Höstbarnen -08

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Jo, det verkar ju som det.

Funderar på att börja med smakisar. Är lite less på att mata med mjölk för han är så ointresserad. Får kämpa hela mattimmen och då går det ner 150 ml, sällan mer. Han verkar inte direkt intresserad av mat när vi äter, men värt ett försök. Någon annan som börjat så tidigt, innan de ens fyllt fyra månader? Bäst att börja med gröt eller puré?

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Emma: Vi som skulle vänta ju :wink:
Förstår dig heeelt och hållet.
Igår åt H 950 ml
idag 550!!!!! Och vi har då trugat, trugat, trugat. Ömma järngreppet är min bästa vän just nu. Liksom Tv:n.
Men va 17 antingen truga hela dagarna eller mata hela nätterna :lol:
Valet blir så mycket enklare då.

Hipps ekologiska gröt rekomenderas. Den är mild mot magen och slät i konsistensen.

Spännande, när kör du igång?
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
ElinN

Inlägg av ElinN »

Emma: med min äldsta dotter började vi med gröt när hon var drygt 3-månader. Vi gav just HiPPs risgröt, som är helt slät i konsistensen, till skillnad från tex Sempers. http://www.hippbarnmat.se/subpage.aspx?id=249 Jag blandade med ersättning i början.
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej allihop!
Läser allt ni skriver men har varit dålig på att själv skriva någonting. Min Ebbe är ju mycket yngre än era ungar 8) :lol: men tycker tiden går galet snabbt, han har redan passerat en månad!

Vi kör lååång smekmånad, två månader. Men matar på enligt SM och har satt natt och morgontid, han får inte sova mer än 2,5 timme på dagen heller. De ramarna räcker men han är en tröttmössa! I går öppnade han knappt ögonen. Jamade bara lite, åt och somnade. Jag klädde av, killade, gosade, bytte blöja och ungen sov ändå bara vidare :shock: 8) jag kunde mata max en timme sen sov han igen. Antagligen därför han vaknade två gånger för mat i natt, annars sover han som en klocka- läggs 22 och sover till 02:30 ca, mat, sova till 06:45. Har sovit jättebra redan från start, väldans skönt!

Han orkar dock inte vara vaken så länge, max 1,5 timme (oftast sista passet då), är det ovanligt lite? Känns inte som jag kan göra så mycket för att hålla honom vaken. Somnar han, går det ju inte att väcka. Så det blir mat, lite umgänge, blöjbyte och massa mat till. Vi hinner inte någon social (passiv) delaktighet eller liknande. Men ja, han är ju fortfarande en liten skrutt :lol: undrade mest hur ni hade det den första tiden.

KRAM, Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej anna!

min lilla selma var också supertrött ibörjan. låt honom sova! min lilla prinsessa somnade och åt mest hela tiden. och skrek när hon var vaken. (nästan så jag höll på att glömma :wink: )
det är först nu när hon snart är 3 månader som hon orkar vara vaken 2 timmars pass.

kram!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Blivandemamma: Håller med lillamia. Sålänge det inte stör natten så njut :D :heart:

Var på BVC idag för vaccination. Hon var så duktig, blev lite sur, sen var det inte mer med det! Dom är riktiga tuffingar mina töser :wink:

Hon vägde 6.7 kg och var 60 cm lång. Lika lång som stora syster var vid tre månader men ett helt kilo tyngre 8) SM mina vänner det är grejer :lol:

Blev så ledsen eftersom hon ska sluta, min och Emmas BVC "tant" hon är kanon!!

Hon tyckte också att jag skulle köra igång med gluten medans jag har mjölk kvar.
Får fundera på det...

Kramar
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
jennymaria

Inlägg av jennymaria »

Tillbaka i vardagen hemma efter semester. Hela familjen lider av jetlag, så både nätter och dagar är lite jobbiga. På dagarna är både Benjamin och storebror Gabriel griniga och gnälliga och på nätterna är de vakna. Jag låter Benjamin äta så ofta han vill på natten några nätter till dess han är i fas och i natt blev det nog 4 (!!!!!) gånger. Dessutom var Gabriel vaken i tre timmar.....
Men semestern var härlig :D . Och jag har faktiskt testat att surfa, trots att jag är dålig på att simma och tycker att det verkar lite läskigt. Jag och maken fick en surflektion i julklapp och det var riktigt skoj :D :thumbsup: Och surfningen har satt sina spår hos Gabriel. Jag bäddade om i vagnen idag och då snappade han åt sig madrassen och låtsades att den var en surfbräda :heart: .

Nu när vi är hemma märker jag att det hänt mycket med Benjamin de veckor vi varit borta. Numera sitter han som en kung i sin matstol och äter havregrynsgröt, banan och diverse puréer. Mina bröst står ganska lågt i kurs just nu :? , så jag undrar hur länge jag kommer att amma honom. Jag vill gärna fortsätta till 8 månader, men vi får se hur det blir. Han kan fortfarande inte åla, men rör sig över små ytor på andra sätt, vänder sig både till och från mage och ligger och pysslar med diverse leksaker. Om han är mätt och utsövd skrattar han mest hela tiden, men han har humör och vilja också har jag upptäckt. Mer än storebror hade i den åldern. Fast egentligen kommer jag nog inte ihåg någonting ordentligt av hur det var med storebror... Kommer ni ihåg hur det var med förra barnet?

Jag håller på att somna i soffan nu, så det är dags för sängen. Natti-natt!
En solstråle okt-05
En älskad lillebror 08-07-14
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Idag var det stor grötpremiär! Jag filmade och matade samtidigt :roll: . han fick Hipps risgrö med persika och banan, spetsat med lite rapsolja. Första skeden gick i som om han aldrig gjort annat. Sedan kom lite utanför, men han såg aldrig äcklad ut. Visste bara inte riktigt hur han skulle göra med den konstiga massan i munnen. Jag matade på kanske 10 skedar, några in och ut några gånger, tills han tappade intresset. Ser fram emot att öka på i hans takt (som jag hoppas kommer bli snabb), mycket roligare att ge mat än att sitta och truga i evigheter med flaskan.

Han lyckades också hålla i en visp länge idag, så idag har vi firat :D !
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Jennymaria:

Jag är inte det minsta avundsjuk :wink: Det där lät ju heeeelt underbart!

Emma: Vad roligt att det var uppskattat med mat :D
Påminn mig, varför tillsätter man rapsolja?

Så det blev Hipp, du är så rolig :lol: :wink:

Kram!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej!

Tack för era tankar. Bara för det så var han väldigt vaken i går och fyllde nog upp sina 7,5 timmar om jag räknat rätt :D Han är väldigt duktig på att somna själv, om man lyckas tajma att lägga honom innan han somnat. Han är liksom först jättevaken och sen PANG- nu sover jag :lol: Sedan sov han nästan 7 timmar utan mat i natt :shock: :D hade lite knök med nappen någon gång men annars så. Verkade inte överdrivet hungrig när han väl åt heller.

Roligt att läsa om matintroduktion! Där tycker jag det känns skönt att ha gått igenom det innan, tror inte jag känner mig styrd av normerna på samma vis. Man provar sig fram som man tycker att det passar en och ens barn. Jätteskönt!

Gud vad härligt det låter som ni haft det, JennyMaria. Jag är verkligen imponerad att ni vågade åka så med barnen, det hade inte jag vågat! Jag är inte så chill av mig som person 8)

Nu verkar det som en viss Ebbas-bebbas tokfyllt blöjan.... Får nog ta itu med det :wink:

Kram, Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Marisch65
Kontakt:

Inlägg av Marisch65 »

Hej alla! :D

Ojojoj vilken sömntuta Isac har blivit. :shock: Han som knappt sov något alls dagtid för några veckor sedan sover hur bra som helst numera. Nätterna har ju aldrig varit något problem och är fortfarande helt underbara. Han somnar utan några som helst krusiduller utan napp på kvällen och sover utan avbrott till framemot åtta på morgonen. :D :thumbsup: Han har blivit en klockren 2-2:a dagtid, man skulle faktiskt nästan kunna ställa klockan efter honom. :lol: Det enda som är ett litet bekymmer är att han blir lite hård i magen av ersättningen... tips?
LO skrev:Han är väldigt duktig på att somna själv, om man lyckas tajma att lägga honom innan han somnat. Han är liksom först jättevaken och sen PANG- nu sover jag
Haha! Det där känner jag igen. Isac kan sitta i babysittern och bubbla för fullt ena sekunden och nästa sekund när man tittar till sover han som en sten. :lol:

Och nu är han på väg dit igen så jag ska passa på att peta ner honom i sängen.

Ha det bra allihopa! :heart: :heart: :heart:

//Mari
Fem flickor och sex pojkar. :heart::heart::heart:
ElinN

Inlägg av ElinN »

Många tröttmössor bland höstbebisarna tydligen! :D :sleep:

Här rullar allt på och snart är lillskruttan 4 månader. Hon har nu flyttat in till spjälsängen i storasysters rum och det går bra efter en lite stökig start! Gjorde spjälisen så ombonad jag bara kunde för trygghetskänslans skull. Måste erkänna att jag saknar henne inne hos oss så det värker i hjärtat, men tjejerna har det så bra tillsammans. Storasysters sömnfnurra som varit i flera månader är nu som bortblåst! :o Tack vare mörkläggning och lillasysters närvaro (mysigt med sällskap plus att hon visar hänsyn och ligger still). Funkar så bra och jag är så glad för bådas skull. :heart:

Häromdagen frågade Elicia vad "lycklig" betyder och jag förklarade. Då sa hon
"Jag är lycklig när Elvira sover i mitt rum". :heart:

Impulsiva mamman som INTE skulle börja med mat före 4 månader och som definitivt skulle börja med gröt först och sen puréer, fick ett infall härom kvällen och serverade majspuré. Nu har hon ätit majspuré blandat med ersättning och lite rapsolja tre dagar i rad och det är GOTT! :D =P~ Till helgen blir det HiPPs risgröt!

johanna: Rapsolja=fett=extra kalorier=mer mättnad! Och just rapsolja för att den innehåller de bästa fettsyrorna (enkelomättade)!

Har köpt amningste från Minimundus med lucern, anis och fänkål m.m. och hoppas på att kunna öka på mjölkproduktionen. Hon är hungrig nu och jag känner att det behövs mer. Det är inte lätt att få en 3-4 månaders att amma lite extra för att stimulera produktionen. Tutten töms snabbt och sen är den INTE intressant!

I morse var vi ute på en timmes vaken-promenad i vagnen (rekord!) Vi tittade på träd osv och så vände henne till mage vid sovdags och då somnade hon! Hon har blivit mycket piggare nu! Klarar lätt av 2 timmar vaken på morgonen numera. Men morgontrött är hon också, för jag får alltid väcka kl 8! :D

PS: Kan inte rekommendera att "natt"amma kl 6.45 om man har morgon kl 8! :D Man blir tydligen inte så sugen på frukost då?! :wink:
jennymaria

Inlägg av jennymaria »

Nu behöver jag råd från er!!!

Benjamin har börjat skrika så fort jag lägger honom på mage för att sova i vagnen. Vet inte varför, men misstänker att det beror på att det är ganska trångt där med åkpåse och alla kläder. Jag har i alla fall upptäckt att det funkar att lägga honom på rygg och hänga en filt för och sedan vända på honom när han somnat. Om jag låter honom sova på rygg sover han max 45 minuter. Men att hålla på och vända så här är väl inte hållbart i längden??? Eftersom jag egentligen inte känner för att ta tag i det här, men samtidigt känner att jag borde göra det, hoppas jag att ni kan hjälpa mig med lite pepp och kanske argument till varför det inte är bra att fortsätta med den här ovanan.

Men jag har ärligt talat annat också att ta tag i när det gäller Benjamin. Sen vi kom hem från semestern har det varit ett väldigt ätande på natten och det är dags att styra upp saker och ting. Vi har varit hemma i två veckor, så nu kan vi inte skylla på tidsomställningen och resan längre. Så det är dags att kura - ta bort nappen och alla nattmål, sätta ramsan och flytta ut från vårt rum. När han kan sova hela natten och svarar på ramsan ska han få flytta in hos storebror :D :heart: .

I morgon börjar jag, så ikväll ska jag läsa på lite extra. Tror att jag kommer ihåg det mesta sedan jag kurade storebror för 2,5 år sedan. Jag är faktiskt lite nervös...... tänk om jag inte hittar attityden.... och tänk om det blir ett fasligt skrikande för att han är hungrig.

Ja, hur gör man egentligen med maten?? Jag upplever att han faktiskt är hungrig på natten och nu är det 2-3 nattmål som ska bort på en gång. Ska man ändå ta allt på en gång? Eler fasa ut lite?

Sen är jag lite, lite sur också. På att en semester kan sätta sådana spår. För innan vi åkte sov Benjamin bra och började bli lite lagom ointresserad vid det enda nattmålet. Men det är det ju ingen idé att tänka på... nu är det fokus framåt som gäller - på de hela nätterna som även jag ska få sova snart :D . Längtar.....

För övrigt kan jag berätta att det går bra med maten för det mesta. Numera ammar jag vid alla mål, men frukosten inleds med gröt, lunch och middag inleds med en rejäl portion puré (kött/grönsaker + frukt efteråt). Och Benjamin har börjat åla pyttelite. Han tar sig framåt några decimeter ibland. Men han ser mest ur som om han vill krypa - NU. Idag ålade han sig fram till mina ben när jag lagade mat och drog i mina byxor och tittade upp. Han såg ut precis som om han ville säga "ta upp mig, jag vill vara med". Och det gjorde jag, samtidigt som jag smälte som smör i solsken :D :heart:
En solstråle okt-05
jennymaria

Inlägg av jennymaria »

Igår natt åt Benjamin bara en gång, vid 3. Precis den vändning jag behövde inför kurandet :D :thumbsup: . Så ikväll har jag satt igång. Sängen är flyttad till arbetsrummet som är mörklagt och Benjamin sover utan napp. Men han skrek verkligen hysteriskt i 10 minuter och jag buffade och buffade. Jobbigt, jag hade inte väntat mig det. Nu hoppas jag på en lugn natt :sleep: .
En solstråle okt-05
ElinN

Inlägg av ElinN »

jennymaria: härligt att ni fick en bra kick-start! :D

Det där med hunger på natten skulle jag inte fundera så mycket på eftersom han är en mogen herre på ett halvår nu. Han klarar sig och på bara ett par dagar så kommer han äta ännu bättre på dagen för att kompensera. Det är ju en (o)vana att nattäta och man måste bryta helt enkelt. Men det vet du ju egentligen -påminner bara! :D

Förstår känslan av att semestern förstör allt man byggt upp. :twisted: Så kände jag vid jul, och då var vi bara 2-timmars resa härifrån i några dagar, men saker blir lätt lite upp-och-ned... Men det är bara att gå vidare... Alltid är det nått... tänder, sjukdom osv...snart är ni på banan igen! :thumbsup:

Och angående dagssömnen... Kan han va för varm? När man ligger på mage täpper man ju till lite av kroppens naturliga "luftning" -man blir varmare om inte halsen är blottad tex. Jag skulle prova att ta av nått plagg. Det blir VARMT i åkpåse! Men visst kan du lära honom att sova längre en 45-min på rygg, om det nu funkar bättre att somna på rygg!? Min äldsta tjej sov alltid på rygg i sittvagnen och det gick bra!

Lycka till med natten! :thumbsup: :D
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"