Hur går denna kur egentligen?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Så iväg med era alla vargar så Mamman hittar sin attityd igen :!: Du kan lägga henne i spjälsängen på dagslurarna och hon sover gott. Så, nu vet du det. :wink:

Det blir ju aldrig lika mörkt när man mörklägger på dagen som när man gör det på kvällen eftersom det är ljusare på dagen. Så är det bara. Mörklägg du, hon känner ändå skillnaden på dag och nattlur eftersom hon inte har pyjamas på sig på dagsluren.

Sover hon nu ända till sju så är det ju bara 30 min sömn som saknas innan de tolv timmarna sitter som en smäck :!: Så kämpa på, snart, snart, snart kommer hon sova till 7.30.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Trisskatten

Inlägg av Trisskatten »

Jo, dagslurarna fungerar rätt så bra nu. Attityden är på plats. 8) Jag tror att det lilla krånglet som är kvar har att göra med att Elina så ofta får sova i vagnen på dagarna eftersom vi är hemifrån i olika aktiviteter. Klart att det inte blir någon säker rutin på en gång då... Det blir nog oftast bara en gång om dagen hon somnar inne. Men det känns inte som nåt större problem.

Dagsschemat är lite det lite vajsing på dock, hon verkar ha vuxit ur det vi planerade för en månad sen. Kanske har det att göra med att nattsömnen blir bättre och bättre hela tiden också. :?: Från 4 till 3 lurar, lite längre sovpass på fm, klarar att vara vaken 2,5 h i sträck, så jag får väl sätta mig och knåpa ihop ett nytt...

Önskar att jag kunde säga att jag kämpat på mellan 7 och 7.30 med det kändes mer än "good enough" så vi har haft morgon kl 7 de senaste veckorna. Men tack vare sommartidsomställningen har hon de senaste två nätterna faktiskt sovit 12h! Gruffet under vargtimmarna har också avtagit markant, numera känns det som givet att hon inte piper till alls under nätterna! Har slutat att vända henne till mage efter att hon somnat också utan låter henne vara. Oftast har hon lagt sig själv på sidan när jag tittar in innan jag går och lägger mig o sover såååå sött. :sleep: :) Det är ju helt fantastiskt att det funkar så bra ändå!!! :D Är det verkligen sant, liksom!!!? Kan fortfarande tydligt minnas vilket helvete det var innan...

Det märks så tydligt på henne också hur bra hon mår nu! Har den senaste månaden gått upp mycket i vikt (låg lite under kurvan precis innan kuren), äter med god aptit dag efter dag, glad o pigg o supermysig att vara med! :heart: Så nu ger vi oss ut i härliga vårsolen på dagarna lilla fröken 2-tand o jag o njuter av tillvaron! :D
Trisskatten med lilla Elina, född 2 sept 06. Kurstart fredagen den 23 februari 07.
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Trisskatten!

Tack för din härliga berättelse om hur ni har det. Jag tror att strulet med dagslurarna har att göra med att ni behöver dra ner till 3, hon börjar bli stora damen nu. Fila på ett schema tills det känns glasklart och bestäm sedan en dag när det ska börja och genomför med ATTITYD av självklarhet så kommer det gå galant!

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
indra

Inlägg av indra »

Jag kör numera fm.45min. middag1,5 tim, 20 min. em (12tim. natt) på lurarna, han börja att vakna en timme tidigare på morgonen o det fick jag bort med 20min. em lur (hade 45min. innan)./ :D indra
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"