Behöver lite hjälp med SHN

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

sömnlös skrev: Var förresten nere på bokrean idag och köpte barnaboken. Jag kikade in på ämnet uppfostran igår och blev sugen på att läsa mer...
Nu är risken att du blir "sömnlös" pga av barnaboken :wink: Den är omöjlig att lägga ifrån sig :!:

Är så glad för er skull :D

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
sömnlös

Inlägg av sömnlös »

Hej, nu behöver jag lite hjälp igen!

Läggningen funkar fortfarande jättebra och han somnar om själv ibland oxå (jag har hittat honom "med fötterna på huvudkuden"):D , men han vaknar ofta lite för tidigt (15-30 min) på morgonen och/eller på dagsluren. På morgonen är han nöjd och ligger kvar till dess att det är dags att gå upp.
Ungefär varannan dagslur vaknar han däremot och blir först arg och sen mer och mer ledsen :( trots ramsa med attityd. Han ligger ner och verkar verkligen försöka somna om för han är tyst mellan varven. När han inte somnar om verkar han bli frustrerad. Det känns som om han förmedlar "jag kan ju inte somna om, varför tar du inte upp mig"?

Hittills har jag ramsat ganska omgående utanför dörren för att påminna om att jag håller vakt. Han lyssnar och svarar med gråt för att sedan ganska snabbt tystna och som jag upplever försöka somna. Sen gråter han igen och tystnar osv. När han börjar låta riktigt ledsen kör jag en ramsa igen x6 eller x8 och så fortsätter det några gånger tills det är dags att vakna. Jag passar på att tjoa upp honom under ett tillfälle när han tystnat. Då blir han med enstaka undantag glad igen omedelbart.

Igår natt vaknade han 05.00 och var ledsen och efter ett tag med gråt och ramsor kände min man efter så det inte var diarée i blöjan (knepig i magen, ev första tänderna). Då blev plutten stortokig så min man solfjädrade honom kort och sen ramsa och då somnade han ganska omgående.

Idag när han vaknade 15 min för tidigt på dagsluren gick jag in och lade ner honom och solfjädrade tills han vart lugn (20 sek) och gick sen ut med ramsa. Han blev först riktigt rasen :twisted: , men totalt sett inte lika ledsen innan det var dags att gå upp, men han somnade inte om :roll:.

Kan jag få lite synpunkter och tips miar70, så jag vet hur vi ska gå vidare. Vi kan ju inte fortsätta att solfjädra för ofta. Då blir han ju van vid det!
:heart: Med prinsessa -04 och prins -06 :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :!:
Vad roligt med rapport, jag tycker ni har jobbat på jättebra - så roligt att läsa :D
Bakslag som det i natt/morse får man räkna med, barn vaknar och strular ibland, även den säkraste sovare :wink: Det är bara att svara att allt är ok, och glömma det och se framåt! Det betyder inget alls, utan är helt normalt!

Daglurarna är ett knepigt kapitel, många har krångel med dem ganska länge, och jag tycker ni sköter det alldeles strålande! Du har marginalkvarten du kan utnyttja. Om du hör att han är på G att vakna inom kvarten, skynda dig in och ta upp och var superglad! Ett bra sätt att bryta ledsna uppvak. Annars är det ramsa som gäller, och ljud i huset - prata i telefon, diska och slamra, dammsuga... Då hör han att livet är i gång, och du kan koncentrera dig på annat :wink: Tänk som så, att ramsa gör du när du skulle vilja rusa in till honom, och solfjädra gör du när ramsan inte får honom att gå ner i gråt, utan den stegras vartefter! Arg och skrikig måste han få vara, men inte ledsen :!:

Bra jobbat i alla fall,
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
sömnlös

Inlägg av sömnlös »

Hejsan och tack för snabbt svar!
Ja, jag tycker det funkar ganska bra. Det gör så mycket att ha bra uppbackning här :heart: . Då är det lättare att hålla attityden.

Just så med att kolla sista kvarten på dagsluren har vi gjort. Jag brukar stå utanför dörren och kika in för han är snabb upp den busen :D .
Men lika ofta är det ju ännu lite tidigare som han vaknar och då ska man ju inte ta upp honom...ska jag alltså inte ramsa när han vaknar då, så han vet att vakten är på sin post :?:

Jag har radion på utanför barnkammaren så han hör den och andra ljud hela tiden.

Solfjädern ska man alltså inte använda i förebyggande syfte (som jag gjorde idag) utan bara när det gått så långt att han inte alls lyssnar på ramsan?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej sömnlös!

Hoppas dagluren i dag gått bättre!

Ge honom alltid en chans att fixa till uppvaken själv, det KAN vara så att du stör honom om du ramsar direkt vid första pip! Avvakta och se om gråten/skriken stegras, DÅ ramsar du, liksom i förbigående, parkera dig inte vid dörren!
Och solfjädern tar du till vid totalkris, och då håller du honom tills han blir helt lugn och sömntung, men inte sover!

/Mia
sömnlös

Inlägg av sömnlös »

Hejsan!
Ok då lugnar jag mig med att ramsa tills jag ser vart det bär hän och solfjädrar endast vid nödfall. Idag vaknade plutten bara 10 min för tidigt på dagsluren och då stod jag på lur och tjoade upp honom.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D :thumbsup: :!:
sömnlös

Inlägg av sömnlös »

Hejsan!
Lite rapport och frågor (i vanlig ordning).
Numera sover plutten utan medicin :D . Han somnar nöjd och sover nästan hela natten. Han får fortfarande för sig att vakna lite tidigt. Vi har ju tidigare bara låtit honom ligga och gona sig, men nu har han fått för sig att bajsa då den busen. Eftersom han varit skum i magen har vi varit tvungna att byta blöja direkt för att förhindra att rumpan fräts sönder :cry:. Nu är magen bättre och jag vill bara kolla att vi gör rätt om han får ha kvar blöjan då tills det är dags att gå upp, oftast inom 30 min. Vi får kleta på ordentligt med inotyolsalva på kvällen.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

sömnlös skrev:Numera sover plutten utan medicin :D .
UNDERBART :D :!:

Vilka härliga nyheter :!:

Ang. bajseri på morgonen - gör precis som du tänkt, och MÅSTE du byta blöja, gör det tyst och snabbt i sängen, och ut med ramsan!
Han vaknar inte för att han bajsar, han bajsar för att han vaknar :wink:

Fortsatt lycka till :!:

/Mia
sömnlös

Inlägg av sömnlös »

Hejsan! Nu behöverjag lite snabb hjälp. Plutten är förkyld och har lite feber. Inatt var vi tvungna att åka in till akuten (falsk krupp) :( så han missade minst två timmars sömn innan vi var hemma. Sen sov han resten av natten och vaknade som vanligt 30 min för tidigt :roll: . Dagsluren idag sov han oxå precis som vanligt 10.45-12.45 (vaknade själv efter exakt "rätt" tid annars hade han fått sova lite längre). Nu undrar jag om han ska få ett extra sömnpass i em om han blir allt för mosig. Vill verkligen inte komma ur fas nu när allt funkat så fantastiskt bra.
Vi vill ge en eloge till dig mia och denna fantastiska sida :heart: . Hela familjen mår sååå mycket bättre nu efter snart två månader med nattsömn.
Glad påsk!
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

Hoppas sonen mår bättre :D

Känner du att han behöver kan han få en 20 min på em, annars har du marginalkvarten x 2, så du kan lägga honom ½ timme tidigare.

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
nilam

Inlägg av nilam »

½ timme tidigare i kväll menar jag :roll:

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
sömnlös

Inlägg av sömnlös »

Tack för snabbt svar Nilam! Det känns spontant som om tidigare läggning är bästa alternativet, men kan man alltså ta marginalkvart x 2? Tror plutten har sömncykel på 40 min, för innan vi började med shn sov han i oftast i pass på 1h och 20 min. Om jag lägger 30 min tidigare blir det ju nästan en hel sömncykel i så fall!?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jodå, håller med Nilam - lägg en halvtimmet tidigare du :D

Mia
sömnlös

Inlägg av sömnlös »

Tack igen både mia och nilam! Jag borde ha köpt shn-boken för länge sen :oops:. Ikväll blir det sängen 1/2 timme tidigare.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "