Små barn växer och utvecklas och förändras - jag har beskrivit de tre övergripande utvecklingsstadierna som utforskande, behärskande respektive förändrande. Du kan läsa om det i "Livet ett kretslopp. Något om utvecklingen" i Barnaboken, där jag också beskriver och rekommenderar de respektive förhållningssätt som man som vuxen bör försöka anlägga.
Det du gör nu är att begå två "dödssynder" - 1. ser tillbaka och jämför din lille pojke av i dag med den underbara versionen av sig själv från förut; 2. letar fel på honom och öser över honom din oro.
Naturligtvis ska eventuella fysiska eländen klarläggas och åtgärdas, men det är mycket vanskligt att börja spekulera i, som du / ni gör nu, saker och ting - utan att redan innan VETA

Om du förstår vad jag menar. Är det verkligen något fysiskt fel på ens lilla barn slår ens inre magkänsla larm. Man bara vet. Och då brukar omvärlden lägga ner stor möda på att försöka övertyga en om motsatsen. Och det hjälper inte, för man vet i alla fall. Och söker vidare på sin väg till bekräftelse på det man redan visste, tills man finner den. För man hade rätt hela tiden; det VAR något fel.
Men du är inte så säker på det och går, vad jag förstår, mer efter dunkelt intellektuella spekulationer (arv, visst beteende) än efter den sortens vetskap som bara finns och inte låter sig tystas.

I vilket fall, sjuk som frisk, måste han få sova på nätterna. Och här kommer den andra stora skurken in i sammanhanget. Han är utom sig av oro därför att du är det. Och han kan inte acceptera det, eftersom du ska föreställa hans överlevnadsgarant och trygga hans lilla liv, hans existens - trygga i ordets djupaste bemärkelse. Han kan det ju inte själv

Att betrygga är motsatsen till att oroa. Han kan inte gå med på att oroa sig för livhanken stup i kvarten. Han orkar inte med det. Det gör ingen vuxen människa heller, i längden.
Så vill man vara drastisk kan man säga att din oro för honom innebär ett hot mot själva överlevnaden. Din oro säger honom nu varje dag, och varje natt, att någonting - någonting med honom - är väldigt fel, och därmed farligt, ja, livshotande, och inte bara för honom utan också därmed för dig och er alla i familjen.
"Flocken" är en enhet för små barn och står för tillhörigheten med stort T. Flocken handlar inte bara, eller ens först och främst för små (och inte så små) barn, om känslor och psykologi och en massa varför. Den handlar inte ens om människor alltid. Flocken betyder tillhörighet, en plats på jorden, även och inte minst i bokstavlig bemärkelse. (Även om man lever ensam har man alltså sin lilla "flock", eller rättare sagt utgör den själv tillsammans med hemmet där man bor / dit man hör.)
Man kan förstå hur just överlevnadsavgörande detta är för en varelse som är så skröplig till sin konsitution som människan, som inte ens överlever en enda frostnatt utan tak över huvudet, utan just sin flock, sin plats på jorden, sin dörr att kunna stänga om sig, innanför vilken hon kan känna sig både varm och just trygg. Dit in når henne varken iskylan eller vargen. Dit in når henne inte döden. (Hoppas och vill hon ju tro också

)
Jag hoppas du förstår vad jag far efter. Du har kurat lillebror och vet hur djupt väsentlig den beramade Attityden av Självklarhet är (som han ju också genast och framgent anammat, lugnt och säkert: han vet sig fredad för vargen i alla dess skepnader - vilket betyder just trygghet för livhanken). Från denna Attityd av Självklarhet är du nu så långt borta, vad gäller storebror, att yttre rymden vore närmare.
Och då kan det inte bli annat än bekymmer. Svåra, stora, tunga bekymmer som är ett litet barn alldeles övermäktiga - han står verkligen inte ut, och det är det han försöker tala om för dig, för att försöka tvinga fram ett för honom nöjaktigt besked från dig; att du verlkigen kan och förmår garantera hans överlevnad, hans FYSISKA trygghet, den bokstavliga.
Han tassar också säkerligen i trotsålders utmarker nu (påskyndad av din oro, kan man förmoda) så som flera goda forumister här har varit inne på, och jag tror du skulle kunna ha en hel del utbyte av att läsa kapitlet om trotsåldern i Barnaboken - "Jag vill, jag vill inte" - inte bara för de olika tipsens och metodernas skull utan också, och framför allt, för att förstå vad trotsåldern egentligen innebär. Ovedersägligt viktigt, för att inte säga avgörande för dess förlopp, är den eller de vuxnas stabila förhållningssätt - det som måste vara (åtminstone framstå som) tryggt för att det ska kunna vara betryggande.
Jag hoppas du inte känner dig trampad på tårna nu eller, än värre, ledsen, även om jag lätt kan förstå det - man vill ju (precis som små barn) känna sig förstådd, förklara och försvara sig. Men efter den första försvarsreaktionen och / eller ledsenheten, kanske kommer en konstruktiv omprövning av det man uppenbarligen, om än i bästa välmening, gjorde fel.