Träning -07

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Jag är med - toppen :D :D

Hade kommit igång bra i höstas med danskurs samt styrketräning men det satte lunginflammationen stopp för. Ska höra med läkaren hur jag ska göra nu sista månaden men annars får planen blir som följande:

Januari-februari: promenad varje dag 20-30 minuter. Måste ta tag i detta för att försöka komma tillbaka lite.

Mars och framåt: 2 pass styrketräning i veckan och promenader övriga dagar.

Dessutom är jag ledare för barngymnastik en dag i veckan så det får väl också räknas in. :D Fast det inte är jag som sliter direkt...

Skulle vara så skönt att få flyt på detta nu. Senaste året har varit ständiga avbrott av sjukdomar...är gammal dansare och gymnast och har faktiskt kunnat leva ganska bra på gamla meriter. Men märker skillnad efter jag passerade 35 att det inte är så längre... :wink: Och dessutom känns det mycket viktigt att ta tag i detta nu när jag ser hur ont i ryggen min mamma har. Det är nog läge att bygga både för beach 2008 (2007 inte sannolikt va) samt ålderdomen. 8)

Kram
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Jag vill bara hoppa in och =D> =D> =D> alla!
Själv förbannar jag träningsvärken idag. Smärtar skönt... :lol: :lol:

Ulrika
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Vi har ingen egen bil och det i kombination med att barnen ska få vara ute varje dag gör att det i princip varje dag blir cyklande/promenad på upp till 60 min så det känns som en lagom nivå just nu.

Ska dock strukturera upp det hela när jag börjar jobba igen!
Patrik Andersson

Pappa till Linnea född 03-10-11, Alexander som kom 19/8 2005 och så Matilda som föddes den 16/9 2007. Alla kurad sen start.

http://lottrik.blogspot.com
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

Jag är också med. Har tränat väldigt mycket i mina dar- men har sakta men säkert lagt av de senaste två åren. :oops: Har ingen ursäkt mer än själva graviditeterna Tycker om att springa ( jogga) samt träna aerobics. Styrketräning är jag dock lite sämre på. På vintern är det längd som gäller.

Jag har som mål att promenera 45-60 minuter två ggr i veckan UTAN barn. Dvs en skön kvällpromenad i rask takt med musik i öronen. I övrigt blir det en del "vardagsmotion" med Vega och lillbebben ( Gå promenad med vagn till lekparken osv) Rör på sig gör man ju mer eller mindre varje dag med småbarn.

När kroppen återhämtat sig lite efter denna grav kommer jag snöra på mig joggingskorna och springa två ggr/veckan samt promenad 1 ggr/veckan Känns inte som någon idé att köpa terminskort till våren på gym eller liknande. Det får bli gratis sommargympa på F&S men familjen och sedan träningskort till hösten. Då kanske jag ska våga mig på att styrketräna lite också.

Är också intresserad av yoga- Fjällfolket kan du inte berätta vad det är för träningsvideo du använder.I så fall blir det ett bra komplement till mina promenader i vår.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

LindaVega skrev: Är också intresserad av yoga- Fjällfolket kan du inte berätta vad det är för träningsvideo du använder.I så fall blir det ett bra komplement till mina promenader i vår.

Linda
Hej!

Kolla länken :wink: :lol:
Den dvd'n har anpassade rörelser så man kan köra igång kvickt efter förlossningen... Hojta om du vill veta mer än det som står där! Jag gillar framförallt att övningarna är gjorda så lillbebben kan vara med, då kan man ju göra det så ofta man vill!

/Fjällmor
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Jag måste instämma i applåderna =D> =D> =D>
WOW vilken respons! :D :lol:

Är det någon som vet var man kan få tag på/beställa träningsvideor?
Aerobics och Step-up är jag intresserad av!
Jag kollade på ginza, men där fanns bara någon striptease-gympa :? :shock: Nä,nä [-X inget för mig!

Gick Stepup-gympa under hösten, men nu har det bytt dag, och det passar inte längre. Step-upbräda har jag, men när jag skulle köra programmet vi gjorde på gympan, kom jag knappt ihåg någonting, och fick inge flyt i det + att musiken ju ska gå i takt, och det var svårt att få till :?
Hade man en video att se på blev det nog effektivare.
Tips, någon :?:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

Tack för länken. Vilken yogafilm är det exakt :roll: finns ju några att välja bland :wink:

Linda
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Linda :!:

Länken till Yoga-dvd'n är på första sidan i denna tråd :wink:

Kram!!!

/Fjällmor
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Tips till er som vill träna effektivt hemma:
:arrow: http://www.ylab.com/boutique/wellshop.html
En pilatesboll borde alla få med sig hem från BB, tycker jag. Använder min som stol, som träningsredskap och hade även en med mig till BB (först kom jag med min stora bollmage, sen kom sambon med den stora bollen... :lol: :lol: ) - perfekt att gunga sig igenom värkarna och vidga bäckenet på. Nu är det världens hjälp för bucklig mage och öm rygg. MYCKET väl investerade hundralappar, alltså!!
Alla lite större ungar blir som förhäxade av den också. Urkul att åka runt på! :lol:

God träningslust allihopa!
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D Tack Fjällfolket :lol: :lol:

Linda
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:thumbsup:

/Fjällmor
blomman

Inlägg av blomman »

Anmäler mig också!
Blev uppringd av en kompis igår ang. träning. det är lite lättare att vara två, tycker jag iaf.
Hunden får ju skogspromenader varje dag, ibland med barnen och då blir ju tempot lugnare ibland utan (ung. 50/50) och då blir det raska promenader. Så iaf varannan dag blir det rask promenad 1-1,5 tim. sen hoppas jag komma igång med ridningen 1 gång i veckan iallafall.
Med kompisen blir det förhoppningsvis simning 1 gång/vecka och gym 1 gång/vecka.
Kanske ska börja med yogan igen, som jag var så flitig med innan, man blir ju lite inspirerad.
Nya mamman: Testade pilates, men inte med boll, hur funkar det?
Pilates utan boll var rena mordet på mina illa åtgågna fogar, fick värk som närapå var i klass med min gamla foglossning... kunde inte sova av värken så det var bara att lägga ner. Annars påstås väl pilates vara väldigt bäckenstabiliserande? Men det är kanske MED bollen? Eller vad är skillnaden i rörelser?

Videor kan man...hrmhm... *viskar* ladda ner... har flera yoga, pilates och aerobics...
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Blomman: Pilatesbollen använder jag för att göra ganska vanliga övningar: sit ups, rumplyfa, rygglyft mm. Övningarna blir betydligt mer effektiva än om man gör dem direkt på marken. Pilates är det väl kanske inte direkt, men det är effektivt och stabiliserande. Man får med exempel på övnngar när man köper en boll.
Att bara sitta på bollen (istället för en stol) är också stabilisernade, föreställer mig att det kan vara bra för åtgågna fogar. Så kan man sitta där och lyfta fötterna växelvis, ganska anspråkslöst, men väldigt välgörande.

Hoppas att det kan göra dig gott!
Ulrika
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Då var det söndag och summering... :D

Har då inte mått mitt mål ovan men får väl ändå vara nöjd med tanke på läget.

Måndag, onsdag, fredag - lång promenad
Lördag - städa garage (måste väl kunna räknas liiite)
Söndag - dammsuga huset

Så...promenad 3 av 7 dagar...men i alla fall aktivitet (förutom vanligt tempo) 5 dagar av 7.

Hur har det gått för er :?:

Kram :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"