Ny liten flicka

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
maiyah

Inlägg av maiyah »

Tack Susan. Din tråd är också härlig och inspirerande läsning! Ja, har hon inget val börjar hon nog gilla flaskan och ammningen är hon ju inte helt kompis med heller min lilla matkrånglare :-)

Gissningsvis är mediciner mot reumatism inget man äter när man ammar, men vi får se vad de säger. Blir nog en bättre mamma ändå om jag inte har så ont hela tiden.

Gröt gillar lilltjejen iaf och även andra smakisar går ner om än inte med lika stor entusiasm..har lite problem att komma på det där med att maten ska stanna i munnen bara. Och till helgen är planen att skippa nattmålet, hon har ju ingen aptit på morgonen när hon får vakna själv på natten och väcker jag tidigare så vill hon hellre sova än äta, så det känns som att det är dags..

En fråga på det dock, är det bäst att vagna om hon vaknar eller ska vi köra på ramsan direkt. Brukar bekräftelseramsa när jag lägger henne men har aldrig testat på natten vid uppvak, hon brukar sköta sådana själv utom i undantagsfall och då har jag vagnat lite. Hon är ju dryga 4 månader nu..

Vad säger ni??
Kaspian 2007-11-03 Minikurad 14-16 mars 2008
Cera 2009-06-28 vecka 40+5 SM från början
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Maiyah! :D

Hoppas det går bra med reumatismen :cry: och du får hjälp med den.

Ang nattmålet så är jag beredd att sätta en slant på att du och Lillan grejar det galant. 8) Passa på att sätta ramsan som huvudverktyg, tycker jag. :shock: Så får du det gjort, också. Det viktiga är att hon får svar på eventuella matfrågor första natten (ramsa först, avvakta, och vagna om det krävs). Andra natten avvakta, ramsa, avvakta och vagna bara vid überkris. Tredje natten ramsa bara om det verkligen behövs. :D

Attityden i topp så kommer det att gå jättebra! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
maiyah

Inlägg av maiyah »

har inte blivit nått borttaget nattmål än, laddar fortfarande för att känna attityden, tycker inte riktigt att hon äter nog på dan för att klara 12 timmar utan mat..fast hon kanske tycker annorlunda men jag har inte vågat prova än..

Men jag är så ledsen för jag måste sluta amma! Ser inte fram emot att få strida med flaskan och ersättning, när jag var hos läkaren sist vägrade hon äta BM som jag pumpat på morgonen, min man försökte i 2 timmar men hon bara blånekade så hon svalt hellre till 17 när jag kom hem...blä!!

Men läkarna säger att det är viktigt att börja ta mediciner innan lederna har hunnit skadas, för då är det liksom för sent, så jag ska försöka byta ut ett mål i taget och sen starta medicinering om 6 veckor, och då sluta amma. Då är hon ju iaf 5,5 månader så det är ju bättre än inget, har hela frysen full med mjölk också så hon kommer kunna få en del även efter det.

Problemet är ju bara den där sabla flaskan! Kan större hål på nappen göra skillnad tror ni?

Och min attityd såklart, jag vill verkligen fortsätta amma, ammade min första i 14 månader och hade kanske inte tänkt amma lika länge men vi är ju i USA och svininfluensan härjar och ja...massor med tankar som snurrar. Mest vill inte vill inte, men det är nog för att jag inte vill inse att jag är sjuk. Dumt!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Usch vad trist det är när man inte kan få besluta saker och ting själv i lugn och ro. Hade du själv bestämt att sluta amma nu så hade det funkat fint och inte varit jobbigt alls. Nu måste du sluta amma för att du ska kunna äta mediciner för att inte din kropp ska må dåligt. Trist, men sånt är livet.

Om du bodde lite närmare mig så hade jag kvastat över och övertygat lilla damen om att flaskan kan vara helt god den med. :)

Sörj klart att du inte får amma längre och gå sen vidare. Det kommer att funka med flaskmatning och hon är ju så stor så riktig mat kommer ta större och större plats i livet och i lilla magen. :wink:

Här hemma har vi Mika, vår envisa lilla prinsessa, som inte alls ville hjälpa mig som kom hem efter jobbet med sprängfyllda tuttar. Hon tuttade pyttelite och bad sen om att få riktig mat. :shock: Suck, hon åt en stor burk mat, och så lite ur en liten burk och så en halv stor burk eftis på det. Sen rapade hon och bara låg och njöt med magen full av mat. Till nattslurk behagade hon sedan tömma åtminstone det ena bröstet, det andra fick jag pumpa. :wink: Mat är gott tycker hon.

Snart kommer din prinsessa också begripa att mat är gott och att det bara är att gapa och svälja för att få en mätt mage.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
maiyah

Inlägg av maiyah »

Haha. läste precis det i din tråd! Helt oootroligt vad hon äter :-) Cera tycker väl att gröt är ok, kan äta nästan en dl ibland, men annan mat går det seegt med, det blir några teskedar, sen vill hon inte mer.

Och flaskan är verkligen inte kul, när hon är på bra humör och borde vara väldigt hungrig går hon med på att ha den i munnen utan att vara arg men hon bara tuggar på nappen och suger absolut ingenting.

Vet inte om jag ska testa nån annan variant på napp..eller så är det min attityd som säger henne att jag hellre ammar, och då gör hon också det.

Jag sörjer, men jag ska sörja klart och medicinen blir om en månad så då hinner vi ju aif avsluta det värdigt och inte på en kvart. Då är hon ju nästan 6 månader också så förhoppningsvis finns det mer mat på schemat då.

Tacl SusanD, hade jag inte varit på andra sidan atlanten hade jag tagit dig på orden och kommit med Cera för flaskträning! Nu får nog pappan bita i det sura äpplet och lära henne..
maiyah

Inlägg av maiyah »

Hmm..hur får man in ramsan när lilltjejen aldrig låter varken ledsen eller hungrig. Igår var andra natten med mat vid 22 istället för 4 och i morse vaknade hon vid 7snåret. Men hon är ju inte ledsen eller nått sånt utan ligger och bökar lite och låter till ibland som om hon säger "hallå, jag är vaken, är nån där"? Men inte alls " Ge mig mat för bövelen". TOg upp fem i halv och då åt hon nådigt ett bröst innan hon ville göra annat.

Snacka om lyxproblem ;) jag ramsar iaf när hon lägger sig..

Har erbjudit flaskan först vid alla mål både igår och idag, helt utan resultat. Hon bara tuggar på den och spottar ut det hon får i munnen, sen efter ett tag tröttnar hon och blir arg..
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hillo Maiyah!

Jag tror inte att du behöver oroa dig över, eller tänka på, hur du får in ramsan när hon varken låter på ena eller andra sättet.
Ge henne ramsan i vilket fall. Svaret på att/om ramsan har satt sig kommer först när den VERKLIGEN behöver användas som verktyg.

Jag har alltid resonerat och kört enligt devisen att vanligt snack, kackel, gnöl, bök, alltså when ever där hjälp inte uttryckligen frågas efter, inte behöver ramsas. Inte laga något som inte är trasigt.

Så fortsätt du som du gör tycker jag :)

Och ang. flaskan - trägen vinner. Trägna på och rätt som det är så sätter det sig eller så är det rent utav dags, en vacker dag, att ge vanlig mat och då är flaskan ett minne blott :heart:

Kram och hoppas att det mesta känns bättre nu!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Ja det är verkligen så att trägen vinner det har vi fått bevis på idag när jag varit iväg hela dagen. Mika har tillslut druckit ur flaskan men det har ju inte varit så busenkelt utan krävts att vi matat henne från sovande annars har hon sagt nej tack. I morse hade hon druckit 140 ml utpumpad bröstmjölk och sen fyllt på med 135 ml ersättning ur flaska. Glad och mätt tog hon sen itu med dagen trots att hon har feber och inte är helt frisk.

Så jobba på, erbjud, lirka och erbjud igen så kommer poletten trilla ner så småningom.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
maiyah

Inlägg av maiyah »

Tack för uppmuntrande ord, det behövs verkligen! Det är inte roligt, hon blir helt hysterisk när det är tal om flaska. Idag har vi provat att jag och Kaspian varit iväg halva dagen men se det vägrades ändå..Hon verkar hellre svälta ihjäl än äta ersättning..

Men nästa vecka kommer mina föräldrar och stannar i två veckor, förhoppningsvis kan vi tillsammans övertyga den lilla damen om att det ändå går att få mat ur den där konstiga saken. Håller på att lägga ut lite trådar om man kanske kan amma lite på halvtid med den medicinen jag ska få. LÄkaren som föreskrivit den tyckte man kunde det eftersom den inte har någon effekt när man intar den via munnen, man måste ta sprutor, annars bryts allting ner i magsäcken och har då ingen effekt. Frågan är om det är andra hjälpämnen i som gör att det kan vara olämpligt för lilltjejen. Är ju så svårt att veta för man testar ju inte direkt mediciner på ammande kvinnor..

Men man kan vara gravid med den, även om det inte är rekommenderat, om man har besvär under graviditeten så kan man ta medicinen ändå...

Men mitt i allt gnäll händer det ju roliga saker också :-) som att Cera sov sin första 12 timmarsnatt utan mat igår. Åt bra på dan och var inte så intresserad av nattslurk vid 19 snåret, så jag tog upp som vanligt som jag gjort flera nätter nu vid 22 och tänkte mata lite extra, men se det passade inte damen, hon blev tvärarg. Förmodligen var hon väl inne i nån riktigt skön sömn och ville inte bli störd, för hon vägrade helt sonika att ta bröstet och vrålade argt tills jag la tillbaka henne i sängen. Där fick mamma för att hon fegade när det gäller den goda sömnen till förmån för matning :-)

TÄnkte att ja ja då får jag väl mata vid fyra då om hon vaknar då istället vilket hon ju säkert gör tänkte jag, men icke sa nicke, däremot vid halv sexsnåret tyckte hon att det var dags att gå upp. Men där fick jag ju säga emot och ramsade samt drog ett par drag med vagnen, bara för att understryka. Och då somnade hon om, vaknade igen vid sjutiden men då fick hon hållas, låg och småsnackade och var lite sådär allmänt vaken, tills jag tog upp och ammade 7.20 för då började hon bli arg, så jag passade på när hon var tyst.

Så inatt blir det nog inget mål 22 så får vi se om trenden fortsätter, har bestämt mig för att om hon vaknar innan 4 och är hungrig så blir det lite mat, annars klarar hon sig till halv åtta.

Kram på er!!
maiyah

Inlägg av maiyah »

Förresten verkar även denna medicin vara på listan: bäst att säga nej för vi vet inte helt säkert. Som ibufrofen, som är godkänt att äta här fast man ammar..

Så jag kanske kan fortsätta amma och ändå få medicin!! Woho!!! Det skulle ju ändå inte röra sig om helammning utan om några månaders halvammning och det verkar vara ofarligt. Den medicin de vill ge mig måste man ta i sprutform för om man tar den via munnen så bryts den ner..
maiyah

Inlägg av maiyah »

Letar "flytta ihop syskontrådar" för lite tips men jag och sökfunktionen är inte riktigt bästisar, får så himla många träffar hela tiden så det är svårt att hitta vad jag letar efter.

Några tips? LIllan har sovit några dagar utan nattmål nu och hon är ju väldigt stabil hela nätterna, inte ett pip. Eller snarare hon vaknar väl till ibland men det sköter hon själv. Dock ett litet bakslag imorse när hon vaknade tvärarg halv sju och vägrade somna om, var hungrig!! Första gången i sin livstid tror jag :-)

Har ätit som en varg idag och varit så sjukt gnällig när jag inte velat ge marginalkvartar..

Så, bra tips på hur man flyttar ihop mottages gärna! Hon sover fortfarande i vagnen kanske ska tilläggas, och hon lyssnade inge vidare på ramsan i morse, men hon var ju hungrig..
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Jag kan liksom inte hålla mig ifrån din tråd.... :wink: 8)

Så här kommer några erfarenheter av ihopflyttning av syskon. Emil sov i sitt lilla rum och Sigge sov i vagnen i vårt sovrum, när han sov 12-natt flyttades han över till spjälsängen i vårt sovrum. Själva överflyttandet gick som en dans, vi la honom i spjälsängen en kväll, ramsade ut och så sov han. :sleep: Och här ska jag nog ändå erkänna att ramsan aldrig riktigt satt sig hos honom för han har liksom alltid sovit så gott. Kriser har funnits, men det är ju omöjligt att ramsa över ett täcke som sitter fast och man är för liten att få loss det.
När det sen sovs gott i spjälsängen förberedde vi Emil på att Sigge skulle flytta in hos honom. Vi gjorde en stor sak av det hela, flyttade in Sigges spjälsäng på dagen och hade en stor inflyttningsfest med ballonger, glass, kex och saft. Och sen nattade vi dem bara så där som vanligt, skrattat, lagt ner, stoppat om, ramsat ut. :sleep:

Med Mika har det blivit en lite annan väg mest beroende på vår renovering av barnkammaren, som då tidigare var vårt sovrum. Medans renoveringen har pågått har FatherA och jag sovit i vardagsrummet och Mika likaså i sin vagn. Hon har ju sovit sina 12-tim nätter en evighet nu och bara väntat på att få flytta in i det nya rummet till sina bröder. Ikväll har vi gått halva vägen kan man säga, grabbarna sover i nya barnkammaren och Mika sover sin första natt i sin spjälsäng som står utanför deras rum i korridoren. Hon somnade ganska bra faktiskt, fick vända henne två gånger och sen tarvades det några ramsor innan hon sov. Nu får hon sova ett par nätter i korridoren innan vi arrangerar stor inflyttningsfest för hennes del.

Emil frågar varje kväll när Mika ska sova i deras rum, han vill att alla ska sova tillsammans. :heart: Snart får han som han vill.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
maiyah

Inlägg av maiyah »

Åhh..vad mysigt!! Det ska vi också ha! Fest alltså, och jag är så glad att du inte kan hålla dina tassar borta ;)

Cera sköter ju sina uppvak själv än så länge iaf, blir bara dåligt när jag ska tassa in och störa, då blir hon arg har jag märkt. Däremot har hon fortfarande inte riktigt blivit övertygad om att natten tar slut 7.30 och inte 5.30..inatt höll hon låda i ca 30 min innan hon somnade om. Inte argt eller ledset på något vis, men ganska högljutt..så jag tänkte att vi kanske väntar lite lite till..vi har ingen spjälsäng än heller för vi ska få en från en annan svensk familj när de åker hem så vi kanske väntar tills dess..fast jag vill ju gärna flytta ihop dem, helst igår!! ;)

kram!
ElinN

Inlägg av ElinN »

Lycka till med ihopflyttning framöver! :thumbsup:

Citerar lite från vår ihopflytt av tjejerna:
Idag frågade Stora E vad "lycklig" betyder och jag förklarade. Då sa hon
"Jag är lycklig när Elvira sover i mitt rum". :heart:
Här kan du läsa mer om vår spontana ihopflytt av våra tjejer om du vill: :D
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=45

:heart:
Senast redigerad av ElinN den mån 23 nov 2009, 22:52, redigerad totalt 1 gånger.
maiyah

Inlägg av maiyah »

Tack! Kaspian är inte riktigt så imponerad av sin lillasyster att han tjatar om att få ha henne i sitt rum..men han är ju van att sova själv. Och han vill gärna ha henne med på en massa andra saker så det blir nog bra. Vi sov hela familjen ihop under helgen och Cera pratade lite under natten samt att Kaspian frågade var mamma var vid nått tillfälle, lite märkligt att sova borta så han ville nog kolla att alla var med. Men de väckte inte varandra så det verkar ju bra! Är så sugen på ihopflytt nu när hon sover hela nätterna.

Och mat är gott!! Så himla skönt! Hon gapar som en liten fågelunge och verkar än så länge gilla allt! Så skönt att känna att man kan fokusera på det och skippa flaskan ett tag, tänker fortsätta amma fast jag ska få min medicin idag. Har lustläst så mycket jag kan komma över och det verkar helt safe, molekylerna är för stora för att ta sig in i mjölken och dessutom förstörs medicinen i magen så man måste ta den via sprutor. Så jag känner mig trygg med det.

Kram på er!!

Och vilket underbart citat ElinN!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"