standatdmodellen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Heej

...och tack för era svar....såg inte ni skrivit förrän nu....trodde jag skulle få ett litet mail när någon svarat :?

Då ska vi prova med det.......men man ska alltså inte säga ramsan 4 gånger som vi gör nu???? ...och vad gör vi om hon ej tystnar efter att man sagt ramsan en gång?? Buffa ??? och ramsa igen????

Kram
Pricken
Mamma till
:heart: prinsessa nr 1 Född 16/3-2009 (38+3) :heart:
:heart: prinsessa nr 2 Född 24/1-2011 (39+3) :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej :D

En ramseomgång är ex "Gonatti med sig, sov så gott" x 4. Gå ned i tonläge på sista versen. Därefter avvaktar du och ger ordentligt med utrymme för reflektion 8) Påminnelse ifall det behövs. Själv skulle jag undvika buff annat än under regelrätt SHN-kur eller vid verklig katastrofkris.

Lycka till :thumbsup:
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Yihooooooo.......inatt medans mamma låg och led av matförgiftning så passade lillen på att sova heeeeeela natten utan mat:-)

Fick vända på henne 2 gånger.......hon har de senaste veckorna börjat vända sig från mage till rygg........och blir arg när hon inte kan vända tillbaka.....hon vill absolut NOT sova på rygg......det märker vi helt klart nu:-)

Lite funderingar....såklart :)

:arrow: När nattmålet försvinner.....så borde ju lillen vara hungrig och äta mycket mer :?: .....tycker man ju......men nä det gör inte vår.......Är det någon annan som varit med om detta?

:arrow: Det känns som om vi alltid får kriga när det är matdax.....förutom på nattslurken och nattmålet.....som förhoppningsvis börjar försvinna.
Annars får vi knappt mat i henne ifall hon inte får ligga ner och äta...typ i babygym. Någon som har tips hur vi ska komma ifrån detta??????

:arrow: Har börjat med smakportioner för några veckor sedan och numera verkar hon halvintresserad av det också.......får hon välja så äter hon knappt och driker helst ersättning.

:arrow: Sedan en lite annorlunda fundering........då vår lille sover på mage JÄMT.....i vagn också.....hur blir det när man ändrar till sittdelen från liggdelen???? Då kan hon ju inte ligga på mage. Tips???

Så nu ska lillen matas....så ska ut och utöva ömma järngreppet och se om det funkar idag:-)

Kraaaaaaaaaaaaaam
Pricken
Mamma till
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Pricken745 skrev: :arrow: När nattmålet försvinner.....så borde ju lillen vara hungrig och äta mycket mer :?: .....tycker man ju......men nä det gör inte vår.......Är det någon annan som varit med om detta?
:lol: Jopp, (har) Smulan till er tjänst! Som sagt, nattmat har erbjudits men nekats och hennes dagsintag styr hon själv. Som mest nu när nattmålet är borta har hon hinkat 805ml fördelade på 4 mål över dagen, som minst 615ml och ändå sovit över alla nattmål.
Det känns som om vi alltid får kriga när det är matdax.....förutom på nattslurken och nattmålet.....som förhoppningsvis börjar försvinna.
Annars får vi knappt mat i henne ifall hon inte får ligga ner och äta...typ i babygym. Någon som har tips hur vi ska komma ifrån detta??????
Citerar Anna från min egna tråd längre ner.
Men här tänker jag samtidigt - VILL ni komma bort från ätandet på babysittern? Jag menar, så att det inte är en "idé" du har att man måste äta i famnen. Hänger du med?
Av erfarenhet säger jag att fighterna var värda att tas eftersom vår situation kom att hamna i absurdum, med matning överallt i huset.
:D Ett fromt litet råd: ta dig lugn tid :wink: :lol:

Krångla kan man göra. Pröva fint att servera mat med Attityden av komplett lugn och total säkerhet. Börjas det krånglas så bestäm dig för att NU behöver lilla barnet ABSOLUT rapa (vare sig hon har ätit något att tala om eller inte). Lägg upp henne på axeln - högt, inte modell potatissäck utan modell vaken och högst seende - och småbuffa stadigt i lilla rumpan, nerifrån och uppåt, bastant men mjukt och INTE hastigt. När lugnet återställts gör du ett nytt försök och tittar INTE på barnet utan smågungar fint medan flaskan bara landar i hennes lilla mun, utan luft emellan, medan du alltså överlämnar henne åt ätandet och inte sitter och ängslighetskollar. Srulas det igen, så "rapas" det igen (vare sig det behövs eller inte), och så gör du ett nytt fint försök.

Så där får man hålla på. Budskapet går in omsider :wink: :lol: Det är trevligt att äta, det är fullkomligt självklart naturligt att äta, och man mår så himlans bra efteråt :thumbsup:

Men Rom byggdes inte på en dag. Psykologisera inte. Envisas bara, lugnt och fint :-({|=
Har börjat med smakportioner för några veckor sedan och numera verkar hon halvintresserad av det också.......får hon välja så äter hon knappt och driker helst ersättning.
Ehm, samma här, trägen vinner. Vilket vill du, vilket föredrar hon, vilket känns bäst för er?
Personligen erbjuder jag Smulan varje dag, ibland är det glupska gap efter mer, ibland är det knip nej tack vill inte ha ge mig ersättning. Jag tror att ju mer vi erbjuder smakisarna ju mer vana blir de, DOCK finns det de Småa som helt enkelt vill ha ersättning. (Jag kanske är "slapp" inte vet jag men jag stångar mig inte blodig längre, orkar inte).
Sedan en lite annorlunda fundering........då vår lille sover på mage JÄMT.....i vagn också.....hur blir det när man ändrar till sittdelen från liggdelen???? Då kan hon ju inte ligga på mage. Tips???
Tyvärr inga. Klimp sov aldrig i vagn vagnhatare som han var. Smulan är av samma kaliber så jag befarar att några vagnturer där hon kommer att sova i den inte kommer att tas. Den frågan bollar jag vidare till andra mer erfarna :!:

Seeees' *vinkar*!
:heart:
Elle

Inlägg av Elle »

Pricken, vår minsta sov på mage i vagnens sittdel fram till hon var 15 månader. Fungerade toppenbra!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Hallooj:-)

Sitter pålandet med lite dålig uppkoppling...så kanske detta inlägg kommer in:-)

Ville bara tacka för alla goda råd.......speciellt Kalaskakan och Elle.. :heart: :heart: :heart: :-({|=
'

Nu har vår lilla bebbe sovit 2 nätter irad 11,5 timmar Yihooooooo.....vet att det inte behöver betyda att hon kommer göra det inatt eller imrogon.....men nu vet jag att hon KAN......så det blir nog ordning i vårt hushåll också¨:-) :D

Både jag och min man känner oss överlyckliga över att fått sova mer än vanligt.....speciellt jag (min man sover ändå:) och även om lillen varit på sitt sämsta humör idag (vad nu det kan bero på :? ....inte för lite sömn iaf :lol: ) så har vi kunnat ta det med lite mer ro än vanligt.........mer sömntimmar till föräldrar=mer tålamod :)

Kram till er alla
Pricken
Mamma till
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Grattis Pricken! :D Vad kul att höra! :D Och vid 4 månader nästan på dagen.... :!:

:thumbsup: :heart:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Ja.. nej.. alltså jag säger bara:

=D> =D> =D> \:D/ :heart: !

Kraaaaam!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: :-({|= GRATTIS! :-({|= :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Elle

Inlägg av Elle »

\:D/ Vilken underbar läsning! =D> Härligt! :sleep:

ps. Jag träffar er gärna snart igen så att jag får se juvelen vaken :wink: ds.
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Hellooo igen,

Här kommer liten rapport en hel del funderingar :)

Lillen sover fortfarande relativt bra på nätterna och det sista nattmålet är borta \:D/ ..sååååå skönt att slippa gå upp och mixa ihop ersättning 4.00 på mrogonen. Vi hade en natt där hon vaknade och verkade hungrig men åt knappt något.....så nu vet vi helt säkert att hungrig är hon inte på natten [-X :lol:

Det vi får göra ibland är att vända henne från rygg till mage när hon blir ledsen. Oftast kan hon somna om själv......men hon har lite problem att vända sig till mage i sängen av npgon anledning. .....på golvet har hon inga problem med det :?

Nu lite funderingar :?

:arrow: Hon strular fortfarande på sina dagslurar.....hon vänder sig oftast över till rygg och spenderar tiden med att jollra och leka......vilket är mysigt iofs.....med då sover hon ju inte :roll: Vad göra :roll: :?:

:arrow: Har märkt att om jag ger henne nappen så somnar hon in ganska så lätt.......oftast spottar hon ut nappennär hon somnat.....men är lite rädd att hamna i nappträsket :lol:
Efter att ha varit i vagnträsket upp till öronen.....är vi nu rädda för alla träsk :wink: Dit vill vi inte hamna igen :)

:arrow: Hon vaknar fortfarande upp tidigare på alla sina lurar när hon väl somnat så hennes 45 minuters lurar blir oftast bara 20 minuter. Hon vaknar också vid 6.00 istället för 7.00 ....då brukar hon iofs somna om efter ett tag.....men där får hon också för lite sömn ju :roll:
Hennes dagslur har vi kortat av till 2 timmar då hon alltid vaknar efter 2 timmar........så har gett henne enligt schema 15 timmar istället för 15,5.

Men.......hon är helt klart övertrött på kvällarna och jag förstår ju varför ....men vet inte hur jag ska få henne att sova på hennes lurar????????Tips :?: :?: Vi kör schema enligt 11,5-45-2-45

:arrow: En annan fundering jag har att när vi lägger henne för att sova så gråter hon för det mesta ett litet tag iaf.......(om hon inte vänder sig på rygg och ligger och leker). Borde inte det avta...jag menar att hon bara läggs och så sover hon :) Funderar på om vi borde kura henne på riktigt efter semestrarna.........låter det som en bra idé?
Vi bekräftelseramsar henne vid varje lur och har gjort det i 3 veckor.

stor kram
Pricken
Mamma till
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Här kommer en fråga till mitt i natten.......

Har ju skrivit förr att lillen vaknat någon gång när hon vänt sig på rygg......hon får ligga så ...... blir hon ledsen har vi vänt på henne....detta har hänt max 2 gånger /natt........MEN inatt...........har hon hållit på så minst 2 gånger /timme......så fort vi vänder henne på mage lägger hon sig på rygg och så blir hon ledsen.

Nu har jag den senaste timmen bara låtit henne vara.......hon jollrar/skriker om vartannat.......INGEN sover :roll:

Vad göra????? Så här kan vi inte hålla på.......men vill ju inte låta henne vara ledsen heller :?

kram
Pricken
Mamma till
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Pricken!

Här kommer en toppen bra tråd om "vändningscirkus": http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#97055

Sedan tänker jag mera MAT! Vad äter lilla juvelen nu?

Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Halloj:-)

Nu är vi hemnkoman från lillen första utlandsresa.....inte så exotiskt.....(Åland) men ändå:-)

Allt har gått bättre än förväntat.....även om schemat fick vara lite flexibelt på resedagarna........Märkte dock att bara en timmes tidsskillnad kan ställa till det och att det ordnar sig av sig själv efter några dagar om vi håller oss till scemat \:D/

Vi har dock fortfaranade samma problem........ ](*,) ](*,)

:arrow: lillen sover aldrig sina 45 minuters pass på förmiddaggen eller eftermiddagen...blir oftast bara 30 minuter.......men har tänkt att så får det vara.......kan väl använda marginalkvarten åt andra hållet :?
Däremot på hennes dagslur då hon ska sova 2.0 timmar....sover hon 45 minuter.....vaknar och är väldigt svår att få soman om ...... brukar somna om efter 15-20 minutes argt skrik.....men sover igen bara 45 minuter.....alltså blir det ju 30 minuter för lite sömn där också :roll: VAD SKA VI GÖRA????? Har ju redan kortat av det passet till 2.0 timmar så att hon får 15 timmars sömn istället för 15,5.

Hon äter bra.....får gröt till ett av målen på morgonen och mat+ frukt på lunchen......brukar bli en halvburk av vardera och så lite ersättning...... det borde väl räcka?

Annars börjar vi här hemma känna oss lite lugnare och säkrare på oss själva och att vi kan hantera alla situationer....såååå sköööööönt .....så stort tack till denna metod och detta forum :-({|= =D>

:arrow: ...just det ...en fråga till :lol: .......ska varje måltid fortarande ta 1 timme??

Kram
Pricken
Mamma till
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hejsan Prickprick! :D

Grattis till resan och det allmänna självförtroendet! :thumbsup: Visst är det skönt när man börjar känna sig så säker i sadeln att man kan börja våga ta ut svängarna lite? Vi spontankäkade lunch på stan idag med båda barnen idag, inte för att vi blev tvugna pga dålig planering (det har ju också inträffat ...:oops:) utan bara för att vi tyckte att det kunde vara trevligt. :D Det är ju en rätt skön känsla när man kan göra sånt utan att oroa sig för barnens väl, ve och uppförande. :wink:

Jag skulle inte heller bry mig om ifall 45 min blir 30 - åtminstone inte ifall hon i princip är glad när hon vaknar. På 2-timmarsluren är mitt tips att experimentera med att lägga henne tidigare, kanske 10 min eller upp till en halvtimme beroende på hur ert schema ser ut nu, och se om ni kan tajma in den perfekta sovtiden där hon somnar nöjt och sover hela passet. :D Bebbo sover han oftast bara en halvtimme när det blir på rygg i vagnen - på mage hemma i sängen händer det också ibland att han vaknar till, men då somnar han om på ramsa eller av sig själv. :idea:

Och så testa om ni på något sätt någonstans kan få i henne mer mat. Jag tror det blir en god cirkel om ni får i henne mer mat t ex vid lunchen (större napphål?), lägger henne lite tidigare, hon sover lite bättre, blir lite mindre trött på em, äter lite bättre då etc... 8)

Lycka till! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"