Nu är jag kanske inte rätt person alls att svar apå dina frågor... Har bara kurat min tös, det var 4 år sedan också.. Och inte haft problem sedan dess! (nja kanske 3 kvällar då...

men inte mer!) Vi lägger henne än idag på 2 min., och hon fyller 5 år om några veckor, kan tro att Anna är vår gudinna!
Så det var lika många år sedan som jag läste SHNboken.. Kan dock se efter att ha läst tråden, några saker jag anser "konstiga".
1.Hon verkar ha fått sova med öppen dörr, 2. ni har inte haft helt mörkt, 3. du har gått in och hjälpt henne med div. (blöja, täcke och vad det var..) Vet inte alls hur jag ska uttrycka mig så du inte ska ta illa upp

.., men du verkar inte alls ha rätta attityden! Och kanske inte riktigt förstått hur viktigt det är att aldrig backa! Man kan inte med en osäker sovare "bara låta henne sova i vår säng denna gång", lr "hon kom efter halva natten och fick då ligga i vår säng."
Tycker nog att ni får ta och bestämma er någon gång om ni vill att detta ska funka, och banne mig fixa det! Förstår inte alls hur ni orkat haft nattstrul så länge så länge, utan att sålt den lilla tösen

Men så är det ju också, om jag inte minns fel, som Anna säger att om NI är trötta, vad ska då inte HON vara! Klä på er hela attitydsrocken, och backa inte. Vad jag förstått av texten så har det ju framgått flera och flera saker eftersom, som de ovan. De skulle aldrig fått finnas från början. Jag läste nog SHN-boken 18 ggr innan jag kurade, kollade DVD'n lika många ggr, och hade back up här. Attityden följer med många år framåt under uppfostran, inte bara när det gäller läggningar!
Jag uppfattar dina inlägg som fulla av uppgivenhet och osäkerhet, kanske du även uppfattas så av lilla tösen?
Du kommer att fixa det här!! Du vaktar, och släpp aldrig in vargarna till henne igen

Det är faktiskt inte krångligare än så..
Förresten ett tips vi gjorde när vår lilla började klättra ur spjälisen; gör en ram av plankor och sätt ovanpå sängramen, så den blir 1-1,5 dm högre. Ni kan borra hål i plankorna och fästa den med buntband så slipper ni åmsaka skada på sängen.
Och köp mörkläggningstyg (jag beställde på nätet), gör näst intill becksvart i rummet(under förutsättning att hennes dörr är stängd då! inga springor, inget ska finnas)- och då är det ju inte alls lika roligt att vara vaken, och att sitta/stå i sängen..