleman 15.30 för en 45minutare och det funkar fin fin här hos oss. :D
björnmamma

Inlägg av björnmamma »

Han är ju sjukt gnällig när han går och lägger sig, men det har bara varit så i ca tio dagar och det hänför jag till den här 8-/9månaderskrisen han har. Innan dess har han varit en ängel när vi lagt honom. Plus att han är bra trött redan vid halv sju, så jag antar att det inte är någon idé att tidigarelägga eftermiddagsluren, då orkar han väl ingenting. Tack för svaret!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"