Tinis kackeltråd

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Lua

Inlägg av Lua »

Tänk att få ta en kopp med gamla bekanta som Fjällmor, JennyH och Jannika! Och dessutom ha en massa nyvunna bekantskaper! Oj, vad det ska bli kul att träffa flera av er i Gastsjön :D :!:

Vi har döpt barnen. Jag tycker att ceremonin är vacker och jag älskar kyrkan, själva byggnaden då. Vilken superfin namngivning Anton fick!

Jo. Guldklänningar var det! Jag är med i Älvsby Lokalrevy och vi har premiär på fredag. Det är mycket nu! I helgen är det repetioner hela dagarna. Ett gäng starka är på plats sedan tiiiiidigt och och bygger våran scen och klockan 10 ska vi börja repa. Det är en alldeles speciell känsla när man får börja köra på riktiga scenen, med alla grejor på plats. Det luktar sågspån och svett och alla har nerverna utanpå :wink:

Storkramen från Lua. :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Tinis skrev:
fjällfolket skrev:Är det HÄR kaffedoften kommer ifrån...
Kan man få en kopp..?
Gissa OM! :D Hjältinnan Fjällmor får så många koppar blodtrycket tål!
Hjältinna...? :shock: :oops: 8-[ ujuj....

:heart: tack..

:D Dop?

Stordottern Fjällfolk döptes då jag var ensamstående när jag fick henne. Det kändes viktigt att visa släkt och vänner att vi "blivit familj"... Och det var också ett sätt för mig att visa henne ( i framtiden) hur stolt jag är över att hon kom till mig :heart:
De andra har inte döpts men vi har ändå valt känslomässiga faddrar med omsorg, och för livet. Någon fest och/eller ceremoni har det inte blivit av flera orsaker (de flesta tråkiga). Men vi funderar på att ställa till med ett hejdundrande kalas till livets ära, till barnaskarans ära (!) här i Moder Naturs vackra famn... så småningom :-({|=

Ammar vidare...

/Fjällmor
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Sitter med en kopp kaffe, Vega tittar på Bamse och Malte sover en halvtimme till. Precis på rätt humör för att kackla lite :wink:

Igår invigdes VM i skidskytte här i Östersund och ikväll ska sambon och jag ut och äta i VM- tältet/restaurangen. Middag och underhållning, ska bli tokskoj :-({|= :D Barnen lämnar vi hos farmor och farfar... 8) Det är såååå skönt att ha svärisar i stan + att det är extra lätt att lämna bort till dem när barnen är SS :D

Gotlandsmamma: vi införde ensamlek när Vega var drygt två, så det är inte försent. Om jag minns rätt så tog det ca en månad så var vi uppe i 1 h 15 min. Kan tipsa om Stor musik för små öron att lyssna på, glad klassisk musik på lagom hög volym. Malte leker 1 h 15 minuter i sin säng, Vega brukar sköta sig själv under den tiden, oftast titta på Tv + leka i vardagsrummet. Vi har också leken direkt efter morgonvällingen, men när vi införde den för Vega så lade jag den runt 9.30 eftersom jag behövde sitta och amma lillebror ifred. Då satt hon också i sängen.

Oj tiden springer iväg, ska fylla på min kaffekopp och snart hämta lillgrisen Malte :heart:

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hej igen!
Tänk att få ta en kopp med gamla bekanta som Fjällmor, JennyH och Jannika!

Heeeej Lua! Det ska bli SÅ kul att få se dig igen! Får se om du känner igen mig utan magen? :wink:

Nu vet jag Tinis att det här är din tråd men ändå!
Få se nu..... nja.... OK då!

Te-rasism tycker jag är småsint, det är ju ändå varm dryck i mugg alternativt glas. Bara för att jag inte vill förgifta min kropp med koffein... *grymt, grymt* :wink:
Och nu när jag har dig på tråden Jannika, så är jag så nyfiken på dig! Jag läste om Nellas fina dop i en annan tråd och blev så intresserad av hur du ser på dopet och kyrkan i kombination med att vara astrolog... Förlåt om frågan är närgången, i så fall behöver du förstås inte svara.
Mig får man fråga preciiis vad som helst, jag svarar ändå bara på det jag vill, haha! :lol: Men du får nog precisera frågan lite för jag vet inte om jag rätt förstår vad det är du undrar över.

Om jag får önska, det är ju ändå min födelsedag idag (skrev hon lite blygsamt :lol:) så vill jag ha en kryddstark chai med mycket socker i, tack! :lol: Vem sköter serveringen?

Kram Jannika
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jannika skrev:Mig får man fråga preciiis vad som helst, jag svarar ändå bara på det jag vill, haha! Men du får nog precisera frågan lite för jag vet inte om jag rätt förstår vad det är du undrar över.
:D Jaha du... du tog inte det flumbetet? Jo, jag funderar helt enkelt på astrologins gå-ihop med kristendomen. Dopet är ju upptagandet i den kristna församlingen. I dagens sekulariserade samhälle ser dom flesta av oss kanske det mer som en ritual och något kulturellt, men är man astrolog så inbillar jag mig att man har en ganska genomtänkt livsåskådningssyn. Och döper man då sitt barn så (inbillar jag mig igen) har man tänkt igenom dopets innebörd och får det att gå ihop.

Och jag inbillar mig liksom att det inte är så lätt att få ihop kristendomens gudssyn med astrologins lära. ELLER? Ja, som du hör inbillar jag mig bara en massa :oops:, kan inte så mycket, men är geniunt och helt odömande intresserad av hur du ser på det!

Kram Tinis
Gäst

Inlägg av Gäst »

Förresten, kära nån.... :oops: GRATTIS förstås!!! Skickar här en virtuell, kryddstark chai med mycket socker i! :lol:
Jannika

Inlägg av Jannika »

Och jag inbillar mig liksom att det inte är så lätt att få ihop kristendomens gudssyn med astrologins lära. ELLER?
Nja, det tycker jag inte är en så svår nöt att knäcka. Däremot har jag lite svårt med att få ihop kristendomens syn på en hel massa saker med MIN syn. :lol:

Jag tycker Jesus gyllene regel och människosyn är universell och likable men en hel del annat skrot som kom med på köpet kan jag inte svälja alls. Nu tror jag inte att Jesus himself hade köpt kvinnoprästmotstånd, homofobi, patriarkala strukturer och diverse korståg i Guds namn. Och jag tillåter mig att helt självsvådligt tolka Bibeln på mitt vis och kan därmed också tycka att upptagandet i den kristna församlingen genom dopet funkar för mig. Och oss.

Till saken hör att darlingens sida av släkten innefattar en hel massa aktivt kristna så för honom var det mer självklart än för mig att barnen skulle döpas. Det blev rätt ingående diskussioner första gången men efter att det beslutet blev taget så var valet för de kommande tre enkelt. Däremot har vi för varje dop blivit mer och mer varma i kläderna och utformar ritualen och högtiden på sätt som vi tycker stämmer med oss som familj och människor.

Jag tycker mycket om dopets symbolik. Livets vatten, dopklänningen som symboliserar växandet, att vi aldrig blir färdiga, ljuset som tänds i mörkret, musik och glädje. Min favoritdel är när prästen håller upp barnet på sträckta armar inför församlingen innan han/hon går runt och visar upp henne. Gemenskap och tillhörighet. Och gudföräldrarna som ska följa och stödja barnet i livet, vara förebilder. Allt det här kan jag svälja otuggat.

Dopet har också fortfarande en traditionell och rituell tyngd. För Nella hade vi välkomstfest när hon var några månader och då kom inte ens hälften så många av släkt och vänner som till dopet. Blir det dop så åbäkar sig folk iväg på ett annat sätt vilket VI tycker är roligt. Vi vill ju att så många som möjligt ska vara med och fira vår nya familjemedlem och att hon ska bli välkomnad till jordelivet med en hejdundrande fest.

Men om vi ska gå tillbaka till astrologins kompatibilitet med kristendom så finns det många kopplingar även om det också finns präster som skyr bara tanken på beröringspunkter. :lol: Det här tror jag att Päivi skulle kunna reda ut på det mest kompetenta vis, huserar hon i den här tråden alls? Annars får vi kanske kalla in henne för experthjälp. Bibeln har ju faktiskt tom innehållit delar om både astrologi och reinkarnation men de smusslades undan under nåt av de första koncilierna. Päivi, hjälp!

Typ. :lol:

Tack för chai:en!

Jannika
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hej Tinis och alla andra bönor!

Nu har jag PM:at Päivi så får vi se om hon har tid att förbarma sig över oss....

Kram Jannika
AlbertsMor

Inlägg av AlbertsMor »

Försöker som bäst återhämta mig från en tre-dagarsomgång av influensan. Har knappt kommit ur sängen. Längesen jag mådde så här dåligt. Nåja, nu går det bättre. En kopp kaffe här så grejar man ju det mesta :D
JennyH skrev: Syftet var att plantera Antons träd, ett fint päronträd. ....... Om någon undrar står det i Söderlingska trädgården, det minsta päronträdet i hela parken, mellan lekplatsen och Djurgårdsgatan.
Åh, på Djurgårdsgatan alldeles intill den parken :heart: låg mitt första hem efter att jag flyttade hemifrån. Jag bodde med min syster och det var en underbar tid, blir fortfarande varm inombords när jag passerar. Vad glad jag blir att Anton har ett träd där!

Tinis skrev: Har ni andra döpt era barn?
Nope. Men en fantastisk välkomstfest blev det. På en väldigt speciell plats, med alla släkter och vänner samlade.

Fjällmor. Vet inte om jag tänkt mig något annat, men vad underbart det är att höra att du sitter där och ammar lilla Meja :heart: (blev liksom så tydligt för min inre syn när det stod skrivet på en rad).
Storebror April 07
Lillebror Mars 09
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

Hej!

Vilken dag, bara GNÄLL. Ja ja. Snart sover änglarna (hm...) och då kan man pussa maken o andas ut lite. En del dagar är bara såna, man får väl gillra läget. Det blir en bra dag i morrn får vi hoppas. Vi har i a f varit ute i solen idag, det blev nog 2.5 tim totalt, och ute är de hur goa o glada som helst, sen kommer de in o gnäller, rivs och tjuter. Hugaliga.

Dop - vi har inte döpt barnen. Tagit hänsyn till min muslimska man. Kunde i och för sig haft en namnfest men iddes inte.

Berättade i ett inlägg om min mans piroger, de blev kalasgoda eftersom jag blandade mig i ang innehållet, hi hi...det blev en blandning av fetaost, valnötter och rinnande honung - kalasgott. Kan varmt rekommenderas!
Vi hade görtrevligt igår när jag var på tjejfest o pratade bok som alla läst utom jag. Jag passade då på att hjälpa värdinnan med kaffebryggning. Kaffebryggaren höll på att explodera. Mindre kul...men det gick bra.
I morse hoppad jag upp och åkte och tränade Body pump, lite segt var det. Men jag ökade på i vikt och det är roligt. Nu väger skivstången MYCKET!

Vad olika det är med barns prat...en kompis med sambo o barn var här på lite mat. Sonen är jämngammal med min Caesar. Han säger mamma och pappa och där. Caesar pratar hur mkt som helst. Favvoordet är tålamod. Han kan ordet men inte innebörden; inte såå bra i a f.
Hm...jag skriver i alla fall jätteofta. Undrar varför?!

Nej, nu ska man kanske vila pannan lite. Ha det gött töser. Kul är det att läsa era inlägg! :lol:
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

Jag menar att jag skriver frasen " i alla fall" jätteofta.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jannika skrev:Nu har jag PM:at Päivi så får vi se om hon har tid att förbarma sig över oss....
Vad spännande! :D
AlbertsMor skrev: Försöker som bäst återhämta mig från en tre-dagarsomgång av influensan. Har knappt kommit ur sängen. Längesen jag mådde så här dåligt. Nåja, nu går det bättre. En kopp kaffe här så grejar man ju det mesta
Åh, din stackare. Välkommen tillbaka till kafferepet som just tagit en liten sväng in på det här med tro och vetande... :D
kiki

Inlägg av kiki »

Här är Mio fortfarande sjuk, sen i tisdags ingen bättring i sikte, suck. sover som det SM/kurade/AW-barn hon är som en stock på natten. Igår ringde jag hennes öron doktor och vi fick komma och kolla (kanon service) ingen inflammation men vätska så klart. Han ringde senare och hade tänkt på Mio :heart: han ringde in ett recept som jag får använda om trummhinnan spricker igen under helgen. Det var väl gulligt :lol: Jag hoppas att vi slipper använda det och affirmerar en frisk unge i morgon. Jag är grymt less på alla DVD filmer, Molly Mus, Molly Mus, Molly Mus, Teletubbies, Teletubbies, Molly Mus, Molly Mus, Molly Mus, Alfons, Alfons, Mora Träsk, Mora Träsk, Mora Träsk, ja ni hajjar så ser mina dagar ut. När hon suttit och vilat en stund går hon med bestämda steg mot sitt rum, kommer in och tittar sig omkring för att sen vanka tillbaka till soffan, lillskruttis. Hon har ju heller inte ätit på dessa 4 dagar så energi nivån är ju något låg.

Idag flydde jag hemmet i 4 timmar, fixade mina buskiga ögonbryn och sen satt jag med en vän i flera timmar och pratade, jätte härligt.

Apropå dop, så är varken Mio eller Felix döpta, kanske för att jag inte har så god erfarenhet av min egna faddrar, däremot gillar jag kyrkan, så kanske det beror på lathet :shock:

Kramar till er alla
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Gotlandsmamma! :D såg ju inte att du hunnit med ett inlägg innan mitt där. Ja du, här har det gnällts endel också idag... Och jag är en riktigt menshäxa utan tålamod just idag. Ingen bra kombo... :roll:

Nu är det snart festivifestival (som en liten vän till mig sa en gång) :D

DET måste vi kackla om sen också!

Kram Tinis
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

AlbertsMor skrev: Fjällmor. Vet inte om jag tänkt mig något annat, men vad underbart det är att höra att du sitter där och ammar lilla Meja :heart: (blev liksom så tydligt för min inre syn när det stod skrivet på en rad).
:heart: :lol:

jodu, här pågår ökningsdygn så det är underbart mest hela tiden :wink:

Kram!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"