Stark överlevnadsångest hos nyfödd mitt i natten

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Spyro
Kontakt:

Inlägg av Spyro »

TorsMamma - har också funderat lite över det där med sjalar. Vilken är bäst? Vaddå "ringsjal"? Hur länge kan man bära en bebis, egentligen? :-k

Det där med en massa knutar låter inte riktigt som något för mig. Det ska gå snabbt och ENKELT, inget krångel! :D Man får ju liksom nog av krånglandet med alla moderna vagnar och resesängar, om man säger som så... :roll: Finns det en enkel, krångelfri sjal någonstans därute?
* Ny adress! http://www.stilla-sinne.biz
* Mamma till :heart: "Skalman" :heart: född 21/12-05.
* Forumet är alltid Hem, även om jag är här rätt så sällan nuförtiden. :-)
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Maken fick hjälpa att tratta in ganska mkt i början, när de öppnade ordentligt tog han sats och tjoffade barnet på plats. Makar är även bra för att hämta små nyfödda snabbt. :lol:
Jag bar inte mina små nästan alls, gick inte med två, det gick bra ändå. :wink:

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Hej Päivi, först vill jag säga: Vad duktig och tapper du är :!: Som orkar sturkturera upp vardagen så snart efter snitt och pärs och allt :!: Sen vill jag bara hålla med hjhelena: Begagna maken för sjutton :!: Knuffa på han vid första gny och se till att han är den som flyger upp när din flygförmåga är så begränsad som den nu är.

Lycka till och grattis i övrigt :heart:
father of sons

Inlägg av father of sons »

Makar är även bra för att hämta små nyfödda snabbt
Begagna maken för sjutton
Jag har alltid skött allt utanför sängen sas nattetid. Hämta barn snabbt-som-attan, blöjbyten osv. (utom under en period då jag sov som den värsta gris. Inga barn väckte mig - dock modern med en välplacerad armbåge :lol: )

Speciellt snittade kvinnor behöver förstås den hjälpen (även om det är sympatiskt att dela ändå :!: )

:D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Oj! Många svar hinner man få när man inte hinner hänga här så mycket numera... :lol: :heart:

Då ska vi se: Tors mamma: Till! :lol: Alla tips är välkomna. Du vet var min PM-låda bor?

Angående att väcka maken mitt i natten - har väl tänkt att det är lite onödigt eftersom jag måste upp ändå : kan inte ligga och amma som det är i nuläget utan sitter i en korgstol bredvid sängen...

Apråpos: inatt vaknade lilla damen tio över tolv och åt sedan Non-Stop till klockan två - och då menar jag Non. Stop. :shock: Där tröttnade jag, och gav henne 60 ml ersättning. Orkade inte med tanken på en tredje amningstimme - och samma sak nu på morgonen - hon äter två timmar. I sträck. Där bryter jag, och ger henne ersättning - hon verkar ju inte bli mätt på det jag har!

Hur länge varar de här amningskriserna..? :roll:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Päivi skrev:Hur länge varar de här amningskriserna..? :roll:
Tre dagar. Ungefär :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tre dagar? Yes! Då är vi ju inne på dag två redan... =D>
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Kan vara bra att ha i huvudet att om du ger ersättning så är det svårt för brösten att fatta läget, då blir det ju inte större efterfrågan... Tutten tror då att nuvarande mängd räcker. Jag tror att vi har omogen sugteknik hos lilla fröken, då tar det sin friska tid att äta. Då ställer eventuellt flaskan till mer trassel eftersom den är lättare att äta på.
Gäst

Inlägg av Gäst »

TorpSara - jag vet. :? Jag ger inte ersättning för skojs skull - men vad gör man då man har suttit och ammat - verkligen - i två timmar utan paus, och känner att man har egna behov som kallar..? Eller att lilla fröken påbörjat sin tredje amningstimme utan att vara mätt - mitt i natten?

Försöker dock minimera de gånger då jag tar till ersättning - för jag vill ju få en fungerande amning den här gången. :!:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Eller för den delen - i fall som då lillan skriker i 45 minuter utan att man får henne ta bröstet..? :(
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Huga jag förstår verkligen att det är jobbigt. Jag som inte normalt gillar samsovning skulle precis föreslå det när jag såg ditt svar. Tänk på att när liten är större så kan det bli lättare att suga om ni härdar i, här går det exemplariskt numera, efter att sonen föddes med svår tuttförvirring och skittaskig teknik... Kramar och lycka till, och som sat använd pappisen, det är en kort tid! :D
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Päivi skrev:Jag ger inte ersättning för skojs skull
Nej Päivi, det finns ingen som VILL att amningen ska strula, men det gör det för nästan alla :!: Det är absolut ingen fara om du ger tillägget efter amning, inte om hon suger i en par timmar, då har hon sugit upp produktionen ändå :!: Risken är att det bara blir värre sår om du marathonammar och inte ger tuttarna vila, ask me :wink:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Päivi,

Jag skulle nog kunna skriva en hel uppsats om sjalar tror jag… :oops: Som med allt här i livet är det såååå individuellt hur man själv är som person och vad man gillar. Skall försöka att vara så objektiv som möjligt i detta. :roll:

I de vanligaste barn butikerna säljs de ”korta” sjalarna. Dessa knyter man bara en gång (eller med ring) och kan sedan bara trä över huvudet och sätta/lägga barnet i. Fördelen är att på detta sättet går det ganska fort i och ur men nackdelen är att all belastning är på EN axel hela tiden.

Om man surfar runt eller åker till en liten annan butik kan man hitta ”långa” sjalar. Dessa kan man knyta på hur många sätt som helst och jag har använt 5 olika knutar än så länge beroende på hur stor Tor har varit, om han skall ligga i sjalen (för att inte belasta hans rygg som babybjörn gör) eller sitta för att titta osv.
Den långa sjalen tar längre tid att knyta men jag tycker att fördelen är att man får mycket stöd i ryggen och att barnet ligger SUPER stadigt så båda händerna är fria. Det tar en liten stund att få i barnet (ungefär som i babybjörn när snitsen sitter inne) men fortare att ta ur än babybjörn tycker jag.
Den långa sjalen finns som vävd och stum ända till mjuk trikå som stretchar.
Jag har en sjal som min kära make har sytt i mycket starkt linne tyg och är jättelång och stum. De jag träffat som har en annan typ av sjal och gillar hela sjalgrejen \:D/ slutar med att de köper en lång vävd sjal också för den ger max med stöd och håller till barn upp till 3 år då man kan knyta dem på ryggen.

Ps. Jag har en förmåga att stoppa i mig stora kvantiteter med info och sedan sammanfatta dem (arbetsskada ](*,) ) och när jag surfade runt och läste så verkade det som att de som var mest nöjda med sina sjalar var de som hade en lång vävd och lite stum sjal. Ds.

Ett annat tips vad det gäller sjal är att om man köper en lång kan man ju alltid vika den dubbelt och knyta snett över axeln som en kort :idea: , vilket jag gör hemma ganska ofta för det går fort att knyta få i och ur barnet lätt och han kan vara med korta stunder, men jag tycker det kräver en hand/arm som stöd på det sättet.

Sedan knyter jag lite mer när jag VET att han skall sitta i längre stunder, typ på promenad ute. Man kan alltid ha sjalen knuten på sig och behöver inte knyta dit och loss den hela tiden. Jag har till och med ammat i sjal och med Tor utan sjal fast sjalen var på. Så allt går är min attityd.

Ett litet men bara….
Jag vill poängtera att jag låter honom ligga mycket på mage och själv (passiv social delaktighet) samt så lät jag honom aldrig sova i den (vill inte vara en vandrande säng). Utan har den mest för att kunna förflytta mig själv smidigt, samt som ”kris”-verktyg när Tor inte är lycklig själv.

(Priser på sjalar är ganska dyrt men jag var ute och tittade på nätet precis och man kan också hyra sjal såg jag….)

Har du fler frågor så fråga på bara! :!:

Tyvärr så går det inte att skicka bilagor med pm. Du har möjligtvis ingen vanlig mail jag kan anvävda?
:?:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:shock: Tors mamma, du är ju ett vandrande lexikon! 8)

TACK för all utförlig info!

Och jo, min mail är paivihyv@yahoo.se

tar gärna emot bilagorna :!:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jo, förresten, angående tillägg och marathonamning:

:arrow: jag har amningsnapp - suveränt nu, men hur vänjer jag henne av med den efter att den här "krisen" är över? :roll: Brösten ser normala ut nu, men jag tänker fortsätta använda nappen tills dessa marathons är avslutade...

:arrow: idag på eftermiddagen, när hon och jag hade åter jobbat bortåt en halvtimme - fyrtio minuter med att få henne lugnad och till bröstet :evil: gjorde jag så här: jag gav henne 30 ml ersättning för att stilla den värsta ångesten, och för att få henne att suga - och bytte sedan blixtsnabbt över till bröstet. Det fungerade :!: Hon forsatte suga av bara farten.

Att stoppa hela munnen full med bröst är ingen konst med gallskrikande bebis, men att få henne att suga - oavsett hur mycket jag stryker kinden, pratar lugnande, går... ](*,) Inser också att ersättning i slutet av måltid inte är så farligt, men jag avskyr att behöva börja måltiden så! Dock är det väl bättre än att det inte blir någon måltid alls... trappar nu ner till 30 ml från 60, i och med att detta fungerade för att få henne att suga. Så får vi se vad det ger.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"