jag har gjort allt helt fel!!! Råd sökes.
-
joannasmamma
Vi har ocksa problem med langluren, sa har gjorde jag igar:
Pangramsa nar hon vaknade, sedan pa med Rod Stewart pa hog volym, satte mig sjalv vid datorn och forsokte "glomma" att hon var vaken. For oss ar overkoncentration alltid en stor varg om det strular. Musiken funkar ju som distraktion for bade bebis och mamma. Efter ett tag insag jag att hon hade tystnat. Och jag hade faktiskt varit helt koncentrerad pa forumet och inte tankt pa om hon var vaken eller inte. Hon sov anda tills jag vackte henne! Hoppas det kan vara till ngn hjalp.
Pangramsa nar hon vaknade, sedan pa med Rod Stewart pa hog volym, satte mig sjalv vid datorn och forsokte "glomma" att hon var vaken. For oss ar overkoncentration alltid en stor varg om det strular. Musiken funkar ju som distraktion for bade bebis och mamma. Efter ett tag insag jag att hon hade tystnat. Och jag hade faktiskt varit helt koncentrerad pa forumet och inte tankt pa om hon var vaken eller inte. Hon sov anda tills jag vackte henne! Hoppas det kan vara till ngn hjalp.
/Katarina
Joanna född 14 april 06, kurad i oktober 06.
Samuel född 4 september 09, försöker oss på SM från början
Joanna född 14 april 06, kurad i oktober 06.
Samuel född 4 september 09, försöker oss på SM från början
tackar
tackar han ligger just nu och sover lång lur så jag ska testa det, men bara en fråga...jag har alltid på redion i angränsande rum, är det ok och att man bara böjer den då?? jag tänkte eftersom han är van vid den kanske han får svårt att somna om det är helt tyst!!??
Idag har kort lurarna iaf gått superbt =) vakanr på pricket efter 45 min, och är glad...men han vaknade redan 6 imorse och låg och jollrade fram till sju och jag bara ignorerade han.Ska man göra det, jag tänkte om samma sak händer imorgon..ignorera eller pangramsa, vad är bäst??
Tackar alla!
Idag har kort lurarna iaf gått superbt =) vakanr på pricket efter 45 min, och är glad...men han vaknade redan 6 imorse och låg och jollrade fram till sju och jag bara ignorerade han.Ska man göra det, jag tänkte om samma sak händer imorgon..ignorera eller pangramsa, vad är bäst??
Tackar alla!
-
Lua
Vad kul att det går bra för er!
Det borde gå bra att bara höja radion. Är det bara musik, typ rix? Man ska vara försiktig med röster eftersom små barn då söker ett ansikte till rösten.
Svårt fall! Om de vaknar under vargtimmen brukar man ju rekommendera pangramsa så detta är ju gränsfall. Någon med ideér?
Kram Lua.
Kram Lua.
långluren
ville bara rapportera att idag på långluren som ska vara 1,5 h sov min gosse 1 h och 15 min så vi närmar oss, och det helt utan hjälp från min sida så jag är glad.
alltså om man ska använda sig av musiken ska man först ge en ramsa och om han fortsätter gorma så höjer man musiken, om jag har förstått det rätt
så om jag inte hinner få något mer svar ang morgon timmen så provar jag ignorera han??? så ska jag ställa klockan på 7 så vi lär oss assosiera till den plus att mamma inte ska försova sig vilket händer då och då när gossen sover fint
så om jag inte hinner få något mer svar ang morgon timmen så provar jag ignorera han??? så ska jag ställa klockan på 7 så vi lär oss assosiera till den plus att mamma inte ska försova sig vilket händer då och då när gossen sover fint
-
Lua
hej hopp
idag var första morgonen med väckar klockan och jag tyckte att det var skönt då slapp lilla mamma sova oroligt och vakta klockan så man inte försover sig vilket har hänt att man vaknat 7.30 och gossen ligger som en klubbat säl när soliga morgonen skulle börjat för 1/2 timme sen..
Nåja tyvärr gick långluren inge vidare igår, vaknade efter 30 min..=( ville inte somna om vart arg på mamma som ramsande "somna om en stund till" så lilla mamma höjde radion...tyvärr, måste jag säga kom det ett j*kla reklam tjosan precis då=röster... (har bett min karl köpa en mindre cd-spelare så man kan spela musik utan röster!, så förhoppningsvis idag eller imorgon) så det tog han 30 min att lugna sig och sen somnade han till....typ 5 min, gnydde till och 5 min igen sen vaknade han...när han lugnade ner sig tog jag snabbt upp han...så ska jag fortsätta med det idag om han vaknar till i skarven
och stackars kille igår..han orkade inte med livet den eftermiddagen...jag lät han ta en tjugominutare sen..
jag VET man får inte, MEN han höll nästan inte ihop.. hade vaknat 5.30 på morgonen och inte somnat om...alltså bara glad men somnade inte om..en pangramsa och sen ignorerade jag bara..rätt
Fast idag vaknade han 6.25 och en pangramsa..joller.. tror han somnade till en liten stund..så det går åt rätt håll
Han lär väl sig snart att det är klockan som ringer in soliga morgonen
Nåja tyvärr gick långluren inge vidare igår, vaknade efter 30 min..=( ville inte somna om vart arg på mamma som ramsande "somna om en stund till" så lilla mamma höjde radion...tyvärr, måste jag säga kom det ett j*kla reklam tjosan precis då=röster... (har bett min karl köpa en mindre cd-spelare så man kan spela musik utan röster!, så förhoppningsvis idag eller imorgon) så det tog han 30 min att lugna sig och sen somnade han till....typ 5 min, gnydde till och 5 min igen sen vaknade han...när han lugnade ner sig tog jag snabbt upp han...så ska jag fortsätta med det idag om han vaknar till i skarven
Fast idag vaknade han 6.25 och en pangramsa..joller.. tror han somnade till en liten stund..så det går åt rätt håll
Han lär väl sig snart att det är klockan som ringer in soliga morgonen
schema ändring
nu har jag ändra om lite i schemat och har inte gjort det än men så här såg min plan ut. vad sägs?
morgon 7.00
Morgon lur 8.45- 9.30 45min
lunch lur 11.30-13.00 1,5 h
em lur 15.15.45 45min
natt 19.00
eller ska jag flytta fram em luren ytterligare en halvtimme?
morgon 7.00
Morgon lur 8.45- 9.30 45min
lunch lur 11.30-13.00 1,5 h
em lur 15.15.45 45min
natt 19.00
eller ska jag flytta fram em luren ytterligare en halvtimme?
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Jag tycker inte det är någon bra idé att ändra schemat nu, mitt i alltihop
Kan du inte försöka bara låta saker och ting sätta sig, i lugn och ro
Vill inte låta sur men vädja till dig att ta det lugnt
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
tackar.
Hejsan Anna.
min lille gosse som nästan aldrig sover mer än 30 min åt gången, kortlurarna ska vara 45 min men blir ofta 30 min sömn och 15 min joller, vilket jag inte lägger nån vikt på för jag hoppas att han löser det i framtiden. MEN jag vet att jag kanske är stressad ang långluren för när han då inte sover som han ska så är hon såå såå såå trötter och det gör ont i mammas hjärta när jag ser han. Jag vill verkligen att han ska sova och jag börjar tro att det finns större chans att han sover på långluren om den ligger på lunch tid för dom senaste två dagarna har jag fått väcka
han på lunchen och annars så vaknar han av sig själv redan efter 30 min. förstår du hur jag menar
alltså hans "riktiga" chema som vi kört efter nu är:
07.00 god morgon
9-9.45
12-12.45
15-16.30
19 god natt
Och jag VET att jag fokuserar för mycket på långluren..och jag ska försöka fokusera på det så funkar! Tack vare DIG Anna sover min son hela nätter..(vaknar redan 6 vissa mornar=bagatell) från att ha vaknat varannan timme nätterna igenom, inte fått mer än 2 timmars sömn åt gången och noll tid med min man för klockan 7 när gossen lagt sig haar jag stupat i säng efter han...Så jag TACKAR OCH BOCKAR och jag vill inte gnälla bara hjälpa min son till en bättre vardag!
En fråga bara, ibland när han då bara sovit 3*30min på en hel dag plus 11-12 h nattsömn, kan han må dåligt av det och bli utbränd
För det är det jag oroar mig mest för att HAN ska må dåligt.
Kramar Malin
min lille gosse som nästan aldrig sover mer än 30 min åt gången, kortlurarna ska vara 45 min men blir ofta 30 min sömn och 15 min joller, vilket jag inte lägger nån vikt på för jag hoppas att han löser det i framtiden. MEN jag vet att jag kanske är stressad ang långluren för när han då inte sover som han ska så är hon såå såå såå trötter och det gör ont i mammas hjärta när jag ser han. Jag vill verkligen att han ska sova och jag börjar tro att det finns större chans att han sover på långluren om den ligger på lunch tid för dom senaste två dagarna har jag fått väcka
alltså hans "riktiga" chema som vi kört efter nu är:
07.00 god morgon
9-9.45
12-12.45
15-16.30
19 god natt
Och jag VET att jag fokuserar för mycket på långluren..och jag ska försöka fokusera på det så funkar! Tack vare DIG Anna sover min son hela nätter..(vaknar redan 6 vissa mornar=bagatell) från att ha vaknat varannan timme nätterna igenom, inte fått mer än 2 timmars sömn åt gången och noll tid med min man för klockan 7 när gossen lagt sig haar jag stupat i säng efter han...Så jag TACKAR OCH BOCKAR och jag vill inte gnälla bara hjälpa min son till en bättre vardag!
En fråga bara, ibland när han då bara sovit 3*30min på en hel dag plus 11-12 h nattsömn, kan han må dåligt av det och bli utbränd
Kramar Malin
-
annawahlgren
Försök coola ner dig
Du måste skjuta orosvargarna. Han har det så bra. Du ger honom en stor gåva här. Han får en god sömn för livet. Dagslurarna försvinner så småningom och det är ju som det ska vara. Men nätterna har han - trygg i sig själv
Der är en stor sak. Pris och beröm
Tänk på att det viktigaste inte är att han sover varje minut han "ska". Det viktiga är att han har förutsättningarna.
Så ge honom dem, i lugn och ro, och gå till annat
Och innerligt tack för dina varma ord
långluren...
hejsan igen
Nu vill jag veta hur jag bäst använder verktygen under långluren, eller inte under luren men när lillprins vaknar efter 30 min och luren ska vara 1,5 h. Och han inte vill somna om..och tillråge på allt har han börjat bajsa då när han vaknar så det underlättar ju inte omsomnadet. Jag antar att jag INTE ska börja byta
I nuläget ger jag han en pangramsa vid första ljud och det verkar han för det mesta med ro..MEN somnar inte om
Han har ju en timme på sig så jag låter han bara var MEN det verkar ju inte riktigt fungera. först är han ganska förnöjd, sen blir det mer och mer gnäll och lagomt till att det är dax att "vakna" skricker han i höga sjyn...men ska det räcka med en pangramsa eller ska jag svara, och svara och svara på hans frågor hela luren...
Tackar för svar Hälsningar malin och lillprins Hugo
Nu vill jag veta hur jag bäst använder verktygen under långluren, eller inte under luren men när lillprins vaknar efter 30 min och luren ska vara 1,5 h. Och han inte vill somna om..och tillråge på allt har han börjat bajsa då när han vaknar så det underlättar ju inte omsomnadet. Jag antar att jag INTE ska börja byta
Tackar för svar Hälsningar malin och lillprins Hugo
-
annawahlgren
Ska han ligga en hel timme efter att ha bajsat skulle jag nog byta på honom i sängen, om det stank så rejält att jag förstod att det var mycket (för du går väl inte in och kollar blöjan, eller
Du kan också mörklägga lite halvt, eller rent av helt.
En långlurs-minikur helt enkelt får du nog satsa på rejält några dagar och inte tro att den faller på plats av sig själv
tjingeling
hej hopp. Tack Anna för att du tar dig tid att svara på frågorna, och då menar jag inte bara mina frågor utan ALLA FRÅGOR på hela forumet. Det måste ju ta mer av din tid än ett hel tid jobb
Nåja HUR menar du, med göra som lathunden? alltså jag har läst den förut och var precis in och läste den men hur menar då?
menar du som man gör på natten de första dagarna? alltså sitter på pass och ramsar vid första pip..vet ej varför jag e så trög ibland
Nåja HUR menar du, med göra som lathunden? alltså jag har läst den förut och var precis in och läste den men hur menar då?
menar du som man gör på natten de första dagarna? alltså sitter på pass och ramsar vid första pip..vet ej varför jag e så trög ibland
inatt
hihi måste bara inflika att han sover MYCKET bra på nätterna..hihi imorse så sov jag tills klockan ringe morgon 7.00...yrvaket slog jag att klockan och tände lilla lampan i gossen rum om tog på mig
-minen och tjoade goder morgon prins charming!! MEN lilleman ligger och sover fortfarande..trotts mina glad morgon-vrål..haha..snopet sa mamma ..vad göra?? =) Jag släckte och gick ut igen och ställde om klockan så den ringe en gång till och denna gång lät jag den ringa ett längre tag och stampandes gick jag in tände lampan igen..och vad fick man joo en liten liten ögonspringa...haha sötis-prinsen sömn tuta =)
-
annawahlgren