Frågor inför SM-start med 3-månaders!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
lenita

Inlägg av lenita »

Äntligen kom jag på det :lol: :lol: :lol: Sorry för alla tokiga små inlägg det blev :oops:
Mamma till Elina 040919, kurad vid 22 mån och Valter 061024, standardmodellen från 3 mån,kurad vid 5,5 mån!
http://www.familjeliv.se/hem/lento/presentation.php
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Nej, små portioner och ofta blir det inte. Det blir två ordentliga matningar (på ca 15-20 min vardera) inom ca 1,5 timme. Ett exempel:

Hon har vakentid mellan 14.30 och 16.30. Första matningen blir direkt 14.30, då hon tar ett bröst (med rap mellan), och är klar ca 14.50 - ibland innan och ibland efter. Sedan skötning mm. Därefter gör vi alltid ett försök att äta mer, av andra bröstet. Men då blir det kamp och skrik, och det är lika bra att låta det vara. Vi hittar på något annat, som lite delaktighet t ex, och låter klockan bli 15.20 innan vi försöker med mat igen. Ibland går det för sig, och då är vi ju NÄSTAN klara inom en timme (ca 15.35). Men ibland måste vi vänta ytterligare, dvs kanske till 15.30-15.45, och då är matning med bröst 2 klart vid 15.45-16.00, ibland lite senare.

Så som du förstår, så blir det två ordentliga matningar, någongång inom 1,5 timme, ibland lite längre. Men inget snutteriätande alltså.

Du kanske kan försöka i alla fall, att vänta tillräckligt länge, så att lillen hinner bli sugen igen, innan du trugar. För Elins del verkar det vara så, att hon inte KAN äta förrän den första omgången har sjunkit undan. Jag brukar tänka på att standardmodellen är just en STANDARDmodell, alltså en modell som man får anpassa lite efter sitt eget barns förutsättningar.

Hoppas inte att jag blir halshuggen för det här lilla rådet :wink: :oops:

Har du testat att ligg-amma förresten, när det strular? Elin har den lilla egenheten att vilja suga på handen när hon ligger ner på sängen, och då är det tacksamt att ta bort hennes hand ur munnen och snabbt stoppa in bröstet istället, så fortsätter hon glatt suga. Tricket funkar inte i knät, eftersom hon sällan stoppar in handen i munnen då, hon kommer liksom inte åt lika bra. Som sagt, man får trixa och fixa med såna här små trasslare.

Lycka till!
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Om vagning: Det är olika, vi har "fortfarande" tjafs i vagnen ibland, men öva upp vagningstekniken så blir det tyst snabbt. Och var noga med "skrattet till go´nattet". Men nu initialt är det ju klar att det blir mer frågor: VET du verkligen vad du håller på med??? :shock:

Om att promenera: Det är en genväg till rytmen, men kan hända får du kämpa mer på att få honom att somna/somna om själv sen. Jag tror att du gör dig själv en björntjänst om han inte är TOTALT utan egen rytm nu, vill säga... :)
lenita

Inlägg av lenita »

Hej och tack för era svar :heart: :!:
Så som du förstår, så blir det två ordentliga matningar, någongång inom 1,5 timme, ibland lite längre. Men inget snutteriätande alltså.

Du kanske kan försöka i alla fall, att vänta tillräckligt länge, så att lillen hinner bli sugen igen, innan du trugar. För Elins del verkar det vara så, att hon inte KAN äta förrän den första omgången har sjunkit undan. Jag brukar tänka på att standardmodellen är just en STANDARDmodell, alltså en modell som man får anpassa lite efter sitt eget barns förutsättningar.
Okej, nu hajar jag hur ni gör :D :!: Ska prova att vänta lite längre helt enkelt!
Har du testat att ligg-amma förresten, när det strular?
Har i princip slutat amma...ger honom bröstet som kvällsslurk innan läggning och ibland på morgonen för att mysa lite :D Kanske skulle ge honom en slurk från bröstet som påfyllning efter första matningen, det har jag inte tänkt på :D :!: Tack för tipset ändå!

Om vagning: Det är olika, vi har "fortfarande" tjafs i vagnen ibland, men öva upp vagningstekniken så blir det tyst snabbt. Och var noga med "skrattet till go´nattet". Men nu initialt är det ju klar att det blir mer frågor: VET du verkligen vad du håller på med???
Har tittat på DVD-filmen och övat och övat...kanske inte skadar att öva mera, men det bästa vore att ha AW eller någon annan expert hemma som kunde visa och kolla att man gör rätt :D :D :!: Kanske skulle man spela in en liten snutt med kameran och lägga ut för bedömning om man gör rätt :D

Skrattet till go´nattet, ska jag redan köra med det :?: :?: Där har jag missat en viktig grej, har koncentrerat mig på vagningen och ramsan....hemläxa åt mig :oops:
Om att promenera: Det är en genväg till rytmen, men kan hända får du kämpa mer på att få honom att somna/somna om själv sen. Jag tror att du gör dig själv en björntjänst om han inte är TOTALT utan egen rytm nu, vill säga...
NEj, håller med! Det blir inte av att prommenera varje gång det är dags att sova. Hur ska jag hinna med det? Klä på två barn och ut och gå flera ggr per dag :? :!:

Måste börja se över schemat. som det har varit de senaste kvällarna har han somnat in för natten mellan 20.00 och 21.00 och inte som schemat säger 22.00 :!: Vill börja med 8 h natt, men vet ej om det är tokigt? Vi har ju inte fått något schema att fungera överhuvud taget :evil: :!: Jag börjar bli tokig på våra tjorviga dagar, och tycker synd om lilleman som inte får sova som han ska :cry:
Mamma till Elina 040919, kurad vid 22 mån och Valter 061024, standardmodellen från 3 mån,kurad vid 5,5 mån!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vad är det mer som så att säga skiter sig? Vi har också haft ambitionen 22, men det går inte. 21 är kompromissen, och sju timmars natt, nu nio. Annars har vi liknande schema.

Det tar tid att lära dem somna i vagnen, men det går bättre och bättre, det lovar vi! Skrattet till go´nattet kan du ju börja med när han är stor nog att skratta åt/med dig, och det är han ju!
lenita

Inlägg av lenita »

Kan väl sammanfatta de som att inget fungerar just nu :shock: :( :!:

Han sover ca 30-50 minuter i stötden och att få honom att somna är ingen lek :? :cry: Har pratat ihop mig med sambon och från imorgon (ev i natt om han somnar in rätt tid..) kör vi stenhårt med schemat och inte bara halvhjärtat! Måste ta tag i detta nu och få någon ordning :)

Här är det nya schemat där jag tidigarelagt "natten"

07.30-09.00 Vaken, matning , skötnig , social delaktighet...
09.00-10.00 Sova 1 h
10.00-12.00 Vaken....
12.00-13.30 Sova 1,5 h
13.30-15.30 Vaken...
15.30-17.30 Sova 2 h
17.30-19.30 Vaken
19.30-20.00 Slurk + skötning
20.00-04.00 Sova 8 h
04.00-04.20 Äta
04.20-07.30 Sova ca 3 h

Verkar det ok, eller har någon förslag till förbättringar :?:

/Lenita
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det verkar ok! En-timmespass KAN vara svåra, inte alltid, men ibland. Det märker ni.
Det ger inte sig självt, så det är bra att ni tar tag i det ordentligt! Halvhjärtat blir dåligt för alla! :wink:
lenita

Inlägg av lenita »

Idag har vi då kört igång på allvar med schemat!
Det började hyffsat, han vaknade 06.00 och jag vagnade honom till 07.15! Han var väldigt trött första vakna passet och jag lade honom 08.45. Första sovpasset gick bra väkte honom 10.00 efter att ha vagnat lite mot slutet.

:arrow: Till andra sovpasset somade han in på en gång utan ett knyst och sov 40 min, sedan strul...jag vagnade och vagnade, väckte sedan honom 13.40 och han var svårväkt och väääldigt trött...

:arrow: Tredje sovpasset gick inget vidare alls, han somnade in bra men efter ha sovit i 40 min kom strulet, jag vagnade och vagnade och vagnade fram till 17.00 :oops: då jag tog upp honom för jag var helt övertygad om att han var hungrig! Men mat ville han inte ha nej...dumma jag som började vela och släppte in vargarna :oops:

:arrow: Det sista vakenpasset var han gnällig och ville inte äta, jag provade med bröstet/flaska men han var så grinig och fömodligen trött så efter att fått honom att somna in i vagnen nån minut fick jag han att äta 19.00. Det hade då gått ca 5,5 h sen förra matningen :shock: :!:

:arrow: Och så till själva läggningen inför natten. Han höll på att somna in i pappas famn i soffan men jag sa stop! det går inte. Ned med honom i vagnen och då blev han hysterisk...vagnade av och till och tillslut stod jag inte ut och tänkte att han måste vara hungrig. Tog upp honom och la till bröstet och han blev ännu mer hysterisk och kräktes flera ggr, känner mig som världens sämsta mamma nu....stackars liten :oops: :!: Gick och bytte på honom och sedan tog pappa honom lite argt och satt i soffan med han och han somnade i famnen :oops: ...jag orkade inte ta kampen för jag tyckte så synd om Valter efter kräkningar och allt :cry:

Det som gick så bra fram till sista sovpasset....hur ska jag göra? Fortsätta med schemat som om detta aldrig hänt eller behöver jag lägga om tiderna? Han blev ju så himla övertrött på slutet av dagen!

Just nu käns det som att allt skitit sig....hjälp mig!!!! Brukar det vara så här??

/Lenita
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

JA! Fortsätt! Visst är det lite kamp, och preciiis i början kan det behövas lite kvartar hit och dit. De tenderar att vara hysteriskt trötta när de väl somnat om efter skarvingarna. Det viktigaste är att få ihop timmarna då tyckte jag (första veckan).

MEN darra inte på manchetten! Inget VEL! Han frågar och ni ska svara, lungt och tryggt. Kampen är er, och ni måste ta den för hans skull. Han undrar ju varför han ligger i vagnen, vet ni verkligen vad ni gör, och kan man lita på det? :roll: Om nu då bekräftar hans rädsla så backar ni och inget barn blir tryggare av det! I vagnen och vagna, lyft inte upp honom.

Man kan få vagna massor i början, men passa er för vagningstträsket! Efter ett par dygn så sitter det bättre, det lovar jag!
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Nej, DARRA INTE! Jag gjorde det själv i början, dvs tvekade om Elin verkligen var mätt, skulle hon kanske ha mer mat ändå, hon ser ju lite hungrig ut, ska hon inte komma upp ändå... Ja du vet. Jag fick goda råd och stärkande ord från AW och hjhelena, som bland annat skrev så här:

Det allra bästa du kan ge ditt lilla barn är lugn. Meningen är att du ska förmedla till din lilla att du vet precis, bevakar hennes intressen, borgar för hennes överlevnad, beskyddar henne mot faror. Det är det som kallas Attityden av Självklarhet, som du måste försöka odla - vilket ju kan kräva sin lilla skådespelarkonst, när man tycker att man inte vet ett dugg själv. Men det får lilla barnet inte ana

Standardmodellen är till stor hjälp redan - och till att börja med, innan den blir självgående - genom att man tar klockan till hjälp. NU är det dags att sova. NU är det dags att äta, med allt vad därtill hör.

På det här stadiet, när det handlar om att införa och genomföra Standardmodellen, följer man den bara och ifrågasätter den inte, hur besvärligt det än kan tyckas vara (och verkligen vara) ibland. Man får ge projektet¨4-5 dygn innan man ens tänker på att dra slutsatser, utvärdera och - ännu värre - ändra.

Är det alltså meningen att lilla barnet ska sova, ska hon ges förutsättningarna. Hon ska vara mätt (proppmätt) och hon ska ligga skönt. Allra skönast sover man på mage, men i alla händelser hoppas jag verkligen du har andningslarm till henne

Och då är en av förutsättningarna att man (barnet) är lugn. Skriker man, har man inte särskilt goda förutsättningar att sova.

Din uppgift är att lugna, och det gör man förstås så fort man hör - och det tar lite tid att lyssna av - att barnet jobbar "upp" sig i stället för "ner". Ambitionen ska vara att hon inte ska behöva skrika alls. Det upphör hon också med så fort hon verkligen VET att du bevakar hennes intressen och att hon inte behöver försöka göra det själv, vilket hon ju per definition inte kan.

På med självförtroendet. Du vet vad hon behöver och du darrar inte! Hon kan vara så trygg. Beklagar hon sig se det som en fråga: "Ska jag sova nu? Är det säkert?" Du svarar med vagning, ordentlig och betryggande vagning, inte ord och inte mat. Ord och mat har sin tid, sömn sin. "Ja, stumpan, du kan sova så tryggt här i din vagn, jag vaktar!" Sluta att vagna när hon är lugn och fin, innan hon somnar.

Det är så skönt att slippa undra, att veta, nu är hon hungrig, nu ska hon sova, nu behöver hon vara med. Men för att komma dit måste du släppa taget lite och inte vara så rädd för att göra fel. Kör nu med säkerhet, så hon ser att du VET.

---------------------------------

Det här hjälpte mig jättemycket. Ledorden blev tålamod och målmedvetenhet, något som jag upprepade för mig själv - gång på gång - när det kändes tufft.

Så ge inte upp, och kör på som planerat, ändra inget i schemat förrän du har gett det lite tid och har tillräckligt med kött på benen att utvärdera. Tålamod och målmedvetenhet. Glöm inte det.
lenita

Inlägg av lenita »

Hej och tack för stärkande och värmande råd :heart:

I natt vaknade han 02.00 och jag gav honom mat, somnade om och vaknade sedan 06.00 och blev vagnad till 07.00.... okej, där höll jag inte schemat med 8 h sova, men med gårkvällens trassel och min övertygelse om att han verkligen behövde mat så tog jag upp honom då istället :? :oops: Fel :?: Han kräktes så mkt innan han somnade i går kväll så det kan inte ha funnits så mkt kvar av sista matningen...

Hittills går allt enligt schema, med marginalkvarter förståss, har återfunnit attityden och ska tänka på det du skrev Lobilina; tålamod och målmedvetenhet :D

Rapporterar senare hur det går för oss :) :!:

Lenita
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ett tips: Betrakta ALDRIG kräkningarna som något som stör mättnaden. Det är litelite som kommer upp och det påverkar inte i annat fall än om vi pratar decilitervis... Det som ser MYCKET ut är i allmänhet en matsked, kanske två, och överskott.

Undantag finns, men då pratar vi om kräkningar i samma storlek som en vuxen och då är det dags att prata med bvc. :wink:

Om det strular lite med tiderna första tiden så är det inte hsteriskt hela världen. MAN får kvarta, åt båda håll för att räta upp skevheter, och skulle en eller två dagar vli en hel halvtimme "fel" första skakiga tiden så är ju inte det någon katastrof på något sätt! :D (för vad gör det om hundra år, när allting kommer kring?)
lenita

Inlägg av lenita »

Okej! Då ska vi inte ta hänsyn till ev kräkningar :D

Nu har lilleman i alla fall somnat för natten, i bra tid 20.00! Var dock tvungen att låta honom sova 5 minuter vid 18.45 för annars hade han inte klarat sig fram till läggning. Han var såååå tröööt :sleep:

Sista sovpasset gick bra att lägga honom till, men efter att ha sovit i 45-50min började han strula och vi fick vagna av och till (läs mycket :? ) innan vi slutligen tog upp honom en halvtimma innan det var tid enl schemat :oops:

Nu laddar jag inför natten och ska fösöka få han att klara 8h :D :!:

Det flyter på ganska bra nu, tålamodet finns och jag märker att detta är någonting som kommer att fungera, bara vi inte ger upp :D :D :!: :!:

Tack för stödet jag får, TorpSara och Lobilina [-o< :heart:

Lenita
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

så lite så lite! :thumbsup:
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Bra bra, kämpa på. Hur gick natten?
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"