Standardmodellen för en månads bebis

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Princesita skrev:
Ska kanske tillägga att jag använder amningsnapp.
Hmm. Jag hade en jävulsk trasslig amningsstart. Och testade amningsnapp. Då fick jag ungefär samma resultat som du. Edde sög och sög och sög. När han hade sugit i två (!) timmar så somnade han för att vakna igen med gråt efter en timme. (Utan napp åt han var fjärde).

Jag vet att vissa har haft samma problem med amningsnappen.
Jag gick till amningsmottagningen på sjukhuset två gånger för att vi skulle få ordning på det hela. Sen dess sitter amningen som en smäck.

Är det onda bröst eller svårt att suga utan?
Princesita

Inlägg av Princesita »

Ojdå, tänk om det är så... Fast i och för sig körde jag de första två veckorna utan amningsnapp och då åt han ju också mycket...
Det var pga onda bröst jag började. Jag ville nästan lägga av med amningen, bara grät och grät. Jag hade så ont, fick jack en gång och blödde. BVC sa att han tog ett bra grepp och det gör han - med hela vårtan in i munnen osv. Jag har försökt vrida och vända men det finns inget annat sätt känns det som. Han suger så hårt och "sliter" till ibland och jag har alltid haft känsliga bröst... Jag har provat utan och det blir direkt ömt. Jag

Igår såg kvällen ut såhär:
14:45-19.00 Vaken (Åt ryckigt, gnällig, tittade runt, ej trött alls)
19.00-20.40 sova (Somnade hos mig, sen ner i babyskyddet)
20:40-23.30 Vaken (Åt konstant)
23.30-03.30 Nattvila i sin säng, sen nattmål i min famn sittandes
03.30-04.00 Vaken (här försökte jag få honom att somna om i sin säng, jag ammade-han somnade-när jag flyttade över vaknade han. Han slumrade till ibland men vaknade och låg och "pratade" och tittade. Tillslut gav jag upp... Ammade kort och vi somnade i vår säng.)
04.00-07.40 Nattvila. Ammade kort och somnade om.
07.40-10.40 Nattvila. Vi sov länge var nog rejält trötta båda två.

Hur ska jag göra inatt ang sänbytet? Han är så lättväckt den lille filuren...
Isac 13/2 mammas prins!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Princesita skrev:Ojdå, tänk om det är så... Fast i och för sig körde jag de första två veckorna utan amningsnapp och då åt han ju också mycket...
Det var pga onda bröst jag började. Jag ville nästan lägga av med amningen, bara grät och grät. Jag hade så ont, fick jack en gång och blödde. BVC sa att han tog ett bra grepp och det gör han - med hela vårtan in i munnen osv. Jag har försökt vrida och vända men det finns inget annat sätt känns det som. Han suger så hårt och "sliter" till ibland och jag har alltid haft känsliga bröst... Jag har provat utan och det blir direkt ömt. Jag

Hur ska jag göra inatt ang sänbytet? Han är så lättväckt den lille filuren...
Hmm, ju större han blir destå enklare blir det. Testa utan napp, det BLIR ömt, men det ger sig rätt fort, det är värre med såren, men de tror jag inte kommer tillbaka nu när han är större och kan gapa mer. Jag tror nog bestämt att det är nappen som stökar, så länge och så ofta ska han inte behöva äta. Funkar det med napp i mellanåt?

Men nu får du ta ledningen. Natta honom i vagn så att du kan vagna honom när han ska somna om.
Princesita

Inlägg av Princesita »

Jag provade utan nappen.. Och han verkar ha glömt hur man äter utan den.. Han bökar, släpper den, börjar gråta... Typiskt!
Jag fick honom att sova hela natten i sin egen säng, jättebra!
BVC sa igår när jag var där att förmodligen hinner inte brösten fyllas upp när han äter så ofta. Då blir han aldrig riktigt mättad, vill ha mer, en ond cirkel. Hon sa att om det inte blir bättre kan jag börja med att ge tillskott på kvällen, så står han sig längre och mjölk hinner produceras...
Isac 13/2 mammas prins!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ja, det är ingen dum idé av BVC, det är därför standradmodellen är bra, man undviker snutteriet. Problemet ni har nu är att han aldrig blir riktigt mätt och aldrig riktigt hungrig. Han snuttar. Det är det SM vill komma ifrån. Tar han vanlig napp? Det kan ju vara bra emellanåt.
Du kan också ge ett helt flaskmål en gång, på dagen, så att du VET att han är mätt, och sen börja vagna. Har han ätit ordentligt så kan du ju med lugn och ro vagna honom över 45 minuters-skarven. Men ta det varligt med flaskan, ju mindre barn destå större är risken för att de inte vill äta bröst alls sen. Men enstaka mål spelar ingen som helst roll, och kan vara bra för att komma på banan igen, sas.

Han lär sig fort att sova i egen säng, bara ni står på er!

Angående amningsnapp: Det finns många tips om hur man tränar utan. Låt honom börja med nappen och ta sedan bort den, tex, eller klipp av toppen och ta bort lite mer för varje dag.
Då vänjer sig brösten fint också.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"