Omöjligt med ensamlek?!

Samtalsforum med barnen i fokus
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Slutrapport, sent omsider :D :oops:

Vi har numera en stabil ensamlek på ca 30 minuter. Där tog det tvärstopp men jag är nöjd så. Jag hinner klä på mig, fixa till mig själv lite, kolla mailen och göra frukost under tiden.
Så mycket längre tid för ensamlek skulle vi inte ha heller om vi ska hinna med både hushållssysslor och utevistelse innan lunch, så det fungerar riktigt bra så här.

Tack för alla goda råd! :D :heart:

Anna
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Lua

Inlägg av Lua »

Härlig läsning, här med :wink: :!:

Kram Lua. :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D Vad bra, kanske kan du utöka längre fram om du vill/har behov, annars är ju 30 minuter en ganska lagom stund att sitta för sig själv. :D

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
conny

Inlägg av conny »

Hej Antonias mamma! :D
Har läst igenom din tråd om ensamleken! Vad bra att det finns andra som var i samma situation som jag är nu. Med lille Victor och ensamleken är det precis samma "problem" som med din lilla Antonia. I början, när Victor var ungefär 4 månader lekte han ensam i sängen upp till en halv timme eller till och med tre kvart, men så småningom har ensamleken blivit allt kortare. Just nu är vi i den situation att han riktigt vägrar att ensamleka. Jag hinner knappt lämna rummet då börjar gnället.
Kan du berätta för mig vad som du tycktes - bland alla goda råd - var det som gjorde att ensamleken fungerar så pass bra nu med Antonia :?:

Tack för svaret i förväg! :D
Conny
Mamma till lille Victor, född 2006-07-19
och lilla Franziska, född 2009-06-12
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Hej Conny!

Jag ska börja med att berätta att vi på sistone haft total time out med ensamleken, eftersom den återigen blev allt kortare. Till slut öppnade hon inte ens lådan sin och då åkte jag iväg för att handla nya leksaker. Dagen därpå när jag med stor förväntan serverade henne en låda med rykande färska prylar, var det dock totalstopp :x . Hon gallskrek direkt hon såg sängen och samma sak dagen därpå. Jag orkade inte ta tag i saken :oops: utan tog time out i ca två veckor.

Igår morse kände jag dock för att pröva igen och frågade om hon ville leka med lådan med nya saker i sängen. "Ti ti" (=ja ja) blev svaret och så rusade hon iväg dit. Hon lekte 35 min. och då avbröt JAG henne :shock: :D :!:

Jag upplever det dock som väldigt svårt att hitta saker som är intressanta för henne :? . Inga pedagogiska saker såsom klossar som ska in i rätt hål på en låda etc bryr hon sig i. Det ska vara motorcyklar, snöskotrar och sånt :lol: Och jag är fortfarande övertygad om att min dotter är ett "svårt" fall just då det gäller ensamlek :roll: .

Här sammanfattar jag dock de råd jag fick som jag upplevde att gjorde skillnad när ensamleken skulle införas:

:arrow: När du tar fram leksakerna, se ut som om detta är det absolut HÄFTIGASTE som exsisterar och vilken FÖRMÅN att få leka med dessa saker .

:arrow: Musik. Jag använder en mp3-cd full med barnvisor. Hon får själv trycka på play-knappen.

:arrow: Hemliga påsen. Jag använde först en tygpåse, men den fick hon aldrig upp själv. Bytte till en halvt genomskinlig necessär med dragkjed. Innehållet byts varje dag. Har en låda med en massa grejor att välja mellan.

:arrow: Ätbar muta med i lådan.

Lycka till!
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
conny

Inlägg av conny »

Hej Antonias mamma och tack för det snabba svaret! :D
Imorgon ska jag försöka på nytt! :D Musik och en ätbar muta har vi inte haft än så länge. Att ha radion på (det var det jag gjorde) är kanske inte lika bra som riktiga barnvisor eller klassisk musik. Den hemliga påsen kunde man säkert också göra lite mer intressant ... :)
Så jag känner mig i alla fall motiverad att sätta hjärnan i gång (för att imorgon bitti kunna presentera de häftigaste sakerna som finns i hela världen) :!: :D
Än en gång tack för alla goda råd!

Conny
Mamma till lille Victor, född 2006-07-19
och lilla Franziska, född 2009-06-12
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"