Behöver råd inför morgonen

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Du ska inte argumentera så mycket med tösen. :wink:
Även om du tycker du svarar "a la goddag yxskaft" så blir det ändå en liten diskussion. Det Anna menar är att du BARA ska svara med ramsan. Vad hon än frågar.

Du behöver inte förklara för henne att du sitter utanför och läser och att hon kan sova lungt. Då kommer hon vilja att du ska sitta där hela natten alla nätter eftersom du sagt att det är det du ska göra.
Svara nu bara med ramsan högt och klart på alla frågor. Gå inte in i diskussion. Basta. :D

Kram/Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
annica72

Inlägg av annica72 »

Jo, det du säger har jag haft på känn. Hon kräver att jag sitter utanför hela natten... :roll:

Så, snälla talk me through it!

:?: Hon vaknar med ett skrik, jag ramsar, hon hoppar ur spjälisen och kommer vandrandes. Vad gör jag?
(Har sett i hoppa-ur-spjälis-trådar att man inte ens ska gå in i rummet, utan bara säga åt barnet att masa sig tillbaka. Klara gråter och skriker och jag kan inte tänka mig att hon skulle gå tillbaka till sängen för egen maskin.)

:?: Om jag leder henne tillbaka och lyfter i henne - sen då?
(Ska jag gå ut med ramsan och göra denna procedur upprepade gånger, eller ska jag stanna och få henne liggandes och sömntung. Det är det senare jag gjort de första två nätterna, men jag känner att det inte funkar pga att det utmynnar i brottning eller diskussionsklubb.)

:?: När jag sitter vakt - ska jag sluta ha lyset utanför tänt och sluta sitta så att hon ser mig?

:?: Såg i BB att man inte får sätta lock på spjälis - ähum, hur förbjudet är det? :oops:
:heart: Klara född 2007-03-29 :heart:
:heart: Hanna född 2009-10-05 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Så, snälla talk me through it!

:?: Hon vaknar med ett skrik, jag ramsar, hon hoppar ur spjälisen och kommer vandrandes. Vad gör jag?
(Har sett i hoppa-ur-spjälis-trådar att man inte ens ska gå in i rummet, utan bara säga åt barnet att masa sig tillbaka. Klara gråter och skriker och jag kan inte tänka mig att hon skulle gå tillbaka till sängen för egen maskin.)
Då tar man till TONEN. Eller bär, det går också. Men jag vill ändå slå ett lag för attityden av självklarhet. Vi gör SÅ mycket som de köper, som vi aldrig skulle komma på att pruta på (bilbälte, dagisinskolning, blöjbyte, tandborstning, bad...). Ser man sömnen så så blir det så mycket enklare, för barnet med.
:?: Om jag leder henne tillbaka och lyfter i henne - sen då?
(Ska jag gå ut med ramsan och göra denna procedur upprepade gånger, eller ska jag stanna och få henne liggandes och sömntung. Det är det senare jag gjort de första två nätterna, men jag känner att det inte funkar pga att det utmynnar i brottning eller diskussionsklubb.)
Inatt ska du gå. Med ramsan. Hon har fattat grejjen, att hon sover i sin säng.
:?: När jag sitter vakt - ska jag sluta ha lyset utanför tänt och sluta sitta så att hon ser mig?
Ja.
:?: Såg i BB att man inte får sätta lock på spjälis - ähum, hur förbjudet är det? :oops:
8) :lol:
Nannapanna

Inlägg av Nannapanna »

Nu är jag kanske inte rätt person alls att svar apå dina frågor... Har bara kurat min tös, det var 4 år sedan också.. Och inte haft problem sedan dess! (nja kanske 3 kvällar då... ;) men inte mer!) Vi lägger henne än idag på 2 min., och hon fyller 5 år om några veckor, kan tro att Anna är vår gudinna!

Så det var lika många år sedan som jag läste SHNboken.. Kan dock se efter att ha läst tråden, några saker jag anser "konstiga".

1.Hon verkar ha fått sova med öppen dörr, 2. ni har inte haft helt mörkt, 3. du har gått in och hjälpt henne med div. (blöja, täcke och vad det var..) Vet inte alls hur jag ska uttrycka mig så du inte ska ta illa upp :oops: .., men du verkar inte alls ha rätta attityden! Och kanske inte riktigt förstått hur viktigt det är att aldrig backa! Man kan inte med en osäker sovare "bara låta henne sova i vår säng denna gång", lr "hon kom efter halva natten och fick då ligga i vår säng."
Tycker nog att ni får ta och bestämma er någon gång om ni vill att detta ska funka, och banne mig fixa det! Förstår inte alls hur ni orkat haft nattstrul så länge så länge, utan att sålt den lilla tösen :lol: Men så är det ju också, om jag inte minns fel, som Anna säger att om NI är trötta, vad ska då inte HON vara! Klä på er hela attitydsrocken, och backa inte. Vad jag förstått av texten så har det ju framgått flera och flera saker eftersom, som de ovan. De skulle aldrig fått finnas från början. Jag läste nog SHN-boken 18 ggr innan jag kurade, kollade DVD'n lika många ggr, och hade back up här. Attityden följer med många år framåt under uppfostran, inte bara när det gäller läggningar!

Jag uppfattar dina inlägg som fulla av uppgivenhet och osäkerhet, kanske du även uppfattas så av lilla tösen?
Du kommer att fixa det här!! Du vaktar, och släpp aldrig in vargarna till henne igen :) Det är faktiskt inte krångligare än så..;)

Förresten ett tips vi gjorde när vår lilla började klättra ur spjälisen; gör en ram av plankor och sätt ovanpå sängramen, så den blir 1-1,5 dm högre. Ni kan borra hål i plankorna och fästa den med buntband så slipper ni åmsaka skada på sängen.
Och köp mörkläggningstyg (jag beställde på nätet), gör näst intill becksvart i rummet(under förutsättning att hennes dörr är stängd då! inga springor, inget ska finnas)- och då är det ju inte alls lika roligt att vara vaken, och att sitta/stå i sängen..
* Mycket stolt mamma till Ettan, född 050928 *samt Tvåan, född 120420*
annica72

Inlägg av annica72 »

Tack för ditt svar TorpSara! Dina korta koncisa svar var precis vad jag behövde! :heart: Läste ditt svar efter nattningen ikväll.

Har lagt Klara för natten och annammade benhårt Susannes besked att endast ramsa och inte diskutera. Tyvärr började jag med att lägga henne ner med armkraft och hålla henne nere. Det var nog inte så bra. :cry:

Jag övergick till att bara lyfta tillbaka henne och ramsa mig ut. Jag hann en meter och fick sedan vända för att lyfta i henne igen, eftersom hon redan var på väg. Detta upprepades 15-20 gånger tills hon sa. Jag är trött mamma, jag vill lägga mig, jag ska blunda. [-o< Sen har det varit tyst. Jag kommer att göra likadant i natt vid ev uppvak. Inget prat, bara lyfta tillbaka tills hon inte hoppar ur mer. Så självklart egentligen, men jag var så inställd på att Lugna och få sömntung.

Marina, på ditt svar misstänker jag att du undgått att se att vår tjej är en bergsäker sovare, med undantag av några strulperioder. Hon hade sovit galant i 1,5 år innan nuvarande strul. När hon sovit kanon så länge, så har jag svårt att identifiera vargarnas nafsande när de dyker upp. :evil: Jag stod handfallen när det hela bröt ut för fullt för 1,5 vecka sedan (tror jag att det är) och vi tog in henne till vår säng i rena rådvillheten mitt i natten. Det var mitt lilla försvarstal. :oops:
Nannapanna

Inlägg av Nannapanna »

annica72 skrev:Tack för ditt svar TorpSara! Dina korta koncisa svar var precis vad jag behövde! :heart: Läste ditt svar efter nattningen ikväll.

Har lagt Klara för natten och annammade benhårt Susannes besked att endast ramsa och inte diskutera. Tyvärr började jag med att lägga henne ner med armkraft och hålla henne nere. Det var nog inte så bra. :cry:

Jag övergick till att bara lyfta tillbaka henne och ramsa mig ut. Jag hann en meter och fick sedan vända för att lyfta i henne igen, eftersom hon redan var på väg. Detta upprepades 15-20 gånger tills hon sa. Jag är trött mamma, jag vill lägga mig, jag ska blunda. [-o< Sen har det varit tyst. Jag kommer att göra likadant i natt vid ev uppvak. Inget prat, bara lyfta tillbaka tills hon inte hoppar ur mer. Så självklart egentligen, men jag var så inställd på att Lugna och få sömntung.

Marina, på ditt svar misstänker jag att du undgått att se att vår tjej är en bergsäker sovare, med undantag av några strulperioder. Hon hade sovit galant i 1,5 år innan nuvarande strul. När hon sovit kanon så länge, så har jag svårt att identifiera vargarnas nafsande när de dyker upp. :evil: Jag stod handfallen när det hela bröt ut för fullt för 1,5 vecka sedan (tror jag att det är) och vi tog in henne till vår säng i rena rådvillheten mitt i natten. Det var mitt lilla försvarstal. :oops:
Oh, so sorry... läste det nog men det var ju för 10 sidor sedan ;) Men ändå varför har du sprungit ut och in, ej haft helt mörkt, öppen dörr, osv...?
Eg är ju det irrelevant varför...
Och jag ska nog kanske alldeles vara tyst eftersom vårat funkat så bra Det var bara mina spontana reaktioner..
Jag har känt om vår tjej har vaknat ngn kväll, att gud nåde dig om du tar ifrån oss våran egentid! ;) Så tror det tänket sätter hela vår attityd ;) Och såklart, det är sååååå underbart att det är åtminstone EN sak jag vet, och det är att hon iaf får tillräckligt med sömn! Vår kan emellanåt sova upp till 13 timmars natt i perioder... Några nätter så för att sedan återgå till sina vanliga 12 :D :roll:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Sedan tycker jag at du kan kika i trotskapitlet! Hoppar man ur 20 gånger kanske man inte FÅR ligga i sin säng... :shock: :wink:
annica72

Inlägg av annica72 »

Kvällens läggning gick galant utan en enda urhoppning! :D

Lite oroliga frågor, men tillät inget diskuterande och inga tända lampor. Raka besked som gick hem hos tösen.

Tack så mycket tjejer för ert stöd! :heart: =D>
Elle

Inlägg av Elle »

\:D/ Bra jobbat!!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Härligt! Hur var natten?
annica72

Inlägg av annica72 »

Uppvak vid 23:30, 02:00 och 05:30. Vid det första upvaket blev det bara ett urhopp. Det var segare vid 02:00, men hon sov igen efter en halvtimma och inte dryga timmen som förut. Det sista uppvaket var snabbt avklarat, när jag sa att klockan snart ringer (kl 07:00).

Hon tycker inte alls om när det är mörkt, så nu har vi köpt en nattlampa som sitter i eluttaget. Såg i en annan tråd att en av moderatorerna tyckte att det var okej. Jag märkte att när jag vid ett tillfälle lät det vara lite tänt i vårt sovrum, så att pyttelite ljus kom in till henne, så hoppade hon inte ur mer. När det däremot var becksvart hoppade hon ut och irrade runt i rummet letandes efter dörren... :roll:

Hon är mycket glad över sin rosa nattlampa och jag hoppas att natten blir ännu bättre än igår! :D
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Bra jobbat! :D \:D/
Snart är ni helt i hamn med hela nätter igen.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
annica72

Inlägg av annica72 »

Nu är hon inte längre rädd för att lägga sig, utan är sitt vanliga glada och nöjda jag. :D Både ikväll och igår kväll har hon sagt "Jag vill inte hoppa ur sängen. Jag ska blunda." :lol: Dock hoppade hon ur en massa i natt och kom vandrande. Ville inte sova mer. Täcket ligger konstigt. :roll:

Inatt tar jag tag i den sortens urhoppningar genom att inte lägga på täcket åt henne. Sen blir det en barsk ramsa istället för en glad. Hon är redan informerad om att hon får lägga på täcket själv om hon vaknar inatt.

Jag är ganska trött idag, eftersom hon kom vandrandes ungefär en gång i halvtimmen efter kl 02:00! Så min motivation går inte att ta miste på! :lol:
Nannapanna

Inlägg av Nannapanna »

:)
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

:thumbsup:
Susanne G
Dotter född 25/6-04