Buffa i magläge eller i sidoläge-funderingar inför kurstart!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

lenita skrev:han lyssnar så där till ramsan och det känns som att jag fastnat i buffningsträsket :cry:

Han äter ännu en gång per natt och eftersom han nu är sjuk och allmänt äter dåligt så har jag inte hjärta att inte ge honom mat.
:D Inte bryta samman :shock: :lol: Du har fått goda råd (tack, alla) och det jag vill göra är bara precis att ingjuta lite Attityd.

Du säger det själv: du fastnade i buffningsträsket, och under tredje natten släppte du in ett koppel orosvargar i stället för att backa, lugnt och fint i förtroende för både dig själv och lilla barnet. Redan under andra natten ska ramsan ta över. Nu fortsatte du trafikera, förvirrade barnet och började överösa honom med frågor själv, sökte hans bekräftelse och vädjade till hans goda vilja att hjälpa dig i din osäkerhet :shock:

Och det orkar inget litet barn med.

Springer du in desarmerar du ramsan. Då lyssnar han snart inte alls till den utan skriker dig till sig.

Och så började du ge honom mat igen på natten - men om du själv är sjuk, blir du bättre då av att äta på natten :?: Behöver du inte då först och främst sova :?: Man sover sig frisk. Kroppen vill och behöver det. Du måste inse att dina orosvargar stör - och vad värre är, bekräftar för honom att något - mycket - verkligen är både farligt och fel!

Och det är det han värjer sig mot. Det skulle du också göra. Ingen människa orkar oroa sig för vargen varenda natt.

Så att "inte ha hjärta" är något du måste granska noga, noga. I vems intresse arbetar du :?: :oops:

Det är en konst att lära sig låta små barn vara i fred :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
F'lippas mamma

Inlägg av F'lippas mamma »

:P Anna säger det så bra och så självklart som alltid! Bättre attitydstöd går inte att få. :heart:
Jenny, mamma till Filippa 7/11-05 :heart: , SHN-kurad i Gastsjön i augusti 2006, Gustaf 5/2-08 :heart: . Trogen AW & BB-angängare!
lenita

Inlägg av lenita »

F'lippas mamma skrev:Hej! :D Hm, svårt det där med att veta om du ska vänta med kurande tills efter 30-årsfesten eller inte och i såna fall hur du gör fram till dess. Jag tror nog att det är lite för tidigt att tro att allt ska sitta perfekt tills ni ska ha gäster igen om ni kör nästa helg. Efter en vecka är det säkert inte så mycket uppvak men risken finns ju och som sagt, vi vet ju att det inte är bra för attityden med besök! Antingen be dem sova någon annanstans vilket väl kanske känns svårt. Jag förstår hur du känner att folk tycker man är konstig :shock: men egentligen ska man ju verkligen bara strunta i det! Lättare sagt än gjort dock så kanske är det lika bra att vänta tills efter det om ni nu känner att ni orkar och inte förgås av sömnbrist förstås?! Ojoj, veligt det här! :? Ni måste helt enkelt känna efter och bestämma själva vad som känns bäst.

Nu var hon iofs äldre än din kille men vad jag vill säga är att jag inte tror det spelar så stor roll vad du gör innan du kurar igen. Det går att fixa sen när ni gör det med rätt attityd! :)
Du har nog rätt, jag får invänta lugnet efter att alla gäster har rest hem:) Det finns ingen alternativ sovplats för dem, och ärligt talat skulle de nog ta illa upp :?

Är nu hos föräldrarna uppe i norr och Valter strular mycket! Jag tar till alla medel för att han ska somna :oops: förutom att ge honom tutten tillbaka, där går gränsen :) Han har de tre senaste mornarna vaknat mkt tidigt 04.30 och 05.00. Har inte fått honom att somna om och har då tagit upp honom för att inte storasyster ska vakna... Det känns som att det har blivit en ond cirkel. Kan inte hålla honom vaken till 19.00 utan han somnar mellan 18.00 och 18.30...och så dessa tidiga mornar. Dessutom vaknar han två-tre ggr per natt varav han äter en gång. Vill inget annat än att få slut på denna soppa, för allas skull :heart:

Buffar som en tok, vilket funkade hur fint som helst i början, men nu har han börjat streta emot vid buffning...Jag har skippat ramsan, får återinföra den vid kurstarten, vill inte att den ska förstöras genom att jag inte agerar konsekvent och plockar upp honom fast jag ramsat :? Tänker jag rätt :?:

Och som grädde på moset så tjorvar han med maten, äter ojämt och på olika tider....

Vet dock att det är resultatet av mitt handlande...längtar bara tills jag får ställa allt till rätta igen :D
Mamma till Elina 040919, kurad vid 22 mån och Valter 061024, standardmodellen från 3 mån,kurad vid 5,5 mån!
http://www.familjeliv.se/hem/lento/presentation.php
lenita

Inlägg av lenita »

TACK ANNA :heart:

Detta hade jag behövt tidigare :D Ska läsa det du skriver om och om igen....och så klart läsa på ännu mer i SHN-boken inför ny kursstart!

Vill inget annat än få ordning på allt nu, och det är det minsta jag kan göra för lilleman :D Det skulle inte skada att ha dig boende hos oss ett tag :lol: Vad gjorde vi utan dig :heart:

Lenita
Mamma till Elina 040919, kurad vid 22 mån och Valter 061024, standardmodellen från 3 mån,kurad vid 5,5 mån!
lenita

Inlägg av lenita »

Då har det gått ett tag nu och jag laddar för fullt med planerad omkurningsstart på långfredag!

Schemat som jag kommit fram till ser ut så här, Valter har nu hunnit passera fem mån-strecket :D

06.00-08.00 Godmorgon, äta, byta .....
08.00-09.30 Sova 1,5 h
09.30-11.30 Vaken
11.30-13.30 Sova 2 h
13.30-16.00 Vaken
16.00-16.45 Sova 45 min
16.45-19.00 Vaken, kvällsritualer....
19.00-06.00 Sova 11 h

Total sömnmängd 15 h och 15 min :!: :D Någon som ser nått knasigt som jag själv inte ser?

Mattiderna som följer ur detta schema blir mec 3,5 h mellanrum
06.15, 09.45, 13.30, 17.00 och 18.45... är det vettigt?

Ska flytta in gossen till storasysters sovrum...ser så fram emot att få tillbaka VÅRT eget sovrum :D

Bäst att fortsätta läsa nu då :D
Lenita
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Lenita :lol: Vilka ljuvliga ord ovan :oops:

:heart:
Senast redigerad av annawahlgren den ons 04 apr 2007, 14:43, redigerad totalt 2 gång.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

F'lippas mamma skrev: Nog blev det mycket frågor första kvällen och natten - va, vad är nu det här? Stark, bestämd tjej sa alla! Men snart började hon förstå vad som gällde och sov i princip hela natten natt 4 och därefter! Nu var hon iofs äldre än din kille men vad jag vill säga är att jag inte tror det spelar så stor roll vad du gör innan du kurar igen. Det går att fixa sen när ni gör det med rätt attityd! :)
:D Tack, Filippas mamma :lol: Underbar läsning för ett lyckligt Filippa-fan :heart:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

lenita:Lycka till nu med kurningen och rapportera och berätta hur det går.
Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
lenita

Inlägg av lenita »

Rapport kommer, det vill jag lova :D

:arrow: Är det någon som kan ge en beskrivning hur man viker ett draglakan? Finns det någon illustration?

Har Valter sovandes på mage sedan första kurstarten och han sover verkligen mkt bättre på mage än på sida, men det blir ju lite sölande. Detta har medfört att jag har flyttat runt honom i sängen för att han ska få ett torrt underlag. Draglakan låter vettigare, men hur viker jag?

Lenita
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Antingen viker du ett lakan 3 gånger som man gjorde "förr" eller så gör du som jag och bara viker det på hälften då Tor for runt så mycket att jag behövde större yta. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lenita

Inlägg av lenita »

TorsMamma skrev:Antingen viker du ett lakan 3 gånger som man gjorde "förr" eller så gör du som jag och bara viker det på hälften då Tor for runt så mycket att jag behövde större yta. :wink:
Kankse är jag dum :shock: men hur gjorde man "förr" :?: Ska jag vika som ett dragspel högst upp vid huvudänden? Måste vara så ni menar :? Eller :?:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Å, jag älskar sådana här underbara frågor där jag kan SVARA riktigt SJÄLVKLART (hört det förr :?: ) och känna mig som tvättäkta EXPERTIS :lol: :lol: :lol:

:arrow: Draglakan. Trevikt draglakan. :-({|=

1. Man tager ett lakan. Antingen ett riktigt, normalstort lakan, ett som är avsett för normalstor säng.

2. Eller också tar man ett barnlakan, som man möjligen köpt färdigt som barnlakan eller gjort själv av ett sönderklippt vuxenlakan.

3. Eller också tager man en linneduk av gamla ärvda modellen, en bordsduk alltså, modell mindre, tvättad tusen gånger, manglad och slät och fin.

4. Eller också tager man ett örngott, modell megastort, av äldre modell det också. Krusade örngottsband behövs dock ej O:)

:arrow: Den här historien som man nu har i sin hand (sina händer) glor man på och undrar om den är bredare än själva spjälsängens kortsida (huvudänden). Det bör den vara. Är det inte det, förkastar man den och ser över de övriga alternativen bland 1, 2, 3 och 4.

:arrow: När man konstaterat att historien man har i sina händer faktiskt är en liten bra bit längre till sin natur än spjälsängens kortsida, begår man själva Vikandet. Man kniper då fast historien under hakan medan man viker den på långsen i tre delar, eller också lägger man den på bordet och viker den i tre delar, på långsen.

:arrow: Obegripligt :?: Inte då :!: Man tänker sig ett amerikanskt brevpapper. Det viker man i två gånger, tredelat, för att det ska få plats i ett långsmalt kuvert. (Ett gammalt trist svenskt brevpapper viker man tvärs över en gång och sedan på sidan en gång till, så att det blir nästan fyrkantigt, varpå man stoppar det i ett svenskt kuvert som är nästan fyrkantigt. Så ska det alltså inte vara. Got the message :?: :lol: )

:arrow: När man nu har detta långsmala lakan (eller vad det nu är) som är vikt två gånger på långsen så att det blir tredelat, lagom smalt, lika långt som man kollade in från början, placerar man det vid huvudänden på sängen och si :!: då har det sina ändar längre än madrassen och man kan stoppa ner dessa ändar runt madrassen, hårt och fint och slätt.

:arrow: Voilà! Ett draglakan. Som ligger still och omstoppat och tredubbelt.
Ska det sedan saglas, småkräkas eller snoras eller whatever - så byter man lätt fram en ny, ren sida :idea:

:lol:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tack AnnaW :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lenita

Inlägg av lenita »

[-o< [-o< [-o< :D

TACK ANNA!

Precis vad jag ville ha, en utförlig beskrivning på hur jag skall göra :D Det här fixar jag gallant!

Återkommer snart med fler frågor ang själva kuren.....

Lenita
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"