Hej Conny!
Jag ska börja med att berätta att vi på sistone haft
total time out med ensamleken, eftersom den återigen blev allt kortare. Till slut öppnade hon inte ens lådan sin och då åkte jag iväg för att handla nya leksaker. Dagen därpå när jag med stor förväntan serverade henne en låda med rykande färska prylar, var det dock totalstopp

. Hon gallskrek direkt hon såg sängen och samma sak dagen därpå. Jag orkade inte ta tag i saken

utan tog time out i ca två veckor.
Igår morse kände jag dock för att pröva igen och frågade om hon ville leka med lådan med nya saker i sängen. "Ti ti" (=ja ja) blev svaret och så rusade hon iväg dit. Hon lekte 35 min. och då avbröt JAG henne
Jag upplever det dock som väldigt svårt att hitta saker som är intressanta för henne

. Inga pedagogiska saker såsom klossar som ska in i rätt hål på en låda etc bryr hon sig i. Det ska vara motorcyklar, snöskotrar och sånt

Och jag är fortfarande övertygad om att min dotter är ett "svårt" fall just då det gäller ensamlek

.
Här sammanfattar jag dock de råd jag fick som jag upplevde att gjorde skillnad när ensamleken skulle införas:

När du tar fram leksakerna, se ut som om detta är det absolut HÄFTIGASTE som exsisterar och vilken FÖRMÅN att få leka med dessa saker .

Musik. Jag använder en mp3-cd full med barnvisor. Hon får själv trycka på play-knappen.

Hemliga påsen. Jag använde först en tygpåse, men den fick hon aldrig upp själv. Bytte till en halvt genomskinlig necessär med dragkjed. Innehållet byts varje dag. Har en låda med en massa grejor att välja mellan.

Ätbar muta med i lådan.
Lycka till!