Kura 8 månaders, lite frågor först

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Bellan

Re: Kura 8 månaders, lite frågor först

Inlägg av Bellan »

Hej!
Lite uppdatering från veckan. Vi körde med två vilor men insåg på en dag att alla som gav oss tips hade rätt, hon sov inte på förmiddagen alls :oops: och det blev helstruligt på eftermiddagsvilan. Sen läste jag alla inlägg igen och så jag tänkte till :-k och körde på att "en gång är ingen gång" och hoppade på samma schema med en vila per dag igen redan dagen efter. Schemat med en vila funkar men hon är väldigt trött, om vi åker någonstans (till affären 10 min) hinner hon somna :( och hon har blivit lite sämre på att äta (jag tolkar det som att hon är lite för trött). Men jag ska självklart fortsätta med schemat, inget mer hattande [-X Jenny/Manfred skrev att det tog dom en månad att få nya schemat att sitta och det ska jag komma ihåg. Jag tycker iofs att det sitter bra förutom att hon är lite trött.

Det som är lite svårt är att vår tjej ser så trött ut och då vill vi ju gärna ge henne en extra vila på 20 min, men det funkar inte har vi ju märkt :( Och då jag velar så frågar jag min sambo, som är av det snällare sorten, och som säger "klart hon ska få sova" och jag kör på det. Ååååå jag vet att jag måste odla lite attityd och vara mer självsäker på att jag vet vad som är bäst för vår lilla tjej :oops: Inget hattande, bara att hålla schemat [-X

Jag har väl egentligen ingen fråga, bara en uppdatering och ett TACK för all stöttning [-o<
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

All förståelse Bellan. :heart: Och du resonerar så fint. :wink:

5-min kan ni ju alltid ge älsklingen när hon kroknar. De har ingen effekt på övriga sovtider. Jobba på!

Värme!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Bellan

Inlägg av Bellan »

Hej!
Skulle behöva lite peppning :(
Vi kör fortfarande det nya schemat med en vila. Vi har lite problem med att hon vaknar tidigt runt 6-6.30, men sover inte mer är 45 minuter på vilan (dom flesta dagar) och är självklart trött på dagarna. Vissa dagar somnar hon i maten och två gånger har jag fått lagt henne 15 min tidigt. Trodde att jag kom på lösningen på vilan här om dagen, att det inte var helt mörkt för när jag stängde ute allt ljus så sov hon hela vilan :D fast bara den dagen #-o
Hon tar ju en stund på sig att somna ca 20 min så det blir ju väldigt lite sömn och det märks på trötthet och gnäll... Behöver lite peppning [-o<
/Bellan
Liten, nyår -18
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

hmmmmmmmm :-k

Det låter ju nästan som om hon är övertrött och då kan ju de små ha svårt att komma till ro. Det verkar ju som om hon snarare sover för lite än för mycket i alla fall, alltså att hon vaknar tidigare på morgonen.... Vaknar hon själv efter 45 minuter på dagen, eller väcker du henne för att vilan är slut? Jag skulle nog låta henne sova lite extra ändå, fast man inte ska.... för kurad kan man ju säga att hon är. Det är ju bara nya schemat som skall sitta..... Jag tror att det kan vara en lösning att låta henne sova sin tid på dagen så att hon liksom kommer i kapp.

Det där med mörkret var i alla fall en nyckel i vår sovning!! Jag har dubbla gardiner och nu sover han sen ett tag (i stort sett) alltid tills jag väcker honom.

Det här var ju bara mina tankar. Lyssna på vad de övriga "proffsen" (i positiv bemärkelse) har att säga......

Lycka till! Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Bellan

Inlägg av Bellan »

Tack Jenny för ditt stöd :heart:
Jo, hon vaknar av sig själv efter 45 minuter på vilan, hon ska sova 1,5h :-k Jag kan inte fatta varför :-k Hon är ju trött och hon har det mörkt och hon har ju sovit 1,5 tidigare utan problem. Ute är vi och delaktighet får hon... visseligen är hon snorig, men det är ju inget problem på natten :-k Om jag räknar rätt så får hon mellan 11-11.5 h på natten + 45 på dagen, det är ju inte 13,5 som det ska vara #-o

:? Det är ju bara att fortsätta med schemat... för sova det behöver hon och mer än vad hon gör nu [-X

Tack för stödet!
/Bellan
Liten, nyår -18
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Du gör helt rätt - kör på enligt schema, du kan öka på tills denna "fnurra" lagt sig. Lägg henne 30 minuter tidigare på kvällen. Det har vi gjort de gånger E inte utnyttjat sin schemalagda sömn som hon "bör". :wink:

Lita på att hon helt plötsligt är tillbaka i vanliga gängor igen, det är nyckeln, då mår både du och hon bättre - och du kan ge henne de rätta svaren. De LUGNA och SÄKRA svaren.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Bellan

Inlägg av Bellan »

Tack för ditt stöd Anna :heart:
Idag sov hon hela sin vila, vaknade själv efter 1h 45 min :mrgreen:

Vi ska följa schemat och lägga lite tidigare :) med säkerhet och lugn :mrgreen:

Idag tog vi en promenad i skogen med tjejen i en bärstol och hon älskade det. Sjöng och pratade hela vägen :mrgreen: Förmodligen kul att se allt från våran höjd ;)
/Bellan
Liten, nyår -18
Anna09

Inlägg av Anna09 »

:thumbsup: :heart: :thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Bellan

Inlägg av Bellan »

En lite undran...
Hon sover 19-07 men vaknar 06.20-06.30 varje dag. Då kör vi strategin "det händer inget på natten" och låter det vara tyst i huset. Hon ligger ofta och små pratar men efter en stund blir hon sur, förmodligen är hon väl hungrig, då kan vi (runt kl 06.45) gå upp och göra husljud för att sen ta upp henne med ett "nu är det dags att vakna" kl 07. Vi låtsas alltså som hon inte har varit vaken utan som att vi får väcka henne. Finns det något bättre sätt att hantera det på? :?

Vilan har vi också liter klurigheter med fortfarande :oops: . Hon vaknar efter 45 min av sig själv och borde sova 1,5h (fast helst 2h eftersom hon inte sover 12 h på natten). När hon vaknar så ligger hon och pratar lite, helt ok, och då har jag väntat lite för att se om hon somnar om själv (vilket hon inte gör) och då ramsar jag. Hon blir arg och då vet jag inte vad jag ska göra faktiskt :oops: Det går ju inte att ramsa ett argt barn #-o . Vi håller ju fortfarande på att få schemat att sitta, men kan jag göra på något annat sätt för att få henne att sova 1.5h istället för 45 min? Ska jag ramsa? Eller solfjädra? Eller bara låta allt vara?

Jag har även tänkt att det är på tiden att inför ensamlek :wink:. Hon lyckas ju faktist med att ha ensamlek själv på mornarna utan att jag göra något :D . Har letat på olika inlägg på forumet och kollat i BB men inte hittat hur jag ska inför det för en ett-åring och vad jag kan använda för leksaker :-k . Finns det någon bra länk som en snäll själ skulle kunna ge mig eller helt enkelt några bra tips?

/Bellan
Liten, nyår -18
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej Bellan och förlåt att du fått vänta på svar :oops: !

Tycker ni sköter morgnarna alldeles perfekt, tänk på att ni ger förutsättningar att sova. Resten är upp till henne :O) Så ni har ett väl uttänkt schema som ni följer, om hon då inte sover alla sina minutrar som hon ska så spelar det ingen roll för hon har alla möjligheter att sova så länge hon behöver. Jag hade inte börjat laborera med mer dagsömn för att kompensera utebliven nattsömn, det strular nog bara till det för er.

Att hon blir arg när du ramsade låter väldigt logiskt, för precis som du skriver biter inte ramsan på arga barn. Jag hade bara låtit henne vara, intealgt mig i om hon inte blir ledsen. Men se till att mörklägga ordentligt även på dagen så hon inte har så mycket att fästa blicken på.

Åh, ensamlek är ett sorgligt försummat kapitel hemma hos oss, vi får ropa på annan hjälp :D .

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Bellan skrev:Hon sover 19-07 men vaknar 06.20-06.30 varje dag. Då kör vi strategin "det händer inget på natten" och låter det vara tyst i huset. Hon ligger ofta och små pratar men efter en stund blir hon sur, förmodligen är hon väl hungrig, då kan vi (runt kl 06.45) gå upp och göra husljud för att sen ta upp henne med ett "nu är det dags att vakna" kl 07. Vi låtsas alltså som hon inte har varit vaken utan som att vi får väcka henne. Finns det något bättre sätt att hantera det på?
Helt rätt på natten händer ingenting! Hon är väl hunrig... anar jag en varg i mossen :wink: Är hon superhungrig direkt på morgonen? Kan du trycka i henne en extra slurk på kvällen? Om hon inte är hungrig är hon kanske bara lite less på att vänta in morgonen.... jag tror det går över. Har ni testat att ha en egen väckarklocka till henne, som ringer när hon ska upp så att hon själv hör den?
Bellan skrev:Vilan har vi också liter klurigheter med fortfarande . Hon vaknar efter 45 min av sig själv och borde sova 1,5h (fast helst 2h eftersom hon inte sover 12 h på natten). När hon vaknar så ligger hon och pratar lite, helt ok, och då har jag väntat lite för att se om hon somnar om själv (vilket hon inte gör) och då ramsar jag. Hon blir arg och då vet jag inte vad jag ska göra faktiskt Det går ju inte att ramsa ett argt barn . Vi håller ju fortfarande på att få schemat att sitta, men kan jag göra på något annat sätt för att få henne att sova 1.5h istället för 45 min? Ska jag ramsa? Eller solfjädra? Eller bara låta allt vara?
Jag tycker att du bara ska låta henne vara, om hon ligger och pratar gör ju inte så mycket, då är hon ju nöjd i alla fall. M blev oxå jättearg när jag började ramsa honom så som du beskriver, det är ungefär som att han sa "jag VET att jag ska sova men jag kan inte nu". Det här hände vid några tillfällen, men till slut sov han bara. Pröva att låta henne vara bara. Jag gjorde solfjädern ibland när det knep, när hans prat övergick i desperation, men en låååång sådan i så fall, tills han sov. Och mörklägg! Kör på med mer husljud och se om hon somnar om, som sagt man kan bara ge förutsättningarna.... Du kanske kan gå ut en stund och pyssla med något viktigt så att du inte skickar din oro in till henne?
Bellan skrev:Jag har även tänkt att det är på tiden att inför ensamlek . Hon lyckas ju faktist med att ha ensamlek själv på mornarna utan att jag göra något . Har letat på olika inlägg på forumet och kollat i BB men inte hittat hur jag ska inför det för en ett-åring och vad jag kan använda för leksaker . Finns det någon bra länk som en snäll själ skulle kunna ge mig eller helt enkelt några bra tips?
Vi är nog inga proffs på ensamlek heller.... När jag har väckt M på morgonen och gjort dag i rummet får han några leksaker i sängen medan jag går ner och gör välling, ibland sätter jag på någon cd oxå. Jag stökar i köket i kanske en kvart innan jag hämtar honom från sängen. Sen har vi vällingmys i min säng och när han är färdig med den piper han in till sitt rum för att leka, jag ligger kvar och slappar och han kommer in ibland för att titta till mig. Vi tar det lugnt till strax efter 8 och sen blir det påklädning osv. Resten av dagen rullar liksom på, jag har ingen styrd ensamlek, men han går gärna iväg och pysslar själv. Ibland visar jag honom någon rolig pryl och lämnar honom sedan själv att utforska den. Om du ska börja från scratch är i spjälsängen från morgonen en bra start tror jag, om hon inte är vrålhungrig och vill komma upp och äta direkt. Kanske kan en barn-cd hjälpa till om hon känner sig för ensam....

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hungrig....... :wink:

Populära leksaker här;

klossar, saker med hål i som man kan stoppa in fingrarna i, böcker med glada färger, gärna djurmotiv, bilder av ansikten (bäst att plasta in, mycket ska in i munnen och smakas på), lådor och askar som man kan öppna.... inte för mycket på en gång bara

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Bellan

Inlägg av Bellan »

:heart: Tack för era svar Emma och Jenny!
om hon då inte sover alla sina minutrar som hon ska så spelar det ingen roll för hon har alla möjligheter att sova så länge hon behöver
Det stämmer ju :wink: Idag sov hon bara 45 min på vilan och var lite trött på eftermiddagen men allt gick bra i alla fall. Vi fick besök efter kvällsmaten och då kom övertröttheten fram. Vi gjorde alla rutiner som vanligt men hon var väldigt ledsen när jag la henne :( . Hon har varit det några dagar (inte alla sovpass men 3st), hon vill kolla på allt och blir ledsen när jag vinkar god natt till sakerna. Känns ju inte speciellt kul att lägga ett ledset barn :? vet inte riktigt hur jag ska hantera det, men tror att det beror på övertrötthet :| Men som sagt, hon får möjligheten att sova i alla fall.
Hon är väl hunrig... anar jag en varg i mossen
Det har du nog helt rätt i. Är nog lite väl osäker (sambon var jätte insatt i början men inte riktigt nu) och när vi pratar om hennes sömn blir det nog inte riktigt bra... det byggs nog bara upp vargar hos mig :cry: Vill ju hennes bästa och att hon sover alla sina timmar :|

Det där med väckarklocka har vi inte använt, det var ett bra tips :D Även det där med att gå ut och göra något annat skulle nog funka jätte bra på mig :wink:

Tack för tipsen om ensamlek. Idag köpte jag lite nya leksaker till ensamleken. Ett munspel, en skallra, en lite väska med dragkedja och lite till :D Hittade en tråd där dom skrev att någon hade sitt barn i en resesäng under ensamleken. Det skulle passa oss toppen, eftersom hennes rum är för mörkt för att kunna leka i. Cd- är nog en bra idé, hon gillar att ha musik runt sig.

Tack för hjälpen!
/Bellan
Liten, nyår -18
Bellan

Inlägg av Bellan »

... ja här kommer väl en till vargunge smygande som jag behöver hjäpt med att skrämma bort.... :?
Vi har inte varit borta på middag på kvällstid eller sovit borta på läääänge. Nu har vi blivit bjudna på middag hos ett par kompisar i helgen. Frågan är, ska vi lägge henne i resesängen eller ska vi lägga henne i vagn? Hur ska vi tänka och göra för att få det så bra som möjligt?

Sen ska vi även till Stockholm på en studentfest om en dryg vecka. (Vi vet fortfarande inte om vi ska med alla tre eller om bara jag ska åka.) Om vi åker allihop kommer vi gå på fest på ett ställe och sova på ett helt annat ställe. Hur ska vi hantera det med bussresa/tunnelbana eftersom vi förmodligen kommer få lägga henne på stället där det är fest? Hon kommer inte ha möjlighet att se rummet som hon ska sova i :-k Vi vet inte heller hur det är med möjligheten att mörklägga #-o

Tack för råd och tips :D
/Bellan
Liten, nyår -18
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Jag ville bara flika in två trådar om ensamlek som du kan kika på:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=17813

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11067

Mer om ensamleken finns att läsa i Barnaboken. Köp den om du inte har den! Fullproppad med visdom för att hantera bebisar, barn, tonnåringar mm! :P :idea:

Och så hoppas jag ngn vänlig själ hjälper dig med frågor inför helgen och studentfesten. :wink:

Värme!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"