Dags att börja sy, sticka och virka?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Hej!

Tinis: Check this out :arrow: http://indietutes.blogspot.com/2007/07/ ... louse.html
Glömde helt bort att skriva att du ska vika alla stycken först. Sorry... Får skylla på att några celler rykt under min cytobehandling...
Gällande halsringningen, så har jag även gjort en blus utan att klippa ur för halsen. Alltså, jag lämnade det bara "rakt". Det blev nästan ännu bättre. För när man drar i resåren, så blir det runt i halsen ändå. Lycka till nu!

Sussi: Tack, jag är bara en glad amatör! Appropå prinsessåldern, så har jag hört att det är bara att låta dem leeeva ut ordentligt! :D :D :D
Vet du mer? Jo, den maskin som jag syr på är också från 1800 kallt. Min svärmors gamla Husqvarna. Den var redan gammal när hon hade den. Jag använder mig av jerseynål och jerseysöm när jag syr i trikå. I sömnadsguiden tror jag sömmen heter "overlock". Damma av din gamla trotjänare och kom igång vetja! :wink:

//Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ottilia skrev:Glömde helt bort att skriva att du ska vika alla stycken först. Sorry... Får skylla på att några celler rykt under min cytobehandling...
:D Haha! Ja, det förändrade ju hela situationen. Det, och att man skulle klippa TVÅ olika ringningar - en för hals och en för ärmhål. Jag tolkade beskrivningen som att man bara klippte en enda gång i ett enda hörn. Undrar vem som har tappat hjärnceller här... :roll:

Tack snälla du för du tog dig tid. Nu är det solklart! 8)

Sussi, välkommen till syjuntan. Vad blir ditt första projekt? :D

Var är förresten trådskaparen? Loooooovis!!! :D
Sussi

Inlägg av Sussi »

Tinis skrev:Sussi, välkommen till syjuntan. Vad blir ditt första projekt? :D
Tack! :D Jag är sugen på att sy singoallatopen, men jag fattar inte hur jag ska lägga/klippa halsringning och ärmhål :oops:

Jag läste att fler av er syr om gamla vuxenkläder till barnen. Jag sydde mjukisbrallor av mina gamla sweatshirtar, använde ärmarna som ben, klart med muddar och allt :D
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Men hallååååå Sussi, fattar du inte det enkla????????!!!!!!!!!! Själv behövde jag ju bara några enstaka stycken förklaringar från Ottilia.... :oops: :lol: Men nu fattar jag faktiskt. Och titta på länken som Ottilia skickade, där ser du bilder på hur man klipper till.

Så nu kör vi Sussi! Jag har en vild plan på att ha med mig en hemmasydd singoalla till min lilla guddotter som 4-årsgåva i.... eh... morgon! :shock: :lol:

Så heja mig!
Sussi

Inlägg av Sussi »

Jaha, nu klarnar det lite! Men jag har ju inget tyg att sy av :D Eller om jag ska offra ett spjälsängspåslakan med prinsessmönster :) Det används ju inte längre.
Tinis skrev:Jag har en vild plan på att ha med mig en hemmasydd singoalla till min lilla guddotter som 4-årsgåva i.... eh... morgon!
Haha, du är ju för skön! :lol: Men det fixar du, alla gånger! :thumbsup:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Haha, den är klar!!! Jag tog alla genvägar man kan ta. Det blev en gammal randig polarn-tröja som fick leka singoalla-tyg. Jag behöll sidsömmarna både på själva livet och ärmarna och även alla upplägg. Sen gjorde jag som på bilden.... fast vek fel och klippte ärmhål i det som skulle vara mitt fram såklart! ](*,). Men visst kan en söm mitt fram och mitt bak vara snyggt istället för i sidorna????!!! 8). Jag sydde även på en liten ficka mitt fram som jag klippte ur i halsringningen på den gamla tröjan (mudden upptill blev fickans överkant) och gjorde en hjärtan-applikation i röd frotté.

Jättegullig, bara ett problem: den blev för liten!!! helt perfekt lagom till min lilla 1,5-åring.

Jaja, Första Insektsboken är redan inhandlad som present. Den är bra den!

Det lär bli fler singoallor här! jättekul!

Sussi, nu är det din tur!

Kram Tinis
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Jösses, vad jag har skrattat när jag har försökt följa singoalla-äventyret!!! Lite lättad att det inte bara var jag som inte förstod... Men lika lättad över att det löste sig! Skall ta och läsa och studera, för vem vet, kanske blir det singoallatoppar framöver? Walle står nog gärna över, men hans lilla kusin kanske vill stoltsera med en singoallatopp när hon börjar bli lite större? Hon är ju bara tre månader nu, så vi kan ta det lite lugnt. :D

Skulle ladda förrådet med tvillingnålar igår, men butiken hade bara för smala (vill ha 4 mm), så istället köpte jag knappar för en hel förmögenhet! Men de var så snygga! Jag skall sy nya soffkuddar och istället för kardborreband tänkte jag piffa till det lite med knappar. Så hade hon så hysteriskt snygga kvadratiska och rektangulära träknappar, som jag bara inte kunde motstå. De var jättefina mot tyget, men gjorde håååål i plånboken, kan man lugnt säga. Tur att jag fått tillbaka på skatten. :wink:

Sedan hade jag målsättning: "Klippa ut mönsterdelar till gröna mysbyxor" och när jag trött och stel reste mig för kvällen hade jag nästan sytt klart byxorna! Bara muddarna kvar! Lade mig lite bländad av min egen effektivitet -den tittar fram alltför sällan. Men när byxorna är klara kan jag pausa lite från Walle-produktion och sy till någon annan, vilket också kan vara kul. Faktum är att sonen just inte behöver något alls, mer än en pyjamas och det tyget väntar jag ivrigt på.

Jag har inte testat egentligen att sy av gamla vuxenkläder, men tänkte sy babylakan av gamla vuxenlakan och så har jag planerat ett förkläde till Walle av en kökshandduk med älgar på, så matchar det pappas förkläde! Lade också ett par gamla trasiga jeans åt sidan för att sy riktiga slitjeans som han kan ha till hösten. Köpejeans är ju ofta så himla fina och snygga, men det är synd om de slits sönder. Min son kör en del leksaksbil liggande på knä på asfalten, så slitbrallor kan nog behövas. Sedan erkänner jag att jag, när jag var på Springsteen för ett par veckor sedan, köpte en t-shirt i XL som jag faktiskt tänkte slakta och ta trycket till en tröja till Walle istället! Pappa H skakar vidare på huvudet...
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Inatt har vi haft storm, perfekt för innepyssel med alla barna mao 8)

Drog över till hobbyrummet med barnaskaran min, började leta efter kantbanden till haklapparna jag ska sy.. och hittar en av min mammas gamla tröjor i underbart mjuk urtvättad trikå. Rosaflammig med ett stort paljetthjärta på magen :shock: Lotass, sin kärlek trogen, blev lyrisk. Han fullkomligt ÄLSKAR rosa:

:arrow: Mamma! En älskingsjattat-töjja! :heart:

Så nu sitter jag och syr en 2delad mysdress/pyjamas åt honom av nämnda tröja...och haklapparna får vänta :wink:

MEN va skoj med "namnlappar", jag har tänkt precis samma!
Fastnat på vad det ska stå dock :roll:

made in fjällen..? :wink:

/Fjällmor
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Tinis, den låter jättefin, din singoalla. Det är ju precis sådär härligt det är när man får improvisera lite längs med vägen. Oftast är det då det blir riktigt bra när man freestajlar :D

Sussi
: Pepp-pepp! :wink:

ÅsaB: Jag älskar verkligen knappar, men håller med om att de är dyra. Sist när vi var till tygaffären bestämde maja sig för en rosa variant med glitter på. 8 kr st fick jag hala fram. Expediten frågade Maja hur många det skulle vara. Då tittade Maja på mig lite frågande och jag sa "ja, hur många tycker du att vi ska ta?" "Jag tror vi tar sjutton", svarade ungen... :heart: Som man frågar får man svar. Vi nöjde oss med 4st...

Fjällmor: Det ska ju stå "Fjällmor" såklart! Less is more enligt min mening. :D

Hälsningar Ottilia som precis har varit och hämtat ett paket från Slöjd-Detaljer med trådrullar, snedslå, vlisofix och m.m.m...
Mamma till flicka född 040903.
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Fjällmor - vad mysigt att pyssla med alla barnen! Jag var lite smånöjd att jag kunde klippa mönsterdelar med Walle igår, för han var fullt upptagen med att sortera mina pressarfötter... Men pyssel? Nja.

Det låter jättefint att göra en dress/pyjamas så där! Man vill liksom kramas bara av tanken!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:D

har ni sett denna...?

http://www.minanamnband.se/index.php

:wink:

Tack för respons, lite pilligt är det, jag hade liksom inget mönster... :roll: men med sax och god vilja kommer man långt! Eller... 8-[ Kör ärmarna som ben, en båtringad topp med hjärtat mitt på "momman" (Lotassord för magen) och förstärker kanterna med kantband.

Ottilia - visst lutar det åt Fjällmor! Börjar kännas rätt etablerat. Säger som forumets allra vackraste Nancy: jag tror jag heter det på riktigt! Mor min föreslog "made in heaven" - känns som en rätt maffig komplimang :oops: *funderar vidare*

ÅsaB - sortera pressarfötter är suuuperpyssligt juh! :wink: Go Walle! :heart: Allvarligt..med storm utanför och Fjällfar till fjälls i densamma vore det jobbigare att INTE pyssla :wink: :roll:
Storbarna grejjade med allt möjligt, Lotass ritade, byggde smålego och dansade, Mejagos låg i gamm'vaggan och lekte (står vid symaskinen) eller satt med vid bordet och greppade snören eller försökte dra undan tyget när jag klippte :lol: :heart:

/Fjällmor
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Tinis!

Glömde... felåt :oops: ... hur blev singoallan?
Kanske skulle testa till Mejagos så småningom...? Hon älskar att ha så lite som möjligt på sig så tygblöja och singoallaklänning..? :wink:

/Fjällmor
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Länken över singoalla-sömnad, som Ottilia länkade till, förklarar jättebra! Tycker att singoalla-klänning låter kanon! Nästan så att man vill ha själv! Varför inte??? :shock: Fast då blir det som ett tält på mig - är ju långsamt på väg mot valstadiet - bara bröst och mage... :roll:

Köpte förresten billiga mönster igår, varav det ena var över mössor, vantar och halsdukar. På engelska. De flesta mössorna verkar inte så svåra, men den som jag är mest intresserad av fattar jag noll av. Får väl testa i gammal trasig lakansväv eller något, bara för att se om jag får till det alls. Vore ju kul att få till lite mössor som inte alla andra har lika. Här i stan är det mycket PoP som gäller - snyggt och praktiskt, men lite tråkigt i längden.

Nu skall jag vara en duktig digital tjej och gallra tusen miljoner kort på Walle i sandlådan. Nackdelen med ny kamera...
Sussi

Inlägg av Sussi »

Kreativiteten blomstrar ser jag :D Ja, inte här då, jag har inte ens fått fram symaskinen ur klädkammaren :oops: Skyller på att jag har jobbat idag, och sen varit och hjälpt svägerskan koppla in hennes dator. Kände mig mäkta stolt när jag, JAG, fixade det alldeles själv :D Är tydligen inte helt korkad i alla fall :lol:

Fjällan, ett pysselrum låter ju helt underbart! En av anledningarna till att jag inte börjat sy än är nog att maskinen måste plockas fram varje gång... Ska i alla fall sätta mig och virka en stund innan det är sängdags :)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej hej!

Det är jätekul och jättelätt att göra singoallatop/klänning! Jag rekommenderar det varmt.

Men efter att ha grubblat lite inatt (inte så lite heller, blev helt sömnlös av namnlappsproblemet och alla galna syidéer) så insåg jag vilket supertips det vara att lägga bakstycke, framstycke och båda ärmdelarna vikta och staplade på varandra för att sedan klippa halsringning, ärmhål och ärmkullen i två (obs viktigt! :oops: :lol: ) drag. Wow, då passar ju alltid ärmen i ärmhålet ju! Därmed kan man ju göra egna mönster!!! Jag la ett färdigt plagg över för att måtta in lite och se ungefär hur stort som är lagom.

Jepp, Fjällmor, det är just på minanamnband.se som jag är och dreglar. Men alltås VAD ska mina lappar ha för text????? :roll:

Men hörrni, vad gör man till små pojkar? Fast nu kanske jag kan ge mig på en tröja, när jag har tipset om klippningen ovan. Jag har inget bra tröjmönster nämligen....Jo men visst, jag ska ta en fläckig Esprit-tröja med coolt tryck och göra om till pojken min...

Kram på er! Nu är det faktiskt chief detective inspector Barnaby :wink:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"