Nybörjare med SM behöver feedback på schemat

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej!

Ush vad jobbigt för er! Skönt att ni mår bättre nu och att det även funkade på A.L.

Läs på om 8- ångesten i BB, det frågas mycket då Anna beskriver det som ingen annan :heart:

Jag skulle baka ihop bekräftelseramsan med vanliga ramsan nu. Så att det sägs i ett svep liksom.

Ang. vargtimmen så kan du backa till att inte göra någonting. Testa!
Jag vet att just vargtimmen kan spöka länge och särskilt under 8- månaders ångest och förtrots. Det mest effektiva för att få bukt med den är att ha en bestämd strategi och sedan hålla sig till den. Men känner du att det är dax att backa för att komma fram så kör på det :!:

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

Läggningarna går just nu väldigt bra!

Vi har beslutat att vänta lite med att backa i vargatimmen tills hon "kommit över på andra sidan". Pangramsan tar väldigt bra och när den inte gör det (när hon vaknar efter 06.15 ) ligger hon och pratar, gör pruttljud, skrattar och gnäller/bökar lite så det är inget skrik så vi låter henne vara tills klockan ringer vid 07.00.

Skulle behöva matschemainspiration för 8-månaders, tips på länkar mottages gärna. Ska kolla själv också så klart!
Mamma till Elsa, född 080707 (v. 38+4)
ElinN

Inlägg av ElinN »

Toppen! :thumbsup:

Du har hittat den här tråden gissar jag!?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0

KRAM! :heart:
gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

Här fungerar allt finfint!
En liten fråga ang. sommartid. Vad är smidigast att göra med tiderna när man flyttar fram klockan en timma?
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Finns lite olika strategier, det är en smaksak.
Vet någon som kör en halv timme i två dagar, jag själv flyttar bara klockan och lådsas att det regnar. Det har funkat för oss.

Man kan också göra såhär:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... idskillnad

Välj och vraka :lol:

Kram!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

Så om vi flyttar fram en timma tex. på morgonen så går vi upp klockan 06.00 och låter henne vara vaken i tre timmar istället för vanligtvis två och kör sen vidare som vanligt utan krusiduller.

Hoppas det inte stället till några större problem. Hon har sovit exemplariskt den senaste tiden :D
gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

Min lilla dam har ÄNTLIGEN fattat hur man tar sig framåt! Det är någon sorts kombination mellan att åla och krypa fast helst vill hon bara stå och stampa tackten! Skam den som ger sig.
gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

... takten ska det ju stå!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

gabriella77 skrev:Så om vi flyttar fram en timma tex. på morgonen så går vi upp klockan 06.00 och låter henne vara vaken i tre timmar istället för vanligtvis två och kör sen vidare som vanligt utan krusiduller.

Hoppas det inte stället till några större problem. Hon har sovit exemplariskt den senaste tiden :D
Om ni ändrar en hel timme på samma dag som den faktiska sommartiden så håller ni bara klockan så att säga. Om ni gör det innan skall HELA dygnet vara förskjutet med 1 timme.

Jag förskjuter med 30 min över 2 dagar det passar oss bäst och då börjar jag på morgonen, då är ALLT 30 min tidigare än dagen innan så att säga. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

Ok, lite seg i huvudet... Om vi tar 30 min åt gången och börjar på själva "sommartidsdagen" så går vi alltså upp 06.30 enligt klockan fast den då enligt vintertid är 07.30. Har jag fattat rätt då?

Vi funderar att ev. byta schema samtidigt som sommartiden eftersom hon fyller 9 månader ca en vecka efter och skulle väl egentligen "bara" vilja ta bort den sista 20 min luren men hon kommer inte kunna hålla sig vaken från 14.00 till 19.00.

Idag har vi följande schema 12-45-1,5-20.
07.00 vakna
09.45 sova 45 min
12.30 sova 1,5 tim
ca 15.50 sova 20 min
19.00 sova natt

Morgonluren har hon själv börjat korta ner och den blir någonstans mellan 20-30 min. Vi funderar på att flytta fram den till 09.30 istället. Den andra lurarna sover hon som hon ska men vid den sista luren har hon börjat få svårt att komma till ro vilket kanske inte är så konstigt eftersom det bara är 2 timmar sedan hon vaknade sist. Känner som sagt inte att jag kan ta bort den helt. Ska jag erbjuda 5 min på eftermiddagen tills hon orkar. Tips!?

Har även kollat på att lägga om lurarna helt och köra 12-45-1,5
07.00 vakna
10.00 sova 45 min
13.30 sova 1,5 tim
19.00 sova natt

Skulle säkert fungera fint men eftersom långluren sitter så fin så skulle jag helst inte vilja kasta om allt. Vad fungerar bäst med framtida (ungefärliga) dagistider ni som vet när de små juvelerna brukar sova då?

Skulle behöva lite input från er erfarna!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

När min son fyllde 9 mån så "föll" sista luren bort och vi hade kvar våra 2 lurar på samma tid som du nu har. Han klarade av fint att vara vaken från 14-19.
Erbjud du en 5 min i en övergångsperiod tycker jag, så gjorde vi.

Kanon!

ps. Vi kommer att ta 30 min på natten TILL lördag och sen 30 min på natten till sön (faktiska dagen) Ds.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

Vi har börjat ha den sista luren lite "flytande". Just nu sover hon rätt mycket mitt på dagen vid långluren. Vanligtvis sover hon 1,5 tim men hon har varit så trött när jag väckt henne så jag har låtit henne sova 30 min till och då skippat den sista luren. Sover hon "bara" 1,5 tim vid långluren erbjuder jag henne en liten kortis. Ibland tar hon den ibland inte.

Nattsömnen fungerar finfint men hon har börjat vända sig om till rygg. Det har inte hänt så ofta och jag brukar gå in men en gång och vända på henne eftersom hon verkar bli rädd och skriker upp sig snabbt men nu börjar det hända lite oftare och jag behöver tips och råd om hur vi ska möta detta.
Elle

Inlägg av Elle »

Här kommer en tråd om "vändningscirkus": http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#97055

Öva MASSOR under vakentiden :D

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

Tack för länken!
gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

Min dotter är mitt uppe i 8-månaderångesten (hon är nio månader) och jag behöver lite råd om hur jag ska bete mig. Det visar sig som tydligast på natten/morgonkvisten då hon sover oroligt och har börjat vakna upp fler gånger och att dagsläggningarna drar ut på tiden.

I natt var väl den värsta natten då hon vaknade 4-5 gånger från 03.30 och framåt. De ”andra” senaste dagarna har hon bara vaknat en gång i vargatimmen men jag har utnyttjat marginalkvarten då hon blivit ledsen när hon vaknat för morgon vid 06.30 – 06.40. Hon somnar inte om men kan ligga någorlunda glad i alla fall 10-15 min innan hon blir riktigt ledsen.

Hur ska jag tänka i situationer som dessa? Ramsa i vargatimmen när det behövs och sen ta upp (ställer alltid klockan och inväntar en lugn paus innan jag går in och tar upp) lite tidigare på morgonen om hon inte somnar om till 07.00 och om hon är ledsen. Jag vet ju att detta är en övergångsfas men jag känner verkligen hur hon vill ha betydligt mer närhet och trygghet. Tänker givetvis inte ta upp henne innan morgon men antar att jag kanske kan vara mer generös med ramsan. Hur tänker ni?

Vid dagslurarna jag har hjälpt henne att somna genom att dra några extra drag med vagnen vid behov men slutar innan hon somnar.

Mitt i allt detta ska jag åka bort med henne i en vecka och då kommer vi dela rum. Tankar kring detta, något att tänka på?
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"