atopisk hud på vuxen

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Åh så många svar du fått! :lol:

Hur mår du?
Hur "mår" eksemen...?

Kram!
/Fjällmor
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

Hej!
uppdatering, eksemen är kvar, mest på låren ovanför knäna, och på baksidan av smalbenen, heter det så???

Har nu lånat den självläkande människan, och en bok om vitaminer och mineraler, och tänkte nu försöka sätta mig in i och diagnostisera vilka saker jag måste jobba mer på, om det behövs mer vitaminer och mineraler, och om jag nåste lägga om hela min livsstil lite. Så jag återkommer, när jag manglat mina böcker ett tag, och behöver allas eminenta hjälp :)
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Hej!
Uppdatering, nu ska jag försöka uteslute mjöl och mjölk ur kosten en period, får se om det hjälper mot min fnasiga torra irriterade hud.

Har börjat sola en gång i veckan, solariet går i 20 minuter men jag solar bara 10 minuter. och jag tycker det hjälpt lite, såren som varit på benen är mest sårskorpor nu, men det kliar ju så förbenat, så nu när jag ändå lägger om hela livsstilen se träning 07 tråden och bli kvitt sockerberoende tråden. Så nu får vi se om det försvinner om det fortsätter trassla för mig.

Hårbottnen har blivit bättre och den har läkt så nu är det bara benen kvar.

Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Go'morron i stugan! :D

Jag tror defintivt du kan bli hjälpt av kostomläggningen, speciellt ökningen av fettintaget :wink:

Nu är jag inte atopiker - men jag har inte behövt smörja in mig en enda gång sen jag började med lchf :!:
Mina små atopiker har också en förbättring i huden sen smörets välsignelse drabbade dem :lol:

Fortsätt rapportera :!:

/Fjällmor
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

susanneethel skrev: Margarin har ingenting att tillföra din kropp som är nyttigt, snarare tvärtom.
Men hur beter man sig om man har en son som plötsligt fått utslag och torra fläckar (har aldrig haft förut) och som dessutom är mjölkintolerant :?: Här hemma äter vi alltså mjölkfritt bordsmargarin på våra smörgåsar. Benjamin gillar fet fisk, lax och makrill så det får han ofta och kanske speciellt efter att utslagen kom. Annars har jag köpt hem salvan "XM Focus" mot torr, narig och exemig hy, som jag smörjer med på de utsatta områderna morgon och kväll.
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Och hur ska jag få i mig kaffe om jag inte får dricka pulver-cappuccino :?: :shock: :lol:
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Man kan ju ha något annat på mackan. Tonfisk eller hummus eller avokadomousse. Makrill i tomatsås. Leverpastej? Majonnäs och ägg? är det mjölk i majonnäs?
Korv utan margarin? Den ramlar kanske av lättare men det går fint, jag brukar äta det på öppis, för dom har bara margarin. :shock:
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

hemlagad majonnäs innehåller ägg och olja, industriell även konserveringsmedel mm :)

Men jag måste hitta något istället för bröd och gröt till frukost, då jag ska köra gluten och laktosfritt en period

Gäst

Inlägg av Gäst »

Äggröra och korv/skinka/bacon? Rökt makrill med avocado o kokt ägg? Det var dom frukostförslag jag kom att tänka på...

Men, det jag egentligen skulle skriva: har du provat Omega 6/Jättenattljusolja? Det är kapslar med olja, som är bra för huden (smörjer inifrån) samt utjämnar hormonbalansen, så att man inte ska bli extra sur när man har mens typ....

Det är rätt dyrt, men kanske vore något? Om du har någon hälsokostaffär nära kan du ju gå in och fråga lite om det. Eller läsa på nätet...

/J
kokos

Inlägg av kokos »

Jag har också problemen med hårbotten och på sommaren är det bra men på vintern är det verkligen katastrof. Något som hjälper mig är att se till att håret torkar snabbt efter jag har duschat. Jag måste alltså föna håret på vintern. Det ger jätterisigt hår men hårbotten mår mycket bättre än om håret självtorkar. På sommaren tycks det inte spela någon roll.

Vad gäller schampo så har jag provat det mesta och det enda som faktiskt fungerar skapligt är Apotekets parfymfria mjällschampo (don't ask me why - snubblade över det när det var det enda som fanns hos min pappa :lol: ). Ingen aning om varför det fungerar. Har i lite balsam från Biolage i topparna och ser till att skölja riktigt ordentligt.

För övrigt äter jag Lyprinol (musselolja - kosttillskott från hälsokosten) och det tycker jag också hjälper.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Krümel

Inlägg av Krümel »

Katarina mamma-duracell,
angående gröt så finns det ju helt glutenfria havregryn. Havregryn är ju glutenfria det är bara det att de oftast inte kan garantera att inte något annat sädesslag kommit med på åkern!
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Hej!
Tänkte bara berätta, att nu har jag ätit kost uteslutande sädesslag och mjölkprodukter, och nu har nästan alla mina eksem torkat ut. Jag har bara lite sårskorpor kvar på knäna. Visst är det konstigt att trots mängder av allergitester så har de inte kunnat säga att någon av dessa ens är såpass att de är orsaken. Men nu är de nästan borta. Undrar om man kan få läkarintyg på detta, kan ju bli lite trixigt i längden att ha specialkost utan läkarintyg, när det heter att alla som vill ha specialkost på skoolan skall ha läkarintyg.

Det enda jag har kvar nu är mina händer, de ser ut som sju svåra år, torra och spruckna på fingertopparna. Tror att det lite kan ha att göra med att jag som lärare ständigt skriver med vit krita.

Ewa

Inlägg av Ewa »

Härligt att höra Katarina-Mamma! Angående händerna - har du provat A-cremen? Den har faktiskt hjälpt mina supertorra fläckar på ryggen som jag aldrig brukar få bukt med.

Frieda:
Men hur beter man sig om man har en son som plötsligt fått utslag och torra fläckar (har aldrig haft förut) och som dessutom är mjölkintolerant
Kolla in den här tråden. Jag har två mjölkallergiker och jag har blivit hjälpt av att utesluta alla mineraloljor, ge linfröolja, använda GalactoBase (kräm gjord på jättenattljusolja) och försöka förbättra tarmfloran (genom mjölksyrebakterier i form av droppar). Kanske kan det hjälpa dig också. Min stora kille har varit ett riktigt svårt fall. Svår eksem som bara inte ger med sig i knävecken. I övrigt blev han superfin i kroppen med de andra produkterna, men kortison var det enda som tog bort eksemet och klådan i knävecken :cry:. Sedan han började använda MedecaPharmas DermaSilk (medicinskt silke), en sorts "silkesbyxa" under andra byxor har vi kunnat kasta kortisonet och eksemet håller sig i schack.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

](*,) #-o Nu gjorde jag det igen! Alltså, glömde själva tråden:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8299
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"