Igår började vi att kura, och så här gick det...
Hej Du, solblomman!
Det är så roligt att läsa din story, och jag är så glad att det fungerar så bra. Vore kul att prata med din sambo om detta som var så anti kuren från början.
Hoppas ni får sova så skönt nu här framöver. Det är så härligt att vakna till mysigt pladder innifrån barnrummet.
Kram till er alla tre!!!/Joy
Det är så roligt att läsa din story, och jag är så glad att det fungerar så bra. Vore kul att prata med din sambo om detta som var så anti kuren från början.
Hoppas ni får sova så skönt nu här framöver. Det är så härligt att vakna till mysigt pladder innifrån barnrummet.
Kram till er alla tre!!!/Joy
-
Katarina Palmér
Heja!
Hej Solblomman!
Härligt att det går så bra! Jag läser att natt 3 blev en hel natt och att ni är överlyckliga! Vill bara peppa lite ytterligare, för när jag kurade så sov min Markus också hela natt 3 och jag var så lycklig. Men natt 4 blev tyvärr inte lika bra och det var jag inte beredd på. Blev därför djupt nedslagen. Därför vill jag peppa dig att tänka att SHN är en process och det kan därför bli små steg bakåt medan det går framåt över tiden. Så ha kvar rejäl attityd ifall det skulle gå bakåt i natt eller någon annan natt.
Varmt lycka till!
Härligt att det går så bra! Jag läser att natt 3 blev en hel natt och att ni är överlyckliga! Vill bara peppa lite ytterligare, för när jag kurade så sov min Markus också hela natt 3 och jag var så lycklig. Men natt 4 blev tyvärr inte lika bra och det var jag inte beredd på. Blev därför djupt nedslagen. Därför vill jag peppa dig att tänka att SHN är en process och det kan därför bli små steg bakåt medan det går framåt över tiden. Så ha kvar rejäl attityd ifall det skulle gå bakåt i natt eller någon annan natt.
Varmt lycka till!
/Katarina med Maria augusti -04 & Markus april -06
-
solblomman
Ja så var det då dax för första natten på uppföljningsveckan o TACK Katarina för dina uppmuntrande ord för de behövs verkligen ikväll....Det är första kvällen som pappa lägger honom och Alvin har hållt igång i 30 minuter nu och pappa ja han påminner o bekräftar om vartannat hör jag. Kan det vara så att vår lille filur testar sin kära pappa, jag menar om han ställer frågor som pappa menar du också att jag ska sova nu, gäller samma sak som när mamma lägger mej
Sen utnyttjade jag marginalkvarten vid den korta 20minuters luren idag som ska vara 16.00-16.20 men han var sååå trött så jag la honom lite tidigare(15.50) kanske gör det också att det blir struligt ikväll
Läste lite i SHN-boken och där står det ju faktiskt klart o tydligt att man inte ska använda sig av marginalkvarten vid de korta lurerna under uppföljningsveckan.... [-X
Ja...jag hoppas iaf att Alvin somnar snart så inte hans pappa tror att det bara är jag som kan lägga honom, för det är ju inte meningen
Återkommer imorgon så får ni veta hur det gick
Kram Åsa
Sen utnyttjade jag marginalkvarten vid den korta 20minuters luren idag som ska vara 16.00-16.20 men han var sååå trött så jag la honom lite tidigare(15.50) kanske gör det också att det blir struligt ikväll
Läste lite i SHN-boken och där står det ju faktiskt klart o tydligt att man inte ska använda sig av marginalkvarten vid de korta lurerna under uppföljningsveckan.... [-X
Ja...jag hoppas iaf att Alvin somnar snart så inte hans pappa tror att det bara är jag som kan lägga honom, för det är ju inte meningen
Kram Åsa
solblomman, mamma till Alvin född okt-06 (kurad mars-07) och Ella född juli-09
-
solblomman
Hej Elle!!
Ja igår kväll var det ju som sagt pappas tur att lägga Alvin. Han somnade efter 40 minuters evigt frågande(det är iaf min toeri), vad tror du
Pappan ramsade o bekräftade med några minuters mellanrum...var det kanske för mycket ramsande? Kan det vara så också
Eller var det bara så att vår lille son undrade om samma sak gäller fast pappa lägger mej
Sen sov han gott till kl.22.02 då han vaknade till och lät lite småirriterad så pappa påminde*4 o bekräftade*4, sen somnade han gott igen till kl.06.35 imorse då jag hörde honom ligga o småprata för sig själv . Men jag brydde mej inte om det utan vi somnade gott båda två tills min klocka ringde. Då gick jag in o go´morron skrattade o han var sååå glad
Jag o min sambo har läst mycket i SHN-boken och det är några saker som vi uppfattar lite olika...vad gäller egentligen? Det står att
bekräftelseramsan är det sista som ska följa med barnet in i sömnen, men längre bak i boken(s.106-107) svarar AW Williams mamma att "När han jollrar och är glad på kvällen så stör inte. Det viktigaste är inte att han sover varje minut han "ska". Det viktigaste är att han har förutsättningarna. Så ge honom dem, med skrattet sist och alla ritualer som vanligt, innan du tar honom till sängen och lägger tillrätta och ramsar dig ut och utanför. Somnar han efter att ha varit glad behövs ingen bekräftelseramsa. Då vaknar han också glad" Vad gäller egentligen
Men nu när vi lägger vår son(är inne på andra kvällen på uppföljningsveckan)
så ramsar vi 4 verser varav den 3:e blir bekräftelseramsa. Och om han smågnäller efter det då...ska vi ge påminnelse och bekräftelse igen eller
Skulle verkligen bli glad om du kunde hjälpa oss med detta eftersom vi uppfattar olika!!
Ikväll så ramsade pappa ut på 4 verser varav den sista versen blev bekräftelsen....Alvin pratade en stund där inne från sin säng men efter 10 minuter så sov han gott
Hoppas du förstår mitt svammel//Kram Åsa
Ja igår kväll var det ju som sagt pappas tur att lägga Alvin. Han somnade efter 40 minuters evigt frågande(det är iaf min toeri), vad tror du
Sen sov han gott till kl.22.02 då han vaknade till och lät lite småirriterad så pappa påminde*4 o bekräftade*4, sen somnade han gott igen till kl.06.35 imorse då jag hörde honom ligga o småprata för sig själv . Men jag brydde mej inte om det utan vi somnade gott båda två tills min klocka ringde. Då gick jag in o go´morron skrattade o han var sååå glad
Jag o min sambo har läst mycket i SHN-boken och det är några saker som vi uppfattar lite olika...vad gäller egentligen? Det står att
bekräftelseramsan är det sista som ska följa med barnet in i sömnen, men längre bak i boken(s.106-107) svarar AW Williams mamma att "När han jollrar och är glad på kvällen så stör inte. Det viktigaste är inte att han sover varje minut han "ska". Det viktigaste är att han har förutsättningarna. Så ge honom dem, med skrattet sist och alla ritualer som vanligt, innan du tar honom till sängen och lägger tillrätta och ramsar dig ut och utanför. Somnar han efter att ha varit glad behövs ingen bekräftelseramsa. Då vaknar han också glad" Vad gäller egentligen
Men nu när vi lägger vår son(är inne på andra kvällen på uppföljningsveckan)
så ramsar vi 4 verser varav den 3:e blir bekräftelseramsa. Och om han smågnäller efter det då...ska vi ge påminnelse och bekräftelse igen eller
Skulle verkligen bli glad om du kunde hjälpa oss med detta eftersom vi uppfattar olika!!
Ikväll så ramsade pappa ut på 4 verser varav den sista versen blev bekräftelsen....Alvin pratade en stund där inne från sin säng men efter 10 minuter så sov han gott
Hoppas du förstår mitt svammel//Kram Åsa
Hej Åsa!
Jag tycker pappan klarade av läggningen kanon! Visst kanske han kollade pappa lite extra men pappa hade ju stenkoll på svaren!
Ni gör helt rätt med bekräftelsen, dvs att ni bakar in den sista versen i godnattramsan. Om han sedan ligger och småpratar/gnäller/bökar, ja det är inga problem, det är nog hans sätt att komma till ro. Det är först om han jobbar upp sig som ni behöver påminna och bekräfta.
Ni jobbar på kanonbra! Sov så gott hela familjen
/Elle
Jag tycker pappan klarade av läggningen kanon! Visst kanske han kollade pappa lite extra men pappa hade ju stenkoll på svaren!
Ni gör helt rätt med bekräftelsen, dvs att ni bakar in den sista versen i godnattramsan. Om han sedan ligger och småpratar/gnäller/bökar, ja det är inga problem, det är nog hans sätt att komma till ro. Det är först om han jobbar upp sig som ni behöver påminna och bekräfta.
Ni jobbar på kanonbra! Sov så gott hela familjen
/Elle
-
solblomman
Hej Elle och ni andra på forumet....
TACK för dina värmande ord...skönt att höra att vi gör helt rätt
Ja pappa var väldigt lättad igår kväll när det gick så bra och det var jag mé. Vår lille prins sov ända fram till 04.05 då han behövde en liten påminnelse för att komma till ro igen, men sen sov han tills klockan ringde
Vårt schema som vi bestämt är:
19.00-07.00 sova natt
07.30 mat (ammar)
09.00-09.45 sova inne i sängen
10.45 äta (ammar samt potatispuré o katrinplommonpuré)
12.00-14.00 sova ute i vagnen
14.15 äta (ammar)
16.00-16.20 sova inne i sängen
17.00 mat (babysemp2-ersättning o gröt)
18.15 tvätt, blöjbyte o pyjamas på
18.30 nattslurk (ammar)
18.55 skratt till go´natt
Det som känns svårt när det gäller schemat just nu är att han har sååå svårt att hålla sig ända fram till 10.45 med mat så jag har fått lov o amma vid 10.30 o sen gett potatis o katrinplommonpuré vid 10.45
Vet inte annars hur det ska gå till eftersom han är så hungrig
Vad tror du
Kram Åsa
Ja pappa var väldigt lättad igår kväll när det gick så bra och det var jag mé. Vår lille prins sov ända fram till 04.05 då han behövde en liten påminnelse för att komma till ro igen, men sen sov han tills klockan ringde
Vårt schema som vi bestämt är:
19.00-07.00 sova natt
07.30 mat (ammar)
09.00-09.45 sova inne i sängen
10.45 äta (ammar samt potatispuré o katrinplommonpuré)
12.00-14.00 sova ute i vagnen
14.15 äta (ammar)
16.00-16.20 sova inne i sängen
17.00 mat (babysemp2-ersättning o gröt)
18.15 tvätt, blöjbyte o pyjamas på
18.30 nattslurk (ammar)
18.55 skratt till go´natt
Det som känns svårt när det gäller schemat just nu är att han har sååå svårt att hålla sig ända fram till 10.45 med mat så jag har fått lov o amma vid 10.30 o sen gett potatis o katrinplommonpuré vid 10.45
Vet inte annars hur det ska gå till eftersom han är så hungrig
Vad tror du
Kram Åsa
Jag har ungefär samma tider som du på förmiddagen och min kille han är också jätte hungrig. han ska äta 10.30 men för det mesta ammar jag redan 10.15 och ger pure´n vid 10.30, men jag ser inga problem med det. Om han är nöjd med det och äter bra så är det bara att köra på! Det är ju också över 3 timmar (3h och 45 min, om jag räknat rätt)
Så länge han är är mätt och nöjd så är väl allt bra!?
Och vad duktig pappa var
Tänk snart kan du börja smyga ut på ävetyr om kvällarna och lämna pojkarna hemma!
Så länge han är är mätt och nöjd så är väl allt bra!?
Och vad duktig pappa var
Tänk snart kan du börja smyga ut på ävetyr om kvällarna och lämna pojkarna hemma!
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
-
solblomman
Är det nu allt ska sätta sig....
Hej på er!!
I natt var det en strulig natt
Han somnade gott efter bara 5 minuter när pappa lade honom (mamma var på bio
). Han sov gott ända fram till kl.01.05 och då började han smågnälla så pappa avvaktade först men sen ramsade han, men vår lille prins lyssnade inte alls till det så efter några ramsanden gick pappa upp och lade till rätta samt gjorde en kort buff och ramsade sig ut. Han somnade om men bara för en kort stund...Klockan 01.40 vaknade han igen o var inte nöjd alls så vi ramsade och inte förräns runt 02.40 somnade han om. Skööönt tänkte jag...Klockan 05.00 var det dags igen för nästa vakenstund som höll i sig en halvtimme. Sen sov han tills klockan ringde o väckte oss vid 07.00. Vad hände tro
Är det så här det kan bli nu när uppföljningsveckan är över o allt ska sätta sig
Till saken hör att vår son vanligtvis brukar få ersättning samt gröt kl.17.00 och sen ammar jag honomn (den sk. nattslurken vid 18.30) men igår var jag på bio med några vänner och då fick pappa ge honom ersättning vid 18.30 istället o jag ammade kl.17.00...alltså ombytta roller. Kan det ha någon betydelse tror ni
Blev han inte lika mätt
Hoppas att någon av er har någon tanke kring detta//kram solblomman
I natt var det en strulig natt
Till saken hör att vår son vanligtvis brukar få ersättning samt gröt kl.17.00 och sen ammar jag honomn (den sk. nattslurken vid 18.30) men igår var jag på bio med några vänner och då fick pappa ge honom ersättning vid 18.30 istället o jag ammade kl.17.00...alltså ombytta roller. Kan det ha någon betydelse tror ni
Hoppas att någon av er har någon tanke kring detta//kram solblomman
Hej Solblomman!
Ja, ibland har våra juveler någon natt som strular och varför det är så är svårt att alltid veta. Se till dig själv, du kan ju också ha nätter när du vaknar och har svårt att somna om. SÅ jag tycker du ska släppa alla orosvargar och se det för vad det var, ett natt med några uppvak och sedan lägga det bakom er. OM, det händer någon mer gång(ja, det kommer det göra) så bemöt det med ett lugn, ge en pangramsa, vid behov gå in, lägg tillrätta ordentligt och solfjädra tills han blir sömntung och ut med ramsa.
Sov så gott hela familjen
/Elle
Ja, ibland har våra juveler någon natt som strular och varför det är så är svårt att alltid veta. Se till dig själv, du kan ju också ha nätter när du vaknar och har svårt att somna om. SÅ jag tycker du ska släppa alla orosvargar och se det för vad det var, ett natt med några uppvak och sedan lägga det bakom er. OM, det händer någon mer gång(ja, det kommer det göra) så bemöt det med ett lugn, ge en pangramsa, vid behov gå in, lägg tillrätta ordentligt och solfjädra tills han blir sömntung och ut med ramsa.
Sov så gott hela familjen
/Elle
sömn
Vi hade två nätter efter varann som strulade och jag och min man var helt oförstående, vad händer här? Det tog oss två dagar att förstå att det var gaddar på G, och tredje natten gav vi en alvedon supp och gossen sov som en ängel natten igen. Jag menar inte att det nu nödvändigtvis måste vara en tand för er med(här kom två st med två dagar mellanrum), men det finns ju massa yttre faktorer som kan spela in i bland..gasig mage, tänder, drömmar...hihi eller det är ju inre faktorer..
Man får ha lite is i magen och stressa inte upp dig, det kan bli så här ibland!
Sov gott inatt!
Man får ha lite is i magen och stressa inte upp dig, det kan bli så här ibland!
Sov gott inatt!
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
-
solblomman
Hej duggan & Elle!!
Ja ni hade nog rätt båda två...för i natt sov vår lille prins som just en prins...Vaknade bara till vid 22-tiden o vid 06-tiden men fixade det helt själv o somnade nöjt om
Känns faktiskt jätteskönt. Visst håller han på att få tänder nu så det skulle kunna vara det också...han dreglar som bara den på dagarna.
I slutet av april ska vi åka upp till Norrland till farmor o farfar...en bilresa som tar ca: 6 timmar. Jag undrar hur det kommer att bli för vår son med sovtider då. Han ÄLSKAR nämligen att SOVA i bilen
Vi hade tänkt åka kl:12.00 när han ska sova sitt långa pass och åka till 14.00 när det är dax att vakna för honom (11.45-14.15 går väl oxå bra om vi använder oss av marginalkvartarna eller?). Sen får vi stanna så att jag kan amma honom o han får sträcka lite på sig. Efter det är det tänkt att han ska vara vaken till 16.00 då han ska sova igen till 16.45 men hur blir det då ifall han somnar innan det, blir schemat helt fel då? Jag vill inte att det ska strula allt för mycket när vi kommer till farmor o farfar, som redan är skeptiska till SHN-kuren
.
Sen hoppas vi vara framme innan han ska sova natt vid 19.00.
Hur ska vi bäst göra tror ni
Tack för ert stöd, det värmer
//kram
Ja ni hade nog rätt båda två...för i natt sov vår lille prins som just en prins...Vaknade bara till vid 22-tiden o vid 06-tiden men fixade det helt själv o somnade nöjt om
I slutet av april ska vi åka upp till Norrland till farmor o farfar...en bilresa som tar ca: 6 timmar. Jag undrar hur det kommer att bli för vår son med sovtider då. Han ÄLSKAR nämligen att SOVA i bilen
Sen hoppas vi vara framme innan han ska sova natt vid 19.00.
Hur ska vi bäst göra tror ni
Tack för ert stöd, det värmer