Dags för kur på lördag - behöver hjälp :o)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag tycker du svarar dig själv så fint så fint. tuta och kör! :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

läggning sämre...

Inlägg av Anna09 »

hej,

jag tycker att vår läggning (ja, alla har vi ju våra udda sidor) :wink: går sämre o sämre, tar längre tid o ester är mer gnällig ledsen. när du läser vår logg, finns det något som framträder, moment där jag kanske hamnar lite ur spår?

vill stävja ett mönster före det blir käppar i hjulet. :smile:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

läggning natt23

Inlägg av Anna09 »

Natt 23:

1900 läggs, lite protester i samband med ramsning, ramsas tyst, bekr. Tyst i tio minuter.

1910 gnölar, stönar och grymtar, gör ingenting, husljud, tystnar tillfälligt 1912, avvaktar, gnölande och ledsen, grymt 1914.

1920 tystnar efter mycket gråt, gnöl, skrik, jag ramsat tyst när hon var ledsen, men sen går hon igång igen… läggningarna går sämre och sämre tycker jag, hon mer gnällig, ledsen… inte så mycket arg längre som tidigare…

1921 gnäller till, tystnar

comments please... :heart:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Njae, det många brukar göra är att med tiden slarva med skrattet till go nattet. Lägg mer krut på detta, gör läggningarna kortare och framförallt konsekvent. Samma, samma, samma.

Vi hade skratt till go natt UTANFÖR rummet och sen dök man in i redan mörklagt och kolsvart rum. Fort snabbt och direkt UT, med den gladaste och hurtigaste av ramsor. Denna sägs sen tills barnet är TYST, gå ner på sista versen.

Ni har ju fått koll på mornarna nu, så tänk samma om kvällarna.

kram och lycka till inatt! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Sova borta och i morgon ryker nappen!

Inlägg av Anna09 »

Vi har sovit borta två nätter, det har gått förhållandevis bra, bättre andra natten, daglurarna har tagit lång tid att somna in.

Nu är vi hemma igen och första dagluren strular fett. :smile: Hon vill inte somna, trots nappen.... nu har det gått 30 min. Så imorgon ryker nappen! :twisted: Vi är så trötta på den och att hålla på och nappa henne minst tre fyra gånger före hon somnar, den senaste veckan har det tagit längre och längre tid att somna in på daglurarna. Så i morgon slopar vi den.

Planerar att ramsa henne tyst vid läggning på dagen, precis som nattläggningen.

TACK för bra tips gällande läggning TorsMamma! Som alltid! :heart:

Vi kör skratt och glatt kvällspass med mat, bad och mera mat och sedan extra skratt precis före vi går in i rummet, säger gonatt till lampan och lägger inom en halv minut. Om hon inte har protesterat har jag direkt bekräftelseramsat... Skall köra TorsMammas tips om hurtig ramsa, eftersom hon börjat protestera enlig tidigare logg. Men jag skall väl ändå avsluta ramsandet när hon tystnat med en bekräftelse?

och likadant på dagarna? :smile:

Kram!
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Hej. Alltså, bekräftar gör man inte längre, man bara går "ner" på sista versen. ¨

Så ramsan blir mera "GoNattiMedSig, SovSåGott, GoNattiMedSig, SovSåGott, GoNattiMedSig, SovSåGott, goNattimedsig, Sooooovsågott, "

Är du med på hur jag menar? Det är alltså sista versen som blir lite mjukare och lugnare, ingen bekräftelse typ, utan den är inbakad?

Skönt att du insett problemet med nappen. :D 8) Nu blir även dagarna bättre men tänk igen 3 dagar att införa och 1 vecka för det att sätta sig. :wink:

Hur var det med schemat nu igen? Är det dags att dra ner på sömntid kanske?

5+6 mån 15 tim sömn/dygn.

(lägger också bara till, att vid 6 mån kommer en ökningsperiod och då menar jag på MAT fronten. En 6 mån kan nästan aldrig få för mycket mat, vi fick själva införa en extra frukost vid denna tid. )
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Bra!

Inlägg av Anna09 »

Hej,

bra med uppdateringsinfo. Särskilt med bekräftelsen, så den skall bara vara med som sista vers, då kör vi så. Har kört så till och från men ibland fått bekräfta henne när hon smågnällt som om hon hakat upp sig för att få sista ordet. Om jag inte låter för luddig. :wink:

Jag har tänkt på schemt och lurarna. Har bara svårt med matten, se tidigare inlägg för några dagar sedan. Hon sover nu som följer:

19-0630
09-1030
1230-1400
16-1645

Har så svårt att få ihop lurar på dagarna. Vill gärna behålla den längre mitt på dagen då denna kommer bestå då hon växer, tänker jag. :smile:

Har du förslag på daglurarnas fördelande? Hon har börjat sova lite sämre mitt på dagen, kanske behöver hon inte lika mycket på förmiddagen även om hon är trött då? Mindre på fm - bättre sömn mitt på dagen? 8)

Matschema (som hon äter upp nu):

0650 230 ml välling
1040 0,8 dl gröt, 135 ml ersättning
1415 200 ml ersättning
1700 Puré halv liten burk eller 5 istärningar egen
1830 230 ml välling

Hon sover bättre på vargisarna sedan vi införde enbart välling på kvällen. :oops:

Hoppas ni har en sköööön sommar, by the way! Här skall det snart börja åska. Möööörka moln över havet.... skall INTE föra över min åskvarg på Ester... :roll:

Kram!
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Hej, det vanliga är att man drar ner på fm luren i ditt fall till ca 45 min. Men då kan det vara bra att kanske ha en aning längre natt...

Det är sällan det är fel på just en exakt lur som sen gör att det är den man kortar utan det är sömnbehovet över hela dygnet som styr. Så jag tror aboslut att du kommer ha bättre långlur 2 om du kortar ner fm luren.

Sen tycker ju jag att du kan öka på matmängden MYCKET! Kanske prova att ge lite mosad banan som ett litet "tillfälligt" extra mål precis innan långluren skulle passa damen att sova på? Så hade jag i ca 2 mån, då de äter som absolut mest (runt 6 mån) Har man problem med lurar vid 5+6 mån hänger det nästan ALLTID på matmängden. De behöver så fruktansvärt mycket att man tror inte det är sant. :wink: 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Inlägg av Anna09 »

Hej,

Vi skall försöka att ändra fm luren, skall vi börja redan i morgon då vi slutar med napp, eller skall vi vänta lite?

och så öka natten till 0645? Tänker jag rätt då? :roll:

Beträffande ätandet, är hon ganska svår att få i mer mat känns det som. Hon säger ifrån tydligt när hon är mätt och det syns på henne, hon kräks en hel del under dagen i små pytsar, hade kaskadproblem med henne tills hon var tre månader. Skall dock försöka med någon slags fruktpuré innan långluren mitt på dagen då vi kortar fm-luren.

När vi började introducera riktig mat prövade vi banan, det passade ICKE vår dam, majs är det som gäller mest. Håller nu på att introducera puréer med kalvkött och sådant i. Hon känner mycket på konsistensen och vi tar det långsamt med säkert.

När det gäller maten vill jag inte truga henne för mycket för hon blir ledsen efter ett tag då jag försökt flera gånger - och jag vill definitivt inte att matning skall bli ett problem eller något hon förknippar med tråkigheter. Har prövat ömma järngreppet då hon bara kivats, men det går icke hem.

Tips? :smile:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Inlägg av Anna09 »

Hej,

Vi skall försöka att ändra fm luren, skall vi börja redan i morgon då vi slutar med napp, eller skall vi vänta lite?

och så öka natten till 0645? Tänker jag rätt då? :roll:

Beträffande ätandet, är hon ganska svår att få i mer mat känns det som. Hon säger ifrån tydligt när hon är mätt och det syns på henne, hon kräks en hel del under dagen i små pytsar, hade kaskadproblem med henne tills hon var tre månader. Skall dock försöka med någon slags fruktpuré innan långluren mitt på dagen då vi kortar fm-luren.

När vi började introducera riktig mat prövade vi banan, det passade ICKE vår dam, majs är det som gäller mest. Håller nu på att introducera puréer med kalvkött och sådant i. Hon känner mycket på konsistensen och vi tar det långsamt med säkert.

När det gäller maten vill jag inte truga henne för mycket för hon blir ledsen efter ett tag då jag försökt flera gånger - och jag vill definitivt inte att matning skall bli ett problem eller något hon förknippar med tråkigheter. Har prövat ömma järngreppet då hon bara kivats, men det går icke hem.

Tips? :smile:

PS Körde nu hurtig nattramsa och snabb nedtoning på slutet då hon tystnade, gjorde ingenting då hennes "eftergnäll" kom efter någon minut. Det upphörde snabbt och vi hade en snabb läggning... TACK!!!! :heart:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

:thumbsup: :sleep:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

ELOGE!!!

Inlägg av Anna09 »

Ville bara säga att vi är otroligt tacksamma för ALL hjälp vi får här på forumet, särskilt till TorsMamma som engagerat sig särskilt, STOR KRAM!!!!!

:!: :heart: :!: [/b]
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Första luren utan napp

Inlägg av Anna09 »

Nu har vi gjort första luren utan napp. Vi la på rygg, hon fick sin lilla gosekanin, jag ramsade ut, inga protester.

Sedan en fråga om "vad är detta för nytt"? Då ramsade pappa i tio minuter till tyst, hurtigt och drog ihop med en sista vers med lugn och ro. hon somnade tio minuter efter läggning och sov sedan hela 45 minuter, dvs en kortare lur än vanligt.

Vi fick dock snabbt reda på att gröt vid 1030 var alldeles för sent, så nu tidigarelägger vi det målet till 1000 och kör ett litet mellis före långluren 1215, som TorsMamma föreslog.

Återkommer med rapport och hur lurarna går framöver. :smile:

PS. Ester vaknade för övrigt 0530, en timma före klockan och kunde bara somna om korta stunder - kanske blir även det bättre nu med mer mat och kortare daglurar. 8)
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Hej, det kommer att gå bra, för det förutsätter vi ju, visst? :lol:

Ang. lite hackig sömn just nu... Jag märker att när det är så här varmt som vi har haft det de senaste dygnen så sover Tor och jag mycket sämre. Så dra inte för stora växlar än. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Inlägg av Anna09 »

Hej,

nä, för stora växlar drar vi inte. Nu har dessa daglurar gått så bra! :smile:

Hon har somnat på 10, 5 och nu 15 minuter. Hon protesterar inte när jag lägger henne så jag har hurtigt ramsat mig ut x4 o drat ihop med lugn sista vers. Sen har hon börjat prata, stöna och varit lite arg - jag avvaktat. Sedan ledsen - då har jag börjat ramsa henne och sedan ramsat tyst och dragit ihop med en sista lugn och sööövande vers. :sleep:

Nu sist gnällde hon några sekunder innan hon suckade djupt för att sedan somna... söta ungen min. Mamma lyssnade med ett litet leende på läpparna. 8)

Vad tror du om maten? Att hon blir ledsen... då skall jag väl inte truga henne ännu mer? :oops:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"